Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har arrangerat sadelprovning idag med Amerigo (och lite annat) på föreningen. Jag behöver ingen sadel. Alltså med betoning på behöver. Barb funkar i sin Childeric och Jun funkar bra i sin shitty Legano. Men ändå kom jag hem med ångest för att jag inte har råd att beställa en ny sadel för 35.000:-. Ibland undrar jag vad den här sporten gör med en?
 
Har arrangerat sadelprovning idag med Amerigo (och lite annat) på föreningen. Jag behöver ingen sadel. Alltså med betoning på behöver. Barb funkar i sin Childeric och Jun funkar bra i sin shitty Legano. Men ändå kom jag hem med ångest för att jag inte har råd att beställa en ny sadel för 35.000:-. Ibland undrar jag vad den här sporten gör med en?
Själv funderar jag på att behålla min Wellington i en garderob, bara för att den är så skön. Trots att jag inte vet om jag nånsin kommer ha häst igen och jag behöver egentligen pengarna :angel: Det är galet så materialistiskt det kan bli i huvudet!
 
Jag är likadan men vill samla på hästar istället.. Just nu brottas jag med det faktum att säljer jag Cardhu så kommer jag inte ha råd att köpa en "likadan"... Man är bra knäpp!
 
Har arrangerat sadelprovning idag med Amerigo (och lite annat) på föreningen. Jag behöver ingen sadel. Alltså med betoning på behöver. Barb funkar i sin Childeric och Jun funkar bra i sin shitty Legano. Men ändå kom jag hem med ångest för att jag inte har råd att beställa en ny sadel för 35.000:-. Ibland undrar jag vad den här sporten gör med en?

Jag har 3 sadlar(2 Amerigo och en Equipe) och en häst. Jag förstår dig!
Har dessutom 2 boxar i Sthlm på träningsanläggning. Har dock hyrt ut en nu. Grattis!
Världsfrånvänd AB..
 
Ja, jag kommer inte göra mig av med min. Han ger så himla härlig ridkänsla just IOM känslighet och elasticitet.
Jättekul men jättesvår!

Numer är han dock betydligt simplare IOM att han inte får panik eller blir förbannad.
Jag är ju också fuxskadad IOM att många av mina kärlekar varit just fuxar. ;)

Ja, fullblod kan vara himla kul!
Jag gillar ju känsligheten och rörligheten i dem. Men det kräver ju att man är van vid dem. Och du har ju ridit fullblod förr. Så det blir nog bra!
Jag brukar ärligt talat försöka strypa gången på dem lite i början. För att få dem i balans och så att gången blir symetrisk. Tycker ofta man ser osymmetrisk flash. Och som man sen inte lyckas få symmetriskt och balanserat.

Kul oavsett att fortsätta tror jag. Jag tycker jag lärt mig mycket mer på de överrörliga raserna/individerna än de taktfasta och mer ihopsittande modellerna.
Förstår dock problemet med att hinna. Jag har ju valt bort barn, annat jobb och i perioder också alla sociala relationer.
Det får man tyvärr göra tror jag om man satsar ridning. Då måste man rida ett par hästar per dag för att hålla sig på topp. Däremot tror jag att det inte får bli för många, över ca 6 st. Då tror jag man rider mer på rutin än orkar analysera varje ritt max och utvecklas.
Aha då förstår jag :)

Ja jag minns att han såg väldigt fin ut och jag gillar ju fuxar ;)

Ang att rida andra så är det mest min lathet eller att jag tycker det är stressigt nog med heltidsjobb och en häst. Har ju ridit fler i perioder och insett att det blir halvdant med dem då. Synd att man ska behöva jobba för att kunna få pengar :(
Jag kommer att fortsätta rida en supertrevlig fullblodsfuxkille ett tag, så det blir två får se hur länge det går :o

Har ju flera om jag vill, oftast säger jag nej, pga tidsbrist men under semestern tyckte jag att jag inte skulle vara så avvisande utan säga ja ett tag. Superkul verkligen. Man önskar ju bara tiden som sagt.

Unghästen är väldigt rörlig och har bra gång verkligen, men måste få muskler att hålla ihop sej, är snudd på överrörlig och det är ju inte bra i längden.,
Vi går i skogen och travar bommar och skrittar mycket. Än så länge.
Så den ska jag rida ett tag till i alla fall, men vill ju inte försumma min, då går det inte..men vilken dressyrhäst hann skulle kunna bli :d
 
Passade på att rida innan åskan brakar lös. Varmt som fn men hellre det...
Det har gått riktigt bra nu ett par dagar! Jag får bara inte slarva med streching och framridning, han blir lätt kämpig om jag är för hård mot honom. Han måste få mycket utrymme i början.
Idag satt galoppfattningarna riktigt bra och jag började introducera sidvärtsrörelser i trav.
Flätade manen, en hingstfläta. Men nacken rör sig så mycket så flätan går upp :( får försöka knoppa ändå....

Älskar hans nya träns! Från Hööks förra kollektion, med lackad krokodilfejk på nosgrimman. 249 kr på rean :D

DSC_0350_zpsb8ebd5b6.jpg

DSC_0357_zps6419605c.jpg
 
Fyfan. Har suttit "åskvakt" i stallet nu. Världens åskväder drog över och det small som fan, slog ner alldeles intill så bilen skakade. När det dragit förbi såg jag att det rök bakom träden -en ladugård var helt övertänd ett par kilometer bort. Hoppas det inte var några djur i... Otrevligt när man minns förra gången, tänkte att "så kunde vårt stall sett ut".
Har inte varit rädd för åska tidigare men nu är jag lite nervös.
 
Fyfan. Har suttit "åskvakt" i stallet nu. Världens åskväder drog över och det small som fan, slog ner alldeles intill så bilen skakade. När det dragit förbi såg jag att det rök bakom träden -en ladugård var helt övertänd ett par kilometer bort. Hoppas det inte var några djur i... Otrevligt när man minns förra gången, tänkte att "så kunde vårt stall sett ut".
Har inte varit rädd för åska tidigare men nu är jag lite nervös.

Usch, vad läskigt med ladugården! Hoppas ingen skadades!

Förstår din oro. En kompis hade varit ute i skärgården här i ett gammalt hus utan åskledare. De hade gått upp flera ggr under natten och gått ur huset.
Blixten slog ner i ett annat hus på ön. Det hade letts genom de gamla elledningarna och sprakat och gnistrat ur eluttagen. :s

KL

Jag är på väg hem efter en jättehärlig dag och kväll i stallet.
Det var lite svalare här idag och fläktade framför allt. IOM nyregnat underlag strålade liksom inte hetta från banan heller trots att det tydligen var 28 grader då jag red första hästen.
Perfekt!
Insåg att jag fick träningsvärk i vader/vrister av att rida utan dressyrstövlar när jag sket i dem här om dagen.
Så idag red jag utan för att stabilisera upp mig lite mer igen.

Jag kör lite varannandagsprincip den här v. Jag sitter och sippar drinkar och rose på uteserveringar i stan ena dagen och kör ridning stenhårt dagen efter.

Så imorgon är det slappande på schemat för mig igen. ;)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

KL

Just hemkommen efter clinicen med Helen Langehanenberg.

Det var bland det bästa jag både sett och lyssnat på. Fokus var utbildningsskalan.

Superinspirerande!!
Hittade denna gamla post som passade bra in på det jag just nu funderar över?

Jag tittade igår på en film från Helen Langehanenbergs clinic från i våras. Den finna att hitta på Horse1. Det var verkligen superintressanta timmar. Helen var mycket konsekvent i sina instruktioner och takt, balans, energi och avspänning var i fokus. Hennes attityd till hästarnas och ryttarnas misstag var mycket avspänd. "Doesn't matter. It's just training. Do it again!"

Det var mycket inspirerande att se hur även några av våra bästa ryttare fick problem med spända hästar och alla fick jobba på att lägga ner sina hästar i låg och öppen form. Det var ingen som lyckades med det på direkten.... Också mycket kul att se hur de jobbade med galoppslutor med efterföljande rakriktning och motställning för att hästarna skulle lära sig att vänta på ryttarens hjälper. Extra kul eftersom det är sådant jag själv jobbar med just nu.

KL

Under helgen har jag dessutom roat mig med att följa @Amanda_F , @Hedwig och @DressyrMupp s framgångar på tävlingsbanan. Grattis till er!

Även min tränare har tävlat och kom fyra i Lag-SM på Öland och satte två personbästa i Intermediere I!

Så nu är jag superinspirerad att rida! Fast tyvärr blir det tömkörning idag pga svanskote- samt ryggont.
 
Ja, jag kommer inte göra mig av med min. Han ger så himla härlig ridkänsla just IOM känslighet och elasticitet.
Jättekul men jättesvår!

Numer är han dock betydligt simplare IOM att han inte får panik eller blir förbannad.
Jag är ju också fuxskadad IOM att många av mina kärlekar varit just fuxar. ;)

Ja, fullblod kan vara himla kul!
Jag gillar ju känsligheten och rörligheten i dem. Men det kräver ju att man är van vid dem. Och du har ju ridit fullblod förr. Så det blir nog bra!
Jag brukar ärligt talat försöka strypa gången på dem lite i början. För att få dem i balans och så att gången blir symetrisk. Tycker ofta man ser osymmetrisk flash. Och som man sen inte lyckas få symmetriskt och balanserat.

Kul oavsett att fortsätta tror jag. Jag tycker jag lärt mig mycket mer på de överrörliga raserna/individerna än de taktfasta och mer ihopsittande modellerna.
Förstår dock problemet med att hinna. Jag har ju valt bort barn, annat jobb och i perioder också alla sociala relationer.
Det får man tyvärr göra tror jag om man satsar ridning. Då måste man rida ett par hästar per dag för att hålla sig på topp. Däremot tror jag att det inte får bli för många, över ca 6 st. Då tror jag man rider mer på rutin än orkar analysera varje ritt max och utvecklas.

Hittade denna gamla post som passade bra in på det jag just nu funderar över?

Jag tittade igår på en film från Helen Langehanenbergs clinic från i våras. Den finna att hitta på Horse1. Det var verkligen superintressanta timmar. Helen var mycket konsekvent i sina instruktioner och takt, balans, energi och avspänning var i fokus. Hennes attityd till hästarnas och ryttarnas misstag var mycket avspänd. "Doesn't matter. It's just training. Do it again!"

Det var mycket inspirerande att se hur även några av våra bästa ryttare fick problem med spända hästar och alla fick jobba på att lägga ner sina hästar i låg och öppen form. Det var ingen som lyckades med det på direkten.... Också mycket kul att se hur de jobbade med galoppslutor med efterföljande rakriktning och motställning för att hästarna skulle lära sig att vänta på ryttarens hjälper. Extra kul eftersom det är sådant jag själv jobbar med just nu.

KL

Under helgen har jag dessutom roat mig med att följa @Amanda_F , @Hedwig och @DressyrMupp s framgångar på tävlingsbanan. Grattis till er!

Även min tränare har tävlat och kom fyra i Lag-SM på Öland och satte två personbästa i Intermediere I!

Så nu är jag superinspirerad att rida! Fast tyvärr blir det tömkörning idag pga svanskote- samt ryggont.

Ja, grattis till dem, vet ju att det gått jättebra för Hedwig och kul om det går bra för övriga också! Grattis allihop!

Får tydligen ångra att jag inte har horse1 längre :(
 
Hittade denna gamla post som passade bra in på det jag just nu funderar över?

Jag tittade igår på en film från Helen Langehanenbergs clinic från i våras. Den finna att hitta på Horse1. Det var verkligen superintressanta timmar. Helen var mycket konsekvent i sina instruktioner och takt, balans, energi och avspänning var i fokus. Hennes attityd till hästarnas och ryttarnas misstag var mycket avspänd. "Doesn't matter. It's just training. Do it again!"

Det var mycket inspirerande att se hur även några av våra bästa ryttare fick problem med spända hästar och alla fick jobba på att lägga ner sina hästar i låg och öppen form. Det var ingen som lyckades med det på direkten.... Också mycket kul att se hur de jobbade med galoppslutor med efterföljande rakriktning och motställning för att hästarna skulle lära sig att vänta på ryttarens hjälper. Extra kul eftersom det är sådant jag själv jobbar med just nu.

KL

Under helgen har jag dessutom roat mig med att följa @Amanda_F , @Hedwig och @DressyrMupp s framgångar på tävlingsbanan. Grattis till er!

Även min tränare har tävlat och kom fyra i Lag-SM på Öland och satte två personbästa i Intermediere I!

Så nu är jag superinspirerad att rida! Fast tyvärr blir det tömkörning idag pga svanskote- samt ryggont.

Tack.
Det var en intressant helg.
Första starten på fredan kändes pålle inte som vanligt, eller det var många år sedan han var så olydig.
Först så trodde jag det var olydnad, jag fick korrigera på banan så vi vart uteslutna....sen när jag skrittade av så snubblade han på plan mark och väldigt trött.
Jag tempade och höll koll på aptiten men allt ok.
Natten till lördan så roades jag mig med att vända ut och in på magen....tror jag somnade efter 05.
Ganska matt och utan att kunna äta åkte jag till tävlingsplatsen och min kära pålle var väldigt pigg!
Jag försökte mig på att rida ändå men kunde inte riktigt förvalta pålles ridbarhet inne på banan, kunde inte få igång hans underbara trav och han blev lite låg.
Dock tyckte domaren i sin kommentar att "en häst som är mycket lydig, elastisk och rörlig som dock blir lite låg men som arbetar igenom kroppen i balans"
Red ihop 68,56% och 6-a. (det du @fio ;)
Ville rida bättre på söndagen men hade fortfarande problem med magen :(
Traven kändes bättre doch och red in 68,33 och en tredje plats.

Hade jag stått ut på fredagen med endast 2 moment kvar hade jag fått in ca 63% och hade då slutat 5-a i cupen....
 
Åjo jag står för vad jag skriver, säkert de andra med som tyckte samma sak. Men jag förstår fortfarande inte vad det har med ditt senaste inlägg att göra.
 
Domarkommentaren förstås, gör dig inte dummare än du är.

ÖÖh vad har du för problem egentligen..?? Jag ser det som så att du har väl ridit bättre än på de tidigare filmerna du visat.. låg var han ju fortfarande tydligen enligt domaren men du har ju uppenbarligen tänkt väääääldigt mkt på min tidigare kommentar förstår jag eftersom du kände dig tvungen att tagga mig och därmed ridit upp honom mer, så det är väl bara positivt då, eller?

Jisses människa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 377
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 326
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 779
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 885
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp