Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi ändrat rutinerna i ridhuset så att man ska försöka så gott det går att aldrig vara själv i ridhuset! Jag åkte ju själv i backen förra året och var själv. Nu var det inte lika farligt men det är ju bra att någon är där om man skulle bli liggande :cry:

Så tråkigt för din tränare, hoppas att hen repar sig.
Men är det inte väldigt begränsande och trist att inte kunna rida själv? Eller det kanske bara är jag som aldrig hade fått till nån ridning med den regeln.
 
@Corax denna smällen tog överkroppen och huvudet. Men prognosen är ändå god. Så vi hoppas att få tillbaka vår tränare som hen var tidigare!

@lady_vip nja, vi är vana vid att ha fullt ridhus och med att inte vara själv är ju att man får ha någon med sig som tittar. Det är ingen skriven regel och jag tror det kommer gå tillbaka som vanligt för dom flesta sen efter ett tag.
 
@Corax denna smällen tog överkroppen och huvudet. Men prognosen är ändå god. Så vi hoppas att få tillbaka vår tränare som hen var tidigare!

@lady_vip nja, vi är vana vid att ha fullt ridhus och med att inte vara själv är ju att man får ha någon med sig som tittar. Det är ingen skriven regel och jag tror det kommer gå tillbaka som vanligt för dom flesta sen efter ett tag.
Jag har ju egen gård och unghästar, och måste därför ibland rida en unghäst när jag är ensam hemma. Jag har ibland gjort så att jag kontaktat en vän när jag suttit upp och sagt att jag skickar ett meddelande när jag suttit av. Om det inte kommit inom xx minuter, kontakta den och den grannen så de kan gå och titta till mig. Jag har aldrig behövt utnyttja detta, men det känns ändå skönt att veta att det finns någon slags backup. Sen förstås mobilen på ljudlöst i en ficka också. Det är självklart inte lika bra som att det finns någon i närheten, men bättre än inget.
 
Fyra dagar/v räcker absolut för att hålla igång 'tanter'. De har kanske inte gått på länge så då tycker jag skynda långsamt är ett bra koncept. Samt att du slipper stressa rumpan av dig och få dåligt samvete. Du har inga piloter som kan skritta ut på några någon dag/vecka som avlastning?
Ja precis, jag har ju satt igång mina hästar flera gånger och sen har ngt kommit mellan och de fått stå igen.. Ja de har ju fått föl också :angel: så det är en mer legitim anledning till vila .
Nu har jag flaggat för intresse att vara med i DIV 3 laget i dressyr!:nailbiting:
 
@warg ja så kan man också göra. Men ligger man medvetslös kanske det inte kommer någon på en halvtimme då eller mer. Varje minut spelar stor roll om det är en blödning.

Tränaren var själv med en unghäst i två minuter i ridhuset. Det gick ut en person som hjälpt till, den mötte två som skulle in.
 
@warg ja så kan man också göra. Men ligger man medvetslös kanske det inte kommer någon på en halvtimme då eller mer. Varje minut spelar stor roll om det är en blödning.

Tränaren var själv med en unghäst i två minuter i ridhuset. Det gick ut en person som hjälpt till, den mötte två som skulle in.
Å fy! Och jag inser ju att min metod mer än något annat är till för att jag själv ska känna mig lite lugnare, mer än att det är säkert egentligen.
 
Å fy! Och jag inser ju att min metod mer än något annat är till för att jag själv ska känna mig lite lugnare, mer än att det är säkert egentligen.
Ja, men samtidigt så i din situation funkar det ju inte att alltid ha någon med sig om man då inte har en som jobbar åt en eller har någon annan hemma alltid.

Det är tur vi har söta djur iallafall :o
 
24993521_10155329349934426_508545076145204923_n.jpg

Inte vidare dressyrig bild men en häst på bilden i alla fall :D Har inte hunnit rida på nästan hela veckan pga planering för Lucia och sen Luciatåg i den lilla staden. Dottern ville så gärna vara med så det var bara att införskaffa en jättestor tomterock till henne där det fick plats ett par jackor plus väst. Så trist väder, iskallt regn och 1 plusgrad.
Idag ska jag äntligen iväg på dressyrträning, behöver lite tips inför hur lägga upp träningen i vinter.
 
@wargTränaren var själv med en unghäst i två minuter i ridhuset. Det gick ut en person som hjälpt till, den mötte två som skulle in.
Det är sådant där som gör en lite nervös, när vi dessutom har så litet ridhus att man inte vill vara mer än två ekipage där samtidigt. Å andra sidan vet jag folk som halkat i badrummet och gått bort av det, så det är ju alltid på något sätt farligt att vara ensam.
 
Det är sådant där som gör en lite nervös, när vi dessutom har så litet ridhus att man inte vill vara mer än två ekipage där samtidigt. Å andra sidan vet jag folk som halkat i badrummet och gått bort av det, så det är ju alltid på något sätt farligt att vara ensam.
Men precis! Varje dag vi sätter oss i bilen är ju en enorm risk. Så man kan inte hålla på och vara rädd. Olyckor händer. Det är tur det inte är så ofta man skadar sig illa.
 
Det är sådant där som gör en lite nervös, när vi dessutom har så litet ridhus att man inte vill vara mer än två ekipage där samtidigt. Å andra sidan vet jag folk som halkat i badrummet och gått bort av det, så det är ju alltid på något sätt farligt att vara ensam.

Det finns ju en massa tekniker för att minimera olycksrisk som vi som jobbar med hästar och ofta är ensamma använder oss av. Det går att förebygga enormt många av de olyckor som sker genom att hästen hålls lydig, man själv är placerad säkert när de jobbas avsuttet och att man lär sig tekniker att bryta tex bockningar, stegringar etc. och att man förbereder hästar bättre innan man ens sitter på dem.

Det går att ta lektioner i sånt hos flertalet.
 
Känner mig nöjd idag efter att ha arbetat fyra hästar här hemma. Jag kör ju fortfarande avsuttet men tre tömkörda och en powerwalkad :) Det är verkligen kul att tömköra men oj va svårt om det ska bli bra. Var väldigr roligt också att få ett pm från L om att de vill ha med Tusch på longlist inför unghäst VM:love: Vi har tackat ja så får vi se hur nästa säsong kommer se ut.
Jo just det, varit på möte och skrivit på för laget :nailbiting:
 
Idag hann jag bli lite orolig, en mamma i stallet skrev till mig på messenger och sa att Nelli verkade hängig. Hon hade stått på samma fläck i över en timme och stod och blundade om vartannat. Jag fick organiserat tempande och second opinion av stallägaren för att avgöra om jag behövde åka från jobbet. Diagnosen?
Ingen fara på taket - hon sov ;) Det var "före lunch"-luren som skrämde upp mamman.

De är mer vana att se henne med den här energinivån :rofl:
25463736_10156454316675400_975972436_n.jpg
 
Idag hann jag bli lite orolig, en mamma i stallet skrev till mig på messenger och sa att Nelli verkade hängig. Hon hade stått på samma fläck i över en timme och stod och blundade om vartannat. Jag fick organiserat tempande och second opinion av stallägaren för att avgöra om jag behövde åka från jobbet. Diagnosen?
Ingen fara på taket - hon sov ;) Det var "före lunch"-luren som skrämde upp mamman.

De är mer vana att se henne med den här energinivån :rofl:
25463736_10156454316675400_975972436_n.jpg
Hon är verkligen söt!
 
Uteritt med pållen i halv storm här idag. Härligt ändå att rida ut på mjuka grusvägar. Lite skutt hit och dit blev det, blåst för ju med sig en massa saker som fladdrar och blåser förbi, tom vågor på vattenpölarna.
 
Tittade på en filmsnutt från när jag red igår, känner att jag verkligen måste ta tag i mina flaxande armbågar!
De åker ut och vevar utan att jag ens märker det :down:

Kan man rida med typ gummiband runt armarna på ngt sätt? Som gör att man känner av när armbågarna åker ut så att det blir lättare att ändra.
 
Tittade på en filmsnutt från när jag red igår, känner att jag verkligen måste ta tag i mina flaxande armbågar!
De åker ut och vevar utan att jag ens märker det :down:

Kan man rida med typ gummiband runt armarna på ngt sätt? Som gör att man känner av när armbågarna åker ut så att det blir lättare att ändra.

Knäpp ihop ett stigläder och sätt bakom ryggen så att armbågarna hamnar i lagom position. Funkar super! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 596
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 441
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp