Dressyrsnackis 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Magtäcke... Vart hittar man sånt? :confused:
För typ femton år sedan hade jag ett med "magplatta" men tyckte inte att det fyllde sin funktion då...

Jag hade också ett sånt täcke förut som inte heller riktigt fyllde sin funktion... Jag fundrade på varför magplattan alltid var så blöt. Sen en dag förstod jag varför när jag såg hur min häst skulle kissa och snoppen åkte in ovanför magplattan (trots att den var åtspänd så mkt det gick)... Stackars häst! :nailbiting:

:p
 
Jag hade också ett sånt täcke förut som inte heller riktigt fyllde sin funktion... Jag fundrade på varför magplattan alltid var så blöt. Sen en dag förstod jag varför när jag såg hur min häst skulle kissa och snoppen åkte in ovanför magplattan (trots att den var åtspänd så mkt det gick)... Stackars häst! :nailbiting:

:p
:rofl:
 
DSC_0097_zpsasmgbzjh.jpg
[/URL][/IMG]
Jag hade också ett sånt täcke förut som inte heller riktigt fyllde sin funktion... Jag fundrade på varför magplattan alltid var så blöt. Sen en dag förstod jag varför när jag såg hur min häst skulle kissa och snoppen åkte in ovanför magplattan (trots att den var åtspänd så mkt det gick)... Stackars häst! :nailbiting:

:p
:eek: :wtf: :yuck:
:D

Stackars kuse!
Jag har ju ett sto så samma problem borde inte uppstå... ;)

Kan även uppvisa dagens konstverk;


Det blev inte så tokigt ändå. Hon är klippt ner mellan frambenen också så det inte skulle se helt galet ut. O_o
 
@Corax Den där klippningen blev väl jättebra. :)

Och eftersom detta är en dressyrtråd så kan jag berätta att jag har hoppat med min häst för första gången sedan mitten på mars. En pytteliten 5½:a. Den var så liten så den var alldeles jättedressyrig. :laugh:
Dessutom sprang lilla hästen väldigt fint på backen också och det är så fantastiskt skönt med tanke på vad vi har gått igenom det här året.

Imorgon ska vi åka och träna på att springa fint på töm. Bra motion för matte också. :angel:
 
@Corax Den där klippningen blev väl jättebra. :)

Och eftersom detta är en dressyrtråd så kan jag berätta att jag har hoppat med min häst för första gången sedan mitten på mars. En pytteliten 5½:a. Den var så liten så den var alldeles jättedressyrig. :laugh:
Dessutom sprang lilla hästen väldigt fint på backen också och det är så fantastiskt skönt med tanke på vad vi har gått igenom det här året.

Imorgon ska vi åka och träna på att springa fint på töm. Bra motion för matte också. :angel:
Härligt att höra! :up:
 
Jag longerade min häst lite idag, bara för att se hur hon rörde sig och hon såg riktigt fräsch ut. Nu blir det till att sätta igång lite försiktigt. Tänker inte rida på ett bra tag då vi sakta men säkert håller på och ändrar vinklarna i framhovarna pga felaktig skoning under en period. Hästen är känslig och jag har ingen lust att stå med en ofräsch häst igen för att jag tvunget ska rida. Hon har blivit jättefin i hullet efter tre veckors vila och är sjukligt snygg att se på så jag har inget emot att stå på marken och se henne jobba :D Ska ta tag i att lära mig tömköra när jag ändå håller på. Var på kurs för några veckor sedan men har ju stått med skadad häst sedan dess.
 
Inte bara jag som har skadad häst tydligen!
På torsdag för vi veta om vi får börja igångsättning eller om vi ska fortsätta behandla en månad till.

Ett fuxsto som normalt har mycket nerver är inget kul alls att låta vila på vintern :cautious:
 
@EmmaN Tömkörning är ju så nyttigt men det är ju inte helt lätt om det ska göras på ett vettigt sätt. Jag hade aldrig varit där jag är med min häst i nuläget utan min tränare.

Har inte tränat för henne sedan innan Epona gjorde sin vurpa i hagen för två månader sedan men igår var vi iväg och fick oss en blandad dos av beröm och skäll. Hon tyckte att vi hade gjort framsteg sen sist framför allt i kommunikationen. Numera kan lilla bushästen faktiskt växla ner en gångart när jag ber om det istället för att bara springa på som ett ånglok. Alla kommandon som säger spring fortare har alltid funkat alldeles strålande men åt andra hållet har vi inte riktigt varit överens. ;)
Och så fick jag skäll för att jag inte aktiverade bakbenen tillräckligt mycket. Det räcker inte att hästen springer fint, den måste jobba också! Och då vågade vi inte annat än att lyda. :angel:
 
Jag fick tugga grus idag jag, egentligen mitt eget fel för jag skulle ha longerat innan jag satt upp för hon vilade igår, men i somras var hon ju så himla snäll och fin och man kunde lätt bara sitta upp och rida. Nu exploderade hon och skickade av mig... Himla fula ovanor hon har fått, sticker och bockar och är dum. Ryggen kollad, sadeln kollad, jag råkar bara ha en jäkligt explosiv fyraåring just nu och GUD så less jag är på de här fasonerna. Det hjälper inte så mycket att jag vet exakt hur jag borde korrigera, det vill säga rida framåt när hon tänker bocka, när jag inte hinner reagera hälften av gångerna för att hon är så otroligt snabb. Pang sa det. Tomköra för KG imorgon dock, så får jag lite hjälp.
 
Jag fick tugga grus idag jag, egentligen mitt eget fel för jag skulle ha longerat innan jag satt upp för hon vilade igår, men i somras var hon ju så himla snäll och fin och man kunde lätt bara sitta upp och rida. Nu exploderade hon och skickade av mig... Himla fula ovanor hon har fått, sticker och bockar och är dum. Ryggen kollad, sadeln kollad, jag råkar bara ha en jäkligt explosiv fyraåring just nu och GUD så less jag är på de här fasonerna. Det hjälper inte så mycket att jag vet exakt hur jag borde korrigera, det vill säga rida framåt när hon tänker bocka, när jag inte hinner reagera hälften av gångerna för att hon är så otroligt snabb. Pang sa det. Tomköra för KG imorgon dock, så får jag lite hjälp.
Usch, jag är glad över min 12-åring som bara bockar på töm eller lina. *peppar peppar* Men hon var inte heller kul när hon var ung (fyra-fem).
Och jag fullkomligen Avskyr när de inte ens förvarnar utan man helt plötsligt ligger på backen... :down:

Igår när jag red i ridhuset så blev en tjej avbockad och den hästen for runt lös som ett jehuj. Då trodde jag att min sista stund var kommen. Men min häst stod TACK OCH LOV still även fast den lösa kusen sladdade runt min hästs rumpa. :nailbiting:

Ska din sprätthöna ha någon vintervila?
Kanske läge att tömköra en period och sen vila?

För att prata om nått muntrare så kan jag berätta att jag gav mig själv skrämselhicka i förrgår.
Jag spolade av de leriga benen och när jag visiterade så var hästen kokhet i hf som är anledningen till varför hon stod i ett år. Jag = :arghh:
Tills jag tänkte efter och kom på att jag måste vridit på 'fel' kran (varmt)och vårt varmvatten tar ett tag att få fram och hf är det sista jag spolar... Ja ni kan ju gissa.
:meh: :D
 
Usch, jag är glad över min 12-åring som bara bockar på töm eller lina. *peppar peppar* Men hon var inte heller kul när hon var ung (fyra-fem).
Och jag fullkomligen Avskyr när de inte ens förvarnar utan man helt plötsligt ligger på backen... :down:

Igår när jag red i ridhuset så blev en tjej avbockad och den hästen for runt lös som ett jehuj. Då trodde jag att min sista stund var kommen. Men min häst stod TACK OCH LOV still även fast den lösa kusen sladdade runt min hästs rumpa. :nailbiting:

Ska din sprätthöna ha någon vintervila?
Kanske läge att tömköra en period och sen vila?

För att prata om nått muntrare så kan jag berätta att jag gav mig själv skrämselhicka i förrgår.
Jag spolade av de leriga benen och när jag visiterade så var hästen kokhet i hf som är anledningen till varför hon stod i ett år. Jag = :arghh:
Tills jag tänkte efter och kom på att jag måste vridit på 'fel' kran (varmt)och vårt varmvatten tar ett tag att få fram och hf är det sista jag spolar... Ja ni kan ju gissa.
:meh: :D

Och min 4-åring såg jag bocka för första gången i förrgår, hon har inte ens bockat på lina innan...
Hon vilar sedan en vecka tillbaka (vintervila) och har stått i rasthage ett par dagar pga grävarbete i vanliga hagen, hon har dessutom fått stå själv i rasthagen då hon varit en pain in the ass på sin tantkompis när de varit i den mindre hagen.
Sååå, hon var rätt laddad och galopperade runt, gjorde små kaninskutt och större bocksprång, stegrade och stod och vevade med frambenen. Sedan när jag mockade hagen så "smög" hon på skottkärran och for iväg som en raket när jag rörde den. Lite kul faktiskt för jag har inte sett henne busa så mycket på hela tiden jag haft henne, hon leker med de andra i hagen ibland men då är det mer att de drar galopprejs, men i förrgår var hon riktigt busig. Förhoppningsvis får de gå ut i vanliga hagen om någon dag, så då kan hon röra sig lite mer och leka med ponnyerna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
Hundhälsa Börjar med att säga att hunden är igenomkänd och röntgad i rygg, armbågar, höfter och handleder utan några förändringar som borde...
Svar
12
· Visningar
1 144
Senast: Masse
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 725
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp