Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Corax Apropå annorlunda häst på vinterhalvåret så är Divan likadan.
Så fort man ställer om klockan så slutar hon gå i ett hörn i ridhuset för där finns det varulvar. Hon vill döda alla som kommer inom 5 m radie i ridhuset och är het som ett strykjärn. Blir hetare och hetare ju mer man rider.

Jag har kliat mig i huvudet varje år. Det är ju helt orimligt att ett hörn blir läskigt bara för att man ställer om klockan liksom men det är helt sant. Det har varit så varje år.
Jag brukar kalla hennes alter ego för VinterDivan.
Nåväl nu ställde vi ju om klockan och hon går fortfarande i hörnet...... och jag tror jag kommit på vad det är. Det är att hon får gå in så tidigt från hagen på vintern. vår/sommar tar jag och en stallkompis själv in när vi kommer runt 18 men på vintern får hon komma in med de andra runt 14.30-15.30 beroende på när solen går ner MEN i år har vi fortsatt att ha våra hästar ute fast det är mörkt och tar in själv och hon går ju fortfarande i hörnet så.......
Åh, jag önskar att det kunde vara nått liknande med min men hon börjar ju i samband med vinterpälsen samt att hon går på lösdrift. Misstänker att det kan vara en kombo av päls, hormoner och icke fast underlag...

Hon har förövrigt varit ohalt sedan hovslagaren la om skon.

Avrundar med en häftig upplevelse på uteritten idag. Mitt i en uppförsbacke på ett gammalt hygge stannade hästen då hon hade fått syn på en älg femtio meter vid sidan av oss. En tjur med jättestor krona och Vitt huvud. Så himla vacker och mäktig!!! Häst och älg stod och tittade på varann och jag försökte få igång mobilkameran men hann inte innan älgen vände och lufsade iväg. Owao!!
 
Åh, jag önskar att det kunde vara nått liknande med min men hon börjar ju i samband med vinterpälsen samt att hon går på lösdrift. Misstänker att det kan vara en kombo av päls, hormoner och icke fast underlag...

Hon har förövrigt varit ohalt sedan hovslagaren la om skon.

Avrundar med en häftig upplevelse på uteritten idag. Mitt i en uppförsbacke på ett gammalt hygge stannade hästen då hon hade fått syn på en älg femtio meter vid sidan av oss. En tjur med jättestor krona och Vitt huvud. Så himla vacker och mäktig!!! Häst och älg stod och tittade på varann och jag försökte få igång mobilkameran men hann inte innan älgen vände och lufsade iväg. Owao!!
Vitt huvud? Så coolt! måste vara väldigt ovanligt.
 
Jag har haft en dipp med pållarna. Känns tråkigt att ponnyn har sina ryck för sig med sadeln (sadeltvång) och så därtill att jag känner mig så värdelös som ryttare. Tycker hästen är svår att få i form om hon går för sällan och känns svår att få lösgjord. Sen har jag alltid dåligt samvete för att jag inte rider för tränare då jag vet att man "ska" och "måste" det. Jag har försökt få in ett pass här nu i veckan, men med resor i jobbet (långa dagar) och så en jobbig förkylning med hosta och huvudvärk så fick jag ställa in träningen.

Kändes så himla skönt och befriande att inte ha träningen hängande över mig som skulle varit nu idag. Istället red jag ut en runda i hoppsadel och hackamore , dottern red med, barbacka på sin ponny. En runda som bara gick ut på att ta det lugnt, slutade med att dottern klarar ponnyn jättebra barbacka, även lite galopp :heart.
Och min häst kändes mjuk som smör, pigg och arbetsvillig. Lätt att samla och böja. Vad hände liksom ? en sån härlig förmiddag med hästarna !
 
Jag tänkte nyss (eller i början på veckan...) skriva att jag börjar bli riktigt motiverad nu efter en sommar med häst som bara vilat och tidig höst med att försöka få till igångsättning på leriga åkrar. Nu har vi flyttat till ridhuset och börjat komma igång med träning. Då reagerar hästen på vaccinering och har haft feber i 3 dagar... Hur skulle ni tänka med ridningen? Kan man köra "som vanligt" när hon är feberfri och pigg igen eller hur många dagar efter att hon är som vanligt ska man ta det lite lugnare?
 
Jag tänkte nyss (eller i början på veckan...) skriva att jag börjar bli riktigt motiverad nu efter en sommar med häst som bara vilat och tidig höst med att försöka få till igångsättning på leriga åkrar. Nu har vi flyttat till ridhuset och börjat komma igång med träning. Då reagerar hästen på vaccinering och har haft feber i 3 dagar... Hur skulle ni tänka med ridningen? Kan man köra "som vanligt" när hon är feberfri och pigg igen eller hur många dagar efter att hon är som vanligt ska man ta det lite lugnare?

Jag hade nog skrittat en dag och joggat lite en dag efter att hon blivit feberfri, sen kört på som vanligt, och hålla koll så att hon håller sig feberfri bara! Vet inte om det är rätt men magkänsla.
 
Jag har haft en dipp med pållarna. Känns tråkigt att ponnyn har sina ryck för sig med sadeln (sadeltvång) och så därtill att jag känner mig så värdelös som ryttare. Tycker hästen är svår att få i form om hon går för sällan och känns svår att få lösgjord. Sen har jag alltid dåligt samvete för att jag inte rider för tränare då jag vet att man "ska" och "måste" det. Jag har försökt få in ett pass här nu i veckan, men med resor i jobbet (långa dagar) och så en jobbig förkylning med hosta och huvudvärk så fick jag ställa in träningen.

Kändes så himla skönt och befriande att inte ha träningen hängande över mig som skulle varit nu idag. Istället red jag ut en runda i hoppsadel och hackamore , dottern red med, barbacka på sin ponny. En runda som bara gick ut på att ta det lugnt, slutade med att dottern klarar ponnyn jättebra barbacka, även lite galopp :heart.
Och min häst kändes mjuk som smör, pigg och arbetsvillig. Lätt att samla och böja. Vad hände liksom ? en sån härlig förmiddag med hästarna !
Min Hedwig är ju väldigt mycket mjukare efter att jag la mesta ridningen ute i skogen. Hon går inte alls lika mycket som för ett år sedan heller för den delen. Max ett ordentligt dressyrpass i veckan. Resten är lite lösgörande på bana eller ut i skogen. Hon är väldigt mycket gladare och fräschare än tidigare. Så ha inte dåligt samvete. Håll igång din häst lite lagom o så trappa upp lite mer i vår när ljuset kommer. :)
 
Vitt huvud? Så coolt! måste vara väldigt ovanligt.
Ja, helt vita älgar vet man ju att det finns men den här var onekligen speciell. Efter att ha Googlat så kan jag konstatera att 'min' älg även hade väldigt ljusa, nästan vita, ben.
Hela upplevelsen kändes nästintill spirituell och hade inte min stallkompis berättat att hon stött på honom för ca fyra år sedan så hade jag kanske tvivlat på vad jag såg.

Har du kollat bröstmuskulaturen på 'sadeltvångshästen'? Oftast är det spänningar i pectoralis som kan komma att klämma på nerv. Lyfter man dessa kan dessa hästar bli mycket bättre.
 
Ja, helt vita älgar vet man ju att det finns men den här var onekligen speciell. Efter att ha Googlat så kan jag konstatera att 'min' älg även hade väldigt ljusa, nästan vita, ben.
Hela upplevelsen kändes nästintill spirituell och hade inte min stallkompis berättat att hon stött på honom för ca fyra år sedan så hade jag kanske tvivlat på vad jag såg.

Har du kollat bröstmuskulaturen på 'sadeltvångshästen'? Oftast är det spänningar i pectoralis som kan komma att klämma på nerv. Lyfter man dessa kan dessa hästar bli mycket bättre.
Nej jag har inte kollat upp bröstmuskulaturen. Skulle en massör kunna hjälpa?

Problemet uppkom efter att hästen fick föl för 3 år sedan. Inga problem alls innan. Hon funkar fortfarande med körgjorden och körs regelbundet, inga problem. Jag tänker att någon nerv kom i kläm eller så vid fölningen. Men det är bara som jag själv tror, vet ej. Hon reagerar precis när man spänt gjorden, sen vid ridning är det aldrig något problem. Men det är obehagligt om hon får ett ryck i stallgången, iom att det är barnens ponny. Men de sadlar henne aldrig, bara jag som gör det, utom på sista tiden då vi skippat sadel. Och det är inte så ofta hon reagerar, men det kom tillbaka när hon var nyklippt för några veckor sedan. Hade först tänkt sälja henne men vi kan inte det kom vi fram till. Dels vet man inte om något händer och sen hade saknaden blivit alltför stor.
 
Min Hedwig är ju väldigt mycket mjukare efter att jag la mesta ridningen ute i skogen. Hon går inte alls lika mycket som för ett år sedan heller för den delen. Max ett ordentligt dressyrpass i veckan. Resten är lite lösgörande på bana eller ut i skogen. Hon är väldigt mycket gladare och fräschare än tidigare. Så ha inte dåligt samvete. Håll igång din häst lite lagom o så trappa upp lite mer i vår när ljuset kommer. :)
Jag har läst och begrundat dina inlägg tidigare över att du mest rider i skogen och upplever hästen mjukare och "bättre" nu.

Jag rider ju mest på banan. Igår red vi ut och hästen var bara så mjuk och härlig att rida. Tänkte på det du skrivit då, att det kanske är så man bör lägga upp träningen istället. Eller var det bara att vi automatiskt blev på bättre humör av att bara rida lite kravlöst? Problemet är ju bara mörkret den här årstiden. Men i alla fall när man är ledig kan man ju se till att rida ut, om underlaget tillåter.
Tror jag ska försöka göra så att jag rider ut lörd-sönd. På onsdag rider jag ett pass på banan. Eller om vi kommer iväg och tränar den dagen, får se.
 
Jag har läst och begrundat dina inlägg tidigare över att du mest rider i skogen och upplever hästen mjukare och "bättre" nu.

Jag rider ju mest på banan. Igår red vi ut och hästen var bara så mjuk och härlig att rida. Tänkte på det du skrivit då, att det kanske är så man bör lägga upp träningen istället. Eller var det bara att vi automatiskt blev på bättre humör av att bara rida lite kravlöst? Problemet är ju bara mörkret den här årstiden. Men i alla fall när man är ledig kan man ju se till att rida ut, om underlaget tillåter.
Tror jag ska försöka göra så att jag rider ut lörd-sönd. På onsdag rider jag ett pass på banan. Eller om vi kommer iväg och tränar den dagen, får se.

Blir hästen mjukare ute får man analysera sin ridning om man nu vill rida dressyr.
Jag har hittills inte mött en häst som blir mjukare av rida ut om man jämför det med för hästen rätt sorts dressyr. Däremot har jag mött en hel del ryttare som behöver det.
Det är inte alltid som TR-dressyr ser ut de hästarna kräver. Man kan behöva ha mer sjukgymnastiskt tänk invävt i delar av träningen.

Sen kan det ju vara så att man vill rida ut och tycker det är ok att man inte får till samma effekt på banan.
Det är ju inget fel i det.

Men vill man ska man inte behöva rida ut för att få hästen mjuk och lösgjord. Det är ju liksom det dressyren tagits fram till. Och att få det på hjälpen och inte vara beroende av annat än just den hjälpen.
 
När det gäller ponnyn så var jag iväg med henne förra vintern några gånger hos en tränare, för då upplevde jag problemet att det blev värre när man åkte iväg med henne, då blev det för mycket tryck psykiskt på den lilla ponnyhjärnan så hon tvångade då.
Men varje gång vi var där så var hon ju hur cool och lugn som helst vid sadling, visade upp sig som den bästa ridskoleponny men kan tänka sig. Och då drog jag ändå gjorden rejält från början för att tränaren skulle ha en chans att se hur hon reagerar. Inget hände. Däremot var hon ju lite spänd i början av själva träningen, som vilken häst som helst som kommer hemifrån första gångerna, men sadeln var då aldrig något problem.

Så ingen tror att jag inte gjort något för jag har försökt bena lite i problemet. Men det är svårt när ingen utomstående sett hur hon reagerar. Jag har förtroende för en veterinär och hon är också kiropraktor, henne skulle jag kunna rådfråga. Åka till klinik och träffa någon veterinär vem som helst gör jag inte, jag tror då att problemet bara blir bortviftat.
 
Blir hästen mjukare ute får man analysera sin ridning om man nu vill rida dressyr.
Jag har hittills inte mött en häst som blir mjukare av rida ut om man jämför det med för hästen rätt sorts dressyr. Däremot har jag mött en hel del ryttare som behöver det.
Det är inte alltid som TR-dressyr ser ut de hästarna kräver. Man kan behöva ha mer sjukgymnastiskt tänk invävt i delar av träningen.

Sen kan det ju vara så att man vill rida ut och tycker det är ok att man inte får till samma effekt på banan.
Det är ju inget fel i det.

Men vill man ska man inte behöva rida ut för att få hästen mjuk och lösgjord. Det är ju liksom det dressyren tagits fram till. Och att få det på hjälpen och inte vara beroende av annat än just den hjälpen.
Jag kan säga att jag analyserar min ridning varje dag, varje minut jag sitter på hästen. Brukar även sätta upp en kamera och filma för att se vad jag gör för misstag, i vilken form hästen går.

Jag försöker verkligen rida lösgörande och inte bara delar av dressyrprogram hela tiden. Och visst kan det ibland bli riktigt bra pass. Men jag tycker ofta jag blir besviken. På mig själv.
Jag försöker att börja passet med att inte kräva något alls, hästen får bara jogga på framåt, lite i alla gångarter. Sen försöker jag rida lång och låg, men har upptäckt att hästen själv inte "vill det". Inte förrän jag först kortat upp henne ordentligt (efter uppvärmningen) och samlat henne lite, då blir hon såklart lite trött och vill gärna gå lång och låg. Jag varierar formen mycket på henne. Får hon själv bestämma så tycker hon stjärnkikarform är toppen :laugh:. Utom när hon är trött då.
 
23380114_10155250936384426_6179495433544334305_n.jpg

23519205_10155250936579426_7856378912615380789_n.jpg

23472779_10155250936019426_5801241130251970077_n.jpg

Här är några bilder ifrån förra helgens ridning. Jag ville se hur det såg ut när hon fick sträcka ut överlinjen lite efter att vi jobbat färdigt. Hon är så rolig när man har jobbat en stund i något mer samlat läge, så ber man henne gå i lite lägre form och hon kan nästan dra tyglarna ur handen på mig, hon tycker det är så skönt att sträcka ut i det här läget.
 
Jag har läst och begrundat dina inlägg tidigare över att du mest rider i skogen och upplever hästen mjukare och "bättre" nu.

Jag rider ju mest på banan. Igår red vi ut och hästen var bara så mjuk och härlig att rida. Tänkte på det du skrivit då, att det kanske är så man bör lägga upp träningen istället. Eller var det bara att vi automatiskt blev på bättre humör av att bara rida lite kravlöst? Problemet är ju bara mörkret den här årstiden. Men i alla fall när man är ledig kan man ju se till att rida ut, om underlaget tillåter.
Tror jag ska försöka göra så att jag rider ut lörd-sönd. På onsdag rider jag ett pass på banan. Eller om vi kommer iväg och tränar den dagen, får se.
Jag har ju sänkt prestationskraven otroligt mycket när det gäller Hedwig. Har knappt tävlat med henne alls i år. Inte så att jag pensionerat henne men tävlandet är inte så viktigt längre. Här är några filmer från en träning för några veckor sedan. Dagen innan hade vi varit ute cantrat på vår fantastiska km långa skogsväg.
%255BUNSET%255D

Både hästen och jag är så mycket gladare nu.
Tror nog att kombinationen av prestigelös ridning och att du var på bra humör gjorde din häst mjukare och mer avspänd. Rid ut på helgerna o rid bara två lösgörande pass på banan i veckan med mycket lättridning i rund, lite lägre form.Tror du kommer bli överraskad.:)
https://www.facebook.com/anna.karlegard/posts/10214482545487294
 
Nej jag har inte kollat upp bröstmuskulaturen. Skulle en massör kunna hjälpa?

Problemet uppkom efter att hästen fick föl för 3 år sedan. Inga problem alls innan. Hon funkar fortfarande med körgjorden och körs regelbundet, inga problem. Jag tänker att någon nerv kom i kläm eller så vid fölningen. Men det är bara som jag själv tror, vet ej. Hon reagerar precis när man spänt gjorden, sen vid ridning är det aldrig något problem. Men det är obehagligt om hon får ett ryck i stallgången, iom att det är barnens ponny. Men de sadlar henne aldrig, bara jag som gör det, utom på sista tiden då vi skippat sadel. Och det är inte så ofta hon reagerar, men det kom tillbaka när hon var nyklippt för några veckor sedan. Hade först tänkt sälja henne men vi kan inte det kom vi fram till. Dels vet man inte om något händer och sen hade saknaden blivit alltför stor.
Ja en massör eller fysioterapeut kan hjälpa henne. Har du testat att byta gjord? Eftersom hon inte säger något om körgjorden tänkte jag.
 
@sassiball ang tvånget ... min har en grej där han bara får större tvång om man drar gjorden just när han står uppställd i stallgången...

Hände några ggr som unghäst att han då lade sig ner/rasade ner i gången - superobehagligt.
Efter det sadlar jag bara i boxen och är noga med att dra jättelöst samt massera innanför gjorden med handen innan jag drar ngt hål till. Man kan se ibland att han får tendens men aldrig hänt ngt i boxen.

Direkt utanför stallet kan jag dra precis hur mkt som helst utan några reaktioner alls. Han har aldrig haft tvång uppsuttet utan bara just när man dragit i gången.
Min bästa teori är att han alltid varit lite känslig för att ”känna sig trängd” och att uppbunden i stallgången i kombo med dragande av jorden gett honom lite extra klaustrofobi - i kombo då givetvis med säkerligen mycket ytliga nerver i sadelgjords staden. En del fullblodsraser som xx och ox tex, sägs ha tendens att ha så.

Tillägger väl att min häst gås igenom av renommerad equi förebyggande två ggr/år och att han inte har ngt fysiskt i övrigt som anses kopplat till beteendet.

Tänkte bara nämna som ett tillägg runt ditt ämne :)
 
@sassiball ang tvånget ... min har en grej där han bara får större tvång om man drar gjorden just när han står uppställd i stallgången...

Hände några ggr som unghäst att han då lade sig ner/rasade ner i gången - superobehagligt.
Efter det sadlar jag bara i boxen och är noga med att dra jättelöst samt massera innanför gjorden med handen innan jag drar ngt hål till. Man kan se ibland att han får tendens men aldrig hänt ngt i boxen.

Direkt utanför stallet kan jag dra precis hur mkt som helst utan några reaktioner alls. Han har aldrig haft tvång uppsuttet utan bara just när man dragit i gången.
Min bästa teori är att han alltid varit lite känslig för att ”känna sig trängd” och att uppbunden i stallgången i kombo med dragande av jorden gett honom lite extra klaustrofobi - i kombo då givetvis med säkerligen mycket ytliga nerver i sadelgjords staden. En del fullblodsraser som xx och ox tex, sägs ha tendens att ha så.

Tillägger väl att min häst gås igenom av renommerad equi förebyggande två ggr/år och att han inte har ngt fysiskt i övrigt som anses kopplat till beteendet.

Tänkte bara nämna som ett tillägg runt ditt ämne :)
Tack för tipset :) låter ganska likt vår ponny. Det är värre om hon är uppbunden. Så jag sadlar också i box numera . Kanske skulle man prova att massera lite innan man lägger an gjorden nästa gång.
 
Ja en massör eller fysioterapeut kan hjälpa henne. Har du testat att byta gjord? Eftersom hon inte säger något om körgjorden tänkte jag.
Jag har faktiskt inte provat det :o det borde jag verkligen göra. Körgjorden är ju så tunn och smal jämfört med sadelgjorden så jag har inte riktigt kommit fram till hur jag ska tänka angående gjorden. Hennes vanliga sadelgjord är i tyg och inte jättebred.
 
23517732_10155251287304426_3481905223726715718_n.jpg

23380278_10155251292979426_6767581930633675004_n.jpg


Från uteritten idag. Gick jättebra idag med, känns jätteroligt :).
Vi red ut en runda som tar ca 40 min, sen efter det dressyrade jag lite på ett fält som avslutning. Gick bra tycker jag. Rider med hackamore nu ett tag för att tvinga mig själv att använda ben och säte mer istället för hand. Har lite problem med det nämligen. Känns som att det funkar!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 658
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 474
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 496
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp