Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Enligt TR ska hästen vara rak på rakt spår och på böjt spår ställt åt galoppsidan. Jag tänker snarare öppna åt galoppsidan än sluta. Kan det vara så att du driver starkt med din ytterskänkel i stället för att ha henne framför dig och aktivera med den inre skänkeln?
Ja kanske. Får testa lite.
Tack :)
 
Idag har jag ridit en ponny för första gången som jag ska tävla på söndag. Den är inte så snäll mot sin lilla ryttare och gör klassikern att lägga av helt inne på banan. Kände på honom, red igenom alla rörelser ur LAn och det var enkelt och han är väldigt fin (och jag konstaterade att jag verkligen gillar att rida ponny :p)! Men så skulle jag rida genom programmet och det räckte att jag vände upp på medellinjen så bara han försvann under mig. Nog för att jag suttit på smarta ponnier som kommer undan arbete, men det här var helt otroligt. Han gick från att kännas riktigt ridbar till att vara som en påse nötter på nolltid.

Ja ja, vi kom igenom det och avslutade med att rida genom programmet utan spö och de gick väl rätt bra, förutom att ponnyn var såååå sur på mig :D. Hinner rida honom en gång till och sen blir det en intressant start på söndag. När de haft annan ryttare på honom förut har han inte ens velat galoppera...
 
Idag har jag ridit en ponny för första gången som jag ska tävla på söndag. Den är inte så snäll mot sin lilla ryttare och gör klassikern att lägga av helt inne på banan. Kände på honom, red igenom alla rörelser ur LAn och det var enkelt och han är väldigt fin (och jag konstaterade att jag verkligen gillar att rida ponny :p)! Men så skulle jag rida genom programmet och det räckte att jag vände upp på medellinjen så bara han försvann under mig. Nog för att jag suttit på smarta ponnier som kommer undan arbete, men det här var helt otroligt. Han gick från att kännas riktigt ridbar till att vara som en påse nötter på nolltid.

Ja ja, vi kom igenom det och avslutade med att rida genom programmet utan spö och de gick väl rätt bra, förutom att ponnyn var såååå sur på mig :D. Hinner rida honom en gång till och sen blir det en intressant start på söndag. När de haft annan ryttare på honom förut har han inte ens velat galoppera...
Borde vara bättre att starta några pay and ride o ha spö med sig?
 
Idag har jag ridit en ponny för första gången som jag ska tävla på söndag. Den är inte så snäll mot sin lilla ryttare och gör klassikern att lägga av helt inne på banan. Kände på honom, red igenom alla rörelser ur LAn och det var enkelt och han är väldigt fin (och jag konstaterade att jag verkligen gillar att rida ponny :p)! Men så skulle jag rida genom programmet och det räckte att jag vände upp på medellinjen så bara han försvann under mig. Nog för att jag suttit på smarta ponnier som kommer undan arbete, men det här var helt otroligt. Han gick från att kännas riktigt ridbar till att vara som en påse nötter på nolltid.

Ja ja, vi kom igenom det och avslutade med att rida genom programmet utan spö och de gick väl rätt bra, förutom att ponnyn var såååå sur på mig :D. Hinner rida honom en gång till och sen blir det en intressant start på söndag. När de haft annan ryttare på honom förut har han inte ens velat galoppera...

Stjärnsporrar! :laugh:
 
Idag har jag ridit för första gången sen den första maj. Typ på fyra och en halv evighter med andra ord.

Fröken var fin och duktig men insåg ganska snart att matte inte hade nån vänsterskänkel att tala om. Lättridning funkade, om än obekvämt. Att stå upp i galopp var bara att glömma.

Skulle bara känna på henne lite, kom på mig själv med att 'känna' på galoppombytena. :rofl:

Jag kommer ha träningsvärk, men samtidigt är jag så lycklig.
 
Borde vara bättre att starta några pay and ride o ha spö med sig?

Det är gjort flera gånger och då går den som en stjärna... Det räcker att ryttaren har spö i handen så går han hur bra som helst. Han måste verkligen komma på skänkeln och lyssna på den och aldrig mer få komma undan.

@fio Ska prova honom med stjärnsporrar imorgon :p.
 
Jag fick nära på sparka runt min systers ponny som stängde av på banan en gång... Såg inte vackert ut, tror vi fick 48% på den tävlingen med en 3a på inverkan, men nästa start 68% och vinst ;) Dock såldes hon strax därefter tillbaka till gamla ägarna som satte henne i avel, så jag vet inte om det hade hållt i sig även med annan ryttare...
 
Det är gjort flera gånger och då går den som en stjärna... Det räcker att ryttaren har spö i handen så går han hur bra som helst. Han måste verkligen komma på skänkeln och lyssna på den och aldrig mer få komma undan.

@fio Ska prova honom med stjärnsporrar imorgon :p.
Får uppfinna ett ihopfällbart spö som liksom bara finns där när man behöver det utan att hästen fattat :D
 
@Gabby_Ossi Ja alltså dessa ponnier till att lära sig hur mycket (eller hur lite) de egentligen behöver göra... Jag hoppas verkligen att det kan göra skillnad för lilltjejen att jag trycker runt honom. Och hoppas innerligt att jag verkligen kommer åt honom också :p.

@MiniLi Det hade nog kunnat vara en hit bland många ponnyryttare som har lite för smarta ponnier :D.
 
@Gabby_Ossi Ja alltså dessa ponnier till att lära sig hur mycket (eller hur lite) de egentligen behöver göra... Jag hoppas verkligen att det kan göra skillnad för lilltjejen att jag trycker runt honom. Och hoppas innerligt att jag verkligen kommer åt honom också :p.

@MiniLi Det hade nog kunnat vara en hit bland många ponnyryttare som har lite för smarta ponnier :D.

Jag har en kompis vars förra häst, PRE gjorde så. Han var så satans välriden och trevlig annars. Mycket känslig för hjälper och hon en mkt kompetent ryttare.
In på banan och han stod emot ngt så in i helsike.
Vår tränare fick för sig att hon skulle tävla honom innan vi visste detta(var väl hans första tävling).
Det var hennes gamla lärare från Strömsholm som dömde. Så hon som eg ville utgå iom att hon tänkte att det liksom bara inte skulle gå tänkte mest att "fan om jag inte rider det här kommer han personligen ropa tillbaks henne".
Så hon red i sin yllekavaj(det var ett tag sen) i 30 grader och sol. Hon fick klämma fram den där hästen varje mm. Godkända % men skitfeelingen alban. Efteråt gick det snudd på att vrida ur den där varma kavajen.
Maken var med och det enda positiva han kom på att säga om ritten var: "Ja, det var ju en jävla kraftprestation det där."

Men sen gick hästen även på tävling framöver. :p
 
Frustrationen är hög idag och kiropraktor ska bokas, men framförallt måste jag nöta, nöta nöta... Jag håller alltså så mycket hårdare i en hand och är såpass sned att min tränare känner det på hästen när han hoppar upp och rider. Min fina, fina unghäst som det känns som att jag rider rätt i fördärvet just nu. Det värsta är ju att jag inte riktigt känner att jag gör det här med händerna. Hur sjutton ska jag kunna ta upp honom i svår klass om jag inte ens håller jämt i tyglarna?
 
Frustrationen är hög idag och kiropraktor ska bokas, men framförallt måste jag nöta, nöta nöta... Jag håller alltså så mycket hårdare i en hand och är såpass sned att min tränare känner det på hästen när han hoppar upp och rider. Min fina, fina unghäst som det känns som att jag rider rätt i fördärvet just nu. Det värsta är ju att jag inte riktigt känner att jag gör det här med händerna. Hur sjutton ska jag kunna ta upp honom i svår klass om jag inte ens håller jämt i tyglarna?
Du har blivit medveten om problemet och ska ta tag i det. Du har tränarhjälp som kan hjälpa dig. Det är inte i år du ska rida svårklass.
Sämre ryttare än du har lyckats lära sig bli dugligt liksidiga.

Kiro och om det inte hjälper testa någon kurs i kroppskontroll tex Feldenkrais kanske?
Låta tränaren rida en del och rida regelbundet för denne.
Sånt ska man se som tränare och det går att jobba med.

Inte helt sällan blir man ju starkare för att kompensera feeling. Så över man sitt medvetande och sin kontroll i den "starka" handen brukar man ju kunna rida på mer teknik än styrka och bli jämnare.
 
Du har blivit medveten om problemet och ska ta tag i det. Du har tränarhjälp som kan hjälpa dig. Det är inte i år du ska rida svårklass.
Sämre ryttare än du har lyckats lära sig bli dugligt liksidiga.

Kiro och om det inte hjälper testa någon kurs i kroppskontroll tex Feldenkrais kanske?
Låta tränaren rida en del och rida regelbundet för denne.
Sånt ska man se som tränare och det går att jobba med.

Inte helt sällan blir man ju starkare för att kompensera feeling. Så över man sitt medvetande och sin kontroll i den "starka" handen brukar man ju kunna rida på mer teknik än styrka och bli jämnare.

Det värsta är väl att jag vetat om det säkert två år och sliter och sliter med det (JÄMT, varje pass) men fortfarande inte är speciellt mycket bättre. Lite, men inte tillräckligt. När jag vill vara mindre hård i vänster hand blir det glappt istället. Höger hand är nästan alltid lite glapp. Jag blir tokig snart. Det är den där frustrationen när man VET att det finns där och man jobbar på det men inte får till det som är så jobbig.

Börjar med kiropraktor nu, jag skulle fortsatt gått efter att jag bröt bäckenet men blev inte av, det betalar jag ju för nu...
 
@Amanda_F jag testade som du föreslog och jag tycker det kändes bättre i den förvända galoppen. Just att "tänka öppna" gjorde att jag fick bukt lite grann i alla fall, med den utskjutande bakdelen. Sen vet jag ju inte hur det såg ut men som sagt kändes det lite mer åt rätt håll i alla fall.
Tack för tipset.
 
@Amanda_F jag testade som du föreslog och jag tycker det kändes bättre i den förvända galoppen. Just att "tänka öppna" gjorde att jag fick bukt lite grann i alla fall, med den utskjutande bakdelen. Sen vet jag ju inte hur det såg ut men som sagt kändes det lite mer åt rätt håll i alla fall.
Tack för tipset.
Åh vad bra! Jag jobbar mycket med den och det är ingen annan som anar vad jag tänker :angel:
 
Frustrationen är hög idag och kiropraktor ska bokas, men framförallt måste jag nöta, nöta nöta... Jag håller alltså så mycket hårdare i en hand och är såpass sned att min tränare känner det på hästen när han hoppar upp och rider. Min fina, fina unghäst som det känns som att jag rider rätt i fördärvet just nu. Det värsta är ju att jag inte riktigt känner att jag gör det här med händerna. Hur sjutton ska jag kunna ta upp honom i svår klass om jag inte ens håller jämt i tyglarna?

Du rider så bra så inte förstör du hästen, men självklart ska du lösa det där!

Har du funderat på om du spänner armen eller skuldran på den spända sidan någonstans?
Jag har haft evinnerliga besvär med att bli stum i handen trots att HANDEN nog egentligen varit rätt okej men fick hjälp med armbågen (!) och insidan av överarmen (visste inte ens att jag kunde spänna där ;) ) och det löste väldigt mycket i handen liksom?
Och då var det ingen kiropraktik eller så utan jag fick hjälp att upptäcka att jag spände mig, och när jag visste det kunde jag slappna av och när jag väl slappnat av upptäcker jag nu när jag spänner mig igen ;) för nu finns det en skillnad mellan avspänt och spänt läge?
Hur flummigt som helst :P
 
Idag skötte sig tråcka ponnyn betydligt bättre och vi var faktiskt kompisar. Red igenom programmet och fick filmat. Såg filmen. Jag rider i slowmotion i traven :banghead:. Det gick sååå mycket långsammare än det kändes! Han kändes ganska fint framme, men nehepp. Ja ja, han lyssnade ju faktiskt på skänkeln, så är till att klämma fram lite mer på söndag.
 
@Piaff Mina händer blir ojämna (läs; vänsterhanden får ett alldeles eget liv) när jag grejar för mycket. Om jag aktivt tänker på att jag måste vara stilla med handen och "bara" rida hästen till en kontakt får jag en korrekt(are) handställning.
 
Du rider så bra så inte förstör du hästen, men självklart ska du lösa det där!

Har du funderat på om du spänner armen eller skuldran på den spända sidan någonstans?
Jag har haft evinnerliga besvär med att bli stum i handen trots att HANDEN nog egentligen varit rätt okej men fick hjälp med armbågen (!) och insidan av överarmen (visste inte ens att jag kunde spänna där ;) ) och det löste väldigt mycket i handen liksom?
Och då var det ingen kiropraktik eller så utan jag fick hjälp att upptäcka att jag spände mig, och när jag visste det kunde jag slappna av och när jag väl slappnat av upptäcker jag nu när jag spänner mig igen ;) för nu finns det en skillnad mellan avspänt och spänt läge?
Hur flummigt som helst :P

Jag drar bak hela armen, men har inte lyckats lokalisera exakt var der blir spänt så tänker att det nog är en bra början med kiropraktiken så jag kan kolla igenom allt först. Svårt det här!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 469
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 514
Senast: sthu
·
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
173
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp