Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för tipset :) låter ganska likt vår ponny. Det är värre om hon är uppbunden. Så jag sadlar också i box numera . Kanske skulle man prova att massera lite innan man lägger an gjorden nästa gång.

Rekommenderas om scenariot låter likt :) och jag sticker in handen mellan jag drar några lösa hål också och masserar lite . Sen drar jag som sagt resten helt hämningslöst utan problem direkt utanför stalldörren :)
 
Jag kan säga att jag analyserar min ridning varje dag, varje minut jag sitter på hästen. Brukar även sätta upp en kamera och filma för att se vad jag gör för misstag, i vilken form hästen går.

Jag försöker verkligen rida lösgörande och inte bara delar av dressyrprogram hela tiden. Och visst kan det ibland bli riktigt bra pass. Men jag tycker ofta jag blir besviken. På mig själv.
Jag försöker att börja passet med att inte kräva något alls, hästen får bara jogga på framåt, lite i alla gångarter. Sen försöker jag rida lång och låg, men har upptäckt att hästen själv inte "vill det". Inte förrän jag först kortat upp henne ordentligt (efter uppvärmningen) och samlat henne lite, då blir hon såklart lite trött och vill gärna gå lång och låg. Jag varierar formen mycket på henne. Får hon själv bestämma så tycker hon stjärnkikarform är toppen :laugh:. Utom när hon är trött då.

Jag tror absolut du analyserar din ridning. Ville bara inflika i tråden öht att dressyr rätt utfört lösgör. Rider man i spänning blir det spänning.
Och i vissa fall krävs mer annorlunda tänk i böjning, sidvärts, rygga etc än normalt görs.

Ang att hästen inte vill komma fram/ned kan det ju både vara psykiskt, fysiskt och att ni inte har ett språk där du tydligt kan säga att det är just det du vill.
Det låter ju som att du mer kommer dit när hästen vill och inte att det beror på att du lyckats förmedla det helt plötsligt.
Inget konstigt!
Men det går att lära hästen signaler för sånt. Så man direkt kan starta passet så i sund form.

Sen ang tvånget: Stretchar du frambenen innan du drar? A la iaf bara lyfta fram och dra med gjorden löst och sen efter det dra mer.
Då både drar du lite i de muskler runt buk/framben och de höjer ryggen. Vilket brukar vara de två ställen där tvång-reaktioner härstammar från.
 
Så många bra tips jag fått angående vår ponny. Och även ridningen.

Tack!
Jag ska testa att sadla ponnyn. Efter både stretch och massage
 
Intressant med alla tips om sadeltvång! Jag har haft flera hästar med lättare sadeltvång genom åren. I våras upplevde jag att min treåring hade lite sadeltvång, men inte så mycket när man drog utan mer i rörelse, men det blev mycket bättre efter att en massör gått igenom henne. Nu har tvååringen som jag håller på att rida in (som har samma mamma som den andra) ett mer klassiskt tvång med stora reaktioner direkt när hon går första metrarna, och sen lugnt. Ska testa det där med stretchingen!
 
Är det nån som vet varför de just vill lägga sig ibland när de har tvång? Hade en juniormästare som kunde få lite såna reaktioner om man var för snabb att dra gjorden, sjukt läskigt.
 
Så många bra tips jag fått angående vår ponny. Och även ridningen.

Tack!
Jag ska testa att sadla ponnyn. Efter både stretch och massage

Jag som smygläser i den här tråden, skulle även vilja tipsa om att testa en annan sadelgjord, förutom de andra bra tipsen du fått. Min häst med sadeltvång gillar Wintecs Cair luftpumpade sadelgjord och min förra sadeltvångshäst föredrog Eric le tixerant. Inga billiga gjordar men det kan vara värt att testa något sådant.
 
Här kommer en till som smygläser....
Mitt sto har visat tendenser till sadeltvång. Ska pröva en Ericgjord på henne så fort jag hittar en annan sadel. Massören är inkopplad och jag stretchar henne efter att jag har spänt gjorden. Dock så har det visat sig att hon har ont i magen, så jag har börjat att ge Proequo med gott resultat.
 
Fröken har varit förbenat pigg de senaste veckorna. Eller, egentligen mindre pigg och mer rabiat monster. I kombination med en häst som är väldigt känslig för hjälper har vi, emellanåt, haft lite cirkus. Typ. Inget dumt eller så, men har jag bett om lite samling i galoppen har det blivit en liten protestspark, har jag bett om sidvärts lite för mycket har det gått sidvärts, VÄLDIGT FORT, en förhållning kunde bli en släng med huvudet eller tvärstopp.

Men i lördags var hon bara så fin att rida igen. Pigg och alert att rida, utan att vara HOFAEHOGFPHUAEHU!(="RY()!. Mjuk och följsam och bara lyssnade :love:. När jag bad om samling i galoppen i det läget fick jag piruettgalopp (hade inte tänkt att samla så mkt, men hon blir lätt överambitiös). Jag älskar min lille Fröken.

Igår hade kamikazepiloten återvänt från utomlandet (där den semestrat i värmen) och hoppade ett pass på Fröken. Och hoppa kan hon, även om hon började passet med att få ångest över att det låg en bom på marken och i stället för att gå över backade in i manegeväggen :meh:. Nåja, de kom över den bommen, och avslsutade passet med att enkelt hoppa bana på 1,05m. Va hände med min fina dressyrhäst???
 
Är det nån som vet varför de just vill lägga sig ibland när de har tvång? Hade en juniormästare som kunde få lite såna reaktioner om man var för snabb att dra gjorden, sjukt läskigt.
Oftast är det nervinklämning som gör att de 'faller ihop'. Vissa hästar trillar ju ihop som ett korthus, frambenen viker sig på vissa och vissa klarar av att hålla sig uppe. Det beror lite på vilken grad sadeltvång de har och vad som ligger bakom. Andra tenderar att resa sig, bocka eller utagera på andra sätt.

Min tjej med väldigt lindrig sadeltvång fungerar ypperligt med ETL-gjord och regelbunden massage (inga tendenser kvar alls). När hon var ung hände det mest på bortaplan och hon kunde bocka och hoppa om man satt upp för snart efter att ha spänt sadelgjorden.
 
Jäkla häst, idag var hon igång och rejsade igen innan insläpp. Tittade ut och hon låg som ett vitt streck runt hagen. Och hennes kompis stod i mitten och såg ut såhär :confused::confused::confused: Hoppas det var ett tillfälligt överslag, men fasen också! Hon som varit så lugn och snäll i hagen de senaste veckorna :arghh:
Imorgon är jag stalledig och ska på kvällsföreläsning, och till helgen ska vi på konferens/årsstämma med sambons jobb så det blir lite hotellboende med god middag m.m. på spahotell. Behövligt.

Ang tvångande och spänningar har även jag fått till mig tipset att massera pectoralis både innan sadling, men även annars med, för att mjuka upp och lossa lite.
 
Ang uteridning tycker jag det är mentalt också. Har man ett 20*40 ridhus blir det mycket vändande och min häst blev bromsande i det. Ute blir det en annan framåtbjudning och då lossnar hon i kroppen.

Jag har ägt henne i 15,5 år. Jag har åkt av varje år i februari. Då kommer vårhormonerna och pälsen bråkar, hon är som en piraya.
 
För första gången i mitt liv höll jag verkligen på att gråta, av lycka, idag. Lyckades dock hålla tillbaka då jag tror ridningen skulle fallera lite av det. Jag är så galet kär i min häst att det gör ont att se på honom. Idag föll inte bara en ny pusselbit på plats utan typ 20. Samtidigt. Och inte bara sådär ett ögonblick utan genomgående i passet. Min lilla överkänsliga introverta gräddponny som har haft så jobbigt att gå fram till bettet ärligt (har arbetat mig fram till att kunna rida med "50gram glappkontakt" utan att han spänner till, från att ha haft noll oavsett form) har nu två dagar på raken haft det där riktiga suget fram till handen. Och jävlar vad vad gick att RIDA helt plötsligt. Trodde det här låg år framåt i tiden för oss.
Är allmänt känslomässigt skakad fortfarande. Kände för första gången att det absolut bästa i mitt liv är något jag inte bara älskar, utan att jag KAN bli bra någon gång.

Ointressant svammel kanske. Men viktigaste poängen är i alla fall att Grädden är fantastisk och har en känslosam människa :laugh:
 
@Miedo Så roligt att du skriver hur det går för er! Du var verkligen så värd att få en egen ponny och låter superhärligt att så mycket fallit på plats nu :).

Burb och jag var med på hoppträning igår och det var guld för henne! Hon blev såååå glad när jag styrde mot hinder och högergaloppen funkade :love:!
 
Två månaders vila börjar lida mot sitt slut... två veckor till igångsättning :D som jag längtar!

Har kommit fram till att jag ska plugga till fysioterapeut. Så att jag slipper detta igen :up:
 
Två månaders vila börjar lida mot sitt slut... två veckor till igångsättning :D som jag längtar!

Har kommit fram till att jag ska plugga till fysioterapeut. Så att jag slipper detta igen :up:
Gör't! Du kommer inte att ångra dig! Det är världens bästa jobb (oftast ;)).
Vad felades djuret??
 
Gör't! Du kommer inte att ångra dig! Det är världens bästa jobb (oftast ;)).
Vad felades djuret??

Har läst super mycket om det och det verkar ju så kul! Mycket variation.
Han fick en inflammation i senkotskidan pga antagligen överansträngning. Man känner sig så dum när det är en själv som orsakat det :(
 
Har ridit lektion idag på min medryttarhäst.
Kämpar på med slutorna i både trav och galopp, han är lite bekväm och kan ibland få akut bensinstopp när det blir jobbigt :angel: men det tar sig :up:.
Han håller på att lära sig byten också och det blir lätt ihopblandningar med diagonalslutan och byte.. Ibland i kombo med ovan bensinstopp :banghead:
Han har så himla stora gångarter, det är fasen inte enkelt att rida då :p:D

Var ett tag sen jag red lektion för hästen har varit oren under hösten men nu är vi igång igen. Duktig häst och jätteroligt! :love:
 
...och idag frågade hovslagaren om hur Grädden känns nu och om jag ändrat något. För att för första gången någonsin har han slitit jämnt på båda baksidorna under skoperioden! Och enda som varit annorlunda är att senaste tiden har det enbart varit jag som ridit honom. Snacka om kvitto på att man lyckats jobba vettigt och faktiskt är närmare liksidighet :)

@Miedo få en egen ponny
tänk om det var så väl att man fick en ponny... ;) utan att överdriva så kan jag räkna antal klädesplagg jag köpt senaste två åren, på en hand. För det finns aldrig något över efter att ha betalt allt livsnödvändigt, bortsett från min reservbuffert för veterinärvård som jag självklart inte kan röra. Ibland önskar jag att jag varit yngre när jag började rida och hade föräldrar som var liite intresserade. Blir löjligt avundsjuk ibland på barn/tonåringar som gärna både får en ponny och sällskap/stöttning/träning i stallet :o:rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 659
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 474
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 497
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp