Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
tumblr_oq928jMOoL1rrws4ko1_1280.jpg

Förlåt för Dumle-spam men tänkte att eftersom jag bara kunnat lägga upp de där enda två bilderna från säljaren så måste jag ju uppdatera! Han har så snälla ögon
 
Jag är lite bestört på "dressyr" just nu.. Hjälpte till med att rida fram och visa häst igår på student-SM i dressyr. De har ett sådär konstigt upplägg där det är tre ryttare på samma häst och så får de bara rida 5 minuter på hästen innan de ska in på banan.
"Min" lilla pärla, som jag visade och hade hand om under dagen, är en sådär okomplicerad, mjuk och jättefin liten dressyrhäst och ändå satt ryttarna och drog henne i munnen och sparkade i sidorna :(
Efter dagens slut hade hon sår i mungipan :mad:

Fattar inte poängen med det där upplägget, inte så hästvänligt. Känns som att det är större risk att ryttarna blir lite stressade och "ska få till det" på sina 5 minuter istället för att lugnt känna in hästen.
Alla red såklart inte illa. Man såg många duktiga och mjuka ryttare, men det var ju inte dem man lade på minnet..
 
Jag är lite bestört på "dressyr" just nu.. Hjälpte till med att rida fram och visa häst igår på student-SM i dressyr. De har ett sådär konstigt upplägg där det är tre ryttare på samma häst och så får de bara rida 5 minuter på hästen innan de ska in på banan.
"Min" lilla pärla, som jag visade och hade hand om under dagen, är en sådär okomplicerad, mjuk och jättefin liten dressyrhäst och ändå satt ryttarna och drog henne i munnen och sparkade i sidorna :(
Efter dagens slut hade hon sår i mungipan :mad:

Fattar inte poängen med det där upplägget, inte så hästvänligt. Känns som att det är större risk att ryttarna blir lite stressade och "ska få till det" på sina 5 minuter istället för att lugnt känna in hästen.
Alla red såklart inte illa. Man såg många duktiga och mjuka ryttare, men det var ju inte dem man lade på minnet..
Jag har också lånat ut min häst på liknande aktivitet, fast då NM, men hade kanske tur med "mina" ryttare. Det jag slogs av är att många av de ryttarna inte är särskilt rutinerade, så därför tror jag att det kan bli lite väl mycket slit och sparkande, tyvärr.
 
Jag är helt överväldigad av senaste veckan inkluderat förra helgen! Två uppfödningar har tagit diplom och kvalat till Breeders, vi har fått två föl och vår femåring är också hon kvalad till Breeders nu. Känns overkligt.. Nu får vi se hur vi roddar ihop allt det här :heart
OWAO vad roligt!!! Grattis!!!
 
Idag har jag äntligen ridit första gången sen pålle elades på ridbanan. Jag har legat däckad i förkylning och han fått vila tills igår när jag longerade lite.
Idag testade vi nya underlaget i ridhuset. Det kändes fint!
Vi hade också sällskap av några utifrån som verkade ligga på typ msv nivå. Kul att se lite annan ridning än det är här på gården och dela ridhus med lydiga hästar och ryttare som ser var de rider etc.
Pålle var lite dämpad av värmen. Det var bra! Han reagerade lite när det lät utanför ridhuset. Men höll sig i ramen och på linjen och gjorde inget av det och coolade ner sig när vi ridit ett tag.
Jag satt inte lika dåligt som jag trott jag skulle göra. Hästen skötte sig helt ok. Kul!
Han var ju rädd att ställa sig/böja sig åt det håll han var åt när han fastnade i tråden på ridbanan och elades första passen vi tog för hand. Han är lite mer skvättig nu. Men det går iaf att lägga honom i rätt ställning/böjning utan att han är skraj eller försöker gå ur den.
Vi höll det enkelt idag och bara rullade på och red lite skolor och övergångar.
 
Jag var ute i skogen med båda pållarna igår. Det var mysigt.

Har dock insett att jag måste välja mellan hästarna och mitt deltidsjobb, det funkar inte som jag håller på nu. Jag kommer stressa ihjäl mig. Men det är så svårt, jag vet inte vad jag ska välja.... :confused::(
 
Här skrittade vi 30 min i går utan incident, med typ 3 travövergångar i vardera varv. Övergångarna lämnade väl ungefär allt att önska (en nybörjare på ridskolan gör de bättre), men ja, jag får vara glad för det lilla att jag inte blev avkastad och att Ebson höll sig i skinnet trots att det gick in och ut hästar ur ridhuset. :angel:
 
Menar du på allvar att du kan sluta jobba o bara rida? För isåfall vill jag vara du. Nu.:D
Det finns en annan tråd om att @BusBarro jobbar på två jobb. Och deltidsjobbet inte funkar med hästarna för att hon alltid måste vara beredd.

Jag skulle bryta med extrajobbet, för hästarna gör väl mer för humöret än vad extrajobbet gör?

FÖ vill jag inte heller jobba. Jag hinner inte det om jag vill hinna och jag rider sämre än jag vill för att jag är trött. Och detta TROTS att jag har ett kul jobb med flexibel chef...
 
Menar du på allvar att du kan sluta jobba o bara rida? För isåfall vill jag vara du. Nu.:D

Haha. Tänk om det vore så väl ;)
Jag har ett heltidsjobb och ett deltidsjobb. Jobbar i snitt ca 65-70 tim/v plus rida två hästar 3-4 ggr i veckan. Jag tror att jag håller på att förstöra mitt äktenskap plus mig själv pga stress för att hålla ihop allt.... :cry:
Så nu har jag kommit dit att jag måste välja och det finns massor med aspekter att tänka på.
Jag vill ju helst låna hem det svarta stoet (men ägaren är tveksam till att låna ut) för jag vill rida mer än vad jag gör idag.
Jag vill också jobba kvar som deltidsbrandman för det är roligt och ger en extra inkomst. Men jag kan inte göra både det och hästarna längre, det funkar inte.
Hjälp jag kan inte välja! :confused::(:cry:
 
Haha. Tänk om det vore så väl ;)
Jag har ett heltidsjobb och ett deltidsjobb. Jobbar i snitt ca 65-70 tim/v plus rida två hästar 3-4 ggr i veckan. Jag tror att jag håller på att förstöra mitt äktenskap plus mig själv pga stress för att hålla ihop allt.... :cry:
Så nu har jag kommit dit att jag måste välja och det finns massor med aspekter att tänka på.
Jag vill ju helst låna hem det svarta stoet (men ägaren är tveksam till att låna ut) för jag vill rida mer än vad jag gör idag.
Jag vill också jobba kvar som deltidsbrandman för det är roligt och ger en extra inkomst. Men jag kan inte göra både det och hästarna längre, det funkar inte.
Hjälp jag kan inte välja! :confused::(:cry:
Jag kan tycka det vore synd om du, som i mina ögon rider jättebra, skulle sluta rida igen....
 
Haha. Tänk om det vore så väl ;)
Jag har ett heltidsjobb och ett deltidsjobb. Jobbar i snitt ca 65-70 tim/v plus rida två hästar 3-4 ggr i veckan. Jag tror att jag håller på att förstöra mitt äktenskap plus mig själv pga stress för att hålla ihop allt.... :cry:
Så nu har jag kommit dit att jag måste välja och det finns massor med aspekter att tänka på.
Jag vill ju helst låna hem det svarta stoet (men ägaren är tveksam till att låna ut) för jag vill rida mer än vad jag gör idag.
Jag vill också jobba kvar som deltidsbrandman för det är roligt och ger en extra inkomst. Men jag kan inte göra både det och hästarna längre, det funkar inte.
Hjälp jag kan inte välja! :confused::(:cry:
Gå ner i tid på heltidstjänsten? Om det inte går, sluta deltiden. Eller bara rida en häst?
Jag vet hur det är när man måste pussla, pyssla och mecka för att få ihop livet utan att stryka med på kuppen.
 
Jag kan tycka det vore synd om du, som i mina ögon rider jättebra, skulle sluta rida igen....

Tack va snällt av dig.
Jag vill helst inte sluta med hästarna för jag tycker det är så roligt.

Gå ner i tid på heltidstjänsten? Om det inte går, sluta deltiden. Eller bara rida en häst?
Jag vet hur det är när man måste pussla, pyssla och mecka för att få ihop livet utan att stryka med på kuppen.

Mitt problem är att jag är lite för snäll, har svårt att säga nej när andra behöver hjälp. Men jag har försökt säga ifrån den ena hästen, att jag bara hinner rida en av dem men då blev det inga glada miner... Jag tror det är därför de inte vill låna ut stoet, för att då har de ingen som rider hopphästen.
 
*knapp*

Behöver bara få skriva av mig lite...
Jag känner mig så ledsen, uppgiven och nästan panikslagen.
Hästen fick en allergisk reaktion (?)för knappt två veckor sedan och har hostat sedan dess. Satte in medicin som vet rekommenderade men hon blir bara sämre och sämre med hostan. :cry:
Idag kunde jag knappt trava...
Och jag har försökt få tag på min veterinär i flera dagar utan framgång. I morgon får jag väl ringa distriktarna för jag mår nog sämre än hästen just nu. :crazy:
Vet inte alls vad jag ska ta mig till...
 
@Corax Vad får hon för hostan? Det är så lurigt med hosta, för har halsen väl blivit retad blir den bara lättare och lättare retad. Vad jag märkt med Barb i hennes hostperioder är att det där gamla med att "låta hästen hosta ur" bara gör det värre eftersom halsen blir mer retad. Så börjar hon hosta när jag rider, låter jag henne skritta och pusta och börjar sen om. Men det låter inte alls bra för er om det eskalerar så här! Jag hade hellre åkt till klinik för koll i halsen än att tagit ut distriktaren.
 
@Corax Vad får hon för hostan? Det är så lurigt med hosta, för har halsen väl blivit retad blir den bara lättare och lättare retad. Vad jag märkt med Barb i hennes hostperioder är att det där gamla med att "låta hästen hosta ur" bara gör det värre eftersom halsen blir mer retad. Så börjar hon hosta när jag rider, låter jag henne skritta och pusta och börjar sen om. Men det låter inte alls bra för er om det eskalerar så här! Jag hade hellre åkt till klinik för koll i halsen än att tagit ut distriktaren.
Jag var in för någon månad sedan och endoskoperade henne (hon hostar alltid några gånger vid igångsättning och just den hostan hade fått ett annat ljud så ville kolla upp). Lindrigt med slem och bakteriell odling ua. Fick då med Coff-less att ge om det blev värre. Sedan 'small det bara till' i samband med att värmen kom. Det är helt galet dammigt överallt och jag längtar efter regn! Och en frisk häst!
Det måste ju finnas Nått som jag kan ge för lindring... Jag beställde hem Nostrilvet idag i ren desperation. Skulle ju vilja dra blod för allergitest men det kan ju 'vilken vet som helst göra'. Hade bara min ordinarie vet gått att få tag på så hade jag åkt in på stört om hon sagt det. Om så bara för ett blodprov...
 
@Corax Är hon slemmig i hostan? Se isf om du kan få ut Acetylcystein (humanprep) av vet. Det är billit och helt outstanding! Tar förstås bara bort symptomet dock.
 
*knapp*

Behöver bara få skriva av mig lite...
Jag känner mig så ledsen, uppgiven och nästan panikslagen.
Hästen fick en allergisk reaktion (?)för knappt två veckor sedan och har hostat sedan dess. Satte in medicin som vet rekommenderade men hon blir bara sämre och sämre med hostan. :cry:
Idag kunde jag knappt trava...
Och jag har försökt få tag på min veterinär i flera dagar utan framgång. I morgon får jag väl ringa distriktarna för jag mår nog sämre än hästen just nu. :crazy:
Vet inte alls vad jag ska ta mig till...
Åh nej va trist! Har tyvärr inga råd då jag har väldigt lite erfarenhet av hosta *peppar peppar* men vill ändå skicka en kram och jag håller tummarna för att hon snart är av med hostan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 353
Senast: Badger
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 290
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 970
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp