Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jerseyite För att få dispens i Sverige måste både häst och ryttare tävlat på den nivån de vill starta. Kan vara samma hos er för ryttaren har, otroligt nog, tävlat på den nivån rätt länge...
 
@Jerseyite För att få dispens i Sverige måste både häst och ryttare tävlat på den nivån de vill starta. Kan vara samma hos er för ryttaren har, otroligt nog, tävlat på den nivån rätt länge...
Ja, ryttaren gjorde fem starter 2013 i I-2 med ett danskt varmblod. Det märkliga är att hon dessförinnan hade noll godkända resultat i PSG eller I-1 så hur hon klev in i I-2 2013 är ett mysterium. Jag tror inte man kan leva på gamla kvalpoäng hur länge som helst.

Fortsätter att gräva i det här. USDF har fått rejält med kritik så förhoppningsvis ses kvalreglerna över snart. Problemet är att de ligger under USEF som bara bryr sig om FEI, så det är inte ofta någonting händer.
 
@Jerseyite Är jag fördomsfull om jag tror att det kan ha med pengar att göra att ryttaren råkat ramla mellan reglerna... Som sagt, pengar känns som det minsta problemet-den hästen har kostat en väldigt vacker slant.
Nej, du är inte fördomsfull. Det är ju ryttare/ägare med pengar som ser till att tävlingarna arrangeras (särskilt i distrikt som Los Angeles-området där det är nästan bara extremt rika människor som rider dressyr - en generalisering, så klart, men med en stor nypa sanning). Som domare tänker du nog dig för både en och två gånger innan du ger en trea istället för en femma när det är personen som faktiskt betalar din lön som skumpar framåt längs medellinjen. Och det är ju hemskt.
 
Två flaskor eye-bleach, tack!! :cry: :arghh:
Vet förövrigt inte vad jag tycker är värst egentligen: ryttaren eller idioterna till domare som inte blåser ut idiot-ryttaren. :rage:
Alltså jag är en simpel hobbyryttare på en simpel irländsk andrasorterings gatukorsning som råkar vara utbildad MsvC dressyr. Jag som ryttare är dock betydligt sämre än honom, och det är min sits och inverkan (till stor del) som gör att vi inte är på MsvC nivå, utan strax under godkänt i LB. Men trots att min sits och inverkan verkligen inte är mycket att hänga i julgranen alla gånger, är den ju iaf x100 bättre än den där idiotens.
Kan i viss mån känna igen mig och H.H i det där ekipaget, men med en stor skillnad: Jag kan åtminstone sitta ner riktigt i trav utan att skumpa och jag skulle aldrig i hela helvetet försöka ställa upp på *insert 9 nivåer över den vi är på*. Om vi bortser från spö-aspekten, för den är bara så vidrig att jag inte ens orkar kommentera, så kan jag köpa att man gör viss "trial & error". Typ som jag och H.H i LA där jag bara verkligen ville få ett kvitto på "var någonstans brister det, vad gör att vi inte räcker till?", men där han sätter 6or på både samlade förvända galoppen, och skänkelvikningar i trav, men där det istället brister i travlängningarna och i ryttarens precision (dock bara 1/1000 så j-vligt som hos den amerikanska idioten). Att man kör "trial & error" på en nivå upp, när man är 100% på att hästen kan allt det, och den t.om. är utbildad ytterligare högre, det kan jag faktiskt ändå försvara. Men inte när man gör "trial & error" i Int.1 fast man knappast ens borde ha ridborgarmärket. Det, i kombination med ett spö i handen, är rakt igenom oförlåtligt anser jag.
 
Hittade en video på ryttarens tränare. Det var inte vackert (hård ridning).

Fy fan att sådant här finns i vår sport. :mad:
 
Och! Hittade tränarens resultat, och det ger lite extra kontext. Samma hästar som ryttaren har ridit i högre klasser har tränaren startat i samma höga klasser (med godkända resultat). Så nu vet vi hur ryttaren mystiskt har svävat in i I-2 - kvalprocenten tillhör hästen, och har ridits ihop med tränaren.

Det gäller dock inte den fina fuxen som blir så misshandlad i videorna.
 
Det beror på vilken liga/division man tillhör. Ryttaren ifråga är ju från Region 7 (Kalifornien och Oregon). Jag kan bara reglementet för Region 8 och 1 (andra sidan landet). Här måste du rida två test på över 62% för att a) kvala till regionsfinalerna och b) överhuvudtaget få gå upp en klass. Det måste dessutom vara för olika domare.

Jag TROR att i det här fallet har någon annan kvalat hästen. Det kommer inte upp några tävlingsresultat för hästen med en annan ryttare men inte alla resultat rapporteras (vår version av TDB är förfärligt dålig). Jag tror att om hästen har gått en hög klass med en annan ryttare kan man få dispens. Den här har ju gått i Aachen på 70% så den som satt i sekreteriatet klickade nog på grön knapp utan att ens tänka på saken. Det kan man väl göra i Sverige också? Få dispens, menar jag. Inte behövde väl Tinne kvala Paridon Magi till GP från lätt klass eftersom de båda hade resultat (med annan häst och annan ryttare) från GP?

Har faktiskt inte kollat på reglementet i år men blev riktigt nyfiken nu och tänker gräva lite över en kopp kaffe. Återkommer om jag hittar något nyttigt om kval till högre klasser.

Har för övrigt hittat väldigt intressant information om ryttaren som inte hör hemma på Bukefalos, men det finns verkligen ingen brist på pengar hos ryttaren, så argumentet "hon har kanske inte råd med träning, dressyr är så dyrt" går fetbort.

Men alltså ..,
Det är ju ”regional/nationell” nivå utifrån det i USA vilket även framgår när domaren kommenterar att ”här i denna tävling på nationell nivå har folk ingen nödvändigtvis större kunskap etc” .
det är ju helt annorlunda kriterier utifrån klassen som ryttaren deltar i .

Ryttare i USA med pengar köper hästar som denna när de har råd .

Helt otroligt sorglig ridning och en fantastisk häst utifrån så otroligt väl utbildad och dessutom dess temperament och vilja att vara till lags .
 
Jag är intresserad av hur de byggt upp kvalen, min häst skulle nog hellre dö än vara med där. Å andra sidan är det nog samma sak för honom..
Falsterbo? Vår lilla som annars sover jättebra borta, hade inte legat alls natten mellan ankomst och start. Hon var jättetrött och orkade inte alls visa sig som hon brukar och på det spänning också såklart. Det enda som jag tror kan spelat in är ryttarfesterna med dunka dunka.. hon sover ju bra på Flyinge mfl ställen. Ingen stökig granne heller. Vi får se om hon kvalar i år och blir det samma visa så får vi skita i Falsterbo framöver..
 
Har också sett den där videon på Facebook. Usch.
Jag gissar att det inte skulle se så proffsigt ut om jag försökte rida för svåra klasser på en häst med mycket rörelser, men jag skulle ju aldrig sätta mig själv eller hästen i en sådan situation heller.
 
Hittade och är helt chockad, för tusan domare blås, blås för allt ni är värda! Den hör absolut inte hemma i dessa klasser, tom jag som rider på la-msv nivå hade presterat bättre.
En eloge till hästen!


Är det verkligen bara jag som sett liknande i lägre klasser i Sverige?, för inte ska det spela någon roll vilken nivå det är?, eller får man skumpa, banka och dra i tygeln hur som bara klassen är lägre?
 
Är det verkligen bara jag som sett liknande i lägre klasser i Sverige?, för inte ska det spela någon roll vilken nivå det är?, eller får man skumpa, banka och dra i tygeln hur som bara klassen är lägre?
Nä, det är inte bara du :( Men det vete sjutton om jag har sett något som varit på riktigt denna astronomiska nivå av taskig ridning faktiskt.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 603
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 442
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 468
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp