Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte bara jag som har skadad häst tydligen!
På torsdag för vi veta om vi får börja igångsättning eller om vi ska fortsätta behandla en månad till.

Ett fuxsto som normalt har mycket nerver är inget kul alls att låta vila på vintern :cautious:
Håller tummarna!

@EmmaN Tömkörning är ju så nyttigt men det är ju inte helt lätt om det ska göras på ett vettigt sätt. Jag hade aldrig varit där jag är med min häst i nuläget utan min tränare.

Har inte tränat för henne sedan innan Epona gjorde sin vurpa i hagen för två månader sedan men igår var vi iväg och fick oss en blandad dos av beröm och skäll. Hon tyckte att vi hade gjort framsteg sen sist framför allt i kommunikationen. Numera kan lilla bushästen faktiskt växla ner en gångart när jag ber om det istället för att bara springa på som ett ånglok. Alla kommandon som säger spring fortare har alltid funkat alldeles strålande men åt andra hållet har vi inte riktigt varit överens. ;)
Och så fick jag skäll för att jag inte aktiverade bakbenen tillräckligt mycket. Det räcker inte att hästen springer fint, den måste jobba också! Och då vågade vi inte annat än att lyda. :angel:
Härligt! Jag ska helt enkelt bara börja med att sätta på en töm till när jag longerar så att jag lär mig att hålla i två linor. Det känns som en lagom start :o.
 
Jag fick tugga grus idag jag,

Är detta en vanlig unghästgrej att explodera utan förvarning? Jag ligger hemma med trasig axel efter att ha blivit dunkad i backen. Häst går avslappnad supermjuk och glad för att sen fullkomligt explodera. Jag känner att jag tappat förtroendet för min fina häst som jag till stor det köpte för att jag kände mig så trygg på honom (i sommras). Har även snälla hästar såna här faser när de är unga och det är värt att härda ut? eller ska man sälja och leta häst med mildare temperament?
 
Är detta en vanlig unghästgrej att explodera utan förvarning? Jag ligger hemma med trasig axel efter att ha blivit dunkad i backen. Häst går avslappnad supermjuk och glad för att sen fullkomligt explodera. Jag känner att jag tappat förtroendet för min fina häst som jag till stor det köpte för att jag kände mig så trygg på honom (i sommras). Har även snälla hästar såna här faser när de är unga och det är värt att härda ut? eller ska man sälja och leta häst med mildare temperament?
Sådär ovanligt är det ju inte. De blir starkare, fattar grejerna och sen en dag blir de lite busiga och är inte mellan hjälperna, typ. Jag kan ju känna med min att han har varit så himla snäll hela tiden, för snäll nästan, men han lyckades få av mig för nån månad sen och sen har det blivit en grej av det.
Jag blev tillochmed så oroad över "förändringen" att jag hade ut veterinär häromdagen, för jag tyckte han var spänd. Men nej, då går tokhästen så avslappnat och fint att det inte finns en chans att han är oren:cool:

Så nu tar jag hjälp av coach och tar mig igenom detta, sen blir det vila. Min har defintivt blivit piggare av foderbytet från bete till hö, men det är ju inte alla hästar som går på bete in i oktober.
 
@Myelin alltså de är ju djur... Dessutom flyktdjur , stora, snabba, explosiva av naturen utifrån det.

Det kommer aldrig gå att garantera att någon häst inte får ett ryck någongång och att ryttaren kan åka av .... Eller hur menar du ?
 
Sådär ovanligt är det ju inte. De blir starkare, fattar grejerna och sen en dag blir de lite busiga och är inte mellan hjälperna, typ. Jag kan ju känna med min att han har varit så himla snäll hela tiden, för snäll nästan, men han lyckades få av mig för nån månad sen och sen har det blivit en grej av det.
Jag blev tillochmed så oroad över "förändringen" att jag hade ut veterinär häromdagen, för jag tyckte han var spänd. Men nej, då går tokhästen så avslappnat och fint att det inte finns en chans att han är oren:cool:

Så nu tar jag hjälp av coach och tar mig igenom detta, sen blir det vila. Min har defintivt blivit piggare av foderbytet från bete till hö, men det är ju inte alla hästar som går på bete in i oktober.

Ja så här är det. Han har varit väldigt snäll men så trillade jag av en gång i ett specifikt moment och nu är det som att han fått en fix ide att när vi gör den övningen så exploderar han trots att han går fint och avslappnat. Väldigt tråkig period just nu, men är intresserad av liknande historier där det blivit bra igen då jag tycker hästen är väldigt fin. Ja, problemet är väl också att träningen gjort honom väldigt stark och så har han växt en hel del och nog blivit lite för stor för mig.
 
Ja så här är det. Han har varit väldigt snäll men så trillade jag av en gång i ett specifikt moment och nu är det som att han fått en fix ide att när vi gör den övningen så exploderar han trots att han går fint och avslappnat. Väldigt tråkig period just nu, men är intresserad av liknande historier där det blivit bra igen då jag tycker hästen är väldigt fin. Ja, problemet är väl också att träningen gjort honom väldigt stark och så har han växt en hel del och nog blivit lite för stor för mig.

Är nog troligare att du fått en fixidé om momentet och det känner ju hästen förstås. Låt någon säkrare ryttare sitta upp och göra övningen i fråga, tills du ser att det går bra och sitt sedan upp själv med hjälp från marken.
 
@Myelin alltså de är ju djur... Dessutom flyktdjur , stora, snabba, explosiva av naturen utifrån det.

Det kommer aldrig gå att garantera att någon häst inte får ett ryck någongång och att ryttaren kan åka av .... Eller hur menar du ?
Nej, det är inte ett ryck utan en vad ska jag kalla det, attitydförändring hos hästen och nu känner jag att det nått en gräns där det blivit lite för mycket för mig. Men om det är vanligt att unga hästar har sådana här faser är det ju lättare att traggla på och hoppas hans dr jekyll visar sig igen. Är det mer en fråga att han är en lite tuffare och vassare häst är det bättre för oss båda om jag erkänner att det är mer än jag klarar av och säljer till något med bättre förutsättningar att förvalta honom
 
Är nog troligare att du fått en fixidé om momentet och det känner ju hästen förstås. Låt någon säkrare ryttare sitta upp och göra övningen i fråga, tills du ser att det går bra och sitt sedan upp själv med hjälp från marken.
Nej det är faktiskt först efter det här sista fallet jag förstod att det alltid skedde i just det momentet. Det var min tränare som berättade för mig. själv är jag för dum för att lägga ihop 1+1 haha. Anledningen att jag slog mig var för att jag var så totalt oförberedd
 
@Myelin ja det var inte det jag svarade på jag svarade utifrån din fråga om det kunde vara så att en häst helt utan förvarning och hur snäll osv, ändå kan explodera .
Jag vet inget om dig och hästen och inget annat framgick än det jag svarade på .

Det är inte min erf som en del påstår att unghästar har en viss "trotsålder" etc . Sånt är inte hästar benägna av naturen alls , isåfall en produkt av hur de rids/hanteras /hur arbetsuppgifterna de ställs för hanteras av ryttaren osv.

Jag har alltid ridit känsliga hästar höga i blod men aldrig erfarit att de kommer in i ngn "attitydförändring" bara för att de är x eller y gamla/unga. Det har med hanteringen/ridningen/utbildningen att göra hur de lotsas fram att behålla en positiv attityd/arbetsvilja . Och att när de exploderar ngn gång inte som ryttare befästa det beteendet .
 
Senast ändrad:
Tror det handlar mkt om att man kan känna in vad som kommer hända innan det händer och avbryta beteendet genom att förekomma och få hästen på andra tankar.

Vilket specifikt moment handlar det om?
 
Tror det handlar mkt om att man kan känna in vad som kommer hända innan det händer och avbryta beteendet genom att förekomma och få hästen på andra tankar.

Vilket specifikt moment handlar det om?

Ja! Precis så tänker jag också. Mitt problem är att jag inte lyckas läsa av därav att jag drabbats av hopplöshetskänsla. Det är en extremt intelligent häst, i början sprang han och var koncentrerad på allt utom mig i sadeln och var lite lat så jag rider mycket bommar, tempoväxlingar, byte av gångart och svängar för att hans fokus inte ska flyta iväg. Jag har börjat kräva mer från honom genom att jobba så här men det är just i svängarna där han kommit på att om han kastar sig våldsamt och följer upp med en rejäl bockserie så kan han få av mig. Men jag behöver mina svängar för att få honom koncentrerad och intresserad:crazy:
 
Jag håller med dig @mackan om att det inte finns några trotsåldrar eller liknande, det är nåt som även hundägare får för sig.
Däremot tror jag ändå att det inte är särskilt ovanligt att unga hästar börjar fundera på vad som händer runt dem. Min har iaf varit så upptagen med att hålla reda på sig egen kropp att omvärlden inte spelat någon större roll. Sen krumbuktade han sig en gång och jag var oförberedd, jäkligt dumt.

Jaja, min vän som är van unghästutbildare menar att jag dessutom gör det lite svårare genom att inte ha någon ridbana, han kan ju apa sig i alla evighet utan att det tar stopp som på en ridbana eller ridhus. Kanske samma sak för dig @Myelin ? Tränare verkar du redan ha, kanske kan du arbeta hästen från marken ett tag och låta någon annan rida någon gång?
 
Ja! Precis så tänker jag också. Mitt problem är att jag inte lyckas läsa av därav att jag drabbats av hopplöshetskänsla. Det är en extremt intelligent häst, i början sprang han och var koncentrerad på allt utom mig i sadeln och var lite lat så jag rider mycket bommar, tempoväxlingar, byte av gångart och svängar för att hans fokus inte ska flyta iväg. Jag har börjat kräva mer från honom genom att jobba så här men det är just i svängarna där han kommit på att om han kastar sig våldsamt och följer upp med en rejäl bockserie så kan han få av mig. Men jag behöver mina svängar för att få honom koncentrerad och intresserad:crazy:
Då kan han bara kasta sig inåt? Gör han det även om du svänger där det inte finns hörn? Vad händer om du tar ordentligt i ex yttertygeln?
 
Ja! Precis så tänker jag också. Mitt problem är att jag inte lyckas läsa av därav att jag drabbats av hopplöshetskänsla. Det är en extremt intelligent häst, i början sprang han och var koncentrerad på allt utom mig i sadeln och var lite lat så jag rider mycket bommar, tempoväxlingar, byte av gångart och svängar för att hans fokus inte ska flyta iväg. Jag har börjat kräva mer från honom genom att jobba så här men det är just i svängarna där han kommit på att om han kastar sig våldsamt och följer upp med en rejäl bockserie så kan han få av mig. Men jag behöver mina svängar för att få honom koncentrerad och intresserad:crazy:

Då handlar det om ställningen och att du verkligen får tag i ganaschen där, då kommer han nämligen ingenstans oavsett om dom kastar sig. Det är när dom rätar ut sig dom kan göra vad dom vill. Så om du kan så sitt lugnt i båten och behåll ställningen.. vad som än händer och vad han gör så kan han väl göra det men ställd ska han vara!

I detta fallet så kan man rida ytterskänkel till innertygel (men halvhalter på ytter) så du inte förlorar honom.
 
Då kan han bara kasta sig inåt? Gör han det även om du svänger där det inte finns hörn? Vad händer om du tar ordentligt i ex yttertygeln?
Nej, han kastar sig gärna åt båda hållen. Vi rider inte så ofta längs staketen. Ja, de gånger jag hinner med att fånga upp honom med ben eller tygel kan vi ju fortsätta träna, mellan sina infall går han fantastiskt. Jag har inget i handen och han är ytterst lyhörd för små hjälper och känns glad och positiv. Han lever för beröm så jag försöker ge mycket av det. Och sen flyger han väg igen
 
Nej, han kastar sig gärna åt båda hållen. Vi rider inte så ofta längs staketen. Ja, de gånger jag hinner med att fånga upp honom med ben eller tygel kan vi ju fortsätta träna, mellan sina infall går han fantastiskt. Jag har inget i handen och han är ytterst lyhörd för små hjälper och känns glad och positiv. Han lever för beröm så jag försöker ge mycket av det. Och sen flyger han väg igen
Kan det vara problem? Att han inte är framme i handen.
 
@fio Tack! Ja, det låter väldigt likt det min tränare står och gapar åt mig att göra :D men börjar fundera på om han helt enkelt blivit för stor och stark för mig. och gah! det är så tråkigt när ridningen känns som en kamp :turd: Jag vill ju rida med harmoni och försöker förstå vad jag gjort för fel fr att det ska ha blivit så här. Funderar på om jag helt enkelt köpt mig en skarp tävlingsindivid när jag skulle köpt brunte
 
@lady_vip absolut !
Men som sagt hur man hanterar det är ju just det känsliga. En lite obalanserad unghäst som exploderar och en ryttare som då inte är i balans tex utan åker i backen, är ju i sig en obehaglig upplevelse för unghästen .
Många resonerar i de fall unghästen då blir osäker /rädd/beteendet upprepas , som att "den har lärt sig/satt i system att få av ryttaren". Oftast är det snarare att hästen fått en obehaglig upplevelse av att ryttaren hamnat i obalans/åkt av , som befäst en osäkerhet/rädsla/attityd.

De är som sagt flyktdjur och faktumet att de även som unga /oskolade låter sig ridas och får förtroende för ryttaren är bemärkansvärt. Men de blir lätt rädda om en ryttare dråsar i backen /hänger /klänger löst/i obalans ....som de flyktdjur de är , de har ju inte ändrat sig trots domesticering i grundinstinkt att rovdjur hänger och klänger ...

Det behövs ibland så himla lite för att befästa en dålig vibb hos dessa känsliga djur. Hur väl man än menat och inte sällan hur väl man även tycker sig hantera dem . Därav min reflektion .
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 017
Senast: Viva
·
Mat Snart dags för mig kliva på semestervikariat igen och snart börja samma bekymmer vad ta med till lunch. Givetvis lättast med matlådor...
2
Svar
36
· Visningar
2 332
Senast: FrDrake
·
Hundhälsa Börjar med att säga att hunden är igenomkänd och röntgad i rygg, armbågar, höfter och handleder utan några förändringar som borde...
Svar
12
· Visningar
1 175
Senast: Masse
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 813
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp