Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han är importerad som 3 åring till Sverige så bott i Sverige dryga 2 år.

Ja klinikbes. Inkl röntgen u.a i april och böjprov och ultraljud av skadan på klinik u.a 18e september.

Så otroligt speciell reaktion bara och jag försöker verkligen tänka utanför boxen för att förstå men jag går bet. Får hoppas veterinären kan bringa lite klarhet nästa helg.
Är han brännmärkt? Jag är säkert helt fel ute, men jag har två vänner nu som tyvärr upptäckt gamla skador på sina importerade hästar som verkar komma från brännmärkningen. Alltså från hanteringen runt brännmärkningen, men det är såklart olika hos olika uppfödare.

Ni har inte hjortflugor? Fast då borde han iofs bli arg även vid longering.
 
Är han brännmärkt? Jag är säkert helt fel ute, men jag har två vänner nu som tyvärr upptäckt gamla skador på sina importerade hästar som verkar komma från brännmärkningen. Alltså från hanteringen runt brännmärkningen, men det är såklart olika hos olika uppfödare.

Ni har inte hjortflugor? Fast då borde han iofs bli arg även vid longering.

Jo han är märkt. Vad har det varit för sorts skador ? Intressant aldrig hört något liknande!

Jag har varit inne på om det är älglöss eller något annat kryp alt något med pälsen som gör att det blir jobbigt när jag sitter i sadeln. Jag har inte provat longerat honom ännu pga tidigare skada som fortfarande är under igångsättning för har jag inte vågat longera men de blir morgondagens test. Han reagerar inget när jag leder eller spänner gjorden, kliar sig nån gång på sidan vid gjorden eller flanken när man leder vilket såklart är lite underligt men syns som sagt inget i pälsen och han är klippt, tvättad och Switchbehandlad samt avmaskad.

På fredag kommer tandläkaren, långsökt men värt att testa iaf!
 
Jo han är märkt. Vad har det varit för sorts skador ? Intressant aldrig hört något liknande!

Jag är inte så insatt i exakt skadebild, men som jag förstått det, på den ena hästen har hon lagts vid brännmärkningen och de misstänker en skada på bakknäet i samband med det. När hästen rakades på knäet (vit häst) i samband med utredning hittade de ett fult ärr över knäet och undersökte närmre där det fanns någon typ av gammal skada i knäet som gått upp.
Den andra hade en gammal fraktur i höften som läkt fel.

Men jag vill poängtera att det är en annan ras än din och även ett annat land som de hästarna importerats ifrån, så jag vill inte skrämma upp dig.
 
Jag är inte så insatt i exakt skadebild, men som jag förstått det, på den ena hästen har hon lagts vid brännmärkningen och de misstänker en skada på bakknäet i samband med det. När hästen rakades på knäet (vit häst) i samband med utredning hittade de ett fult ärr över knäet och undersökte närmre där det fanns någon typ av gammal skada i knäet som gått upp.
Den andra hade en gammal fraktur i höften som läkt fel.

Men jag vill poängtera att det är en annan ras än din och även ett annat land som de hästarna importerats ifrån, så jag vill inte skrämma upp dig.

Oj intressant har faktiskt aldrig tänkt på de men de är klart att det kan innebära komplikationer vid märkning speciellt om de läggs ner.

När de gäller, knän, has, kota, hovled och rygg så ska det ju iaf inte finnas några gamla skador men vad som helst kan ju egentligen hänt i hagen när man inte är hemma.. och höft osv kan ju också vara något!

SI leds problem ? Nacken? Får väl skanna hela hästen..
 
Från de ena problemet till de andra, om ni orkar. Jag tycker den här tråden är fylld med kloka och hjälpsamma människor så därför ställer jag frågan här, om ni inte tycker de hör till dressyrsnackis får ni säga ifrån :)

Snabb sammanfattning. Min förra häste blev utdömd efter 4 års kämpande i våras. Köpte en ny häst i april, en PRE född 2010 inriden ej utbildad.
Hästen veterinärbesiktades på klinik av mina egna veterinärer i skåne och man röntgade ben ( kota, has, knä, hovled) och rygg samt vanlig besiktning + koll i halsen samt tränder. Kastrerades i maj sattes igång i juni.

Slutet av juli hittade jag en knöl på ena frambenet åkte in till klinik och hittade en liiiten reaktion på förstärkningsbandet. Högst troligen har han slagit sig själv i hagen eftersom han inte reds just den perioden. kontrollerad skrittmotion och diverse återbesök, sista återbesöket för en månad sedan då allt u.a, hästen var aldrig halt varm eller öm.

Igångsättningen har gått väldigt bra fram till för 2 veckor sedan då hästen helt plötsligt inte vill gå med mig på ryggen, han börjar piska med svansen och kicka med ena bakbenet, slår med huvudet och höjer ryggen. Lite som sadelgjordstvång fast ändå inte alls på samma sätt, bara en väldig ovilja och tydligt visar att något inte är rätt. Jag har testat olika sadlar, åkt till sadelprovare och testat sadlar, jag har klippt honom, behandlat honom med switch, tvättat honom med hibiscrub, tagit bort all kraftfoder, testat med / utan schabrak med bara lamull, utan någonting alls, med olika sadelgjordar egentligen har ingenting hjälpt.

Om jag lirkar lite med honom ett tag och får honom att skritta lite så blir det bättre, men de kommer tillbaka när jag börjar trava ( lite som sadelgjordstvång även där fast ändå inte) men han är ändå inte nöjd i traven. Nu pratar vi att jag travar någon/ ett par minut åt gången längst fyrkanten. Förra veckan testade jag ny sadel + en sadelgjord med fårskinn för min tränare och då var han nästan som vanligt och gick att rida väldigt trevligt men nästa gång jag testade med exakt samma utrustning var vi tillbaka i kick-mod igen.

På fredag kommer en tandläkare ut och nästa lördag har jag bokad till på klinik. Jag blir dock inte riktigt klok, ser ni något jag kan ha missat? Utan mig på rör hans sig obehindrat. Han kliar sig dock lite mer än normalt och har sommareksem som är under kontroll sedan i våras med eksemtäcke mm. Syns inga utslag eller liknande att tala om.

Tillägg: Under de här två veckorna har det alltså inte blivit mycket till ridning utan bara föröskt hitta problemet genom detektivarbete, så ni inte tror jag pressar honom om han har ont.

Min fd stallkompis hade ett liknande problem med sin häst. Hästen kickade och "höll på" när hon red, gick bra att longera/tömköra. Hästen blev grundligt undersökt från topp till tå, men inga fel hittades. Säljaren tog efter en längre tid tillbaka hästen och sålde till annan ryttare, som fick samma problem. Hästen lämnades tillbaka till säljaren igen och det var inte förrän den såldes ytterligare en gång som man kom på vad problemet var; hästen ville ha en kort sadel, då gick det hur bra som helst att rida.
 
Min fd stallkompis hade ett liknande problem med sin häst. Hästen kickade och "höll på" när hon red, gick bra att longera/tömköra. Hästen blev grundligt undersökt från topp till tå, men inga fel hittades. Säljaren tog efter en längre tid tillbaka hästen och sålde till annan ryttare, som fick samma problem. Hästen lämnades tillbaka till säljaren igen och det var inte förrän den såldes ytterligare en gång som man kom på vad problemet var; hästen ville ha en kort sadel, då gick det hur bra som helst att rida.

Tack, jag lånade hem en sadel med kort anläggningsyta från utprovaren i förra veckan, hade den hemma en vecka men tyvärr beteedde sig hästen likadant även med den så jag lämnade tillbaka den igen. Han är en känslig individ med kort rygg så jag var helt säker det var de som var felet i början. Jag är även inbokad hos en annan utprovare av andra märken lite längre fram i höst när denna kommer ner till mitt område men känner att jag först av allt vill utreda att det inte finns något fysiskt fel hos hästen med tanke på hans plötsligt väldigt skarpa reaktion från en dag ha gått helt avslappnat till dagen efter vägra gå. Skulle det vara så att hästen är fysiskt OK så får jag backa tillbaka till sadelträsket igen :)
 
Tack, jag lånade hem en sadel med kort anläggningsyta från utprovaren i förra veckan, hade den hemma en vecka men tyvärr beteedde sig hästen likadant även med den så jag lämnade tillbaka den igen. Han är en känslig individ med kort rygg så jag var helt säker det var de som var felet i början. Jag är även inbokad hos en annan utprovare av andra märken lite längre fram i höst när denna kommer ner till mitt område men känner att jag först av allt vill utreda att det inte finns något fysiskt fel hos hästen med tanke på hans plötsligt väldigt skarpa reaktion från en dag ha gått helt avslappnat till dagen efter vägra gå. Skulle det vara så att hästen är fysiskt OK så får jag backa tillbaka till sadelträsket igen :)

Hur reagerar han när du rider barbacka?
 
Hur reagerar han när du rider barbacka?

Jag vågar ärligt inte prova med tanke på att han egentligen bara är inriden och gör som han gör när jag sitter upp. Men absolut tanken har slagit mig men eftersom jag har en skada i ryggen är jag inte så sugen att ramla av... ( om man nu hade vart mer sugen på att ramla av utan skada i ryggen vettetusan heller hihi)
 
Jag vågar ärligt inte prova med tanke på att han egentligen bara är inriden och gör som han gör när jag sitter upp. Men absolut tanken har slagit mig men eftersom jag har en skada i ryggen är jag inte så sugen att ramla av... ( om man nu hade vart mer sugen på att ramla av utan skada i ryggen vettetusan heller hihi)

Känner du ingen kamikazeryttare som kan prova? :D
 
Känner du ingen kamikazeryttare som kan prova? :D

Hahaha sitter i detta nu och funderar på vem i min närhet som skulle kunna tänka sig att klättra upp barbacka :D :D Får suga lite på karamellen, kanske får ta med mig sambon ut och sätta ett grimskaft i handen på honom med hästen i andra änden och kravla upp helt enkelt... Kliniken blir det oavsett på tisdag men det kan kanske vara bra info för att kunna lösa mysteriet..
 
Hahaha sitter i detta nu och funderar på vem i min närhet som skulle kunna tänka sig att klättra upp barbacka :D :D Får suga lite på karamellen, kanske får ta med mig sambon ut och sätta ett grimskaft i handen på honom med hästen i andra änden och kravla upp helt enkelt... Kliniken blir det oavsett på tisdag men det kan kanske vara bra info för att kunna lösa mysteriet..

Kolla med kliniken om inte de har någon provryttare om du är rädd om din kropp pga skada. Vissa har ju det. :)
 
Kolla med kliniken om inte de har någon provryttare om du är rädd om din kropp pga skada. Vissa har ju det. :)

Tack de ska jag kolla, åker till en för mig helt ny klinik som jag har hört väldigt gott om från olika håll. Lyckades även få en veterinär som själv har PRE vilket kanske kan vara en fördel :) Min "vanliga" som besiktat honom ligger 3,5 h enkel resa bort med släp och det vill jag inte utsätta min häst för när han ännu inte är helt 100 med att åka transport.
 
Tack de ska jag kolla, åker till en för mig helt ny klinik som jag har hört väldigt gott om från olika håll. Lyckades även få en veterinär som själv har PRE vilket kanske kan vara en fördel :) Min "vanliga" som besiktat honom ligger 3,5 h enkel resa bort med släp och det vill jag inte utsätta min häst för när han ännu inte är helt 100 med att åka transport.

Ja, alla är ju inte vana vid Iberiska hästar. Så det kan vara bra med en som själv har PRE. De kan ju vara lite speciella att böja etc.

Hoppas de kan hjälpa dig och det hittas ngt lättfixat sas! Om inte så vet du iaf att du kan gå vidare med tränarhjälp. :)
 
Ja, alla är ju inte vana vid Iberiska hästar. Så det kan vara bra med en som själv har PRE. De kan ju vara lite speciella att böja etc.

Hoppas de kan hjälpa dig och det hittas ngt lättfixat sas! Om inte så vet du iaf att du kan gå vidare med tränarhjälp. :)

Tack jag hoppas vi hittar en förklaring :)
 
Fick tillbaka ett 3-dagars embryo idag så ingen tävling på lördag och pålle får vila en vecka till, funderar på att kanske åka till ET och kolla läget men eg är det väl bättre om hon är igång då.
 
@Catrool Håller tummarna att det går bra!

----
Idag får Ida en tandkoll och jag blir inte förvånad om hon är lite skarp, man hittar någon vargtand eller liknande för jag tycker att hon är lite oroligare i munnen och det är högersidan hon reagerar på.
Men, det är ju därför man kollar tänderna på dem -för att kunna förebygga och åtgärda eventuella bekymmer. Jag jobbar så kommer inte vara med själv, men jag har ju "ombud" (mamma) som åker ut istället och lyssnar in vad som sägs ;)
Sedan har jag även bokat in träning, 21-22 november kommer JH igen och denna gång blir det båda dagarna. Skoj!
 
Tack de ska jag kolla, åker till en för mig helt ny klinik som jag har hört väldigt gott om från olika håll. Lyckades även få en veterinär som själv har PRE vilket kanske kan vara en fördel :) Min "vanliga" som besiktat honom ligger 3,5 h enkel resa bort med släp och det vill jag inte utsätta min häst för när han ännu inte är helt 100 med att åka transport.
Ett annat tips är att ta ut en duktig massör.
Nu har du ju kliniktid snart så det kanske inte hinns med...
Vissa hästar reagerar ju även kraftigt vid pälsbyte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 071
Senast: Blossi
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 710
Senast: gulakatten
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 880
Senast: corzette
·
Dressyr En till sån här tråd😅. Men om vi utgår från att vara i lod är nosrygg i 90 grader, vad är då 10% bakom lod? Läste nämligen i denna...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
9 788
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp