Bukefalos 28 år!

Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

En vän till mig gjorde just så, köpte av bilhandlare och där fanns det förfallen skatt och min vän blev skyldig till att betala...


Antar att du inte heller skulle köpa häst privat heller med ditt resonemang

Visst finns det mindre bra bilhandlare men de som är icke seriösa brukar inte bli långlivade. Marknadsekonomin brukar ta hand om dem som inte värnar om sina kunder.

Jag köpte faktiskt min häst privat ;-) så visst är även jag än kolsupare. Men mitt sparkapital är starkt, så jag har sparat i ladorna till sämre tider. Jag är till att göra en större investering, ett köp på en konkursaktion. Det är lite att köpa i säcken. Lite läskigt. Priset är nästan halva priset av marknadsvärdet. Vi har beslutat oss att slå till, eftersom vårt sparkapital finns, Måste vi göra vissa investeringar så finns det lite kosing till det. Så fungerar jag.

Vad jag vet har jag aldrig antytt eller skrivt att jag tycker folk är sämre människor bara för att de har skulder! Det är en ganska stark anklagelse du kommer med! Jag tycker inte heller någon annan har skrivit det.

- jag tycker därimot att man är, oftas, själv skyldig till sin ekonomi,
- jag tycker att man inte ska göra nya inköp innan skulderna är betalda (häst etc),
- jag tycker man ska vara ödmjuk till den som förlorat pengar.

Jag tror att när man får läsa att man faktiskt har ett egenansvar så är det provoserande. Vi blir så omhändertagna i Sverige, vi har allt som oftas ett kollektiv ansvar. När någon sticker ut hakan och skriver att man faktiskt har egenansvar så ses man som en hård och kall människa. Det tycker jag är synd, då dessa infallsvinklingar är en del av verkligen som så många vill blunda för.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Att ta reda på den information man har ansvar att ta reda på, är knappast att vara präktig. Tycker du att det är "präktigt" att göra en veterinärbesiktning innan man köper häst också?
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Det är däremot präktihetsvarning om man ser ner på de som gör misstag och exv missar att kolla upp.

Det finns massor av sätt att hamna i skuldfällan utan att vara varken direkt slarvig eller vårdslös. Alltifrån sjukdom, arbetslöshet till offer för andras konkurser, byggfusk, olyckor, rättsliga tvister, mögel i huset, barn som ringer på diverse spels betalnummer, bedrägerier, sol och vårare.... Listan kan säkert bli längre, visst är det ofta man själv som missat att kolla upp men det är himla lätt att vara efterklok och vissa hånet är det ren otur.

Så ja man är oftast själv ansvarig, men det finns olika grader helvetet.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag tror att när man får läsa att man faktiskt har ett egenansvar så är det provoserande. Vi blir så omhändertagna i Sverige, vi har allt som oftas ett kollektiv ansvar. När någon sticker ut hakan och skriver att man faktiskt har egenansvar så ses man som en hård och kall människa. Det tycker jag är synd, då dessa infallsvinklingar är en del av verkligen som så många vill blunda för.

Jag har väl aldrig skrivit att man inte har egenansvar?? MEN att orsaken till detta kan vara att man råkat ut för olyckliga omständigheter. Allt som händer en själv är ju faktiskt till stor del orsakat av en själv. Olyckor tex, du behöver ju inte rida eller åka bil men inte sjutton anklagar jag dem för det när det väl händer en olycka.

Jo jag tycker att ni här skriver väldigt nedlåtande och ni vill samtidigt framställa er som präktiga.

Jag kan tycka synd om folk ÄVEN om de orsakat det själv...
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Det är däremot präktihetsvarning om man ser ner på de som gör misstag och exv missar att kolla upp.

Det finns massor av sätt att hamna i skuldfällan utan att vara varken direkt slarvig eller vårdslös. Alltifrån sjukdom, arbetslöshet till offer för andras konkurser, byggfusk, olyckor, rättsliga tvister, mögel i huset, barn som ringer på diverse spels betalnummer, bedrägerier, sol och vårare.... Listan kan säkert bli längre, visst är det ofta man själv som missat att kolla upp men det är himla lätt att vara efterklok och vissa hånet är det ren otur.

Så ja man är oftast själv ansvarig, men det finns olika grader helvetet.

Ja jag håller med dig.

Och det är tråkigt att folk inte kan se bakomliggande orsaker :(
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Det finns väl ingen som vill framställa sig själv som präktig? (som i alla fall i det här sammanhanget är ett skällsord).

Faktum är att det är förkrossande många som hamnat hos KFM p g a konsumtionsskulder. Och jag anser nog att vad gäller konsumtionsskulder finns inga ursäkter.

Jag är fortfarande nyfiken på den där frågan jag ställde; vilka skatteskulder är man inte medveten om?
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag försöker inte att vara nedlåtande, men menar att har man missat att kolla upp information så kan man inte helt skylla på någon annan. Min poäng är inte att alla med skulder är dumma i huvudet, utan att har man hamnat där så bör man ta sig ur det innan man skaffar fler saker som kostar varje månad (vilket i denna tråd är en häst). Har man hamnat i rävsaxen bör man inte trycka ihop den hårdare kring benet, så att säga.

Min faster hade en stor hög skulder hos KFM när hon avled. Den första vet jag inte vad dem uppkom av, men de som följde berodde på att hon köpte en lägenhet och två katter men inte hade ett öre på kontot när själva köpen var gjorda. En mindre fuktskada i badrummet ett halvår efter köpet, och sedan rullade det på. Hon hade helt enkelt inte råd att betala av lånen hon tog för att täcka de mindre skadorna etc.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Och jag har en farbror med massor av skulder som hans f.d fru egentligen är ansvarig för. Det hela ledde till skilsmässa då ekonomin blev ohållbar. Visst är han ansvarig, men jag tror knappast han räknade med att situationen skulle uppstå.

Jag hade en kursare som skrev på borgensåtagande och åkte på att betala, givetvis är det hans eget ansvar att han litade på den han backade upp, men inte hade han räknat med ett par år på existensminimum, avstängd el mm.

Det finns de som trots de undersökt huset noggrant innan köp sätter sig i skuld då huset visat sig vara obeboeligt och de står med lånet men ingen bostad.

De finns de som blivit av med alla besparingar och lite till genom bankers spekulationer, visst de borde ha koll men man litar väl på sin bank?

En bekant till mig med en bra buffert blev arbetslös, skilde sig och huset visade sig ha diverse dolda fel när det skulle säljas. Det blrv lite väl mycket på en gång.
-----
Men som sagt de flesta är åtminstone medansvariga.

Det är nedlåtande mot de som faktiskt försökt så gott de kan men misslyckas att bara utgå från att de gjort grova missar som man bara inte får. Allt går inte att förutse. Fast sälja hästen till dem behöver man inte, vem man säljer till väljer man själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Själv tycker jag det är väldigt nedlåtande mot de som faktiskt inte har kunnat hindra att de kommer hos KFM, att skylla på olyckliga omständigheter när det egentligen handlar om att man själv handlat oansvarig.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag har ju dock varit noga med att förklara att jag inte tror att allt går att förutse - rasar hela livet samtidigt så klarar man sig inte undan. Men i många fall kan en buffert rädda en från så höga skulder att man hamnar hos KFM (ett lån är ju trots allt inte synonymt med kronofogden, så länge man inte tar på sig fler lån än att man har råd att betala för dem varje månad).
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Och jag har en farbror med massor av skulder som hans f.d fru egentligen är ansvarig för. Det hela ledde till skilsmässa då ekonomin blev ohållbar. Visst är han ansvarig, men jag tror knappast han räknade med att situationen skulle uppstå.

Jag hade en kursare som skrev på borgensåtagande och åkte på att betala, givetvis är det hans eget ansvar att han litade på den han backade upp, men inte hade han räknat med ett par år på existensminimum, avstängd el mm.

Det finns de som trots de undersökt huset noggrant innan köp sätter sig i skuld då huset visat sig vara obeboeligt och de står med lånet men ingen bostad.

De finns de som blivit av med alla besparingar och lite till genom bankers spekulationer, visst de borde ha koll men man litar väl på sin bank?

En bekant till mig med en bra buffert blev arbetslös, skilde sig och huset visade sig ha diverse dolda fel när det skulle säljas. Det blrv lite väl mycket på en gång.
-----
Men som sagt de flesta är åtminstone medansvariga.

Det är nedlåtande mot de som faktiskt försökt så gott de kan men misslyckas att bara utgå från att de gjort grova missar som man bara inte får. Allt går inte att förutse. Fast sälja hästen till dem behöver man inte, vem man säljer till väljer man själv.

Varför pratar du bara om dessa människor som offer för sin ekonomi, och inte om dem som faktiskt förlorat pengar???? Det är väldigt synd om dem som har skulder???? De som har förlorat pengarna då? Var kommer de in i ditt resonemang? Inte en enda rad/ord om fodringsägaren. Som vanligt ses fodringsägaren som en grå massa som man inte behöver bry sig om. Jag hoppas ni förstår att bankens kundförluster, måste plockas hem på något sätt....
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Själv tycker jag det är väldigt nedlåtande mot de som faktiskt inte har kunnat hindra att de kommer hos KFM, att skylla på olyckliga omständigheter när det egentligen handlar om att man själv handlat oansvarig.

mycket klok skrivet.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

De flesta nämnda har faktisk förlorat pengar och är offer de också. De är fordringsägare i sin tur som inte fått betalt, det är därför de hamnat hos fogden, det är inte bara företagare som kan vara fodringsägare vet du. En del som hamnar hos kronofogen gör faktiskt det för att de inte fått betalt själva eller har lurats på ett eller annat vis.

Fast de är ju inte företagare så de får skylla sig själv eller? Och till den grad att du anser att det är fel att skriva om dem i tråden tydligen.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

De flesta nämnda har faktisk förlorat pengar och är offer de också. De är fordringsägare i sin tur som inte fått betalt, det är därför de hamnat hos fogden, det är inte bara företagare som kan vara fodringsägare vet du. En del som hamnar hos kronofogen gör faktiskt det för att de inte fått betalt själva eller har lurats på ett eller annat vis.

Fast de är ju inte företagare så de får skylla sig själv eller? Och till den grad att du anser att det är fel att skriva om dem i tråden tydligen.

Instämmer att det inte är så enkelt. Sällan så svart och vitt som en del vill se.
Jag kan tycka synd om och lida med de som hamnar hos KF trots storbuffert, trots seriösa försök att lösa det och där omständigheter satt dem i situationen. Allt kan man inte råda över! Fleraolyckor kan komma samtidigt.
Däremot har jag svårt att tycka synd om folk som tycker synd om sej själva och tycker andra ska lösa deras problem. :devil:

Jag kollar alltid upp ekonomin hos den som ska köpa häst av mej, ska låna häst av mej, eller ska köpa foder utan kontant betalning. Ingen garanti men förutsättningar är bättre. Ska jag køpa bil eller ngt annat i riskbransch så kollar jag också upp såklart MEN jag har också lärt mej att det är många som inte vet vad de kan göra eller hur de kan agera. Jag ser inte det som att defår skylla sej själva utan blir irriteradöver att vi har vissa märkliga regler som texbilskatten. Ganska självklart att den som ägde bilen vid ett visst datum ska betala oavsett om bilen säljs. Allt annat går ju med automatik...

Ursäkta mina ihopskrivningar, ipaden tjurar :angel:
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

De flesta nämnda har faktisk förlorat pengar och är offer de också. De är fordringsägare i sin tur som inte fått betalt, det är därför de hamnat hos fogden, det är inte bara företagare som kan vara fodringsägare vet du. En del som hamnar hos kronofogen gör faktiskt det för att de inte fått betalt själva eller har lurats på ett eller annat vis.

Fast de är ju inte företagare så de får skylla sig själv eller? Och till den grad att du anser att det är fel att skriva om dem i tråden tydligen.

För mig är det ointressant om fodringsägaren är privatperson eller näringsidkare. För mig ligger problemet i att handla utan täckning på kontot. Det är lika illa när ett företag blåser ett annat företag som när en privatperson blir lurad.

Utöver det så ser jag i alla de tre fallen som du räknat upp inte som "olyckliga omständigheter" utan handling på eget bevåg.

Därimot anser jag att det finns fall där man är oskyldig till sina skulder, såsom när föräldrar skriver bilen på barnen och sedan låter barnen få betala böter etc när barnet är 18. Sådana fall får mig att vilja krypa ur skinnet av ilska. Men när människor självmant går i borgen (förutsatt de inte gör det under hot) så tycker jag inte synd om dem. Därimot kan jag tycka synd om människorna i personens direkta omgivning som drabbas av den hårda ekonomiska situation de lever i.

Jag är ingen kall människa som anser att vissa människor är sämre än andra som skrevs tidigare. Men jag tycker man ska betala det man är skyldig.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

På pricken - jag slipper skriva mer utförligt utan nöjer mig med att skriva under ditt inlägg!!
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Nu skrev jag fyra exempel...

Kan du förklara närmre hur man kan vara skyldig när man exv köpt ett hus, gjort allt man kan för att säkerställa att det är okej och det sedan visar sig vara obeboligt? Eller menar du att man ska ha buffert till att köpa 2 hus så man klarar sig om det går åt helvete? Eller hur man ska kunna förutse att man ligger i skilsmässa förlorar jobbet, måste sälja huset (som visar sig ha problem som inte har en aning om) samtidigt, ska man ha några årsinkomster på banken för att gifta sig för att man ska klara alla eventuella struligheter vid skilsmässa? Och hur tänker du när du anser att folk är skyldiga då banken förskingrat deras medel?

Jag kan inte fatta att det finns folk som är så kalla och okänsliga att de inte ser någonsom helst pardon utan är så fruktansvärt dömande. Nej jag menar inte att det är någonstans ansvar och att "någon" ska betala skulderna, en lite medkänsla kanske eller i vart fall inte ett stenhårt dömande. Och givetvis, det är helt okej att vägra sälja hästar till vem som helst oavsett skäl.

Ibland handlar det inte om hästar utan att få tak överhuvudet och slippa svälta. Man kan inte lägga hela inkomsten på att betala skulder, fordringsägaren vinner inget på att man svälter och fryser ihjäl (om man nu ska vara drastisk).
 
Senast ändrad:
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag kan inte fatta att det finns folk som är så kalla och okänsliga att de inte ser någonsom helst pardon utan är så fruktansvärt dömande. Nej jag menar inte att det är någonstans ansvar och att "någon" ska betala skulderna, en lite medkänsla kanske eller i vart fall inte ett stenhårt dömande. Och givetvis, det är helt okej att vägra sälja hästar till vem som helst oavsett skäl.

Ja jag håller med!!!
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Se inlägget, ja det var besiktigat. Det är inget unikt ärende även om det hör till ovanligheterna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 928
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 941
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 114
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har en häst som jag har till försäljning. Jag har haft honom i nästan ett år. De har varit mycket för oss med flytt mm . Jag...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 424
Senast: Tibben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp