Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sassiball jag säger också våga jobba och inverka mer i förvända galoppen! Gör tempoväxlingar, variera ställningen åt båda håll. Upplever du att det hjälper att rida lite sluta-tänk så gör sluta in från hörnan, rid rakt fram en bit, vänd sedan tillbaka mot väggen. Gör lite längre varje gång och sedan kan du kanske göra en båge över hela banan och fortsätta i förvänd på spåret som tävlingsvägen.
 
Har någon ett bra tips på hur man förbättrar den förvända galoppen ? Vi hamnar lätt i lite gunghästläge, hon galopperar med lite korta galoppsprång och kommer liksom inte framåt. Försöker jag driva henne i det läget, eller ens hålla om för mycket så upplever jag att hon blir lite stressad och tänker uppåt istället för framåt, så jag försöker nog mest sitta stilla och berömma/lugna/uppmuntra henne.
Just idag gick hon lite bättre. Efter uppvärmningen så kortade jag upp henne ordentligt i traven så att hon verkligen fick jobba, sen blev hela hästen lite mjukare och mer samarbetsvillig, och jag red sen i lite lägre , rundare form i galoppen. Red även lite öppna och sluta i galoppen. Kanske hade det betydelse för som sagt, den förvända galoppen kändes något bättre än vanligt.

Jag börjar innan förvänd att ställa hit och dit i galoppen, sen böja. Gärna snabba övergångar i böjningen sas med bibehållen balans i manken. Efter det brukar sällan förvänd vara något problem.
Jag rider gärna motställd även jag i gymnastiserande syfte.
 
Jag brukar rida regelrätt öppna i förvänd (alltså "fel" öppna) när jag ska förbereda inför byten, riktigt bra övning!

EDIT: Alltså förbereda för att lära in byten.
 
Jag brukar rida regelrätt öppna i förvänd (alltså "fel" öppna) när jag ska förbereda inför byten, riktigt bra övning!

EDIT: Alltså förbereda för att lära in byten.
Jag brukar rida regelrätt öppna i förvänd (alltså "fel" öppna) när jag ska förbereda inför byten, riktigt bra övning!

EDIT: Alltså förbereda för att lära in byten.
Intressant ! Hur gör du själva bytet sen då?
 
Jag undrar om ni kan råda och ge mig tips. Nu till hösten ska vi rida med i laget och den går i LB:3. Vårt problem är det här med att vända snett igenom i mellangalopp. Min häst är en f.d hopphäst och vill byta galopp när vi närmar oss långsidan. Hur ska jag göra/tänka för att slippa få omslag? Sen en fundering, vad ser domaren hårdast på, omslag eller för tidigt avbrott? Tacksam för hjälp.
 
Jag undrar om ni kan råda och ge mig tips. Nu till hösten ska vi rida med i laget och den går i LB:3. Vårt problem är det här med att vända snett igenom i mellangalopp. Min häst är en f.d hopphäst och vill byta galopp när vi närmar oss långsidan. Hur ska jag göra/tänka för att slippa få omslag? Sen en fundering, vad ser domaren hårdast på, omslag eller för tidigt avbrott? Tacksam för hjälp.
Är han bra på förvänd galopp? eller byter han gärna då också? Jag hade tränat på den förvända och sen bett hästen hålla kvar galoppen efter mellangaloppen, då förvänd galopp genom hörnet. Det hjälpte min häst ifrån att bryta av för tidigt eller byta galopp.
 
Jag fick ett problem sist vi tävlade (ett bland många problem..) Hästen bryter av så fint och gör sen en fin fattning när jag tränar hemma (LB:2) när man rider snett igenom i galopp, men på tävlingen så har man ju precis ridit en mellantrav samma sträcka så hon tog ju inte mina förhållningar alls utan ville göra en ökning där istället. Jag blev så förvånad för jag var inte alls beredd på den här reaktionen men men. Nu när jag tränar på den här sträckan hemma tänker jag göra en halt mitt på den där sträckan istället, efter mellantraven, så får jag se om det har någon effekt.
 
@Emiro Det där är verkligen en klassiker. Mitt vanliga svar är att du tränar på att rida diagonaler till A/C och sen vänder ut i rätt varv igen sas. Så att hästen inte associerar diagonalen med att "nu kommer ett varvbyte!". Och så drar du den linjen mer och mer mot en korrekt diagonal men gör inte avbrott förrän du känner att du har kontroll på galoppen och inte har känslan att den eventuellt vill slå om. När du börjar göra det här jobbet så vänta ett par pass med att byta varv dessutom, så du programmerar om hästen till att diagonaler i galopp inte betyder omslag/övergång.

Omslag är ett större fel och ger direkt ett lågt betyg. Men om du lyckas visa en mellangalopp och får ett tidigt avbrott kan du ändå få en vettigt poäng på mellangaloppen men sämre på övergångsbetyget.
 
Idag var det installningsdags för oss och damen får gå in på natten igen. Hade det fortsatt vara väder som i helgen hade de allt fått vara ute ett tag till men +13 och regn var inte så peppigt. Så tillbaka till rutinerna igen, vilket faktiskt är lite skönt :p
21245612_10156146070555400_2103127856_n.jpg
 
Skrev i fel tråd förut, här skulle det inlägget vara:
"Apropå ponnyridning hoppas jag kunna köpa en ungponny från Tyskland nästa år som ett roligt projekt. Utbilda, tävla med storhäst och sälja till duktig ponnyryttare. Idealet vore en 4-åring."

Har ju ändå bara unghästar nu och skulle inte kunna köpa en färdig häst att rida, men en ungponny som inte är så utbildad kan jag köpa, jag har ganska billigt "uppehälle" där jag står så skulle kunna göra en liten vinst att spara vid försäljning. Även Bonus (tvååringen) ska testas i vår när han är inriden, känns han inte perfekt för mig säljs han sen och även de pengarna går till "Köpa en till häst"-fonden, så jag kan ha Dumle och en till sen. Känns Bonus super har jag kvar både honom och Dumle.
 
Har någon ett bra tips på hur man förbättrar den förvända galoppen ? Vi hamnar lätt i lite gunghästläge, hon galopperar med lite korta galoppsprång och kommer liksom inte framåt. Försöker jag driva henne i det läget, eller ens hålla om för mycket så upplever jag att hon blir lite stressad och tänker uppåt istället för framåt, så jag försöker nog mest sitta stilla och berömma/lugna/uppmuntra henne.
Just idag gick hon lite bättre. Efter uppvärmningen så kortade jag upp henne ordentligt i traven så att hon verkligen fick jobba, sen blev hela hästen lite mjukare och mer samarbetsvillig, och jag red sen i lite lägre , rundare form i galoppen. Red även lite öppna och sluta i galoppen. Kanske hade det betydelse för som sagt, den förvända galoppen kändes något bättre än vanligt.

Det handlar som med allt annat om balans, bärighet och lösgjordhet även i den förvända galoppen.
Tycker du fått många kloka råd/reflektioner :)
Vill skriva under på de som kommenterat att man måste våga ändra och inverka på hästen i den förvända och inte göra nån sak av att det nu tekniskt sett "råkar vara" s.a.s "förvänd".

Vanligast problem är ju att ryttaren inte vågar forma igenom för sitsen i förvända så istället då åker många ryttare runt lite på instinkten att "bara den inte slår om" .. Med resultat att hästen är rak i kroppen, inte spårar, och ryttaren inte vågar motställa även om det behövs, och att den inte tar ytterskänkeln i förvända riktigt - och då kan du inte få en balanserad hörnpassering i förvänd tex.
Plus då att hästen har stor tendens att slå om, jämfört med om ryttaren vågade inverka mera ;)
 
@Piaff Om du är sugen på en projektponny så vet jag en urfin connemara som är till salu. Den har varit hos en ryttare som inte riktigt rett ut den, men det finns massor att plocka fram ur den. Välstammad, svenskfödd och helsystern rör sig som en tysk ridponny. Det kan nog denna göra också med lite riktig ridning.
 
Det handlar som med allt annat om balans, bärighet och lösgjordhet även i den förvända galoppen.
Tycker du fått många kloka råd/reflektioner :)
Vill skriva under på de som kommenterat att man måste våga ändra och inverka på hästen i den förvända och inte göra nån sak av att det nu tekniskt sett "råkar vara" s.a.s "förvänd".

Vanligast problem är ju att ryttaren inte vågar forma igenom för sitsen i förvända så istället då åker många ryttare runt lite på instinkten att "bara den inte slår om" .. Med resultat att hästen är rak i kroppen, inte spårar, och ryttaren inte vågar motställa även om det behövs, och att den inte tar ytterskänkeln i förvända riktigt - och då kan du inte få en balanserad hörnpassering i förvänd tex.
Plus då att hästen har stor tendens att slå om, jämfört med om ryttaren vågade inverka mera ;)
Hur ska hästen vara formad i kroppen och när är det läge att motställa?
Jag tycker min häst när jag rider förvänd i ena varvet är med bakdelen utanför spåret. När jag frågade tränaren om det tyckte hon bara att det skulle jag inte bry mig om för det var inte så mycket.
 
@Piaff Om du är sugen på en projektponny så vet jag en urfin connemara som är till salu. Den har varit hos en ryttare som inte riktigt rett ut den, men det finns massor att plocka fram ur den. Välstammad, svenskfödd och helsystern rör sig som en tysk ridponny. Det kan nog denna göra också med lite riktig ridning.

Åh det här kommer inte bli förrän nästa år när jag tagit examen, till sommaren är tanken, antar att den är till salu nu? Men älskar connemaror så kommer kolla runt lite då på vad som finns. Tänker att vuxenutbildad ponny borde vara eftertraktat av ponnybarnsföräldrarna?

Är ju ingen verksamhet jag tänkte ha direkt men minns att när jag var yngre var det många av ungdomsryttarna jag tävlade mot som köpte ponnys över sommaren som "sommarjobb" och sålde till hösten när de hade fått resultat. Jag hade tänkt ha ponnyn ca ett år.
 
Hur ska hästen vara formad i kroppen och när är det läge att motställa?
Jag tycker min häst när jag rider förvänd i ena varvet är med bakdelen utanför spåret. När jag frågade tränaren om det tyckte hon bara att det skulle jag inte bry mig om för det var inte så mycket.
Enligt TR ska hästen vara rak på rakt spår och på böjt spår ställt åt galoppsidan. Jag tänker snarare öppna åt galoppsidan än sluta. Kan det vara så att du driver starkt med din ytterskänkel i stället för att ha henne framför dig och aktivera med den inre skänkeln?
 
@Emiro Det där är verkligen en klassiker. Mitt vanliga svar är att du tränar på att rida diagonaler till A/C och sen vänder ut i rätt varv igen sas. Så att hästen inte associerar diagonalen med att "nu kommer ett varvbyte!". Och så drar du den linjen mer och mer mot en korrekt diagonal men gör inte avbrott förrän du känner att du har kontroll på galoppen och inte har känslan att den eventuellt vill slå om. När du börjar göra det här jobbet så vänta ett par pass med att byta varv dessutom, så du programmerar om hästen till att diagonaler i galopp inte betyder omslag/övergång.

Omslag är ett större fel och ger direkt ett lågt betyg. Men om du lyckas visa en mellangalopp och får ett tidigt avbrott kan du ändå få en vettigt poäng på mellangaloppen men sämre på övergångsbetyget.
Tack snälla för ett utförligt svar och en bra övning! :up:
 
Är han bra på förvänd galopp? eller byter han gärna då också? Jag hade tränat på den förvända och sen bett hästen hålla kvar galoppen efter mellangaloppen, då förvänd galopp genom hörnet. Det hjälpte min häst ifrån att bryta av för tidigt eller byta galopp.
Vi har för vår tränare tränat ganska mycket på den förvända galoppen men mest rakt fram innan för spåret än så länge och brutit av innan hon blir frustrerad. Byter vi riktning så vill hon byta galopp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 321
Senast: Badger
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 287
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 132
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 844
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp