Dressyrsnackis 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror jag hänger på bubbelplasten.
Efter en massa fruset knöggel i två dagar så blev kuse gallig i en (båda egentligen)framkota och pep om att det inte kändes ok. Igår var det mer lera igen och benen var bättre. Jag trodde aldrig att jag skulle bli glad över lera...
Jag kan ju passa på att ta upp ett annat problem och huvudbry.
Hästen går på lösdrift, det trivs hennes kropp bäst med. Hon är ju under igångsättning och kommer förhoppningsvis att ridas 'normalt' mitt i smällkalla vintern.
Än har jag inte klippt henne för jag vet inte hur jag ska göra!!!
Hon är en superkänslig individ och vintrarna har alltid varit hennes sämsta period. Hittills har jag lyckats hålla henne fin och relativt glad tack vare att jag masserar henne en gång/vecka med underhåll emellan.
Men klippningen... Jag vill inte helklippa och jag vill egentligen inte klippa magen (superkänslig pectoralis). Jag har klurat i Veckor på hur jag ska göra men kommit fram till att hon inte kommer att se klok ut om jag uppfyller dessa önskemål.
Sen undrar jag om jag retar den där Murphy om jag klipper... :o
Men att ha en jättelurvig svettig häst känns inte heller bra.
Kanske jag bara ska blunda och klippa. :D
 
Aha! Det är här fälttävlanstyperna håller till på vintern.. @Speedway @Novali01 .
Jag får väl hänga på för nu har det varit mycket dressyrträning och det som har hänt är att jag just nu känner mig helt värdelös som ryttare :(. För mycket dressyrträning verkar inte vara jättebra för mitt självförtroende. Jag hänger gärna på att rida det där programmet "SuperLätt Y" som verkar vara min nivå just nu. Får helt enkelt minska på dressyrträningen så att självförtroendet kommer tillbaka. :p
 
Och @Corax klipp hästen som en filtklippning ungefär men lämna hela magen oklippt. Då blir "svettställena" klippta och där det är klippt ligger täcket ( förutom halsen då) när hästen är ute. Så klippte jag min första året jag hade honom och det gjorde positiv skillnad på honom.
 
@Corax Jag har högaktningsfullt skitit i hur min häst ser ut och klippt efter behov. Min Fröken Brun är ju extremt varm av sig och sätter björnpäls = orkar inte röra sig alls utan att flåsa ihjäl sig och svettas som en gris. Samtidigt är hon känslig över ryggen så den klipps under inga som helst omständigheter.

Hon ser ut så här:


Hade det varit optimalt att bara spårklippa en rand utefter sidorna så hade jag gjort det och "folk" hade fått ha vilka åsikter som helst om det. :p Viktigare att hästen mår bra. :)
 
Ställer mig till skaran av rehabhästar och är nog också direktkvalificerade till OS i rehab..

Ingen skillnad/förbättring alls efter behandling av rygg + veckor av jobb från marken... blä! Får se om kliniken vill testa behandla igen eller om de är operation som gäller..

Verkligen jättetråkigt att det inte blivit någon förbättring. Håller tummarna att ni får ordning på det på något sätt.
 
@Corax Tråkigt med hästen! Kan du inte klippa litegrann och sedan klippa mer om det behövs? Det är en häst till som klippts i stallet där jag står. De klippte spårklippning och den hästen går utan täcke även om vi hade massa minus förra veckan. Så beroende på pälsens tjockhet kanske det kan funka? Jag har klippt huvud, hals, bog och bringa. Inget klippt under magen.
 
Aha! Det är här fälttävlanstyperna håller till på vintern.. @Speedway @Novali01 .
Jag får väl hänga på för nu har det varit mycket dressyrträning och det som har hänt är att jag just nu känner mig helt värdelös som ryttare :(. För mycket dressyrträning verkar inte vara jättebra för mitt självförtroende. Jag hänger gärna på att rida det där programmet "SuperLätt Y" som verkar vara min nivå just nu. Får helt enkelt minska på dressyrträningen så att självförtroendet kommer tillbaka. :p

Nej du ska hänga på hoppforumet!! Din läxa över vintern var ju att INTE rida dressyr utan hoppa, varje dag, ofta, många bommar, flera ggr, per dag, dvs mer än 1 gång i månaden!! :devil::D;)
 
Jag fajtas mot den stora tröttheten.

Och oron för hennes höger bak.

Ska tröstshoppa lite på SIHS och när jag fått nya schemat boka en heldag på klinik med koll av tänder, kropp osv.
 
Jag kan ju passa på att ta upp ett annat problem och huvudbry.
Hästen går på lösdrift, det trivs hennes kropp bäst med. Hon är ju under igångsättning och kommer förhoppningsvis att ridas 'normalt' mitt i smällkalla vintern.
Än har jag inte klippt henne för jag vet inte hur jag ska göra!!!
Hon är en superkänslig individ och vintrarna har alltid varit hennes sämsta period. Hittills har jag lyckats hålla henne fin och relativt glad tack vare att jag masserar henne en gång/vecka med underhåll emellan.
Men klippningen... Jag vill inte helklippa och jag vill egentligen inte klippa magen (superkänslig pectoralis). Jag har klurat i Veckor på hur jag ska göra men kommit fram till att hon inte kommer att se klok ut om jag uppfyller dessa önskemål.
Sen undrar jag om jag retar den där Murphy om jag klipper... :o
Men att ha en jättelurvig svettig häst känns inte heller bra.
Kanske jag bara ska blunda och klippa. :D

Klipp och köp magtäcke :D
 
Hoppar också in här nu när det kom en ny tråd. Hästen var galopphäst fram till augusti förra året, kom till skada i båda frambenen, stod stilla i ca ett halv år och blev mot alla odds OK runt påsk. Nu är vi fullt igång igen och försöker båda två att vänja oss vid att vara dressyrequipage istället. :o

Nu har jag anmält mig till första (och troligen sista) tävlingen för året, LC2 på lång bana (danska LC2 dock). Får väl se om vi kommer runt, kommer förbi dommaren, diverse pynt, fattar rätt galopp osv… :D Största och dyraste problemet är nu att jag måste hinna hitta all tävlingsutrustning till mig själv innan nästa lördag!
 
På tal om SIHS; inte kan man bara köpa biljetter till mässan, man måste köpa till en föreställning för att få komma in?
Jag sökte lite men det jag hittade var att det inte är möjligt då de startat upp paddockprogrammet på mässområdet, eller nåt sånt. Tråkigt! Jag hade kunnat åka enbart för shoppingen :p
 
@Corax Jag har högaktningsfullt skitit i hur min häst ser ut och klippt efter behov. Min Fröken Brun är ju extremt varm av sig och sätter björnpäls = orkar inte röra sig alls utan att flåsa ihjäl sig och svettas som en gris. Samtidigt är hon känslig över ryggen så den klipps under inga som helst omständigheter.

Hon ser ut så här:


Hade det varit optimalt att bara spårklippa en rand utefter sidorna så hade jag gjort det och "folk" hade fått ha vilka åsikter som helst om det. :p Viktigare att hästen mår bra. :)

Om jag ändå inte hade varit en sån där snobbig dressyrnörd (fast jag antar att jag egentligen inte får inräknas där längre eftersom kuse går på lösdrift :p)så hade jag också struntat i hur hon såg ut. Men jag har aldrig varit bra på att klippa linjer och få det jämnt och där verkar jag ha nån allergi... Jag Försökte göra en 'spårklippning' en gång i tiden med resultat att allt åkte i stället.
Jaja, vi lär ju inte åka och tävla förrän pälsen är bytt i alla fall. Om vi nu kommer så långt igen... och som ni säger, hästens välbefinnande går ju först.
Jag lovar att lägga ut en bild på skiten när det är gjort så vi kan skratta lite tillsammans. :D
 
Jag sökte lite men det jag hittade var att det inte är möjligt då de startat upp paddockprogrammet på mässområdet, eller nåt sånt. Tråkigt! Jag hade kunnat åka enbart för shoppingen :p

Samma här, jag hade tänkt åka dit bara för att shoppa. :cry:
 
Ok, så när ska "vi" ;) dressyrnördar se till att det pillas in lite fler olika bettyper i TR då? Typ novabett och liknande? Min häst har blivit väldigt förtjust i ett oledat gummibett och det är naturligtvis av den böjliga sorten som TR säger "fy, inte använda" till.
 
@Corax Jag har högaktningsfullt skitit i hur min häst ser ut och klippt efter behov. Min Fröken Brun är ju extremt varm av sig och sätter björnpäls = orkar inte röra sig alls utan att flåsa ihjäl sig och svettas som en gris. Samtidigt är hon känslig över ryggen så den klipps under inga som helst omständigheter.

Hon ser ut så här:


Hade det varit optimalt att bara spårklippa en rand utefter sidorna så hade jag gjort det och "folk" hade fått ha vilka åsikter som helst om det. :p Viktigare att hästen mår bra. :)

Ni ska se hur den vita ponnyhästen ser ut :o Ägarna har klippt honom, en snygg linje från manken ner till slutet på magen. Men dom klippte även frambenen. Han ser ut att vara tvådelad, en sportponny fram, och en nättare tinker bak. :angel:

Och nu vilar han än en gång, lilla skräpponny.
Min plan att spöa alla sportiga halvblod på dressyrbanorna har skitit sig rätt rejält kan man säga....
 
Lövsta future challenge visas live på Lövstas hemsida om ni är intresserade och har missat det :D
 
Ok, så när ska "vi" ;) dressyrnördar se till att det pillas in lite fler olika bettyper i TR då? Typ novabett och liknande? Min häst har blivit väldigt förtjust i ett oledat gummibett och det är naturligtvis av den böjliga sorten som TR säger "fy, inte använda" till.
Ellerhur. Jag rider på två otillåtna bett, nova och tredelat baucher. Jag skulle vilja ha lite förklaring på varför de inte är tillåtna. Någon som vet? =)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
Hundhälsa Börjar med att säga att hunden är igenomkänd och röntgad i rygg, armbågar, höfter och handleder utan några förändringar som borde...
Svar
12
· Visningar
1 144
Senast: Masse
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 723
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 058
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp