Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller med men samtidigt börjar jag bli rätt bra på att sortera bort "bruset". Det som gör mig mest irriterad är de som ihärdigt förnekar att dressyren har problem och pekar på att folk härjar i onödan om välfärden i dressyren. Har mer förståelse för de som skriker "djurplågeri" än de som säger "här är allt toppen!". Krasst så tror jag att den skrikiga opinionen om nosgrimmor och bett kommer bli den som går "vinnande" ur det här. Dressyren hänger löst som sport och när moderorganisationen inte själva ens reflekterar över att använda bild i some på häst med blå tunga visar det fullständig tondövhet för rådande klimat. Det ger verkligen "dressyr är djurplågeri"-opinionen alla rätt tyvärr.

Och jag tycker att vårt eget förbund borde ta tag i detta mer på allvar. Det är för mjäkigt och jag får känslan att man väljer att hellre blunda och köra på som vanligt, med en liten klick där alla känner alla. Man vågar inte kritisera det som borde kritiseras. Det känns faktiskt sjukt störigt.
 
När man istället t.ex. skulle kunna fundera på hur gemene mans häst ser ut i munnen när kandar används. Är det vanligt med blå tunga? Kan det vara så att två bett helt enkelt inte får plats egentligen? Man skulle kunna forska mer på vad som faktiskt händer i hästens mun när den rids på kandar. En liten kamera på betten som filmar medan hästen rids? Kan man använda det till att förbjuda vissa bett och utveckla andra bett till det bättre? osv osv.

Jag rider själv på kandar och har sett rätt mycket både bra och dålig ridning på kandar. Ändå har jag aldrig sett en blå tunga. Sen undrar jag hur ett fel (blå tungor i toppsport) blir mindre fel för att det finns dålig ridning hos gemene man? Poängen med toppsport är väl att de ska vara förebilder och den bästa ridningen som vi ska kunna se upp till? Klart att fokuset ligger på toppryttarna och jag tror att alla här på Buke ser att ridningen där lämnar en del att önska hos mången ekipage.
 
Jag rider själv på kandar och har sett rätt mycket både bra och dålig ridning på kandar. Ändå har jag aldrig sett en blå tunga. Sen undrar jag hur ett fel (blå tungor i toppsport) blir mindre fel för att det finns dålig ridning hos gemene man? Poängen med toppsport är väl att de ska vara förebilder och den bästa ridningen som vi ska kunna se upp till? Klart att fokuset ligger på toppryttarna och jag tror att alla här på Buke ser att ridningen där lämnar en del att önska hos mången ekipage.
Jag blir lite trött på att kritik mot eliten ofta vänds till kritik mot "gemene man" som inte rider bra.
Eliten visar ju på idealet som råder och det känns vettigt att se till att idealet är sunt? Vad siktar vi annars på?

Sen är lynchstämning inget bra alls men alla aktiva måste nog våga ta diskussionen och inte vifta bort det. Vi kan inte bara visa på det bra och ignorera problemen.
 
Slänger in en fråga om Pivo här, är ganska säker på att jag läst om andra som använder den. Har precis börjat använda den för att kunna få in lite fler träningar men har två funderingar;
Går det att göra så att tränaren kan zooma utan att Pivon slutar följa hästen? När min tränare försöker zooma så måste hon även styra Pivon, går inte så bra. Är det så den fungerar eller har jag missat någon inställning?
Kan tränaren starta inspelningen och filmen sparas på Pivon? Det har vi inte heller lyckats med. Eller måste jag starta inspelningen själv med fjärrkontrollen?
 
Slänger in en fråga om Pivo här, är ganska säker på att jag läst om andra som använder den. Har precis börjat använda den för att kunna få in lite fler träningar men har två funderingar;
Går det att göra så att tränaren kan zooma utan att Pivon slutar följa hästen? När min tränare försöker zooma så måste hon även styra Pivon, går inte så bra. Är det så den fungerar eller har jag missat någon inställning?
Kan tränaren starta inspelningen och filmen sparas på Pivon? Det har vi inte heller lyckats med. Eller måste jag starta inspelningen själv med fjärrkontrollen?
Om tränaren vill zooma måste hen styra också. Tycker en får in rätt bra snits på det rätt fort! Kan dock inte rekommendera inspelningen via pivo meet. Gjorde det med @Amanda_F och det sparades (på min dator) i ett filformat som dels hackade extremt och dels var typ omöjligt att skicka. Vet inte hur du ska spara filmen på filmande telefon i ett meet. Det är nog en bra fråga för Pivoforumet på fejan!
 
Hur känner ni inför debattklimatet som är nu kring dressyren?
Jag vill också se en förändring till mjukare ridning, men känner att det aggressiva klimatet i debatten får mig att backa av.
Hur tycker ni att man ska förhålla sig runt detta?
Håller med... det börjar kännas lite som kriget krong covidvaccinet.
 
Om tränaren vill zooma måste hen styra också. Tycker en får in rätt bra snits på det rätt fort! Kan dock inte rekommendera inspelningen via pivo meet. Gjorde det med @Amanda_F och det sparades (på min dator) i ett filformat som dels hackade extremt och dels var typ omöjligt att skicka. Vet inte hur du ska spara filmen på filmande telefon i ett meet. Det är nog en bra fråga för Pivoforumet på fejan!
Tack för svar! Ska testa att ta inspelningsfrågan på fejan:).
 
Jag rider själv på kandar och har sett rätt mycket både bra och dålig ridning på kandar. Ändå har jag aldrig sett en blå tunga. Sen undrar jag hur ett fel (blå tungor i toppsport) blir mindre fel för att det finns dålig ridning hos gemene man? Poängen med toppsport är väl att de ska vara förebilder och den bästa ridningen som vi ska kunna se upp till? Klart att fokuset ligger på toppryttarna och jag tror att alla här på Buke ser att ridningen där lämnar en del att önska hos mången ekipage.

Det är väl inget konstigt att fokus ligger i toppskiktet, precis som jag skrev så ska man kunna se upp till dem och lära sig av dem. När det är som bäst. Och nu tänker jag t.ex. på Carl Hester m.fl.
Men ur HÄSTENS synvinkel så spelar det ingen roll vem som sitter på ryggen. Hård och dålig ridning är lika illa oavsett. Och jag tycker faktiskt man behöver fokusera på all ridning, från botten till toppen. Du kan titta på vilken vanlig tävling som helst regional eller lokalt och få se överdrivet skummande munnar, fipplande med bettet, gapande munnar, mörka märken i sidorna efter sporrar där ryttaren har för dålig stabilitet i skänkeln.
Att fokusera på ridningen överlag betyder inte att man skiter i hur elitskiktet rider.

Jag har också ridit mycket med kandar för ett antal år sedan och heller aldrig sett en blå tunga. Men hur vet man att hästen inte har blå tunga under ridningen? När man sitter av släpper ev. tryck och blodet återvänder direkt. Jag har i alla fall aldrig hunnit stanna hästen, sitta av och öppna munnen under den korta tiden det tar, i ordningen sekunder. Därav min fundering hur det egentligen ser ut i munnen på hästarna under ridning, och då ffa vid användning av kandar.
Jag tycker sådana här diskussioner borde kunna leda till utveckling och förbättring istället för den hetsjakt på elitryttare som jag upplever sker nu. Och som inte leder till något konstruktivt alls.
 
Det är väl inget konstigt att fokus ligger i toppskiktet, precis som jag skrev så ska man kunna se upp till dem och lära sig av dem. När det är som bäst. Och nu tänker jag t.ex. på Carl Hester m.fl.
Men ur HÄSTENS synvinkel så spelar det ingen roll vem som sitter på ryggen. Hård och dålig ridning är lika illa oavsett. Och jag tycker faktiskt man behöver fokusera på all ridning, från botten till toppen. Du kan titta på vilken vanlig tävling som helst regional eller lokalt och få se överdrivet skummande munnar, fipplande med bettet, gapande munnar, mörka märken i sidorna efter sporrar där ryttaren har för dålig stabilitet i skänkeln.
Att fokusera på ridningen överlag betyder inte att man skiter i hur elitskiktet rider.

Jag har också ridit mycket med kandar för ett antal år sedan och heller aldrig sett en blå tunga. Men hur vet man att hästen inte har blå tunga under ridningen? När man sitter av släpper ev. tryck och blodet återvänder direkt. Jag har i alla fall aldrig hunnit stanna hästen, sitta av och öppna munnen under den korta tiden det tar, i ordningen sekunder. Därav min fundering hur det egentligen ser ut i munnen på hästarna under ridning, och då ffa vid användning av kandar.
Jag tycker sådana här diskussioner borde kunna leda till utveckling och förbättring istället för den hetsjakt på elitryttare som jag upplever sker nu. Och som inte leder till något konstruktivt alls.
Det här tycker jag är intressant. På bilderna med blå tungor ligger tungan i skugga. Påverkar det färgåtergivning? Ni som har pivo, går det att kika på hur munnen ser ut från en sådan film? Åtminstone på den nivån jag är gapar de flesta hästarna någon gång under passet. Det skulle vara så intressant att se hur tungan ser ut när man rider själv.
Det måste ju göra skitont med så blå tungor som visas från världseliten just nu. Tänk om jag rider runt på samma sätt? Har någon av er andra analyserat er själva?
 
Det här tycker jag är intressant. På bilderna med blå tungor ligger tungan i skugga. Påverkar det färgåtergivning? Ni som har pivo, går det att kika på hur munnen ser ut från en sådan film? Åtminstone på den nivån jag är gapar de flesta hästarna någon gång under passet. Det skulle vara så intressant att se hur tungan ser ut när man rider själv.
Det måste ju göra skitont med så blå tungor som visas från världseliten just nu. Tänk om jag rider runt på samma sätt? Har någon av er andra analyserat er själva?

Det krävs i regel bättre optik än man kan ha till Pivo för att se färgdetaljer på det sättet. Men jo, jag rider en häst som uttrycker alla typer av spänningar med munnen, och det kan vara värdefullt att se att även tillfällen där han känns överlag nöjd och fin i kontakten kan ha moment där han tex visar tänderna (det gäller även när han rids bettlöst).
 
Igår när jag dömde hade jag 2 hästar som gnisslade extremt mycket tänder. Öronen avslappnade och svansen lugn. Inget tydligt pain face. Stilla ryttare men ändå såklart är det en spänning men ibland är det inte lätt alltså…..

Och ja innan någon går banans så drog jag självklart ner på lösgjordheten.
 
Tack för svar! Ska testa att ta inspelningsfrågan på fejan:).
Jag ställde frågan och det var tydligen helt i sin ordning tyckte de att det var ett superkonstigt filformat. Och då jobbar jag med film ibland och jag hade aldrig sett det förr. Och ingen kunde förklara varför filmen var så suddig. Tyvärr :(

Och nej, det går inte att spara ett pivo meet i telefonen, det är den som har datorn som sparar det. Vilket är stökigt. Vi skickade ju med typ sprend.com eller wetransfer.com från My till mig har jag för mig.
 
Jag blir bara trött av att se/höra sidan som skriker och liksom går igång med fullständiga överdrifter. Blir lika less på andra sidan som stoppar huvudet i sanden. Orkar inte ens delta i debatten.

Är dessutom helt övertygad om att det högljudda dressyrhatet orsakar den andra sidans strutsbeteende.

Tycker det framförs bra argument om hästvälfärden med forskning i ryggen, men det svaras med att alla bilder är manipulerade även FEI's . Det bara går absolut inte att erkänna att tungorna är blå. Inte konstigt det blir ramaskri.

Sen att folk går in på debattörers Facebook och tar deras bilder och filmer och publicerar och hamrar ner på. Alltså 🙄 Ska 25åriga tjejer förväntas vara förebilder och rida perfekt eller ska dressyreliten vara det?

Det finns ingen måtta på blindheten och nu sist förklarades en välkänd serie foton rollkur på PK från OS 2012 med att hästen brallade. Tom etablerade dressyrmänniskor gick in i tråden och skrev att Nej, det ser ut så med rollkur. Konfliktbeteende.

Håller med om att det saknas en medelväg men just nu är jag bara spyfärdig på hela elitdressyren.
 
OBS! *Knapplån*
Jag tycker, som andra här, att medelvägen saknas. Det blir otroligt svartvitt, rätt och fel, fiende eller vän. Kommentarer som det citerade ovan tycker jag gör att det blir omöjligt att diskutera, när man utmålar hela eliten som en samling djurplågare som inte kan rida. Jag tycker klimatet har blivit oerhört hårt, för att inte säga hätskt och jag tycker det känns otäckt. Försöker man tänka i olika banor och inte fogar in sig i den grupp som skriker högst om blåa tungor, skarpa bett, hackande sporrar osv osv så anklagas man per automatik för att hylla djurplågare. Det är ett effektivt sätt att få tyst på folk som försöker ha en mer nyanserad syn. Precis allt som utpekade elitryttare gör eller säger är fel i somligas ögon, oavsett, man lyckas vrida och vända på allt.

När man istället t.ex. skulle kunna fundera på hur gemene mans häst ser ut i munnen när kandar används. Är det vanligt med blå tunga? Kan det vara så att två bett helt enkelt inte får plats egentligen? Man skulle kunna forska mer på vad som faktiskt händer i hästens mun när den rids på kandar. En liten kamera på betten som filmar medan hästen rids? Kan man använda det till att förbjuda vissa bett och utveckla andra bett till det bättre? osv osv.

Sedan, förvisso ska man kunna se upp till de som kan mer. Men ur HÄSTENS perspektiv gör det knappast någon skillnad om det är en elitryttare eller en glad amatör som rider illa. Vi behöver alla tänka på hur vi hanterar hästarna, hur vi hanterar vår egen kropp när vi rider: Hur bli starkare i bålen? mer oberoende hand? är skänkeln stilla? hur störa så lite som möjligt, öka följsamheten? har jag rätt utrustning på min häst? osv osv osv

Jag hävdar fortfarande att de flesta inte ens kan rida på kandar. Båda betten ska inte användas samtidigt och hästen måste bära sig för att stången ska göra sitt.

Det funkar inte att hänga baklänges i tyglarna. Men ryttarna ska skapa sånt jäkla tryck i gångarterna och pusha på framåt i en mastodonttrav. När såg man en samlad trav sist egentligen?
 
Vilka är det? De goda exemplen?

Ingen aning. Vi behöver hitta dem och lyfta fram dem.

Och det behöver inte vara ryttare som är bäst på allt. Det kan vara saker så som att "X har hästarna ute i hagar med kompis!" - även om X kanske inte är lika bra inom andra områden, tex att hagtiden är kort? eller att de utfodras med mycket kraftfoder och mindre grovfoder än optimalt?
 
Det här tycker jag är intressant. På bilderna med blå tungor ligger tungan i skugga. Påverkar det färgåtergivning? Ni som har pivo, går det att kika på hur munnen ser ut från en sådan film? Åtminstone på den nivån jag är gapar de flesta hästarna någon gång under passet. Det skulle vara så intressant att se hur tungan ser ut när man rider själv.
Det måste ju göra skitont med så blå tungor som visas från världseliten just nu. Tänk om jag rider runt på samma sätt? Har någon av er andra analyserat er själva?

Jag tror inte hästar som går med stängd mun har blå tungor. Just nu är det ett jädra gapande på hästarna i eliten pga för mkt tryck från handen. Så länge man inte rider så tror jag ingen behöver bekymra sig om blåa tungor.
 
Ingen aning. Vi behöver hitta dem och lyfta fram dem.

Och det behöver inte vara ryttare som är bäst på allt. Det kan vara saker så som att "X har hästarna ute i hagar med kompis!" - även om X kanske inte är lika bra inom andra områden, tex att hagtiden är kort? eller att de utfodras med mycket kraftfoder och mindre grovfoder än optimalt?

Jag undrar varifrån de kommer som skriker om att bett och sporrar och tom ridning är djurplågeri? Rider dom ens själva eller är det extremister som hittat in till dessa trådar. Dessa går ju aldrig att blidka oavsett vilket gott exempel någon visar upp.

Om det gick förr att rida trevligt så ska det väl gå nu?
 
Jag hävdar fortfarande att de flesta inte ens kan rida på kandar. Båda betten ska inte användas samtidigt och hästen måste bära sig för att stången ska göra sitt.

Det funkar inte att hänga baklänges i tyglarna. Men ryttarna ska skapa sånt jäkla tryck i gångarterna och pusha på framåt i en mastodonttrav. När såg man en samlad trav sist egentligen?
Enig!
Det vore väl intressant att inte rida ökad trav med allt på framkärran med. Så sorgligt att det förr stod i TR att den ökade traven skulle vara samlad. Men att det idag inte längre gör det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 229
Senast: Blossi
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
619
Senast: tuaphua
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 889
Senast: corzette
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
59 60 61
Svar
1 219
· Visningar
45 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp