Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj vad den såg trevlig ut! Sådär vid första ögonblicket, förstår att du fastnade för honom! 😁
Lycka till!
Ja han är väldigt snäll och börjar bli riktigt trevlig att rida! Första gången jag skulle sitta upp kom jag inte i närheten med pallen och hästen skakade som ett asplöv när jag väl satt i sadeln. Så från början var det mest ett barmhärtighetsköp för att han skulle slippa åka tillbaka till hästhandlaren och skickas runt massa 😅
 
Vi hann åka till paddock och rida ett pass till innan jag behövde dra av en sko som började flytta på sig... Så nu väntar vi på hovslagare 🙃. Dag två borta vid paddocken så var Rico bara hälften så svett när han klev ur transporten och betydligt mer avspänd från start i ridningen. Tydlig träningsvärk av galoppjobbet när vi var där senast med resultatet att jag inte fick honom lika stadig i kontakten i slutet. Men nöjd ändå! Skönt att lite så kunna ta vid sen senaste passet och det är fullt rimligt att han inte orkar än. 😊 Hoppas på att få honom skodd snarast så att jag hinner rida ett par pass innan jag åker iväg på semester ett par dagar. Beroende på när vi kommee hem så har jag anmält oss till att vara med på framridningen på en hoppträning nästa vecka 😀

https://www.instagram.com/p/CRbRb8GDNC5/?utm_medium=copy_link
 

Bifogade filer

  • IMG_20210716_081221.jpg
    IMG_20210716_081221.jpg
    444,8 KB · Visningar: 30
I torsdags, dagen efter vår vraiga träning var Molnet svullen höger bak 😑 Rejält på utsidan av kotan, upp över hasen och insidan låret.
Gissade på lymfangit och har behandlat med spritomslag, kylning och promenader. Även använt mig av videosamtal med first vet, min veterinärkompis utomlands och Evidensia 🙃
Han är inte halt och under svullnaden har minskat, nu är han lite hårt svampig på insidan av hasen och en bit ner på insidan av skenbenet.
Har några små skrapsår på benet samt pyttelite skorv i hovskägget.
Den oroliga delen av mig är rädd att det är hasen som är problemet, den var lika skruttig som den vänstra på ctn med små cystor, sprickor och annat kul 😒
Han är även en mästare att sparka i väggarna den lilla geten. Tittar någon av de andra hästarna på honom så flyger ett bakben in i väggen direkt.
Nej, det är inget sto. Bara en rödhårig irländare med aggressionsproblem 😅
 
Vi jobbar vidare med övergångar, övergångar och lite mera övergångar.
Dream galopperar gärna väldigt snabbt så bröt av till skritt innan hon hann komma upp i fart. Efter en stund kunde vi få till bra galopp, väldigt energisk sådan men sålänge den bara går uppåt är det okej.

Travade sedan lite på en åttavolt med övergång till skritt där volterna möts, funkade väldigt bra. Fattade sedan galopp och gjorde byten i mitten, trasslade ihop benen några gånger men blev för det mesta relativt bra. Har haft lite problem med att hon bara byter fram och tar bak senare, idag fick vi till ett rent byte :up:

Sen behövde hon ju förtydliga att hon är ett sto med mycket åsikter så bockade någon gång :p
 
Vi har varit på träning mån-tis, egentligen är det en tredagars kurs men tyckte det skulle bli för tufft för Fille så två dagar fick räcka. Igår red vi inomhus och det gick mycket bättre än sist (i november...). Då var det första gången han reds i ridhus och då vågade han inte gå på hela banan pga speglar på hela kortsidan = farligt. Vi har spegel hemma med men den reagerar han inte på alls. Igår då var det andra gången i ridhus och han gjorde först stora ögon över spegeln men smög sig förbi ändå, och efter en stund så red vi därnere utan bekymmer. Något "blyg" igår och då blir formen svår, han knäpper av och gömmer sig lite. Men vi fick bra hjälp och kom framåt med det, och jag fick även hjälp med högergaloppen som varit lite sned efter hans skada i våras.

Idag började vi inne, joggade ett par varv i väntan på tränaren, och då kändes formen bättre redan från start. När tränaren kom så valde vi att gå ut på utebanan istället och det var spännande :D Fanns massor med skojjiga saker att tvärnita och springa på tvären för 👽👻 Men - efter att ha fått titta lite så släppte det och han blev superfin! Jag trodde att han skulle vara lite trött idag men nej, inte särskilt utan taggade till lite istället. Jag vill få känslan av att han blir lite "tuffare" och vågar ta för sig mer, och det kommer ju med rutin - tyckte ändå att han tog dagens nya bana och miljö på ett bra sätt och utan att huka sig liksom. Formen var bättre - i och med att han var mer framme, men fick såklart underhålla och påminna. Övade även på lite förlängda steg i både trav och galopp och han kommer nog hitta tekniken för det ganska snart.
3E75CAAC-981D-4EED-AA98-506FF80F2A34.jpeg


För övrigt var han grymt duktig både igår och idag med lastning, åkande och uppförande på plats. Har haft två olika medhjälpare med mig (kompis igår och mamma idag), och det är så skönt att kunna släppa honom till någon utan att vara rädd för att han ska köra över nån :p
 
Suck. Inte min sommar det här. Hästarna på ridskolan, inklusive min Barka, går på helbete 28-30. Tanken var att vi skulle åka på semester i mitten av förra veckan och komma tillbaka i början av v. 31. Då börjar en massa smått och gott krångla och dessutom tycker jag att Barka gått upp för mycket på det betet hon redan gått på. Men jag lyckas ordna hjälp som ska motionera henne med lite lätta uteritter och tänker att då blir det bra.

Rider henne sista gången måndagen i v. 28. Känns fin men får inte till högergaloppen. Jag har dock ont i både min högra höft och en spänningen i nacken på höger sida och det är inte helt otroligt att jag sitter ännu snedare än vanligt. Blir dock ändå nojjig. På tisdag är vi nere för att fixa i stallet och jag kollar igenom henne innan betet. Då hittar jag en lite större galla på vänster bak (kotsenskidan) och en mindre på höger (samma plats). Googlar och frågar och det är visst inte ovanligt på bete.

Onsdag kollar jag henne i hagen en extra gång eftersom vi inte kommit iväg än. Då hittar jag en liten mjuk svullnad nedanför hasen på vänster bak. Den sitter typ på utsidan av framsidan. Börjar sen jämföra haserna och tycker att den även finns en liten svullnad över hasleden på vänster. Kan dock inte riktigt urskilja den vid visuell inspektion utan endast genom att känna efter.

Ska åka om två dagar och frågar diverse folk om råd. Låt henne vila på betet säger alla, kolla hur hon är i v.31. Ok, jag bestämmer mig för det och vi åker på fredagen. Det blir en hel historia i sig som slutar med trasig bil som nu står i Mariestad medan vi är hemma igen...

Lånar bil ikväll och åker ner för att kolla henne. Benen ser likadana ut, varken sämre eller bättre. Tar ner henne till stallet och provar att longera. Hon går fram villigt i alla gångarter och fattar höger galopp utan större tvekan. MEN, jag tycker mig se nåt från vänster bak när jag longerar i trav i höger varv. Så, imorgon får jag se om jag kan få pratat med nån på kliniken och se om de tycker det är ok att vänta till v.31 trots allt.
 
Suck. Inte min sommar det här. Hästarna på ridskolan, inklusive min Barka, går på helbete 28-30. Tanken var att vi skulle åka på semester i mitten av förra veckan och komma tillbaka i början av v. 31. Då börjar en massa smått och gott krångla och dessutom tycker jag att Barka gått upp för mycket på det betet hon redan gått på. Men jag lyckas ordna hjälp som ska motionera henne med lite lätta uteritter och tänker att då blir det bra.

Rider henne sista gången måndagen i v. 28. Känns fin men får inte till högergaloppen. Jag har dock ont i både min högra höft och en spänningen i nacken på höger sida och det är inte helt otroligt att jag sitter ännu snedare än vanligt. Blir dock ändå nojjig. På tisdag är vi nere för att fixa i stallet och jag kollar igenom henne innan betet. Då hittar jag en lite större galla på vänster bak (kotsenskidan) och en mindre på höger (samma plats). Googlar och frågar och det är visst inte ovanligt på bete.

Onsdag kollar jag henne i hagen en extra gång eftersom vi inte kommit iväg än. Då hittar jag en liten mjuk svullnad nedanför hasen på vänster bak. Den sitter typ på utsidan av framsidan. Börjar sen jämföra haserna och tycker att den även finns en liten svullnad över hasleden på vänster. Kan dock inte riktigt urskilja den vid visuell inspektion utan endast genom att känna efter.

Ska åka om två dagar och frågar diverse folk om råd. Låt henne vila på betet säger alla, kolla hur hon är i v.31. Ok, jag bestämmer mig för det och vi åker på fredagen. Det blir en hel historia i sig som slutar med trasig bil som nu står i Mariestad medan vi är hemma igen...

Lånar bil ikväll och åker ner för att kolla henne. Benen ser likadana ut, varken sämre eller bättre. Tar ner henne till stallet och provar att longera. Hon går fram villigt i alla gångarter och fattar höger galopp utan större tvekan. MEN, jag tycker mig se nåt från vänster bak när jag longerar i trav i höger varv. Så, imorgon får jag se om jag kan få pratat med nån på kliniken och se om de tycker det är ok att vänta till v.31 trots allt.
De kan ju svullna lite överallt vid betesbyte men ser du ojämnhet i rörelserna så är det ju bra att kolla upp!
 
De kan ju svullna lite överallt vid betesbyte men ser du ojämnhet i rörelserna så är det ju bra att kolla upp!

Ja, svullnaderna vid kotorna tror jag är betet. Hasen är väl inte så vanligt? Om jag ska tro Google, dvs. ;) Jag filmade longeringen och en kompis sa att hon tar några kortare steg precis när jag har bytt varv från vänster till höger, men sen försvinner det. Undrar om hon fått en smäll på hasen.

Jag kollade i alla fall med kliniken idag och de tyckte inte det lät akut och hade dessutom inga tider förrän v. 32, så det har vi bokat in i fall att.
 
Ja, svullnaderna vid kotorna tror jag är betet. Hasen är väl inte så vanligt? Om jag ska tro Google, dvs. ;) Jag filmade longeringen och en kompis sa att hon tar några kortare steg precis när jag har bytt varv från vänster till höger, men sen försvinner det. Undrar om hon fått en smäll på hasen.

Jag kollade i alla fall med kliniken idag och de tyckte inte det lät akut och hade dessutom inga tider förrän v. 32, så det har vi bokat in i fall att.
Om inte annat skönt att kolla utifall att!
 
Här går det utmärkt, tränaren gjorde två byten igår, båda klockrena och jättefina, sådär avslappnat genom hela kroppen. Tidigare har det svåra bytet blivit mycket kort och spänt om man lyckats få det rent, har han gjort det avslappnat har det varit ordentligt efter bak. Märks stor skillnad!
 
@Linda_A Oavsett vad som felar är vila inte fel. Så länge en inte är orolig för fraktur och hon inte är skogstokig och springer en massa så är det antagligen ingen fara att ha henne vilande på betet. Det kan ju varit att hon fått en spark vid hasen som är lite öm och svullen. Hoppas du kan njuta av semestern och att hon är ok när du kommer hem😃.
 
@Linda_A Oavsett vad som felar är vila inte fel. Så länge en inte är orolig för fraktur och hon inte är skogstokig och springer en massa så är det antagligen ingen fara att ha henne vilande på betet. Det kan ju varit att hon fått en spark vid hasen som är lite öm och svullen. Hoppas du kan njuta av semestern och att hon är ok när du kommer hem😃.

Tack. :heart Haha, nej, hon rör sig inte i onödan kan man ju lugnt säga, vilket förklarar magen. Springer bara om nån vill jaga bort henne en bit. Fast energi fanns det när jag longerade, hon kan inte fatta galopp på ett civiliserat sätt. ;)

Det såg för övrigt ut så här: https://photos.app.goo.gl/FbdpPh2Ny5xPNZRs7
 
Tack. :heart Haha, nej, hon rör sig inte i onödan kan man ju lugnt säga, vilket förklarar magen. Springer bara om nån vill jaga bort henne en bit. Fast energi fanns det när jag longerade, hon kan inte fatta galopp på ett civiliserat sätt. ;)

Det såg för övrigt ut så här: https://photos.app.goo.gl/FbdpPh2Ny5xPNZRs7
Hade inte varit bekymrad för henne att vila på betet. Jag är rätt pipig om ojämnheter men kan inte se nåt riktigt på henne. Hon är balanserad på volten och ser inte smärtpåverkad ut. Njut du av ledigheten så kommer du förhoppningsvis hem till en fräsch häst som är redo att bli av med sommarmagen😁.
 
Hade inte varit bekymrad för henne att vila på betet. Jag är rätt pipig om ojämnheter men kan inte se nåt riktigt på henne. Hon är balanserad på volten och ser inte smärtpåverkad ut. Njut du av ledigheten så kommer du förhoppningsvis hem till en fräsch häst som är redo att bli av med sommarmagen😁.

Tack för att du tittade! Man kan ju bli tokig när man stirrar själv, till slut vet man inte hur det ser ut när en häst travar. :laugh:
 
Tack för att du tittade! Man kan ju bli tokig när man stirrar själv, till slut vet man inte hur det ser ut när en häst travar. :laugh:
Något litet tycker jag mig se i bak i höger varv, speciellt i början. Men mer en liten stelhet/ovilja. Inget jag hade oroat mig nämnvärt för. Lite vila kan säkert göra susen!
 
Då har jag äntligen anmält mig till två tävlingar i augusti. Blir dom första för i år. Var inte riktigt i form när tävlingarna kom igång och jag fick stryka mej från tävlingen som jag skulle åkt på i torsdags. Hon har ett sår på läppen men det är snart läkt och bilen måste lagas innan det går att åka någonstans. Känns som att jag har haft ett jäkla oflyt men hästen är i riktigt fin form nu. Så vi tänker ta oss i kragen och debutera LA:3. Är skitnervös.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
23
· Visningar
1 402
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
628
Senast: Lady_S
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
5 127
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 440
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp