Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir det inte lite stumt?
Och armbågarna ska ju inte komma bakom ryggen, men man kanske kan justera längden så det blir korrekt :)

Ja, man får ju justera längden så att armbågen hamnar i rätt position - det får ju inte sitta så hårt att den hamnar för långt bak, så att säga.
 
@MiniLi jo det blir stumt deluxe :cool:
PS båge varade inte länge på marknaden pga just stumheten /låstheten.

Om man vill ”träna kroppsminnet” att ändra om sig på sättet som adresseras så isåfall något elastiskt . Finns tex elastiska ryggbälten för allmänt bättre hållning/invänjning av kroppen till bättre starkare hållning .
En budgetvariant vid ridning så ett par elastiska bensnören kan fungera vettigt :)
 
@MiniLi jo det blir stumt deluxe :cool:
PS båge varade inte länge på marknaden pga just stumheten /låstheten.

Om man vill ”träna kroppsminnet” att ändra om sig på sättet som adresseras så isåfall något elastiskt . Finns tex elastiska ryggbälten för allmänt bättre hållning/invänjning av kroppen till bättre starkare hållning .
En budgetvariant vid ridning så ett par elastiska bensnören kan fungera vettigt :)
Jag har en rätt så bra hållning i övrigt när jag rider, men som du skriver så behöver jag lära om kroppsminnet. Ska nog testa bensnören eller liknande!
Skulle annars behöva ngn som stod och påminde mig varenda gång jag rider ;)
 
@MiniLi jo det blir stumt deluxe :cool:
PS båge varade inte länge på marknaden pga just stumheten /låstheten.

Om man vill ”träna kroppsminnet” att ändra om sig på sättet som adresseras så isåfall något elastiskt . Finns tex elastiska ryggbälten för allmänt bättre hållning/invänjning av kroppen till bättre starkare hållning .
En budgetvariant vid ridning så ett par elastiska bensnören kan fungera vettigt :)

Jag tyckte att det funkade utmärkt under en kort period, som en "påminnelse". Mig hjälpte det i alla fall mycket.
 
Tittade på en filmsnutt från när jag red igår, känner att jag verkligen måste ta tag i mina flaxande armbågar!
De åker ut och vevar utan att jag ens märker det :down:

Kan man rida med typ gummiband runt armarna på ngt sätt? Som gör att man känner av när armbågarna åker ut så att det blir lättare att ändra.
Jag har provat en gummisnodd (halsförlängare kanske det heter?) som jag dubbelvikt och knäppt ihop med spännena. Det blir lagom elastiskt tycker jag. :)
 
Har haft en trevlig dag i stallet. Fylla på halm, ensilage mm. Och motionerat alla tre pållarna. Den lilla nyblivna treåringen galopperade under ryttare för första gången, gick hur bra som helst. Så kul ! Längtar tills vi kan rida ut en sväng tillsammans med annan häst. Lite orolig miljö med skällande/anfallande hundar på ena hållet och mycket trafik med lastbilar på andra sidan så jag rider mest fram och tillbaka längs grusvägen. Myran kommer inte att gilla varken hundarna eller den myckna trafiken så mycket vet jag. Tror inte ens jag kan leda henne förbi hundarna för de är verkligen heltokiga. Så himla synd på annars fin ridväg.
Fendi fick hoppa lite idag. Jag tänkte att som omväxling, så hon får upp ryggen lite och även lite mer lösgjord i galoppen, kanske komma åt att använda kroppen på lite annat sätt i hoppning. Hon var superduktig, tyckte det var jättekul!
Jag hamnar lätt på hästens högra sida (något jag ständigt jobbar med, att sitta rakt över hästen) och just i anridningen mot hinder blev det extremt tydligt. Precis två galoppsprång kvar till hindret så flyttar hästen mig över till den högra sidan, fast jag gjorde allt för att motverka det. Så vi har lite mer att jobba på, hoppar nästa vecka också om vädret tillåter.
Här är några plusgrader, mjuk och fin ridbana. Även grusvägarna är jättefina för tillfället.
 
Här händer det inte mycket. Fröken häst fick en hovböld lagom till jul, så hon har haft boxvila i 2v, och har precis börjat få gå promenader igen.

Efter två veckor i boxen är ALLT farligt. Till och med marken. Ser jätteroligt ut när hon går med näsan i backen och fnörfar och drakblåser åt den.

Ser inte direkt fram emot igångsättningen, förra gången slutade ju med krossad fot. :nailbiting:
 
Och jag är så glad :D! Har inte dressyrat Burb på två veckor utan gjort ridhuspassen på töm istället. Alltså det är verkligen hennes melodi! Red ikväll och galoppen har aldrig varit bättre. Klockrena fattningar och galoppen sitter ihop, är balanserad och bärig. Tom så att en ridhuset berömde för att det är så stor skillnad på henne nu :love:! Så glad över att vi verkligen är på rätt spår igen och visst blir en extra glad när någon spontant säger snälla saker!
 
Jag är igång efter en kortare vintervila och har haft två riktigt bra pass för min tränare, verkligen superfin häst. Tyvärr inte lika fint hemma, nu är han rädd för typ allt utanför banan, särskilt när jag rider med belysning på banan och det är mörkt runt om... Tålamod.
 
Här har vi flyttat till nytt stall! Ifrån litet 5-hästars stall till 13-hästars. Nu har jag tränare på gården och 15 min skritt till ridhus! Guld värt! Och Solis verkar trivas som fisken i vattnet och hon har redan skaffat "pojkvän" (adopterat en valack till bästis). Nu ska vi "bara" hitta en sadel som passar! :)
 
Och jag har galopperat i snön (känner lite att stranden vinner :D)! Burb blev så vild idag att hon bockade :D!
Härligt det med! (och det var inte helt bock-fritt hos oss heller...) Underlaget var det bästa strand-underlag jag ridit på någonsin faktiskt, lite fruset så det var stabilt men sviktande, och någon centimeter torrsand ovanpå.
 
Härligt det med! (och det var inte helt bock-fritt hos oss heller...) Underlaget var det bästa strand-underlag jag ridit på någonsin faktiskt, lite fruset så det var stabilt men sviktande, och någon centimeter torrsand ovanpå.
+ @Fiorano
Jag önskar också att jag hade underlag att 'fräsa på ute' men här har det bara varit totalt hopplöst med antingen is/knöggel eller totalt lerbad.
Och apropå lera så har det flera gånger hänt att jag spolat av HELA hästen (ja alltså, täcket också)då hon sett ut som ett jädra träsktroll när hon kommit in. Skoj. Verkligen. Hon har humor den där hästen...
Förövrigt har jag fortfarande stundtals en helt sjukt irriterande ilande värk i nederben/fot efter olyckan och för första gången på en evighet har det känts motigt att hålla igång hästen. Jag har blivit lite osäker på att rida ut och att hänga i ridhuset hela tiden är ju rena döden även om jag tömkör och lägger in både bommar och konditionsträning. Nu rider jag ju ut även fast jag tycker det känns obehagligt i vissa situationer för jag måste ju 'öva' mentalt men då går det ju bara att skritta...
Innan nyår tränade vi igen. Eller min tränare red mest då jag var dunderförkyld. Hästen fick Mycket beröm så även om vintern hittills varit väldigt 'av och på' för oss så har det tydligen gjort hästen gott. Nästa helg är det dags för träning igen och jag hoppas på att kunna rida båda dagarna själv...
 
Min häst är ju långt ifrån trygg på uteritter. När jag köpte honom (från Portugal) för ett drygt år sedan fanns det inte på kartan att lämna ridbanan med honom faktiskt. Efter några månader på banan började jag rida ut, men får känna efter hur dagsformen är, hur mycket vi kan fräsa på. Skritta av ute började vi med ganska tidigt, och där känns han helt säker, men han är väldigt fartglad! Han bockar en del, och har även kört upp huvudet och stuckit rakt ut i skogen i full fart - och den hästen kan accelerera! Men jag upplever att ju bättre han går på dressyrbanan, desto bättre kontroll i skogen - så det är bara att jobba vidare. Igår var första gången på stranden - och vi kunde galoppera i bredd med kompisen i slutet av passet!
 
Gräddponnyn är fantastisk som vanligt. Och jag är katastrof och livet funkar inte alls. Ska till att börja med avbryta min nuvarande utbildning och hoppas det räcker för att göra allt lite lättare. Men egentligen orkar jag inte ha häst. Har funderat på att försöka med något fodervärdsupplägg. Men jag vet verkligen inte om det är bättre eller värre, ridpassen är största motivationen för att orka allt annat. Fast om jag inte orkar sköta allt kring stallet ordentligt så spelar det ju ingen roll, då är det ju inget alternativ. Men vi är verkligen som gjorda för varandra och jag grinar varenda gång jag funderar över det öht.
Skulle kanske funka i stall med helinackordering/fullservice, men det finns inget ledigt inom rimligt avstånd som jag har råd med.

Så det känns rätt värdelöst just nu. Men det ska väl förhoppningsvis på att få ihop på något sätt..
 
update på Hottie:
Det togs ju hudprover på Hotties bakben tidigare i vinter, detta pga att det "är nåt där" (hon kom hem med detta mystiska från förra fodervärden); skrovlig, ärrliknande hud på skenbenen båda bak -och det har blossat upp lymfangit ett par gånger när det blir varmt. Vi har funderat på om någon skit kapslats in på nåt vis. Sen har vi ju haft oturen att hon förlorat två föl i rad, och har funderat på om det haft något samband. Fodervärden hade nu i höst blivit tipsad av en erfaren uppfödare om gramnegativa bakterier (då denne haft något sto som kastade föl och visade sig ha sånt).
Hursomhelst, hudprover togs från de här skorviga/såriga/ärriga områdena och igår fick jag besked om vad som hittades. E.coli-bakterier...
SLU skriver bl.a om "Grampositiva bakterier ger en kronisk inflammation med bakteriekolonier i chorion på väl utvecklade foster. Gramnegativa bakterier ger en akut infektion som gör att fostret dör innan det har hunnit utveckla ett inflammatoriskt svar De vanligaste placentitorsakande bakterierna är Streptococcus equi subspecies zooepidemicus, Escherichia coli och Pseudomonas aeruginos. Escherichia coli orsakar främst aborter mellan sjunde och nionde dräktighetsmånaden").
Så, nu får det behandlas och försöka ta död på denna skiten i bakbenen. Sen får vi ta en titt så inte livmodern skadats (hon har ju dock tagit sig på första försöken vid betäckning varje gång och dräktigheterna har fortlöpt enligt boken till 7 månaden). Så håll tummarna att vi hittat rätt nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 607
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 442
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 468
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Gråter du?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp