Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittade och är helt chockad, för tusan domare blås, blås för allt ni är värda! Den hör absolut inte hemma i dessa klasser, tom jag som rider på la-msv nivå hade presterat bättre.
En eloge till hästen!
 
Blev nyfiken och kollade upp ryttarens tidigare ritter. Det finns tävlingsresultat sedan 2004 och det verkar vara med samma tränare hela tiden för ryttaren har ett "mönster" till tävlingsplatserna hon väljer (vanligt här i USA att tränare liksom har "sina" tävlingar och inte åker till andra, och folk åker inte på dressyrtävling utan sin tränare). Det fruktansvärda hanterandet av hästen åsido, att inte ha lärt sig sitta ner i traven sedan 2004 måste ju ses som ett spektakulärt fiasko ur en tränarsynpunkt.

Folk är så förbannade att det riktigt kokar. Upp till bevis, USDF, och ändra era idiotiska kvalregler!
 
Glömde! I alla nationella klasser är det tillåtet med spö, om det inte är en s.k. Championship klass eller en final. De flesta släpper spöet ändå (men om ni ser bilder på Tinne och hennes yngre häst från Florida så ser ni att hon rider med spö i en del nationella klasser).
 
Tycke ratt den här videon är dressyrens motsvarighet till den Österikiska hoppryttare som nyligen blev avstängd i fem år för en horribel ritt i 140 där han sätter hästen i skiten hela vägen och rider extremt fult. Hittade vilka domarna på den här dressyrtävlingen var via en facebooksida som hette Judging Dressage. Så nog hängs de ut och förhoppningsvis får de stå till svars också.
 
Tycke ratt den här videon är dressyrens motsvarighet till den Österikiska hoppryttare som nyligen blev avstängd i fem år för en horribel ritt i 140 där han sätter hästen i skiten hela vägen och rider extremt fult. Hittade vilka domarna på den här dressyrtävlingen var via en facebooksida som hette Judging Dressage. Så nog hängs de ut och förhoppningsvis får de stå till svars också.

I länken som @MissFideli lade ut har domarna också gåtts igenom, de hade tom kollat upp domarnas egna tävlingsresultat och lagt ut film på en va dem som rider själv.
 
Jag är mest förvånad över att tränaren låter det se ut sådär. Eller "tränaren" kanske ska sägas.

Och jag lade bara ut länken för att visa filmen då jag inte lyckades länka till bara filmen. Har inte läst resten.
 
Alltså det här måste ju vara det värsta jag har sett, hur kan domarna ens låta ryttaren fortsätta? Vilken ängel den där hästen måste vara :heart

Visst att ryttaren verkar ha noll självinsikt, vilket känns rätt tragiskt, men det måste ju finnas någon som säger stopp när de ser sådant här. Tränare, andra medlemmar i ryttarens team, funktionärer, domare, mm.
 
Och hur kan man ens vilja tävla på den nivån när det ser ut sådär? Jag fixar inte ens att rida dåligt när jag är ensam och ingen ser på liksom..
 
Och hur kan man ens vilja tävla på den nivån när det ser ut sådär? Jag fixar inte ens att rida dåligt när jag är ensam och ingen ser på liksom..

Hon kanske tror att hon rider bra? Har man lite kunskap och ja-sägare omkring sig är det säkert lätt att svepas med.
 
Hon kanske tror att hon rider bra? Har man lite kunskap och ja-sägare omkring sig är det säkert lätt att svepas med.
Ja till viss del, men så himla blind kan man väl inte vara?! Visst domarna är uppenbarligen generösa med poängsättningen men så många missar som hon har i de ritterna jag har sett så känns det väldigt svårt att tro att kan vara nöjd med hur det ser ut. Speciellt eftersom hästen faktiskt kan göra allt det som ingår i programmen.
 
Ja till viss del, men så himla blind kan man väl inte vara?! Visst domarna är uppenbarligen generösa med poängsättningen men så många missar som hon har i de ritterna jag har sett så känns det väldigt svårt att tro att kan vara nöjd med hur det ser ut. Speciellt eftersom hästen faktiskt kan göra allt det som ingår i programmen.

Man kan ju tycka det, men jag har slutat förvånas över människors dumhet.
 
Har också sett filmen nu :( En sån snäll häst skulle man ha att lära sig på! Min hade skickat henne till Jupiter kan jag lova...
 
Har också kollat filmen. Snacka om noll självinsikt! Det borde ju inte ens kännas bra, även om hon lyckas undvika att se både foton och filmer på sin ridning? För det har väl de flesta varit med om, att känslan varit rätt bra men att det sen ändå inte sett mycket ut för världen på bild/film.
Stor eloge till hästen som försöker förstå och gör så gott den kan, synd att den måste ta så mycket skit för ryttarens brister :(
 
Blev nyfiken och kollade upp ryttarens tidigare ritter. Det finns tävlingsresultat sedan 2004 och det verkar vara med samma tränare hela tiden för ryttaren har ett "mönster" till tävlingsplatserna hon väljer (vanligt här i USA att tränare liksom har "sina" tävlingar och inte åker till andra, och folk åker inte på dressyrtävling utan sin tränare). Det fruktansvärda hanterandet av hästen åsido, att inte ha lärt sig sitta ner i traven sedan 2004 måste ju ses som ett spektakulärt fiasko ur en tränarsynpunkt.

Folk är så förbannade att det riktigt kokar. Upp till bevis, USDF, och ändra era idiotiska kvalregler!

Frågade det tidigare i tråden iom att jag inte har koll.
Men hur ser kvalen ut i US, vet du?

Känns ju helt orimligt att människan kvalat till såna klasser trots otroligt bussiga och välutbildade hästen.
 
Frågade det tidigare i tråden iom att jag inte har koll.
Men hur ser kvalen ut i US, vet du?

Känns ju helt orimligt att människan kvalat till såna klasser trots otroligt bussiga och välutbildade hästen.
Det beror på vilken liga/division man tillhör. Ryttaren ifråga är ju från Region 7 (Kalifornien och Oregon). Jag kan bara reglementet för Region 8 och 1 (andra sidan landet). Här måste du rida två test på över 62% för att a) kvala till regionsfinalerna och b) överhuvudtaget få gå upp en klass. Det måste dessutom vara för olika domare.

Jag TROR att i det här fallet har någon annan kvalat hästen. Det kommer inte upp några tävlingsresultat för hästen med en annan ryttare men inte alla resultat rapporteras (vår version av TDB är förfärligt dålig). Jag tror att om hästen har gått en hög klass med en annan ryttare kan man få dispens. Den här har ju gått i Aachen på 70% så den som satt i sekreteriatet klickade nog på grön knapp utan att ens tänka på saken. Det kan man väl göra i Sverige också? Få dispens, menar jag. Inte behövde väl Tinne kvala Paridon Magi till GP från lätt klass eftersom de båda hade resultat (med annan häst och annan ryttare) från GP?

Har faktiskt inte kollat på reglementet i år men blev riktigt nyfiken nu och tänker gräva lite över en kopp kaffe. Återkommer om jag hittar något nyttigt om kval till högre klasser.

Har för övrigt hittat väldigt intressant information om ryttaren som inte hör hemma på Bukefalos, men det finns verkligen ingen brist på pengar hos ryttaren, så argumentet "hon har kanske inte råd med träning, dressyr är så dyrt" går fetbort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 661
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 474
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 497
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp