Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

delvis knapp

Tycker utritter är bra både som stimuli men också för framåtbjudningen.

Själv bara det spinner på i knoppen gällande hingstval i år.. Gäller att vara ute i tid då det är flera ston som ska betäckas och jag som tycker det är svårt att bestämma mig när det bara är ett sto..:D

Längtar till våren så det blir bättre underlag att rida på, behöver skor på den lilla också vilket hovslagaren får slå på nu i februari.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Rider också ut för den mentala stimulansen och för att min häst verkligen behöver variationen. Finns så många olika sätt att rida på bana så där tror jag inte det sliter, om man nu inte gör samma sak varje dag, för då tränar man ju samma muskelgrupper hela tiden
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Det mentala är ju en vital del i all ridning så variation ute för den skulle är ju jättebra :) Men är det ingen av er som "trimmar" ute? Då behöver man inte vara på ridbanan flera dagar i veckan utan det går utmärkt att "ta igenom" eller "befästa" ute. Det gör jag, tränar tempoväxlingar, sidförande, halvhalter, ställer, böjer osv. På förra så var det mycket skolor och galoppombyten, tramp osv. Det är sällan som jag rider ut och "bara rider rakt fram" för då lessnar både jag o hästen :) Och hästen har lite svårt att koncentrera sig och då tycker jag att det är bra att träna på detta för det är ju mer störningar ute än i ett ridhus... Oftast ;) Och nu efter bara ett par minuter så slappnar han av och lyssnar på mig, ute som inne.

Men vad vet jag, det kanske inte är så lätt att hitta så bra ridvägar som vi har för att kunna göra detta :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag håller med, och den kommer att få problem även om man varierar. Men att rida ut tror jag är bra för hästens mentala mående, som flera är inne på.
Det märker man ju på hästar som är vana att ridas ut regelbundet, de blir ivriga och glada. Min är ju extrem och vill inte ens vända hem utan föreslår helst nya spännande vägar som mm kan undersöka. Hon skulle troligen må sämre utan den delen av sin tillvaro.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag kan jobba lite bitvis med tex sidförande annars är det mest balans, variera tempo och så. Det beror på, om hästen är lite het o överfrisk blir det lite mera "trim" för att lyssna bättre .
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag rider bara ute på vägarna och i skogen vinterhalvåret då jag inte kan traila på vår väg vintertid.
Man får göra ett träningsupplägg utifrån förutsättningarna.

Jag tycker att det allra mesta går att träna, men man måste ta hänsyn till underlaget, framförallt när det gäller övergångar och tempoväxlingar.
Och låta hästen hitta sin balans i takten beroende på underlag.
Det jag tränar mest på vägarna är skolor, övergångar till andra gångarter, förvänd galopp, och enkla byten.
Jag har svårt att hitta sitsen då det som nu varit runt -25 så länge och jag är rätt påbylsad, sedan har jag ibland svårt med motivationen.
Då sänker jag kraven och tänker att jag ska rida, oavsett väder, men att det räcker med 25-30 min pass.

Jag har inte ridhus hemma, bara ridbana som inte går att använda vintertid.Men vissa år skottar och saltar jag ett spår på fyrkanten så jag har något att ridapå ifall vägarna blir isiga. Så de gånger mina hästar går i ridhus är ifall det varit uppstallade en tid vid ridhus, eller på träningar/tävlingar. Vissa år är ridhusridning lätträknat på fingrarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag tror du är helt på rätt spår med den mentala biten. En häst som inte blir stimulerad mentalt kan säkert gå sönder kroppsligt av slitaget men en häst som rids i balans o blir stimulerad kan säkert gå i ridhus alla dagar utan att gå sönder.

Men som Fiorano skrev så är ju 99% av oss här inne helt vanliga sneda dödliga och bör nog variera sin ridning så mycket som möjligt. För den skull är det ju ingen som sagt att man ska flänga fram på vägarna så "farten dödar"...:grin: Det uttalandet är väl minst sagt lite överdrivet.

Däremot är jag också helt inne på Saigons linje med att befästa det man just nu lär in och att följa upp det ett par dagar i följd. Men eftersom min är knappt fyllda 5 så görs såna övningar både ute o inne i dagsläget. Ute så får hon alltid gå lite fritt, dvs inte på tygeln, på väg ut men hemvägen ägnas åt att bjuda framåt nedåt eftersom hon har lätt för att knäppa av. Finns ingen bättre framåtbjudning än när man är på väg hem från skogen!:banana:
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Det mentala är ju en vital del i all ridning så variation ute för den skulle är ju jättebra :) Men är det ingen av er som "trimmar" ute? Då behöver man inte vara på ridbanan flera dagar i veckan utan det går utmärkt att "ta igenom" eller "befästa" ute. Det gör jag, tränar tempoväxlingar, sidförande, halvhalter, ställer, böjer osv. På förra så var det mycket skolor och galoppombyten, tramp osv. Det är sällan som jag rider ut och "bara rider rakt fram" för då lessnar både jag o hästen :) Och hästen har lite svårt att koncentrera sig och då tycker jag att det är bra att träna på detta för det är ju mer störningar ute än i ett ridhus... Oftast ;) Och nu efter bara ett par minuter så slappnar han av och lyssnar på mig, ute som inne.

Men vad vet jag, det kanske inte är så lätt att hitta så bra ridvägar som vi har för att kunna göra detta :)

Jag gör allt möjligt när jag rider ute... Ibland blir det bara galopprejs, utan krav på form och annat trams:laugh:
Andra gånger är planen att rida på en lägda (norrländskt ord för åker:p) och jobba lite mer seriöst. Betydligt roligare att träna ökningar, byten, tramp och skolor ute än inne tycker jag. Sen varvar vi med långa skritturer i skogen. Jag rider inte jättegärna på vägen vintertid, min häst är totalt livrädd för lastbilar och här är det en aning svårt att ta sig av vägen när det är snövallar på en halvmeter och sedan dike under det. Men vi har en ridstig upptrampad vintertid som tar en fram till några skogsbilsvägar. Så under vintern blir det mer rakriktningsträning, vilket i alla fall jag slarvar fantastiskt mkt med när jag rider i ridhus. :o
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Kl
Jag rider ut för mental stimulans och varierande arbetssätt .
Jag sitter inte och dressyrrider i regel när jag rider ut , av nämnda anledningar.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Kl
Jag rider ut för att både jag och min häst gillar det. Hemma blir det mest skritt eftersom vi inte har några lämpliga trav eller galoppvägar utan vi rider mest i skogen på väldigt kuperat underlag. Nu har jag det så fiffigt iofs att jag har en bekant som bor 12 minuters bilväg från oss som har jättefina ridvägar så när det är barmark kopplar jag på släpet då o då och åker dit o så rider vi ut tillsammans. Det brukar bli skritt, trav på tygeln o städad galopp men då o då kör vi lite fullfräs galopp också samt hoppar lite enkla naturhinder om nått sånt dyker upp. Jag gör inga speciella dressyrövningar när jag rider ut men ser till att rida henne i balans eftersom jag inte tror att enbart slit o slängridning ute i skogen gagnar hästen.

Passen i ridhuset brukar inte bli så långa eftersom hon är väldigt fin och lösgjord nu nästan från start (har oftast gått 30-40 minuter i skritten innan) och jag kan ägna mig åt att trimma olika detaljer. Brukar räcka med 30 minuter plus avskrittning.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Men som Fiorano skrev så är ju 99% av oss här inne helt vanliga sneda dödliga och bör nog variera sin ridning så mycket som möjligt. För den skull är det ju ingen som sagt att man ska flänga fram på vägarna så "farten dödar"...:grin: Det uttalandet är väl minst sagt lite överdrivet.


Jag är lite förvånad överlag att uttrycket "farten dödar" ens används i sammanhanget? Bara för att man möjligen inte ställer samma krav på arbete i naturen (även om jag är som Lomuxx och trimmar ute) så betyder väl inte det att man bara släpper tyglarna, rider hästen rätt ner på bogarna och bränner iväg?

Jag rider ut för variationen i underlaget, den mentala variationen hos både mig och hästen samt för att all forskning visar att variation i arbetet är grunden till en hållbar häst. Som en sned och vind hobbyryttare tror jag att variationen är väldigt viktig:).
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag är lite förvånad överlag att uttrycket "farten dödar" ens används i sammanhanget? Bara för att man möjligen inte ställer samma krav på arbete i naturen (även om jag är som Lomuxx och trimmar ute) så betyder väl inte det att man bara släpper tyglarna, rider hästen rätt ner på bogarna och bränner iväg?

Fast det är nog rätt vanligt att ha hästen på framdelen och bränna omkring. Även bland de som inte inser att de gör det ;) En sned ryttare är inte heller mindre sned ute, ibland tvärtom faktiskt, en stel och spänd ryttare kan inte ha en häst som är annat än stel o spänd och ja då dödar farten. :(

Det jag menar är att variation av underlag och omgivningar gör inte ett dugg skillnad vad gäller snedhet obalans, stelhet och andra ryttarbrister.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrsnackis nr 8

*knapp*

Har kikat på en clinic för någon amerikan idag, eller ja, 3 hästar hann jag se. Oftast är det mest "intressant" att se tränare här eftersom de mest inte vet vad de håller på med men den här clinicen hölls på en anläggning där de brukar vara lite "tyskare". :p Och jo, det var inte "intressant" utan intressant! :D Hann inte se den bästa ryttaren med sin underbart vackra häst idag, hoppas på att kunna kika på det imorgon.

Något jag funderar över är att en av hästarna som var med var en bebis, 4 årigt sto som enligt ryttaren ridits i ett knappt år. När hon gick igenom hästen för tränaren sa hon att hon lärt in byten redan, men sedan lämnat det därhän. Jag har noll koll på när man brukar ta bytena, så det kanske är fullt normalt, men jag tyckte det kändes tidigt?
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

*knapplån*

Jag rider inte ut i princip alls under vinterhalvåret då det inte ger mig eller min häst något vettigt utan bara spänningar och rädslor. Men jag rider ut på sommaren när jag har hästen på bete och försöker komma ut ibland i stallet men oftast blir det promenader istället.

Varför rider jag inte ut?
Jo i stallet jag står så är det kassa ridvägar om man inte kan rida bakom travbanan och det gör jag inte.
Ska man rida i skogen så är det berg och en bäck att ta sig över och det är INTE kul när det är snö och is då är halkrisken allt för stor.

Och jag är inte trygg att rida ut i stallet här vilket gör mig spänd och rädd vilket såklart leder till att min häst blir spänd och jag har svårt att tro att trippande häst med en stel ryttare som "panik"håller i tyglarna är speciellt bra och då tror jag att både han och jag mår bättre av att rida inne i ett ridhus där vi är avslappnade och kan åtminstonde försöka att rida i balans.

Däremot på sommaren när jag står på betet där jag trivs och gillar vägarna då rider vi ut hela tiden. =)
Och ibland trimmar vi och ibland lallar vi, beror på vilken väg man tar.
Men området på betet är jag trygg med vilket gör hästen trygg och då kan vi göra något vettigt.

Så jag tror man får se på mera orsaken till varför folk inte rider ut, osv.. Jag skulle vilja rida ut i stallet här men känner mig fortfarande otrygg ute här fast jag stått i stallet i typ 10 år
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

På en 4-åring så låter det absolut väl tidigt, men på hösten när de är 5 år är det vanligt att det introduceras och befästs för hjälpen. Dock är det ju givetvis viktigt att hästen har bra och god balans i sin galopp innan det är aktuellt. ...säger jag som befäster byten först nu på min 05.a...men hon har varit sen. :angel:
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Det lät väääääldigt tidigt. Och dumt. En så ung häst vill man ju arbeta med att befästa och balansera galoppen, inte byta! :eek:


*kl*
Angående uteritter så är jag en sån som alltid rider min häst i form, oavsett om det är ute eller på bana. Det kanske är onödigt att förtydliga här men jag har sett så mkt att jag nästan "måste" ;) Däremot så blir jag nästan alltid så vansinnigt uttråkad av att rida på bana ensam utan tränare. Jag har för dålig fantasi och tålamod för att få till ett vettigt träningspass. Jag brukar istället träna mycket på vägarna/fälten. Tempoväxlingar, samling, övergångar, byten, sidvärtes fram och tillbaka över grusvägen, you name it! Varvar såna utepass med rena "uteridningspass" då jag rider lite längre bort och mer i skog och med pass då jag skrittar och travar till en bana som ligger 15-20 min från stallet och så tar jag galopparbetet på banan innan jag rider hem igen. Ulla Håkansson hade väl inget ridhus eller så på massor med år utan tränade ute istället, det har jag som "mantra" :D


I övrigt så har min medryttare sen nov insett att hon inte hinner med ridningen. Så nu står jag utan hjälp och pendlar numera till Stockholm tre dagar i veckan. Wille är i väldigt bra form och kondition just nu så jag vill inte behöva dra ner på träningen för honom. Det känns som att det kan bli svårt att få upp i samma igen om han går ner för mycket, han är ju ändå 23 nu... Jag får helt enkelt annonsera igen! *suck* Det kändes som ett perfekt avslut på en vecka med sjuk dotter, inställda tåg och snorkallt väder :( Jag får glädja mig åt att Wille-vildhäst inte kunde trava ens igår, men kaninhoppgaloppa typ på stället gick bra :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 967
Senast: Mirtai
·
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
700
Senast: hastflicka
·
Trädgård & Växter Snart är det vår, och med våren kommer gräsklippningen igång. Vi hade en robot förra året, men den orkade inte med hela gräsmattan. Vi...
2
Svar
20
· Visningar
971
Senast: sthu
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp