Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör ni med era hästar nu när det börjar bli lite varmare? Hör slog det över från höst till sommar över en natt och nu står mätaren på 26 grader!

Hästarna är helt slut pga värmen och flugorna invaderar dom redan nu. Tycker det är svårt hur man ska lägga upp ridningen nu!

Jag rider som vanligt om det inte är extremt hett och mitt på dagen. Den brukar det inte ens bli alla år.
Man får se till att få i den vatten, salt och elektrolyter om det är varmt och de svettas mycket.
 
Jo, det låter ibland som ett helt klockspel innan han är mjuk och igenom. Han har nog lite för kort kropp för sitt eget bästa. Vi jobbar på kvicka framben och upp med manken, men tyvärr är det inget som kommer automatiskt i början av passen.

Dessutom han har lyckats pricka och fått sår precis under kotan också, mellan boots och benskydd och då är de här paddlarna bra.

Knepigt ... men inte de problemen vid köp gissar jag utan har kommit efter hand ?
Vet att du gör allt för din häst! Inkl skoning osv men ändå är det ju skoning man tänker lite om han slår på sig så mycket på rutin....?

Tyvärr ang benskydd så är det ju även lite moment 22 för är de vana vid skydd "behöver" de ju heller aldrig korrigera sig själva så att säga... samtidigt som man ju själv givetvis varken har lust eller tid med att de skadar sig själva ....
 
@Itzyditzy min häst är inte särskilt påverkad av värme, inte de hästar jag haft tidigare heller har varit det i sig själva. . Kan/kunnat vara slö/loj utifrån sånt väder i vila/hage/Box men ganska normalt pigga ridmässigt.

Det är jag som har svårt med ridning i värmen, och blir slö/trött . Inte så mycket hästen/hästarna.
Jag har riktigt svårt för grav värme själv allmänt. Hatar när det är runt över 27 någonstans, med tung luft, och påverkas av det jättemycket energimässigt.
 
Senast ändrad:
Knepigt ... men inte de problemen vid köp gissar jag utan har kommit efter hand ?
Vet att du gör allt för din häst! Inkl skoning osv men ändå är det ju skoning man tänker lite om han slår på sig så mycket på rutin....?

Tyvärr ang benskydd så är det ju även lite moment 22 för är de vana vid skydd "behöver" de ju heller aldrig korrigera sig själva så att säga... samtidigt som man ju själv givetvis varken har lust eller tid med att de skadar sig själva ....
Han skos med överrullning fram och ringskor bak. Men det blir bättre och bättre ju stabilare han är och ja, jag gör vad jag kan för att curla honom lite lagom..
 
Du vet att du inte har speciellt höga krav på ridningen när du kan skritta 25 min på din häst utan att bli avkastad och kan vara sjukt nöjd med det. :angel:

...men OJ vad vi märker att vattenträningen gör nytta inte bara i rehabsyfte utan för Ebsons skritt med. Det går visserligen i snigeltemp (provar inte min lyckliga stjärna och ber honom öka tempot riktigt ännu va :p) men han trampar under sig på ett helt annat vis och rör sig genom kroppen helt annorlunda än innan skadan. Detta av hästen som när vi fick honom för drygt ett år sedan nog aldrig gått i form en enda dag i sitt liv. :love:
 
@Mirabilis I hear you :p:grin::rofl:
Spännande med vattenträningen! Det hade varit intressant att testa faktiskt.

Det är verkligen grymt bra! Jag är fysioterapeut själv på humansidan och kör en del vattengympa med mina egna patienter och ser ju vad det gör för de där, men hade väl aldrig kunnat tro att det skulle ha ännu större effekt på häst. Han har börjat fylla ut överlinjen och har bättre steg och teknik trots att vi inte ens är uppe på högsta nivån av vatten ännu och har promenerat för hand i 3 månader. Dyrt, men SÅ värt det. Får du möjligheten så kör på!
 
Det är verkligen grymt bra! Jag är fysioterapeut själv på humansidan och kör en del vattengympa med mina egna patienter och ser ju vad det gör för de där, men hade väl aldrig kunnat tro att det skulle ha ännu större effekt på häst. Han har börjat fylla ut överlinjen och har bättre steg och teknik trots att vi inte ens är uppe på högsta nivån av vatten ännu och har promenerat för hand i 3 månader. Dyrt, men SÅ värt det. Får du möjligheten så kör på!

Det är ju suveränt med equiterapi i väldigt många fall, och när man hängt med i decennier hur det gått från att anses icke etablerat pga mycket kvacksalveri till bättre reglerat har det ju blivit så otroligt mycket bättre för alla parter .

Equiterapi är ju år 2017 helt etablerat i samarbete med veterinärer :)
 
Det är ju suveränt med equiterapi i väldigt många fall, och när man hängt med i decennier hur det gått från att anses icke etablerat pga mycket kvacksalveri till bättre reglerat har det ju blivit så otroligt mycket bättre för alla parter .

Equiterapi är ju år 2017 helt etablerat i samarbete med veterinärer :)

Absolut, och jag ser fram emot hur fler humansjukgymnaster kommer gå över på djurfysioterapi och utbilda sig där så vi får det ännu mer stärkt, det kommer gynna alla. :)
 
Absolut, och jag ser fram emot hur fler humansjukgymnaster kommer gå över på djurfysioterapi och utbilda sig där så vi får det ännu mer stärkt, det kommer gynna alla. :)
Ja, det är dessutom fruktansvärt givande att jobba med hästar! Nu är jag inte utbildad på humansidan men har förstått att våra fyrfota vänner svarar på beröring på ett helt annat plan! :love:
 
Absolut, och jag ser fram emot hur fler humansjukgymnaster kommer gå över på djurfysioterapi och utbilda sig där så vi får det ännu mer stärkt, det kommer gynna alla. :)

Min kille jobbar i DK i ett team med vet, human- och häst-sjukgymnast, vattenträningsställe(med vibrationsgolv och annat), massör, hästtandläkare och så då killen som är kiropraktor för human och häst.
De har fått så bra resultat med svåra fall att DKs största försäkringsbolag börjat skicka dit hästar som dömts ut eller är på väg dit. De gör hellre det än dömer ut iom att det gått att rehabilitera så många som man trott var körda.
Det har börjats skrivas en del om dem i dansk press.

Det är jätteintressant att få vara med och lyssna när så många olika spetskompetenser samlas och analyserar hästar ihop!
Jag hoppas det kommer mer sånt till Sverige också. I DK är det öht vanligare att man sammarbetar.
Det gynnar ju oss som arbetar med just vår grej också. Man får en djupare förståelse för hur allt hänger ihop och kan lättare härleda problem och skicka hästägare vidare till rätt kompetens.
 
Har ridit en LA:3 idag på 63.286 %. Så det känns som om vi är på rätt väg igen i alla fall. Hon sköter sig jättebra på tävlingsplatsen. Hon är ju visserligen 7 år men knappt tävlad något alls så jag tycker hon är superduktig. Nu blir det några dagars välförtjänt vila för hästen.
Hoppas vi får sadeln snart.
 
Mina fuxar blev perfekt tempererade av värmen :D red upp till ridhuset på gammeltant med unghäst på släp. Lämnade över unghäst till beridare som testade dressyrsadel på honom. Gav honom bättre rörelser och han kom igång bättre bak. Såg fin ut!

Jag red gammeltant och i slutet av passet satt jag upp på 4åringen för att testa sadeln. Himmel vilken underbar ridkänsla han ger :love: Är så kär i mina knasfuxar just nu!
 
Jag red igår! Tänkte bara longera så han skulle få jobba men hade beridarkompis på besök så vi tänkte att äsch, varför inte? Vi "tänkte treåring" (han är ju fyra nu) och gick med honom mellan sadelgjordsåtdragningar eftersom vi inte visste hur han skulle reagera på min sadel, sen fick han jogga på töm, och jag satt upp och blev ledd med lina ett varv först. Han var dock ohyggligt snäll (kanske för att han var trött efter resa, hehe...) så joggade och galopperade i båda varv, sen fick det räcka. Han ligger väldigt väl framme, stadig kontakt och väldigt balanserad, så planen är att visa honom på unghästtest i juli, sen blir det lite semester, och lite enklare starter i höst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 383
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 024
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
166
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp