Du är inte min talman!

Vad hon gör, är att hon sätter personen Söder på talmannens plats, och det förakt som hon visar Söder visar hon i själva verket talmannen inte Söder.

Vad Söder sade, hur rörigt det än verkar kan inte försvaras!

Att visa talmansplatsen förakt är inte OK, det kan även det kritiseras.
Det har knappast något med kommunism att göra.
Fast det är inte förvånande att det var en V:representant som gjorde övertrampet. Man har ju gjort känslomässiga övertramp i riksdagen tidigare.

Min åsikt är, att så länge Söder sitter som 2;e vice talman så ska han respekteras i sin funktion som sådan.
Vad man sedan säger i debatter är ngt helt annat.

Och vill man inte beträda talmannens arena, så står det ju en fritt. Vänta bara tills ngn av de andra håller i klubban
 
Jag som är blond, blåögd och pursvensk (nåväl, 8% norsk) kan ju köpa mig en villa och börja rota mig. Tryggt att veta att SD kommer att kämpa för mina rättigheter som medelklass svennebanan i den här oroliga världen.

Skämt å sido, jag är inte förvånad längre över vad som tillåts i riksdagen. Jag kommer bli föga förvånad om Söder inte måste avgå. Sorgligt, skrämmande och helt enkelt ofattbart.
 
Nu är det väl dessutom också så att Björn Söder KAN INTE avsättas av någon... Har för mig att riksdagsordningen är solklar på den punkten
Riksdagsordningen säger; "Talmannen kan under tiden fram till nästa riksdagsval inte avsättas genom beslut i riksdagen".

Någon mer bevandrad kan kanske kolla om det är så.... Så vi lär få ha honom kvar i allafall till extra valet den 22 mars....
 
Andre vice talman Björn Söder (sd) intervjuas i Dagens Nyheter och säger bl a att samer och judar inte är svenskar.

Hur dum får man vara? Nu måste han väl ändå avgå som talman. Jag vill verkligen inte att en man med såna öppet nazistiska åsikter ska få representera riksdagen och Sverige.





(räknar sekunderna tills lbb skriver nåt om kommunism)
Det var så oerhört mycket chockerande innehåll i den där artikeln att jag häpnade och det kändes så bra att det avslutande stycket (som du citerar nedan) var med för annars tror jag att vi varit många som inte riktigt velat tro på det och säkert ännu fler som kommit med bortförklaringar om att Söder blivit felciterad...
 
Det var inte det han sa i intervjun, det är ett lösrykt citat, alltså rent tillrättalagt ljug.
Björn Söders kommentar är här : http://sdkuriren.se/med-anledning-av-pastaenden-i-medier-kring-judar-och-samer/

Jag läser hans "förtydligande". Jag ser att han säger exakt samma saker som i intervjun i DN:n, bara med lite mer murbruk. Han målar in sig själv i ett hörn. Har du läst intervjun i DN och jämfört med det han säger i länken? Gör det, och återkom gärna sen.
 
Nu vet jag ju inte om jag har rätt, men jag har för mig att talmannen väljs för valperioden och att denne inte, när han väl är vald, kan avsättas av riksdagen.
Hur detta kommer att hanteras vid ett ev. extraval har jag ingen aning om.
Så Söder kan inte avsättas. Han kan endast övertalas att avgå. Vilket jag inte håller för troligt att det sker.
 
En timme och 17 minuter. långsamt!
Besviken att jag skrev "Det har knappast något med kommunism att göra." ;)
Han är din 2;e vice talman tills han frivilligt avgår eller det blir nyval (tror jag)
Det är inget att tycka om det är bara att acceptera.

Att han i intervjun snackar gallimatias är sedan en helt annan femma.
 
Min pappa är finsk så jag ska registreras enligt SD. Deras tankar är ju idiotiska helt enkelt

Båda mina föräldrar är finska. Vad hade det tänkt göra sedan när jag registrerats? Se till att göra det så surt som möjligt för mig så jag frivilligt flyr till ett land där jag inte kan språket?
 
BS uttalande om vem som kan räknas som svensk i kombination med Ekeroths motion om att myndigheter bör registrera människors nationella bakgrund föranledde en facebookdiskussion där jag deltog om huruvida vi inte redan nu bör börja bära trianglar med de färger som användes i nazisternas koncentrationsläger. Visst borde jag som ursvensk sitta här och känna mig trygg, det är ju bara personer med invandrarbakgrund som SD vill ha koll på men sen står det väl inte på innan de vill registrera personer med fel politisk åsikt och psykiskt sjuka också. För att inte tala om de av mina vänner som är homosexuella och rasförrädare...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp