Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du har mao hittat ditt och hästens system. ;)

Det Är ju sjukt svårt att rida och jag tror vi ryttare vill lite för mycket ibland. Det är så mycket mentalt som spelar in och även jag blir ledsen och frustrerad mellan varven. Faktum är ju att det är en parrelation där två individer ska dansa. Timing och känsla måste vara precisa.
Själv längtar jag till nästa dag efter skitpass då jag får chans att göra om och göra rätt.
För är det inte något rent fysiskt fel på hästen så är det ju Alltid mig och min ridning som felar.
Sen har jag blivit bättre på att inte rida när jag inte känner mig på topp och jag kan även i större utsträckning bestämma min känsla som jag vill ha i kroppen när jag sitter upp.

Ja, vi har äntligen ett system som funkar, där vi alltid kan hitta läget igen.
Men samtidigt jobbar jag på att försöka bli bättre på att antingen låta bli att rida om jag har en dålig dag, eller i alla fall ställa ned kraven ordentligt. Lättare övningar där vi inte misslyckas även om jag rider sämre den dagen.
 
@mooi

Bra att alla möjligheter är öppna. Ville främst lyfta att tid är av yttersta vikt vid reklamationer av häst (är jurist). Men har du kontakt med säljaren (så mycket som möjligt skriftlig) så har du en bättre grund att stå på.
 
Hag är egentligen alldeles för lat för att linda till vardags alls, brukar sätta på senskydd i fram bara, haha.
Skulle heller aldrig använda såna paddar men smaken är ju som baken.
I övrigt använder jag så mycket/lite skydd som hästen behöver (och är också lat till vardags). ;)

Och Dumle är superfin. :love:
 
@Piaff Eskadron ska komma med några som är förstärkta i nederkant. De tänker jag köpa, lindar nu med vanliga långa paddar långt ner så vi slipper boots eftersom han ofta ändå fick skavsår av sånna...
 
Jag kan inte bestämma mig för om jag ska rida seriöst idag (d.v.s. dressyr på ridbanan) eller om jag ska skritta ut en runda på lång tygel. Det är varmt och solen skiner!
 
@Piaff Eskadron ska komma med några som är förstärkta i nederkant. De tänker jag köpa, lindar nu med vanliga långa paddar långt ner så vi slipper boots eftersom han ofta ändå fick skavsår av sånna...

Fast slår hästen på sig alltså så att du måstat "prova " ha boots vid ridning annars allmänt ? :confused:
 
Senast ändrad:
Fast slår hästen på sig alltså så att du måstat "prova " ha boots vid ridning annars allmänt ? :confused:
Jo, det låter ibland som ett helt klockspel innan han är mjuk och igenom. Han har nog lite för kort kropp för sitt eget bästa. Vi jobbar på kvicka framben och upp med manken, men tyvärr är det inget som kommer automatiskt i början av passen.

Dessutom han har lyckats pricka och fått sår precis under kotan också, mellan boots och benskydd och då är de här paddlarna bra.
 
Rid ut! Det ska jag :p Regnet är snart tillbaka.

Jodå, det blev en runda ut igår. Lite klättring (inte så stor backar men väldigt små stigar med lite sten och trädrötter så det blev lite off-road. Hon fick tänka tänka lite på var hon satte fötterna :-) Lite galopp (mycket korta bitar för rundan tillåter inte mer tyvärr). Men pigg och glad häst och varm och nöjd ryttare! Det är så underbart väder nu! Känns somrigt!!
 
Jodå, det blev en runda ut igår. Lite klättring (inte så stor backar men väldigt små stigar med lite sten och trädrötter så det blev lite off-road. Hon fick tänka tänka lite på var hon satte fötterna :-) Lite galopp (mycket korta bitar för rundan tillåter inte mer tyvärr). Men pigg och glad häst och varm och nöjd ryttare! Det är så underbart väder nu! Känns somrigt!!

Jag var också ute i skogen igår. Dock bara skritt men mycket lyfta på fötterna och tänka till :)
 
Jodå, det blev en runda ut igår. Lite klättring (inte så stor backar men väldigt små stigar med lite sten och trädrötter så det blev lite off-road. Hon fick tänka tänka lite på var hon satte fötterna :-) Lite galopp (mycket korta bitar för rundan tillåter inte mer tyvärr). Men pigg och glad häst och varm och nöjd ryttare! Det är så underbart väder nu! Känns somrigt!!
Och snart kommer insekterna. O_o
*Corax som vaknat på helt fel sida* :o

Men jag blir alltid lite 'grumpy' när hästen inte mår helt hundra. Hon hostar fortfarande trots medicinen och i natt drömde jag att jag var på tävling och skulle besikta men hon gick inte igenom för hon hade nått knas med Båda gaffelbanden bak. Inte konstigt man vaknar och är lite sur. :D

Det låter i alla fall som att ni hade en mysig runda. :)
 
Det var ju helt fantastiskt väder igår! Jag var o tränade terräng med en av mina försäljningshästar och vi bara njöt av sommarvärme utan flugor o mygg! Mina hästar fick sova ute inatt, de uppskattade det sådär...stod vid grinden imorse o bad om att få komma in o sova lite! hahahahaah
 
Hur gör ni med era hästar nu när det börjar bli lite varmare? Hör slog det över från höst till sommar över en natt och nu står mätaren på 26 grader!

Hästarna är helt slut pga värmen och flugorna invaderar dom redan nu. Tycker det är svårt hur man ska lägga upp ridningen nu!
 
Rida tidigt på morgon eller sent på kvällen. Uteritt istället för hårt dressyrpass på banan om det är riktigt varmt?
 
Det var varmt igår men "min" häst verkade inte påverkad av det. Hon var tvärtom lite extra pigg och glad :-) Får se hur det blir framöver. Jag har ju bara ridit henne sen i vintras.
 
Hur gör ni med era hästar nu när det börjar bli lite varmare? Hör slog det över från höst till sommar över en natt och nu står mätaren på 26 grader!

Hästarna är helt slut pga värmen och flugorna invaderar dom redan nu. Tycker det är svårt hur man ska lägga upp ridningen nu!

Min har sällan gått ute dygnet runt. Nu står vi i nytt stall för i år och kommer nog bli likadant här. Skillnaden MIT vintertid är att sommartid när insektstrycket slår till så är han inne dagtid istället för nattetid.

Jag försöker rida så mycket som möjligt på morgonen eller senare på kvällen. Funkar inte det så ser jag till att han får stå inne en halvtimme-timme innan ridning och spolar av honom efteråt. Han klarar värmen bättre än vad jag gör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 612
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 007
Senast: Dorinda
·
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
239
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Någon mer här som har haft eller har det? https://www.1177.se/Dalarna/sjukdomar--besvar/konsorgan/besvar-vid-sex/vaginism/ Hur...
Svar
3
· Visningar
618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Testamente

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp