Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag tyckte också det kändes tidigt, och vad jag hört om ryttaren och det jag såg innan (hon red en äldre häst innan) så blev jag extra tveksam...

Hon sa att hon gjort det för att "get it out of the way". Den fyller ju 4 nu i år, och som hon själv sa så har hon ridit den i ett knappt år... Lät som att hon gjort det i slutet av 2012, eftersom hon inte ridit byten alls de senaste veckorna. Så det borde väl innebära att hästen ridits i kanske 9-10 månader innan bytena kom.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Fattar inte problemet iof ha ha :)
Byter gör hästar av naturen . Inget som sliter / skadar ?
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Håller med om vad du säger, men man brukar ju vilja ha lite kvalité i galoppen innan man befäster för hjälpen för att få någorlunda kvalité i bytena. Så man brukar ju vanligtvis inte befästa byten så tidigt även om byten i sig inte är något märkvärdigt för hästen att utföra egentligen.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

*KL

Måste skriva av mig lite för att Ninya är så himla fin :D:love:

Hon har endast bockat en enda gång med mig (efter en vilovecka då någon flaxade runt med en prasslande påse vid ett avhopp över en sockerbit) under senaste månaderna, vilket är rent mirakulöst för att vara vinter. Har henne lös/på lina/tömkör innan jag börjar rida och då bockar hon ofta en hel del. Samt att hon är riktigt taggad de flesta dagar - och trots det försöker hon hålla sig i skinnet när jag väl sitter på :) Och inte minsta lilla ömhet i ryggen som hon brukar på vintern i vanliga fall när det är kallt och hon blir spänd & övertaggad. Framför allt så är det en sån j*avla härlig känsla i slutet av varenda pass det senaste när hon väl är igenom och på hjälperna. Menar givetvis inte att hon går perfekt, men känslan att hon försöker följa mig och känns mjuk och liksidig (mkt mer än från början i alla fall) är ju det bästa som finns. Sen är det ju en annan sak att jag inte kan ta till vara på det vidare bra... Men det viktigaste är ju att hon lyssnar, för det innebär ju att allt eftersom jag blir mindre dålig så kommer jag ju kanske kunna åstadkomma något också :D

Gud vad jag vill ha den här hästen. Vet bara inte hur det nånsin skulle gå ihop. Men två dagar i veckan är ju VÄLDIGT många dagar för lite.

I fredags när jag ledde Ninya förbi stallägaren med nya benskydd på så sa hon
"Du har väl allt du behöver nu, nu är det bara hästen som saknas".
Nu vet jag inte alls om hon syfta på just Ninya eller en häst vilken som helst. Men ändå... Tror dock inte hon vill sälja just henne, hon är en av ridskolan bästa hästar och de växer ju definitivt inte på träd.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag hoppas av hela mitt hästälskande hjärta att tomten ger dig en stor fyrbent julklapp i år! :love:

KL

Vakna, Sverige! Nu är det kür i West Palm Beach! :banana:

Livefeed finns hos USEF här.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Det hoppas jag med men den chansen är närmast obefintlig tyvärr..


Tackar för länken, härligt att ha något att nattsudda med :D
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Äsch, tomten lyssnar på alla barn - även dem som är vuxna och önskar sig hästar. :)

Nu är de igång i Florida! Först ut är en kanadensare - han vars häst fick nippran under OS, har jag för mig.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Åh perfekt! Jag sitter just nu på jobbet och det är ovanligt lugnt här så jag får kämpa för att hålla mig vaken. Men nu när jag har lite fina hästar att titta på så blev det helt plötsligt mycket enklare. :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Vilken superfin ny kür Tinne hade! Intressanta linjer, och hästen är ju underbar. 84någonting procent! :D
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Ja. Tyvärr missade jag hälften för just när hon red in så fick jag lite jobb. Dessutom kan jag inte ha ljudet på under natten vilket är lite trist när det är kür. Men jag gillade det lilla jag såg. Och vad roligt att hon vann. Sverige etta och tvåa igen, men omvänd ordning den här gången. :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Och personrekord för Patrik - 82.5%. Det måste väl vara personrekord för honom? Himla kul hursomhelst!
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

hm, nä han vann väl i Falsterbo på 82.77 2011? Däremot står det i hästmagazinet nu att det blev nytt personligt rekord för Tinne. Men hon red väl på ännu högre i Göteborg förra året?
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jo det har du ju rätt i! Hur kunde jag glömma Falsterbo. :o

Och det står ju helt klart fel i Hästmagazinet - Tinne red på 84.700% vid årsskiftet. Pinsamt att Hästmagazinet rapporterar blint vad som sägs av speakern i Florida utan att tänka efter.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Nu står det i Ridsport också att det är nytt rekord. Har jag missat något? Hade de räknat fel från början?
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag tror det är väldigt olika hur man börjar med bytena. Jag har med hört att när hästen har en ok balans i galoppen så lär man in bytet. Sen lämnar man det tills det är dags att börja träna på det, vilket kan vara ett par år senare.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag skulle aldrig skrivit om hur trevlig Ninya är. Hon var helt nipprig idag, pigg med fokus på ALLT runt omkring förutom mig :devil: Var på väg att ge upp och sitta av flera gånger och blev bra irriterad ett par gånger med (Men då brukar jag ta en kort skrittpaus, andas och försöka börja lite på nytt). Men vi blev i alla fall överens sista 5-10 minutrarna som tur var :D

Vi var tre hästar i ridhuset först, sedan försvann de andra två. Ninya brukar inte bry sig om att vara ensam, men hon höll på att explodera när de stängde dörren och försvann. Så idag var det uppenbarligen väldigt farligt att vara själv. När jag ridit klart ställde hon sig till och med och tittade ut genom fönstret mot hagen istället för att äta höt som fanns i boxen :eek: Men alla vet ju att ALLT är 37 gånger farligare när det är kallt ute... :D
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Men alla vet ju att ALLT är 37 gånger farligare när det är kallt ute... :D

Ja det är väl självfallet!! :devil: :D

Lät en av hästarna som kändes för laddad leka själv i ridhuset idag :angel: å det kan jag säga var bra... dra mig baklänges vad överladdad hon var... och såååå nöjd efteråt o avslappnad :D
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag hoppas av hela mitt hästälskande hjärta att tomten ger dig en stor fyrbent julklapp i år! :love:

KL

Vakna, Sverige! Nu är det kür i West Palm Beach! :banana:

Livefeed finns hos USEF här.

Tack för länken. Bra att man får se siffrorna också så man kan se bedömningen av varje rörelse.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Ja jag vet ju inte det var därför jag frågade! Har aldrig hört någon (inom dressyr) som börjar SÅ tidigt.. Och med tanke på att ryttaren inte direkt imponerade så kändes det lite tveksamt, dels för att jag tvivlar på att hon skulle kunna lära in det på ett sätt som kändes bra för en häst av den åldern. Om nu hästen inte bjöd på byten i tid och otid och man la kommando på det för att få bort det förstås...

*knapp*

Var o kikade på clinicen idag också och med en av de bättre hästarna med den bästa ryttaren kom tränaren in på en grej som jag tyckte lät intressant. Jag är ju på lättklassnivå och har inte direkt utbildat hästar mer än att lyckas få dem att jobba basic i form, så det här kanske är vardagsmat för andra. Men jag funderar fortfarande på det så jag slänger ut det här!

Hästen i fråga behöver hoppa upp ett snäpp i samlingen överlag nu. Tränaren menade på att när man håller på att jobba upp hästen i nivå så behöver den i varje ridpass ridas på den nivån. Visst skulle man ha tuffare och lättare pass, men att ett lätt pass ändå skulle kräva samma nivå av hästen, men bara som en snabbcheck och inget nötande, bara se att man kan komma dit och när man gör det avsluta. När den nya nivån är befäst, DÅ kan man lägga in "joggpass" igen som lätta pass, men medan man håller på att ta sig dit så stjälper de mer än de hjälper. Han menade att medan man höjer nivån så behöver man bland annat skapa nya muskelminnen i hästen på den nya nivån, och "joggpassen" gör ofta att det tar längre tid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 128
Senast: Mirtai
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
715
Senast: hastflicka
·
Trädgård & Växter Snart är det vår, och med våren kommer gräsklippningen igång. Vi hade en robot förra året, men den orkade inte med hela gräsmattan. Vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 058
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp