Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Miedo Jag tror som att du och jag har haft/har samma typ av uppväxt på det planet. Jag fick visserligen min första häst när jag var 14 av min morfar, men jag var helt utlämnad att göra allt själv med en gång. Min mamma var själv med mig och definitivt inte intresserad. From att jag började gymnasiet fick jag även betala allt själv. Och det är lite det som är min poäng att du verkligen förtjänar din ponny just för att du får slita för att både skaffa honom och sen kunna hålla honom, rida, träna osv. Du är inte som alla de ungdomar som finns i min närhet, som visserligen kan vara nog så ambitiösa men de har en uppbackning hemifrån som gör det väldigt väldigt mycket lättare att lyckas. Tycker det är lite uppfriskande!
 
2 ridpasset avklarat för veckan :angel:. I onsdags red jag på ridbanan, för första gången med pannlampa (hästen blir lite orolig av ljuset). Det gick bra och jag tror hästen vänjer sig. Så smidigt att varje gång jag blev bländad av en bil, så bländade jag bara tillbaka med lampan och så bländade föraren av. Det tackar jag för.

Min ridbana ligger precis vid ett t-kors och varenda människa har ju alltid helljus på, så himla störigt att bli bländad när man rider.
Igår var det en massa andra saker som skulle fixas så jag hann inte rida. Idag red jag och dottern ut en sväng, efter uteritten dressyrade jag lite på ett fält. Och det gick så himla bra, jättekul att rida! Red serpentiner i galopp, varvat med enkla byten. Hästen kändes så fin, skummade fint i munnen trots hackamore.
 
Uppdatering efter den här helgen.

Ponnyn har haft sadel både igår och idag, inga ryck. Masserade vid sadelgjordsläget före sadling och sträckte frambenen framåt när sadelgjorden dragits lite lätt. Hoppas det fortsätter gå bra.
Red ut igår med dottern och idag red jag ett pass på banan. Försökte samla henne ordentligt i både trav och galopp så att hon verkligen fick ta i och vinkla bakbenen. Hon kändes så fin, jättekul ridning i dag !
 
Idag är det 6 mån som vår "process" varit igång. Det händer såklart saker även om det inte märks så mycket, på måndag är ett sånt där "checka av"-datum på vägen.

Jag själv sitter hemma med halsfluss och följer livesändningarna från SHIS.
 
Idag är det 6 mån som vår "process" varit igång. Det händer såklart saker även om det inte märks så mycket, på måndag är ett sånt där "checka av"-datum på vägen.

Jag själv sitter hemma med halsfluss och följer livesändningarna från SHIS.
Vad tröttsamt... Jag hoppas att det löser sig till det bästa snart.

Vart hittar du sändningarna? Har försökt kolla men gått bet.
Jag tar med familjen in i morgon men hade gärna kollat på dressyren idag...
 
Vad tröttsamt... Jag hoppas att det löser sig till det bästa snart.

Vart hittar du sändningarna? Har försökt kolla men gått bet.
Jag tar med familjen in i morgon men hade gärna kollat på dressyren idag...

Ja det går långsamt och är minst sagt frustrerande, men vi får väl se hur det utvecklar sig framåt.

equisport.tv :)
 
Uppdatering efter den här helgen.

Ponnyn har haft sadel både igår och idag, inga ryck. Masserade vid sadelgjordsläget före sadling och sträckte frambenen framåt när sadelgjorden dragits lite lätt. Hoppas det fortsätter gå bra.
Red ut igår med dottern och idag red jag ett pass på banan. Försökte samla henne ordentligt i både trav och galopp så att hon verkligen fick ta i och vinkla bakbenen. Hon kändes så fin, jättekul ridning i dag !
Heja dig! Nu är du på gång! Det gläder mig.
 
Idag är det 6 mån som vår "process" varit igång. Det händer såklart saker även om det inte märks så mycket, på måndag är ett sånt där "checka av"-datum på vägen.

Jag själv sitter hemma med halsfluss och följer livesändningarna från SHIS.

Jobbigt att det tar så lång tid. :( Hoppas det kan hända lite mer saker framåt nu.
 
Liten uppdatering från oss. Det flyter fortsatt på bra här :) (*peppar peppar*). Gjorde liten come-back på klubbtävling (LC) i oktober, himla roligt och pålle kändes fin. Succesivt har vi trappat upp träningen och nu kan man väl säga att han är igång iprincip som vanligt sen innan skadan i februari. Det jag undviker är att rida på för mycket volter, och inga små volter. Är noga med lång uppvärmning och nedvarvning - och att han får varierat arbete. Detta är ju viktigt för alla hästar, men såklart ännu viktigare nu för att se till att han hålls fräsch (iom hans artros hovled+kronled, plus att han ju är en äldre herre ;)).

Senaste veckorna har jag mest ridit ut, men har tänkt komma igång med lite mer träning igen snart. Nu är ju en tråkig tid med frusen utebana och då går det ju inte att göra så mycket, ska därför försöka planera in att åka till ridhus iaf varannan vecka. :) Sen vet jag inte vad det är med farbror häst nu, igår när jag red ut med en i stallet så va han lite lurig på gasen haha :p vi skulle rida en travsträcka och jag låg bakom, nej då skulle herrn minsann galoppera å han bara studsade som en gummiboll å ruskade på huvudet :p vi bytte plats å då gick det bättre :up:

Jag är så TACKSAM för att han finns kvar hos oss :love:
 
Inte bara @mooi som har en process på g, det är samma här, dock inte om min fyraåring utan 2-åringen. Fortsättning följer :/
 
Inte bara @mooi som har en process på g, det är samma här, dock inte om min fyraåring utan 2-åringen. Fortsättning följer :/

Nej vad tråkigt att höra! Det suger verkligen energi.
Här rullar det på, motlut kan man väl säga men sakta sakta framåt.
 
@Piaff Köpte inte du din tvååring som föl? Kan den verkligen haft spatt då så att det kan räknas som dolt fel?
Det verkar inte bättre tyvärr! 3 veterinärer har oberoende av varandra sagt att det är så pass gamla pålagringar att han måste fått det strax efter födseln. Han var 4 mån när vi betalade. De syns ju som riktiga pålagringar på röntgen nu, och det brukar ta ett bra tag innan det är så pass illa att man kan se det på vanlig röntgen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 659
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 474
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 497
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp