Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det verkligen bara jag som sett liknande i lägre klasser i Sverige?, för inte ska det spela någon roll vilken nivå det är?, eller får man skumpa, banka och dra i tygeln hur som bara klassen är lägre?

Nej, det har nog alla sett.

Men om det är för att Lisa är ute första gången på sin häst i LC och där får veta att det inte duger: ”Hem och träna”.. Då känner jag att det är mer ok än någon som måste ha kvalat till högre klasser. Då har man ju liksom enligt domare uppnått tillräckligt bra resultat.
Och det känner jag ang den här ryttaren att det känns väldigt tveksamt trots hästar som räddar upp mkt och verkligen kämpar med att förstå och utföra.
 
Men återigen ”folks” : det är ett sk ”dressage test” . Där figurerar precis som domaren kommenterade alla nivåer av folk och inte sällan folk som inte är på nivån de startar osv...
man får rida med spö osv.

https://www.usef.org/compete/disciplines/dressage/2015-2018-dressage-tests

Återigen : jag håller med att nivån på ryttaren kan anses vara osedvanligt låg när någon startar -om än det är ett ”dressage test” osv .

Hur hon ffa straffar (!) sin otroliga häst som gör sitt jobb trots den bemärkansvärda ”insatsen” från ryttaren, är däremot den verkliga kärnan känner jag .

DET borde vara fokuset ffa - eftersom dessutom regelverken , kval, klasser etc är så annorlunda och så många som ”debatterar” ang just ”tävlingen” i fråga missar det helt .
I debatten i USA handlar det först och främst om straffandet av hästen utifrån ryttarens egna inkompetens och att domarna borde blåst ut ekipaget just pga straffandet som inte är ok enl regelverket .
 
Senast ändrad:
Då har man ju liksom enligt domare uppnått tillräckligt bra resultat.

Men för hästens del kvittar det väl ändå lika?
Och tänker kanske inte på Lisa som åker hem o tränar tills det blir bättre utan på andra som saxar med handen för att hästen ska rygga, drar bakåt för att få till en halt, bankar igång till galopp, håller fast formen med hårt hand etc etc. Även om någon domare säger till, eller flera, så blir de ju inte förbjudna o tävla.

Och jag ser det inte konstigt alls om hon klarar o kvala från lägre klass, hästen är jätteduktig och även om ryttaren mer eller mindre mordhåller i tygeln så bl a formen blir för snäv, skumpar runt lite hur som i traven, ger motstridiga hjälper samt misslyckas fatalt med några rörelser , så fortsätter hästen o tuffa på och gör en hel del fina grejer själv vilket självklart ger poäng.
 
Nä, det är inte bara du :( Men det vete sjutton om jag har sett något som varit på riktigt denna astronomiska nivå av taskig ridning faktiskt.

Nej precis, det blir så oerhört orättvist och taskigt mot hästen :mad: Det är ju medvetet elakt rent utav sagt. Det har jag nog aldrig sett på lägre nivå.
 
Hmmm faran med inget Max antal kvalritter är ju att folk kan tävla som tokiga bara för att försök kvala. Eller är det bara jag som inte hittar ett begränsat antal starter?

Finns inga begränsningar i hoppningens amatör tour heller såvitt jag vet.
 
Men återigen ”folks” : det är ett sk ”dressage test” . Där figurerar precis som domaren kommenterade alla nivåer av folk och inte sällan folk som inte är på nivån de startar osv...
man får rida med spö osv.

https://www.usef.org/compete/disciplines/dressage/2015-2018-dressage-tests

Återigen : jag håller med att nivån på ryttaren kan anses vara osedvanligt låg när någon startar -om än det är ett ”dressage test” osv .

Hur hon ffa straffar (!) sin otroliga häst som gör sitt jobb trots den bemärkansvärda ”insatsen” från ryttaren, är däremot den verkliga kärnan känner jag .

DET borde vara fokuset ffa - eftersom dessutom regelverken , kval, klasser etc är så annorlunda och så många som ”debatterar” ang just ”tävlingen” i fråga missar det helt .
I debatten i USA handlar det först och främst om straffandet av hästen utifrån ryttarens egna inkompetens och att domarna borde blåst ut ekipaget just pga straffandet som inte är ok enl regelverket .

Alltså, jag håller med helt och hållet. Men "dressage test" betyder ju helt enkelt dressyrprogram. (Till exempel var mitt senaste test Second Level, Test 2, typ MSV C:2 skulle jag tippa.) Ryttaren i fråga red Class 118, en nationell I-2, på Adequan West Coast Dressage Festival, en nationell tävling sponsrad av en av USDFs huvudsponsorer Adequan. För att anmäla sig till den här tävlingen krävs hästens USEF och FEI-nummer, förmodligen för att man skall kunna kolla att den är den den är, men också för att man skall kunna ha koll på tidigare resultat. Det riktigt sjuka är att klassen är en kvalklass (Q) och att ryttaren i fråga tydligen på något sätt redan ÄR kvalad för ryttaren är märkt Q i startlistorna... ELLER att ryttaren har anmält intresse för att kvala (Q) genom den här klassen. Så vi har definitivt problem i det här landet med att folk kan anmäla sig till tävlingar och klasser som ligger långt ovanför deras nivå, och med att regelverket är så enkelt att kringgå att en sådan här tävlingsritt är möjlig.

West Coast Dressage Festival har nationella klasser samtidigt som sina CDI-klasser. När jag tänker på det så använder vi nog "national class" mer likvärdigt med svenska regional (eller är jag ute och cyklar, @mackan ? Har SÅ dålig koll på Sverige :o). Det är nog det A. S. (kommentatorn i första filmen) försöker göra skillnad på.

Hur som helst är det skitbra att det här händer och att folk reagerar för blir det ingen debatt så ändras ingenting - och USDF har ju en hel del som definitivt måste ses över. Ser fram emot en förbättring, USDF! Upp till bevis!
 
Senast ändrad:
@fio åh jag har helt missat att dressyren får en krafft tour. För det är väl nytt för i år?!

Kul iallafall att få se lite vanliga ekipage och inte bara grand prix ryttare. Då har en vanlig Svensson också chans att rida i Falsterbo :D
 
Har ni några bra övningar för att skonsamt träna upp en häst så att den orkar bära sig själv ordentligt?

Bakgrund: Äldre häst som ridits sparsamt och mest skogsmulleridning rätt många år men är bra skolad i grunden. När man vill få honom att jobba i form så viker han in nosen mot bringan för att han inte orkar jobba i rätt form. Nu håller jag på att sätta igång honom efter hälta. Har någon nån bra skonsam övning (som kan göras i skritt och så småningom i trav) för att träna upp honom på ett skonsamt sätt så att han orkar jobba i rätt form? Det handlar inte om att han ska komma i tävlingsform utan bara att han ska orka jobba i en bra form på hobbynivå.
 
Semifinal i MsvB4 och final i MsvC kur:confused:

Plus att JÅ kommer säkert hänga vid staketet beredd på att hänga ut någon stackars amatör :cool:
Ja just det, tänkte inte på B i semi o final i C, jag är värdelös skulle inte kunna göra en kur. Hmm vet inte om jag, om jag var så duktig, vågat rida inför just dessa människor? Tänk om hästen blir spän o drar en brall o man råkar bli efter eller om den blir för djup pga spänning? Jag skulle bli helt förtvivlad av att bli uthängd sådär. Ok om ngn frågat eller påtalat på plats så man kan förklara eller få hjälp men de verkar mer vara ute efter att skada att tro att alla ryttare har ett ont uppsåt.
 
Har ni några bra övningar för att skonsamt träna upp en häst så att den orkar bära sig själv ordentligt?

Bakgrund: Äldre häst som ridits sparsamt och mest skogsmulleridning rätt många år men är bra skolad i grunden. När man vill få honom att jobba i form så viker han in nosen mot bringan för att han inte orkar jobba i rätt form. Nu håller jag på att sätta igång honom efter hälta. Har någon nån bra skonsam övning (som kan göras i skritt och så småningom i trav) för att träna upp honom på ett skonsamt sätt så att han orkar jobba i rätt form? Det handlar inte om att han ska komma i tävlingsform utan bara att han ska orka jobba i en bra form på hobbynivå.
Det finns hur mycket som helst man kan göra för att bygga upp dem skonsamt. Men det bästa är ju att få ett individanpassat 'schema' för just den hästen och det kan en bra fysioterapeut ge dig. Men rent generellt är skritt (på töm eller för hand i början) över stock och sten väldigt nyttigt. Även tömkörning överlag är bra och sedan bomövningar.
 
har oxå kollat den hemska ritten och skäms men även å mina egna vägar eftersom jag själv vet att man själv ibland ridit fruktansvärt illa och att man ibland lagt på spöet när man både redan då och efter vet och känner att det inte är hästens brister utan ens egen riding som brister, men att man är frustrerad.

Det känns inte bara som en Idoldeltagare vars föräldrar/tränare sagt att de sjunger bra, utan det känns som att ryttaren har väldig dålig uppfattning om sin egen ridning.

Men tycker det är väldigt intressant med tanke på vad Voorn sa för inte så länge sen och tror vi kan se att vi relatera detta även till dressyren.

https://www.hippson.se/hippson-tv/tranaren-albert-voorn-jag-moter-sa.htm
 
Jag gillar inte kvalreglerna till Falsterbo alls. Det kommer gynna de som är beredda att verkligen jaga poäng och starta så in i bängen mycket. Det gynnar även de som bor i distrikt med mycket tävlingstillfällen. Det ska bli väldigt intressant att utvärdera de som kvalar till finalen hur många starter de gör, vilka resultat de gjort och vilka procent de rider på.

Som jag fattat det har de skrivit fel om küren också. FEIs juniorkür är en MsvB-klss. Men det har @JohannaB bättre koll på än mig :D.
 
Funderar lite kring den omtalade ritten av amerikanskan och anser precis som ni att hästen utsätts för misshandel mer eller mindre. Det jag också ser är en häst som är hårt drillad till att bli eftergiven. Det blir ju tillsynes katastrof när en sådan häst kommer i fel händer. Kan rollkur ha denna effekten? typ som inlärd hjälplöshet? Spånar fritt och undrar hur dressyrbuke tänker :)
 
Funderar lite kring den omtalade ritten av amerikanskan och anser precis som ni att hästen utsätts för misshandel mer eller mindre. Det jag också ser är en häst som är hårt drillad till att bli eftergiven. Det blir ju tillsynes katastrof när en sådan häst kommer i fel händer. Kan rollkur ha denna effekten? typ som inlärd hjälplöshet? Spånar fritt och undrar hur dressyrbuke tänker :)
Näe vet du vad? Den är verkligen inte hårt drillad utan väldigt väldigt välriden innan hon fick den! Såg du inte filmen på tidigare ryttare här i tråden? Den är riden med små små hjälper, såg jättefin ut i formen o hade glada öron o ögon! Men den är subban drar ju ihop den med hjälp av stången, ponnysparkar med sporrar långa som hejsan o spöar dessutom på den arme kraken...Den försöker ju försvara sig mot spöet men då drar hon ju bara ännu mer i munnen!
Så nä, grundridningen på denna fina fina häst är definitivt helt ok men sen....:arghh::rage::cry:
 
Funderar lite kring den omtalade ritten av amerikanskan och anser precis som ni att hästen utsätts för misshandel mer eller mindre. Det jag också ser är en häst som är hårt drillad till att bli eftergiven. Det blir ju tillsynes katastrof när en sådan häst kommer i fel händer. Kan rollkur ha denna effekten? typ som inlärd hjälplöshet? Spånar fritt och undrar hur dressyrbuke tänker :)

En välriden häst ska ju följa handen. Det gör de om man ger visar att förtroendet att följa handen inte missbrukas.
Jag sysslar verkligen inte med Rollkur. Men min häst hade absolut svara med att följa handen så långt som fysiskt är möjligt.
Jag ser ju till att inte missbruka det. Men de kan inte gå emot handen om man ska rida på någon nivå. För det innebär att lösgjordheten skiter sig och iom det genomsläppligheten.

Det har inget med inlärd hjälplöshet att göra. Det där har blivit nya inneordet som folk använder utan att ens veta vad det betyder.
Det där är en välutbildad häst som dessutom är otroligt bussig och slår knut på sig själv för att försöka göra rätt.
 
Näe vet du vad? Den är verkligen inte hårt drillad utan väldigt väldigt välriden innan hon fick den! Såg du inte filmen på tidigare ryttare här i tråden? Den är riden med små små hjälper, såg jättefin ut i formen o hade glada öron o ögon! Men den är subban drar ju ihop den med hjälp av stången, ponnysparkar med sporrar långa som hejsan o spöar dessutom på den arme kraken...Den försöker ju försvara sig mot spöet men då drar hon ju bara ännu mer i munnen!
Så nä, grundridningen på denna fina fina häst är definitivt helt ok men sen....:arghh::rage::cry:
Ah, det missade jag.
Tänkte nog snarare att det ena inte utesluter det andra. Det är nog inte många hästar på den nivån som hade "accepterat" en sådan behandling. Men den är väl osedvanligt hygglig och stabil. (tyvärr för hästen:cry:)
 
En välriden häst ska ju följa handen. Det gör de om man ger visar att förtroendet att följa handen inte missbrukas.
Jag sysslar verkligen inte med Rollkur. Men min häst hade absolut svara med att följa handen så långt som fysiskt är möjligt.
Jag ser ju till att inte missbruka det. Men de kan inte gå emot handen om man ska rida på någon nivå. För det innebär att lösgjordheten skiter sig och iom det genomsläppligheten.

Det har inget med inlärd hjälplöshet att göra. Det där har blivit nya inneordet som folk använder utan att ens veta vad det betyder.
Det där är en välutbildad häst som dessutom är otroligt bussig och slår knut på sig själv för att försöka göra rätt.

Ok, hittade en äldre artikel på hippson om forskning kring detta tillstånd, och tänkte att det kunde vara något sådant som gör att hästen accepterar en sådan grov ridning. Men då vet jag att det bara är ett inneord och har inget samband med denna välutbildade, extremt lydiga och accepterande häst. :up:. Såg nu filmen med tidigare ryttaren och tänker att det är ännu mer otroligt att den trots allt försöker och försöker hela tiden. Undrar hur länge det håller?
 
Senast ändrad:
Idag har jag haft Nelli i 1 år.
...och om 10 dagar är det dags för första (och förhoppningsvis enda) besöket i Tingsrätten.

17240604_10155587223955400_7739714179077101451_o.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 603
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 442
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 468
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp