Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då var tandläkarbesöket över.

Det var lite vasst, mest på ena sidan. Hittade inga vargtänder, men en jättevass tandflis som satt i överkäken, intill en annan tand -så den plockades ut. Annars inga bekymmer.
Och skönt för mig att höra: Inga sår i kinderna efter nosgrimma eller sånt :up:
 
Då var tandläkarbesöket över.

Det var lite vasst, mest på ena sidan. Hittade inga vargtänder, men en jättevass tandflis som satt i överkäken, intill en annan tand -så den plockades ut. Annars inga bekymmer.
Och skönt för mig att höra: Inga sår i kinderna efter nosgrimma eller sånt :up:

Härligt @mooi :)

Vi har också haft tandläkaren här idag och de va inte lika muntert. I april på besiktningen kollade dem slemhinnor och tänder med munstege och sa att allt var bra och behövde inte raspas. Jag tyckte dock de va lite slarviga och att Malte har ätit sakta så jag ringde hit tandläkaren ändå och det var inte så vackert i munnen :( Riktigt vasst och ordentliga sår efter alla vassa kanter speciellt på höger sidan det har garanterar gjort ont med bett i munnen och troligen också att äta. Stackars Malte :heart

Jag kunde dock rida i morgon och borde känna skillnad direkt så vi får se om tänderna har haft något med i den här ekvationen!
 
Jag måste bara dela med mig av ett litet mms som kom från min rätt sköna pappa (som var med vid tandläkarbesöket).

12074872_10154254392890400_7584275299448580409_n.jpg


"Det ligger en liten bit tand i ditt skåp" .....-tack pappa! :D:grin:
 
*knapp*

Jag la ut en tråd på utrustning men det var inte nån rusning direkt (av helt förklarliga skäl)så frågar lite snabbt här;
Hur är Eskadrons luddboots i storlekarna?

Jag beställde ett par L till häst som har 1 i skostorlek och M i Catagos dressyrskydd (fram alltså).
Vad tror ni? Behöver jag byta storlek?
Hon vill absolut inte ha något tryck på ballarna...
 
*knapp*

Jag la ut en tråd på utrustning men det var inte nån rusning direkt (av helt förklarliga skäl)så frågar lite snabbt här;
Hur är Eskadrons luddboots i storlekarna?

Jag beställde ett par L till häst som har 1 i skostorlek och M i Catagos dressyrskydd (fram alltså).
Vad tror ni? Behöver jag byta storlek?
Hon vill absolut inte ha något tryck på ballarna...

Min har L på sina. De passar -men är inte i "större laget" utan ganska slimmade. Och då har inte min några jättefötter heller.
 
Gulligt av dig att du haft oss i åtanke :) Tyvärr gjorde han samma sak idag :/ Kanske lite mindre men än dock kickade han även om huvudet var lite bättre men nä inte bra tyvärr :( :(
Tänker oxå på dig och hade hoppats att det hänt nått positivt. :(
Hoppas kliniken hittar problemet och att det framförallt är relativt lättbehandlat :heart
 
Min har L på sina. De passar -men är inte i "större laget" utan ganska slimmade. Och då har inte min några jättefötter heller.
Tack för svar!
Om du skulle köpa nya, skulle du ta en storlek större då? Jag tror Ida och min har rätt lika fossingar...
 
Till er som har lastningsproblem, hur mycket tränar ni på marken i övrigt? Flyttar ni er häst undan för er i andra situationer? Utmanar ni läskigheter tillsammans?

Det är ju så jobbigt när inte lastningen fungerar..

Min treåring hade aldrig rest när vi skickade på inridning, hon gick dock rakt på första gången. Sen reste de nog iaf en gång i veckan men var oftast två. Väl hemma efter allt åkte hon till seminstation och stod där ett tag.. När jag hämtade hem henne sa hon bara " fuck you" när vi skulle lasta, tog tvärstopp och backade.. Jag hatar när de backar och gärna svarar bakåt uppåt.. Till saken hör att vi har korts lastbil, går inte sätta linor där utan att riskera ytterväggarna som yttre hästen har. Går säkert att plocka bort men va fan liksom.. Sambon skickade jag iväg och hjälpen som erbjöds likaså.. Men där blev jag arg, jäkla trams... Hon fick vända, backa, vända, fram, vända, backa, vända, fram, så höll vi på tills hon suckade djupt och gick på...
...
Jag svarar "ja" på dina inledande frågor. Det har gjort att problemen minskat. Flytta hela hästen eller bara något ben för att träna men också för att kontrollera hur bra kommunikationen och lydigheten är. Att skicka bort hästen för lastträning kan lösa lastproblem men ofta behöver även den som ska lasta informeras/tränas.

Lastningsproblem kan vara ett kommunikationsproblem, ett ledningsproblem som dyker upp när hästen inte "vill". Många råd handlar om hur man ska träna själva lastningen vid transporten men jag tror att man bör börja med kommunikationen (signalerna för "gå" och för "stopp"), dvs att föraren gör rätt och är konsekvent och att hästen förstår och lyder. Det går att träna överallt.

Det finns massor skrivet/filmat om lastningsproblem, mer eller mindre bra. De bra handlar om tålamod, belöning, konsekvens, lydnad, att vänta och beskriver en situation/ett problem som liknar den egna. De dåliga handlar om tvång och straff.
 
Det är mer att han blir blockerad och lägger all energi på att backa, som om det var det enda livet gick ut på. Jag har hoppat av när han var på väg ner för ett väldigt brant dike för då blev jag rädd. Och en gång när vi var inne i några björkar för jag kunde helt enkelt inte göra något från ryggen i det läget.
Annars försöker jag bara stanna honom, vilket INTE är lätt. När han väl stannat och lugnat ner sig och slutat tänka bakåt, då brukar det gå att komma vidare, men man kan ju hålla på ett tag. Så oftast löser jag det, men det är inte kul. Skittråkigt ärligt talat att behöva tjabba för att komma ut på en liten runda, där vi oftast har väldigt trevligt (när han gett sig) och tom busar lite och låter honom galoppera på. Han brukar vara jättenöjd!
Han har för mkt åsikter den där hästen helt enkelt.
Ett filmklipp om en häst som inte "vill" eller rättare sagt "inte förstår" och hur ryttaren löser det
 
Uppdatering efter klinikbesök med Maltes.

Hältutredning UA, longering UA rörelsemönster UA. Ridning inte UA såklart....

Två veterinärer tittade på röntgenbilderna från besiktningen som jag hade med mig till kliniken. De var båda överens om att av bilderna att döma från besiktningen så borde han inte fått UA på ryggen vid besiktningen, för mellan två tornutskott är det för tight och ingenting som man kan kalla "inom normala gränser" som man sa på besiktningen. Vi gick vidare till ultraljud av hela ryggen och SI led. Man hittar små störningar kring SI leden och lite runt tornutskotten som satt tight. Veterinären bedövade bort den delen av ryggen med tighta tornutskott och jag fick rida igen. Nu var alla symptom borta och det var sån stor skillnad redan i skritten, vidare i traven var hästen harmonisk och avslappnad (som "vanligt") alltså en ernotm skillnad. Så vi gick inte vidare med att bedöva bort SI leden utan var nöjda där.

Summa summarum lindrig kissing spines som borde klara sig med den kortisonbehandling och rehab program vi fick och korrekt träning i framtiden. Om det inte blir bra går det också att testa och operera.

Alltså jag köpte en häst i april, jag åker till min egna veterinär som jag varit hos i många år av behandling av min förra som aldrig blev bra och ber dem göra en odentligt utredning för nu ska jag köpa en frisk häst, vilket görs, röntgen av hela benen allt med kommentarer " inom normala gränser" och på ryggen "inom normala gränser dock något smalare mellarum mellan T 15 och 16." Jag frågar specifikt om ryggen och de säger att det är normalt och inget att oroa sig för och de rekomenderar mig att köpa hästen. Nu ett halvår senare står jag med en häst med lindrig KS med SAMMA bilder som grund och man säger att detta inte kan räknas som "inom nromala gränser"Jag fattar att alla bedömmer olika men jag blir så himla ledsen..
 
Uppdatering efter klinikbesök med Maltes.

Hältutredning UA, longering UA rörelsemönster UA. Ridning inte UA såklart....

Två veterinärer tittade på röntgenbilderna från besiktningen som jag hade med mig till kliniken. De var båda överens om att av bilderna att döma från besiktningen så borde han inte fått UA på ryggen vid besiktningen, för mellan två tornutskott är det för tight och ingenting som man kan kalla "inom normala gränser" som man sa på besiktningen. Vi gick vidare till ultraljud av hela ryggen och SI led. Man hittar små störningar kring SI leden och lite runt tornutskotten som satt tight. Veterinären bedövade bort den delen av ryggen med tighta tornutskott och jag fick rida igen. Nu var alla symptom borta och det var sån stor skillnad redan i skritten, vidare i traven var hästen harmonisk och avslappnad (som "vanligt") alltså en ernotm skillnad. Så vi gick inte vidare med att bedöva bort SI leden utan var nöjda där.

Summa summarum lindrig kissing spines som borde klara sig med den kortisonbehandling och rehab program vi fick och korrekt träning i framtiden. Om det inte blir bra går det också att testa och operera.

Alltså jag köpte en häst i april, jag åker till min egna veterinär som jag varit hos i många år av behandling av min förra som aldrig blev bra och ber dem göra en odentligt utredning för nu ska jag köpa en frisk häst, vilket görs, röntgen av hela benen allt med kommentarer " inom normala gränser" och på ryggen "inom normala gränser dock något smalare mellarum mellan T 15 och 16." Jag frågar specifikt om ryggen och de säger att det är normalt och inget att oroa sig för och de rekomenderar mig att köpa hästen. Nu ett halvår senare står jag med en häst med lindrig KS med SAMMA bilder som grund och man säger att detta inte kan räknas som "inom nromala gränser"Jag fattar att alla bedömmer olika men jag blir så himla ledsen..
Fy fasiken vad jobbigt. Jag lider verkligen med dig. Min kompis häst har KS av värre sort än vad som skulle kallas normalgrad. Hon är inte heller någon superrutinerad ryttare så hon har tagit den hjälp som behövs för att hästen ska fungera. Han tömkörs 1-2 gånger i veckan och så rider hennes tränare den också. Den mår toppen men dagarna efter tömkörningen är han som allra bäst. Det går absolut att få det att funka, fast jag förstår att det känns bittert idag...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 094
Senast: Blossi
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
19 736
Senast: sthu
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 882
Senast: corzette
·
Dressyr En till sån här tråd😅. Men om vi utgår från att vara i lod är nosrygg i 90 grader, vad är då 10% bakom lod? Läste nämligen i denna...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
9 788
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp