Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

*KL*
Har en 06a som gör mig väldigt ambivalent. Jag känner att jag inte riktigt "tror" på honom, till skillnad från min tränare som tror att han har kapacitet för svår klass (tränaren har erfarenhet tom internationell GP). Största problemet är nog e.g att han har en av naturen ngt bristande bjudning. Det är en stor häst med stora gångarter som dock ännu är ngt markbundna.

Igår tömkörde jag honom. Han har vilat ett par dagar, är nyklippt och det var -15....dvs så laddad att det knappt gick att göra iordning honom. Jäääääklar så fin han var. Det var ett sånt jäkla tryck i honom och då kan man verkligen se vad det skulle kunna bli. DET SITTER BARA I HUVUDET!

Även om han alltid går fram, så blir det ngt heeeelt annat när man får ett riktigt tryck!
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Delvis kl


Precis så funkar min också. Han är alltid framåt men dedär extra kommer när det blåser o e kallt. Att hästen hoppar o skuttar för allt det får man liksom bjuda på :p

Är på g för ett häst skifte, behöver förnya mig innan jag blir för gammal o feg:o
Men tycker att det är svårt att hitta något lämpligt material. Alla dressyr stammade unghästar har ju bara så bra gång, enl säljaren :angel: många av dessa hästar är tyvärr byggda "framstupa" o tenderar att gå framåt neråt istället för framåt uppåt . Men dom har ju dressyrstam och därmed kostar skjortan. Visst finns det fina hästar också men många av dessa har nog för mkt högtblod för att passa en medioker ryttare som vill kunna rida ut utan att hamna i närmaste buske.
Har nu börjat spana på hopphästar istället :angel: Finns ju en o annan med fina gångarter, kvicka bakben och som inte "plogar grus" . Har man riktig tur att hopphästen inte har vidare hoppkap. så är priset helt ok.

Just nu går hästen kanon men måste tänka framåt både för hästen skull o min egen, suck jobbigt. Pollen blir 16 år i år och kan gå många år än som läromästare o jag som sagt blir inte yngre heller, blä..

Någon dressyrare här som tänkt som jag o skaffat sig en hopphäst ? Behöver input.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Vilken ålder på unghäst tittar du på då? Ex min fölunge från ifjol ser ut som en dragster just nu då han är överbyggd. Det är det som är så svårt med unga hästar, ena månaden rör de sig jättebra o andra så undrar man vart gången tog vägen typ:D

Men visst kan man hitta trevliga hoppstammade hästar.

Fast jag tycker det är lite fördomar kring dressyrhästarna, jag har fyra hästar hemma med dressyrfäder och den hetaste hästen jag har hemma är en ridponny med allroundstam:angel:
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Oh ja en ponny som hystar av mig i närmaste buske skulle ju vara något:)

Har tittat på inridna individer så en ålder på 3-6år. Och visst kan det vara så att en del växer ojämt även vid den åldern. Men en häst som vid 4-5 år ålder svarar med fram ner än fram upp känns fel.

Får fortsätta leta. Hästen hemma är ju inte såld ännu även om det visats intresse från både Finland o Norge:)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Blev ett tömkörningspass med Danne igår. Min rygg mår fortfarande inte helt bra så jag har löst det med en stallkompis som rider honom när hon har tid. De andra dagarna arbetas han från marken. I söndags red jag lite efter henne. 5 minuter max och det kändes direkt i ryggen. Förhoppningsvis kan vi göra ngt liknande på fredag fast att jag kanske klarar 10 min osv.

Iaf :p Danne var riktigt fin igår. Blev mestadels galopp och vilket klipp han hade i steget :love:
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Spinner vidare på detta med variation. Kalla mig nojjig men jag rider aldrig mer än max två pass på ca 45 min vardera i ridhuset. Oftast ett pass eller två kortare. Jag tror inte att det är bra med för mycket böjda spår eller så pass mjukt underlag som vi har i våra ridhus, den ena mjukare än det andra. Jag rider ca 3-4 dagar per vecka och longerar/tömkör/arbetar på lång töm 1-2 ggr per vecka. Om jag longerar är det korta pass, ca 15 min efter framskrittning på rakt spår och mest galoppjobb.

Jag älskar att träna o nöta detaljer i min ridning och hos hästen men jag har en ung häst som är riden i ett år, körd innan det, och jag vill verkligen göra mitt yttersta för att bygga en bra grund. Jag anser mig inte vara tillräckligt duktig att kunna använda samma underlag och typ av övningar för att muskulärt påverka på exakt det sätt jag vill. Därför tar vi hjälp av naturen! Då blir det variation på underlag, tempo, kupering, motstånd osv. i alla fall :)

Många på min klubb nöter ridhus 4-5 ggr per vecka och de rider på olika nivå men ca MSV, hopp o dressyr. Men då har det varit en hel del hältor osv på många av hästarna också. Samband eller ej låter jag vara osagt men jag ska under ett par år framöver se om min idé om att rida ute och skippa alla dessa böjda spår så gott det går kan ge en bra grund ändå :)

Läste för ett bra tag sedan här på buke att nån uppmanade till att trava mindre och galoppera mera, något som i mina öron lät klokt. Anledningen var att traven innebär mer belastning på hästens leder och att vi rider så mycket trav på ridbanan. :)

Luddigt inlägg. Sorry :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag tror inte det har så mkt samband egentligen. Hade dom ridit bättre hade det inte varit ett problem.. problemet med hältor är ju att dom kommer sig utav att folk rider i obalans, sitter snett, har snea hästar osv.

Nu under vintern blir det ju mkt ridhus just för att det är fruset och vi har minimalt med snö :mad: Men annars så rider jag på bana periodvis tex om dom är i utvecklingsfas så rider jag fler dagar och när dom är i smältningsfasen så blir det mindre på bana.. Nu har vi sådan tur att vi har ett Travgymnasium några 100 meter från stallet som har preppade banor på vintern så nu har jag löst kort där så jag kan rida på deras 1500 meter slinga och trava och galoppera även på vintern :banana:
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Spinner vidare på detta med variation. Kalla mig nojjig men jag rider aldrig mer än max två pass på ca 45 min vardera i ridhuset. Oftast ett pass eller två kortare. Jag tror inte att det är bra med för mycket böjda spår eller så pass mjukt underlag som vi har i våra ridhus, den ena mjukare än det andra. Jag rider ca 3-4 dagar per vecka och longerar/tömkör/arbetar på lång töm 1-2 ggr per vecka. Om jag longerar är det korta pass, ca 15 min efter framskrittning på rakt spår och mest galoppjobb.

Jag älskar att träna o nöta detaljer i min ridning och hos hästen men jag har en ung häst som är riden i ett år, körd innan det, och jag vill verkligen göra mitt yttersta för att bygga en bra grund. Jag anser mig inte vara tillräckligt duktig att kunna använda samma underlag och typ av övningar för att muskulärt påverka på exakt det sätt jag vill. Därför tar vi hjälp av naturen! Då blir det variation på underlag, tempo, kupering, motstånd osv. i alla fall :)

Många på min klubb nöter ridhus 4-5 ggr per vecka och de rider på olika nivå men ca MSV, hopp o dressyr. Men då har det varit en hel del hältor osv på många av hästarna också. Samband eller ej låter jag vara osagt men jag ska under ett par år framöver se om min idé om att rida ute och skippa alla dessa böjda spår så gott det går kan ge en bra grund ändå :)

Läste för ett bra tag sedan här på buke att nån uppmanade till att trava mindre och galoppera mera, något som i mina öron lät klokt. Anledningen var att traven innebär mer belastning på hästens leder och att vi rider så mycket trav på ridbanan. :)

Luddigt inlägg. Sorry :)

Fast bara för du rider i ett ridhus betyder de ju inte att du rider på börjt spår hela tiden??

Jag rider sällan runt runt p åen oval när jag rider i ridhuset, utan jag kör mkt på 4-kant spåret i öppna sluta eller bara rakt fram.
Kör in p åen volt och tar nått varv sedan ut igen på rakan osv.

Jag vet hästar som har blivit halta vars ägare varken har tillgång till paddock eller ridhus alltså rider ut alla dagar i veckan året om.

Så jag kör nog mer på Fio`s ide om att hästar går nog mer sönder av felridningar än samma underlag.
Sedan visst är underlaget dåligt ja då kan en häst bli halt av de, men då är de underlaget de är fel på. Skulle inte flytta till ett sånt stall där jag ser att underlaget är dåligt.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag är som du, sen kan jag rida på volt ute, men då bara några varv och den vidare. Alltså på lämpliga ställen efter vägen.

Framförallt med unghästen är jag nojig men sen har vi tungt underlag i ridhuset jag rider i. På sommaren rider jag hellre på hoppbanan där man kan variera storleken mer samt att underlaget är mindre tungt.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag tror inte det har så mkt samband egentligen. Hade dom ridit bättre hade det inte varit ett problem.. problemet med hältor är ju att dom kommer sig utav att folk rider i obalans, sitter snett, har snea hästar osv.

Men eftersom 90% av de flesta ryttarna är sneda, skeva och har dito hästar blir variationen viktig. Genom att variera vilket underlag obalansen rids på minimerar man då slitskadorna på ekipaget som helhet.

Alla eftersträvar naturligtvis att vara perfekt balanserade på varje pass, men är man inte det (och har självinsikten att inse det) måste man variera sig:).

Mitt upplägg är att hästen går tre dagar (oftast bana, skog, skog/longering/tömkörning/hoppning) och sen vilar. Har varit ett bra upplägg för ponnyn känns det som. Ynglingen som är fyra nu går två dagar och vilar den tredje och rätt ofta även den fjärde:o.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Precis så tänker jag med tillägget att en typ svårklassryttare skulle kunna rida mer i ridhus utan skador/slitage även om jag tror stenhårt på variation både för hästens kropp och själ.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Hahaha ja busponny är kul ;)
Den åldersgrupp du söker häst i önskar man absolut att de inte ska gå som dragsters. Hoppas du hittar vad du söker:)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Asså jag håller fullt och hållet med om att man ska variera sin ridnig om inte annat för variation förnyar livet. Jag själv skulle tröttna påatt rida om jag bara fick rida i ett ridhus 6 månader om året.
Jag älskar att få komma ut i skogen och bara lyssna p åfåglarna och blunda och njuta att man blir ett med naturen.
Helst vill jag då vara själv när jag rider bara jag och min häst!
Det är vad jag står för och tror på att få en hållbar häst att variera ridningen.
Men de som talar emot mitt tänk är ju de jag ser dagligen, folk som enbart rider i ridhus och inte rider ut och har så inte gjort på år.
Hästarna är hela och friska och inte halta.

Och som du säger att många ryttare är sneda och då är det troligen mer de som gör hästen halt än underlaget för du som ryttare är ju lika sne vid en uteritt som inne i ett ridhus.

För mig är de självklart att inte bara ta ut en ET till hästen utan att jag själv också går till en naprapat regelbundet och ser till att även min kropp blir så rak som möjligt.
Detta just för att jag inte vill snedrida min häst.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Fast det blir betydligt mycket med böjda spår i ett ridhus än ute i skogen :) Men det är bra att du varierar dig i ridhuset! Och som jag sa så är vi fler som inte rider perfekt och inte heller kan få precis det resultat vi vill genom mestadels ridning på ridplan och därför tror jag det är mycket bättre att rida ut mer som glad amatör :)

Att kolla upp sig själv med hjälp av sjukgymnast gör även jag. Mycket viktigt att både häst och ryttare är hela o friska i kroppen.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Fast kan man inte rida regelbundet i ett ridhus/på bana utan att hästen blir halt har man stora problem anser jag, då får man göra något åt det!

Att rida utomhus i högre fart i samma obalans och snedhet blir ju knappast bättre då farten dessutom dödar.. det är väl bara det att folk inte märker lika tydligt när dom rider rakt fram utomhus att hästen är halt/ofräsh ? Dessutom är det ju väldigt ovanligt att folk åker och kollar igenom sina hästar.. så då går det oftast för långt med inflammationer osv.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Det finns nog lika många åsikter om detta med hur mycket man ska/bör rida i ridhus på samma underlag, som det finns hästägare :) Jag står fast vid min åsikt att det är nyttigt att rida ut mycket, speciellt för oss med relativt outbildade hästar :)

Håller med om att det kanske slarvas med att kolla upp hästen om man känner att den är oren, och det är mycket synd! Som du säger så går det oftast till ett stadie med ihållande inflammationer osv.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Halvt KL
alltså den här diskussionen är ju lite enligt samma spår som det man kommer in på när det gäller hästar under igångsättning efter ledinflammation osv, där det ofta avråds från böjda spår ett tag och sen successivt ökande av såna.

anledningen är ju inte att det är böjda spår i sig som orsakar ledinflammation vilket många verkar ha förstått det som, utan att veterinärerna vet att de flesta ryttare inte kan rida sin häst balanserat, och i de lägena blir böjda spår för ansträngande och skadan går upp lättare igen så att säga.

Jag skulle vilja säga som jag sagt förrut: är man en proffsryttare som verkligen kan rida helt i balans och variera formen på hästen optimalt etc så kan man rida i ridhus dag in och dag ut i princip. Och är man inte en sån ryttare så kan man för den skull ha värsta optimala toppunderlaget men sitter man och rider på det i obalans dagligen dax så kommer hästen gå sönder oavsett.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

KL

åååååh >< Fick precis hem ett par stövlar jag köpt beg. De var givetvis alldeles för korta :cry::cry::cry::cry:
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag säger inte emot men tycker det finns fler aspekter att ta hänsyn till tex den mentala. Går hästen sönder på bana kommer den göra det ute oxå
Rider ni ut för att hästen inte ska gå sönder eller för den mentala stimulansen?
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Mentala stimulansen samt uppbyggande.

Förr var jag oerhört försiktig och vågade inte ens rida dressyr två dagar på rad! Men det har jag helt släppt nu. Speciellt på unghästen är det givet att man behöver följa upp arbetet åtminstone dagen efter, för att det ska bli någon utveckling. Nu tycker jag nästan det är fel att inte arbeta två, tre dagar på rad så att hästen hinner koppla arbetet och därefter få lite tid att smälta det.

Rider ut gör jag således enbart för den mentala stimulansen, inte med tanke på att det skulle slita mindre. Däremot så har ju även uteritterna till syfte att stärka genom att rida i backar m.m.

Men tanken på att rida ut för att det skulle slita mindre har jag inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 975
Senast: Mirtai
·
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
701
Senast: hastflicka
·
Trädgård & Växter Snart är det vår, och med våren kommer gräsklippningen igång. Vi hade en robot förra året, men den orkade inte med hela gräsmattan. Vi...
2
Svar
20
· Visningar
971
Senast: sthu
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp