Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha! Men dom kan väl skumma för att den är svettig också? Min är alltid skummig mellan bakbenen, men han är svettig redan efter att jag travat något varv.
Kan ju också va att han jobbar rätt nu :angel:
Jag tycker hästar ofta svettas där bara de blir varma nog. Tror inte riktigt att svettens placering är kopplad till vilka muskelgrupper som används. Bara att tänka på en själv, inte svettas vi människor liksom punktmarkerat vid de muskler vi just då tränar? De flesta svettas ju lika oavsett.
 
Jag tycker hästar ofta svettas där bara de blir varma nog. Tror inte riktigt att svettens placering är kopplad till vilka muskelgrupper som används. Bara att tänka på en själv, inte svettas vi människor liksom punktmarkerat vid de muskler vi just då tränar? De flesta svettas ju lika oavsett.

Hittade en gammal tråd om detta ämne så läste där. Mer rimligt ju att det är som dem svettas bara. Önsketänkande att man på så sätt kan se att hästen jobbar rätt :p

Fast samtidigt så om hästen är väldigt lång med bakbenen långt efter sig eller går på dubbla spår så drar dom ju inte ihop bakdelen på samma sätt. Och då gnids ju inte skinkorna ihop på samma sätt.. hehe bra förklaring från nybörjare no.1 :rofl:
 
Låter inte så kul? Rider du ut med honom? För ett sätt är ju att leda ut i skogen och rida hem, ofta hittar de inte på så mycket bus då. Helst med sällskap såklart men går inte det så brukar detta funka på de flesta.

Mitt problem är mest att jag inte har en medhjälpare på plats. Medryttaren rider de dagar jag inte är i stallet. Har inte ens tänkt på den lösningen du sa, jag rider som sagt inte alls just nu. Slutade i våras pga tidsbrist och lät beridaren sköta det. Nu i höst var tanken att börja igen men när det sket sig när jag försökte har jag lagt det på is tills jag får ihop det med tränaren.

Det är förödmjukande och inte roligt nånstans faktiskt. Men jag tror vi löser det rätt fort bara jag får en extra hand.
 
Har någon ett bra tips på hur man förbättrar den förvända galoppen ? Vi hamnar lätt i lite gunghästläge, hon galopperar med lite korta galoppsprång och kommer liksom inte framåt. Försöker jag driva henne i det läget, eller ens hålla om för mycket så upplever jag att hon blir lite stressad och tänker uppåt istället för framåt, så jag försöker nog mest sitta stilla och berömma/lugna/uppmuntra henne.
Just idag gick hon lite bättre. Efter uppvärmningen så kortade jag upp henne ordentligt i traven så att hon verkligen fick jobba, sen blev hela hästen lite mjukare och mer samarbetsvillig, och jag red sen i lite lägre , rundare form i galoppen. Red även lite öppna och sluta i galoppen. Kanske hade det betydelse för som sagt, den förvända galoppen kändes något bättre än vanligt.
 
@sassiball på vilka linjer rider du förvänd? Tänker att egentligen är ju förvänd galopp bara vanlig galopp - fast tvärtom ;) (väldigt förenklat tänkt). Det borde inte vara så svårt och jag tror på att inte krångla till det så mycket, varken fysiskt genom en svår övning eller genom att tänka det svårt.
Om du skulle galoppera innanför fyrkantspåret en långsida i förvänd, tänk inte att du rider förvänd galopp utan nu rider du höger galopp i vänster varv.

En grej som jag fick göra med en av mina för en tränare var att ställa henne åt andra hållet än det man "ska" i den förvända. Detta gjorde det enklare för min häst i ett träningsskede och efter ett tag gick det att svänga över till korrekt ställning och hon höll balansen där.
 
@sassiball på vilka linjer rider du förvänd? Tänker att egentligen är ju förvänd galopp bara vanlig galopp - fast tvärtom ;) (väldigt förenklat tänkt). Det borde inte vara så svårt och jag tror på att inte krångla till det så mycket, varken fysiskt genom en svår övning eller genom att tänka det svårt.
Om du skulle galoppera innanför fyrkantspåret en långsida i förvänd, tänk inte att du rider förvänd galopp utan nu rider du höger galopp i vänster varv.

En grej som jag fick göra med en av mina för en tränare var att ställa henne åt andra hållet än det man "ska" i den förvända. Detta gjorde det enklare för min häst i ett träningsskede och efter ett tag gick det att svänga över till korrekt ställning och hon höll balansen där.
Vanligtvis rider jag den vägen som är i LA:3. Man vänder ju upp där på kortsidan och ska ut mot långsidan. Just där hamnar vi i gunghästläge och sen på själva halvvolten runt blir det något större språng igen. Men jag ska testa som du föreslog :)
 
Vanligtvis rider jag den vägen som är i LA:3. Man vänder ju upp där på kortsidan och ska ut mot långsidan. Just där hamnar vi i gunghästläge och sen på själva halvvolten runt blir det något större språng igen. Men jag ska testa som du föreslog :)

Tittade på vägen nu, och jag hade testat det - att, säg i högergaloppen, lite innan du kommer fram till spåret, ställa till vänster och ha henne vänsterställd i bågen. Det är ju "fel" att göra så egentligen och ingenting att göra på tävling, men jag upplever att det förenklar för hästen och ger lite mer flyt. Och då kanske hitta en bättre känsla - som kan tas med över till den korrekta ridningen sen
 
Fast va? Skinkorna har väl samma placering oavsett hur hästen går? Att den inte spårar eller rids ihop ordentligt gör väl ändå inte att den blir bredbent?

Vad jag har lärt mig och erfarit så aktiveras insida när hästens bäcken vinklas och ledgångarna bak fungerar dynamiskt i samling.
 
Vanligtvis rider jag den vägen som är i LA:3. Man vänder ju upp där på kortsidan och ska ut mot långsidan. Just där hamnar vi i gunghästläge och sen på själva halvvolten runt blir det något större språng igen. Men jag ska testa som du föreslog :)

Lite lägre i halsen och säkert längre oxå precis som du var inne på brukar funka
 
Tittade på vägen nu, och jag hade testat det - att, säg i högergaloppen, lite innan du kommer fram till spåret, ställa till vänster och ha henne vänsterställd i bågen. Det är ju "fel" att göra så egentligen och ingenting att göra på tävling, men jag upplever att det förenklar för hästen och ger lite mer flyt. Och då kanske hitta en bättre känsla - som kan tas med över till den korrekta ridningen sen

Jag brukar göra så på rakt spår lite innanför och när dom är mer utbildade även i svängarna i hörnen, annars hade jag inte gjort det på en tävlingslinje faktiskt för det finns ju en större risk att dom slår om.. i LA3 tänker jag att dom inte är så utbildade och det är ju just i dessa moment dom slår om när dom slår om så personligen tycker jag det är dumt att inbjuda till det.
 
Jag brukar göra så på rakt spår lite innanför och när dom är mer utbildade även i svängarna i hörnen, annars hade jag inte gjort det på en tävlingslinje faktiskt för det finns ju en större risk att dom slår om.. i LA3 tänker jag att dom inte är så utbildade och det är ju just i dessa moment dom slår om när dom slår om så personligen tycker jag det är dumt att inbjuda till det.

För mig har det varit tvärtom - att motställningen har underlättat så de inte slagit om. Samma för en kompis som hade stora problem med att hästen slog om precis i svängen (jättefina rena byten, men inte önskvärda just då :p), hon red en period motställd och då slutade han med det.
 
För mig har det varit tvärtom - att motställningen har underlättat så de inte slagit om. Samma för en kompis som hade stora problem med att hästen slog om precis i svängen (jättefina rena byten, men inte önskvärda just då :p), hon red en period motställd och då slutade han med det.
Håller med! Dessutom bra gymnastiserande övning för hästen att gå motställd i förvänd!
 
För mig har det varit tvärtom - att motställningen har underlättat så de inte slagit om. Samma för en kompis som hade stora problem med att hästen slog om precis i svängen (jättefina rena byten, men inte önskvärda just då :p), hon red en period motställd och då slutade han med det.

Jo så är det ju på dom raka spåren för mig med men just på tävlingslinjen på böjt spår hade jag aktat mig för det på en häst som inte är så utbildad.
 
Jo så är det ju på dom raka spåren för mig med men just på tävlingslinjen på böjt spår hade jag aktat mig för det på en häst som inte är så utbildad.

För mig har det funkat bra på både böjt och rakt spår, men det behöver inte betyda att det funkar klockrent för resten. Man får prova sig fram helt enkelt.
Bara ett förslag! :)
 
@sassiball jag hade gjort som @mooi föreslår. Jag tycker det är viktigt att gymnasticera hästen i den förvända. Genom att rida förvänd längre stunder, på fyrkanten kan jag motställa och jobba med böjning och elasticiteten och på sätt blir inte den förvända galoppen något konstigare eller svårare än rättvänd galopp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 286
Senast: Badger
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 281
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 110
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 782
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp