Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

På tal om hållbarhet så tror jag många ryttare skulle behöva träna hårt själva emellanåt ocj lära sig att det inte endast handlar om underlag eller ute eller inne utan om vilka muskler man använder. Mjölksyrepumpar man en muskel en dag kan man inte fortsätta träna den nästa dag, man måste variera vilken muskel man tränar!

Och här tror jag största kunskapsbristen finns, många kan bara rida i ridhus på ett sätt, de vet inte vilken muskel de anstränger och tränar "msvgrejer typ" varje dag.

Där ser man en tydlig skillnad mot proffsen som vet vad de tränar och kan variera, då gör det inget att ridhuset är detsamma.

Sen behöver man tränas på det underlaget man ska tävla på för att vänja sin kropp. Ska man rida distans eller springa marathon gäller det därmed att härda kroppen för asfalt.

Det är när musklerna inte orkar längre som leder och senor tar stryk.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Carl Hesters träningssystem tycker jag är vettigt. Där arbetas hästarna fyra dagar i veckan på bana/ridhus varav två dagar är hårdare träning där de samlande rörelserna och två pass är enkelt lösgörande i låg form. Hästarna gör inte samma arbete två dagar i rad. Utöver detta rids hästarna ut. (Detta är då upplägget för de färdiga hästarna, gissar att de yngre som skolas kanske går ytterligare ett hårdare pass på banan, men vet ärligt talat inte.)

Tycker att det verkar vara ett superbt upplägg som nog skulle passa även de flesta dressyrhobbyryttare:).
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

På tal om hållbarhet så tror jag många ryttare skulle behöva träna hårt själva emellanåt ocj lära sig att det inte endast handlar om underlag eller ute eller inne utan om vilka muskler man använder. Mjölksyrepumpar man en muskel en dag kan man inte fortsätta träna den nästa dag, man måste variera vilken muskel man tränar!

Och här tror jag största kunskapsbristen finns, många kan bara rida i ridhus på ett sätt, de vet inte vilken muskel de anstränger och tränar "msvgrejer typ" varje dag.

Där ser man en tydlig skillnad mot proffsen som vet vad de tränar och kan variera, då gör det inget att ridhuset är detsamma.

Sen behöver man tränas på det underlaget man ska tävla på för att vänja sin kropp. Ska man rida distans eller springa marathon gäller det därmed att härda kroppen för asfalt.

Det är när musklerna inte orkar längre som leder och senor tar stryk.

Jag håller med, men det otäcka är att det är ju ingen nyhet.
Blir förvånad över om det inte är en självklarhet för alla.
Hur man varierat tränar sin häst lärde jag mig som barn av kunniga tränare, och vettiga föräldrar.
Att träna mig själv kom senare, i tonåren.

Jag ställer fråga till mig själv och andra: Varför måste hjulet uppfinnas om och om igen?
Varför blir det så lätt svart eller vitt?
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag ör överlag tveksam till att ta nåns system och implementera det på alla sina hästar.
Systemet ska byggas runt hästen och dens behov. Det är viktigt att inte bara träna på
hästens starka sidor eller nöta på de svaga. Man måste underhålla de bra men stärka de
svaga. Att höja sin lägstanivå pratar ofta elitidrottare om och det borde många fundera över.

Mimus, jag vet inte.. Har tävling blivit för lättingängligt idag och för mycket fokus har satts där?
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Ja, det ingår i en ryttares utbildning att variera träningen efter individens behov.

Kanske är det så, att själva tävlingsridning blivit fokus. Jag vet inte.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag själv håller på med kroppsbygge och vet hur oerhört viktigt det är med rätt träning och varierande och att man låter musklerna få vila efter att ha gått hårt.
Annars kommer skadorna som ett brev på posten:(
Ska man föra över de på häst så kan man inte sitta och rida superhårt dag ut och dag in på en häst för då går den sönder.De måste få lite lättare arbeta någon dag samt vila!


jag varierar ridunderlaget för att jag sjäälv skulle dö av uttråkhet av att bara rida i ett ridhus eler i en paddocck eller enbart i skogen jag vill variera=)
Men underlaget kan inte alltid ha ett avgörande effekt på hästen jag menar alla ridskolehästarna som går 2-3 timmar om dahen år ut och år in på samma underlag det är ridhus eller paddocken som gäller med mkt få uteritter om året. Och de håller
Vet också många som rider nästan helt uteslutet i ridhus/paddock som har egen häst och deras hästar är friska och aldrig halta.
Jag tror många skador på hästarna hur illa de än låter beror på att vi ryttare rider dom fel.. självklart omedvetet för ingen sitter ju och medvetet rider sönder sin häst!


Hästar som ägts och tränats och ridits av samma ryttare i många år söljes till en som rider helt annolunda är det inte helt ovanligt att de plötsligt kan bli halta. Och ingen förstår något för hästen har aldrig varit halt förrut.

Många faktorer som kan göra en häst halt och jag tror att få fall beror enbart på att man skulle rida på enformigt underlag.
Men de är min åsikt de=)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

I helgen kommer äntligen min tränare ner från Stockholm och har träningar på klubben i dagarna två, ska bli riktigt skoj och det är på tiden att det blir lite ordning och reda på oss! Den gamle är ju som vanligt superpigg och ser ingen mening med att galoppera runt lugnt och avspänt i manegen utan helst full fart! Vi ska rida ihop med en unghäst som kan vara riktigt spännande med andra hästar så det kan bli en underhållande lektion då min häst kan dra några fina bockserier om hon blir riktigt laddad ;) Den lille sköter sig faktiskt riktigt bra nuför tiden så den har jag högst förväntningar på :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag försöker vara lika noga med hästens träning som min egen, både byte av underlag men det viktigaste tror jag med är att rida "olika", olika sadlar, olika träns, låg form, skapa flow i hästen efter samling, högre form, olika rörelser, bommar en dag, galoppcavaletti en annan, utan etc
Det jag har reflekterat över sedan jag ganska nyligen bytte från ett "hopp/allround"stall till ett "dressyr"stall är att flera av hästarna fått olika problem (inflammationer i bland annat kotleder) och innan det uppdagades varit "svåra" i ridningen, deras ryttare har kommit rätt högt i det samlande arbetet o hästarna är energirika o betslas upp o rids alltid (?) i en högre form, inte många gånger jag sett dem tömköra eller arbeta hästarna lägre eller på alternativa sätt.
Här har ryttarena varierat underlaget litegrann så det känns mer som ridningen/ensidig träning?

Det intressanta är att jag får kommentarer om "mitt" sätt o de tycker att jag rider för lite (tömkör/longerar två pass per vecka och rider 3, hästen är 5) men jag vill inte forcera när jag nyss köpt hästen.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

*KL*

Fortsätter diskussionen får filmtråden där vi prata om tår in o ut.

Jag har ju lidit av syndromet tårna rätt ut, men har kämpar som en idiot med detta... Sen fick jag tipset om vinklade plattor till stigbyglarna, men det räckte med att jag tänkte på detta och la vikten liiiite annorlunda i stigbyglarna... å vips så hitta jag hem :D

Känns så sjukt bra! :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

*kl*

Funderar på att börja med tennis, eller kanske schack... Har just börjat få ordning på hästen efter några jobbiga, stela och tjorviga veckor, nu har han dragit på sig någon infektion så fick stryka helgens träning och ska nu roa mig med skritt i skogen i några veckor.

Det har inte gått en vinter utan att han har varit sjuk. Första året hade han rejäl kolik några svängar och höll på att stryka med lika många svängar, tog väldigt länge att få igång honom efter det för han var så nedgången. Året efter det blev han förlamad. Och denna vintern infektion då som kommer ta ca 5-6 veckor innan han är träningsbar, med hans kropp innebär det att det kommer ta några månader innan han är i tävlingsform igen. :cry: Visst får man känna sig uppgiven ibland?
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Ja usch vad tråkigt :( Har läst om din pålle tidigare. Förstår verkligen, min har hovproblem som kan kännas tröstlösa nog emellanåt, men ja du får känna dej uppgiven. Enda trösten är kanske att tiden har en tendens att gå väldigt fort trots allt.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

nej fy vad tråkigt... :(

kl

Här svävar jag lite idag, Lilla Röda gjorde sitt bästa pass sedan hon kom hem från fodervärden :bump: Jag som under alla år jag haft henne har haft STORA problem att sitta i hennes trav, kunde sitta och jobba henne utan att hon spände till, galoppfattningarna gick framåt istället för uppåt, vi smög in lite svaga öppnor/slutor och formen var det stadigaste hittills. Så jävla nöjd med henne idag :love:
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

*kl*

Tack för lite medlidande. Känns verkligen som att jag tränar och tränar, får honom så stark så att han är redo för att gå MsvC med flyt (vill kvala och så småningom starta msvB) och sedan händer någonting (dödskolik, förlamning...) så jag är tillbaka på noll igen.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Blä vad tråkigt:(. Massa pepp och hoppas att pålle kryar på sig fortare än du anar:)!
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Din arme krake! Du har ju verkligen lagt all tid på att rehaba honom från alla möjliga o omöjliga sjukdomar o skador!

Trösten i nöden är väl att ofta så kommer de ut liiite bättre i huvudet än innan då allt du lärt honom sjunkit in under sjukdomsperioden!:)

KL

Håller med om att ryttare tränar alldeles för lite själva, jag är en av dom!:o Alla säger ju att man måste hitta tid för egen träning men om jag drog en vanlig vardag som det ser ut för mig så skulle ni nog inse att timmarna på gym=0 befintliga timmar på ett dygn. Jag drömmer om en framtid när barnen vuxit sig stora och min tid efter heltidsjobbet är MIN egna tid...

Men jag tror nog att varierat underlag är viktigt även för en dressyr/hopphäst lika som varierad träning såklart. Både för muskler o för själen!:idea: Och jag vill än en gång slå ett slag för skoning o hovar, no hoof no horse är ett bra ordspråk som stämmer mer än väl. Jag skulle aldrig i mitt liv köpa en häst med dåliga hovar, föder man upp själv så blir det ju vad det blir, men det första jag tittar på är hovarna när jag är på hästletar turné.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 811
Senast: Mirtai
·
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
671
Senast: hastflicka
·
Trädgård & Växter Snart är det vår, och med våren kommer gräsklippningen igång. Vi hade en robot förra året, men den orkade inte med hela gräsmattan. Vi...
2
Svar
20
· Visningar
888
Senast: sthu
·
Samhälle Vad gör ni personligen för att minska ert beroende av importerad eller miljöfarlig energi? Min plan är att klara mig främst på...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 544
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp