Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

T

Toktjejen

Vet ej om posten ligger rätt annars går de bra att flytta den.

Nu undrar jag hur långt får säljaren gå igentligen vid ett hästköp.
Min kompis kompis går oxå i hästköps tankar och har nu äntligen hittat rätt häst och allt va fixat o klart samt att hästen skulle levereras till helgen.

Nu ringer ägaren för någon timme sen och säger att, nej tyvärr du får inte köpa hästen, nehe svara hon och undrade så klart varför. Har kollat upp dig och du har tyvärr skulder på kronofogden och då anser jag att man har inte råd att ha häst då de kostar så himmla mkt. Hon blev helt stum i telefon och säger surt, va har mina skulder med hästen att göra ??? Nej det känns inte bra och de känns som att hästen kommer att fara illa.

Hon utbrast o sa, ja har jobb o har haft hästar i hela mitt liv utan problem så varför skulle de va ett problem för över huvudtaget ??? Nej det känns inte bra så du får nog leta vidare och tack endå.

Klick så la dom på.

Tjejen mår jätte dåligt av detta o bad mig att skriva denna notis för att höra,
har säljaren rätt till att kolla upp dig utan anledning o misstanke ????

Säljaren faller för din annons o hoppas att du o hästen ska trivas, hur hade ni gjort i detta läge o finns de fler där ute som har råkat illa ut ang detta med skulder osv ????

Tacksam för svar !!!! :cry: :confused:

Hästen i fråga är en Varmblodsvalack som skulle kosta 5000:-
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag som säljare hade nog också dragit öronen åt mig om ev köpare har skulder hos KFM.
Om det är rätt eller fel struntar jag i, jag vill försäkra mig om att hitta så bra hem som möjligt åt de hästar jag säljer och att köparen inte har ekonomiska problem är en förutsättning imo.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag tycker faktiskt att säljaren verkar seriös och vettig.
Hade en potentiell köpare haft existerande skulder så hade jag också dragit öronen åt mig om det gällde min häst. Varför? Tja, för att jag vill minimera risken för att hästen hamnar i ett hem där veterinär och hovvård eftersätts pga ekonomiska bekymmer. Det finns inga garantier för att en skuldfri person tar bättre hand om hästen, men jag anser inte att en människa som har skulder att betala tillbaka ska köpa en häst innan skulderna är avbetalade. Oavsett om det gäller en häst för 5000 eller 100 000.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Det står säljaren fritt att sålla bland köpare.

Känns det inte bra för säljaren så är det klart att hon inte ska sälja till din kompis. Oavsett vilket skäl som gör att säljaren tycker att det inte känns bra.

Tilägg: vem som helst kan ringa till KFM och kolla upp någon annan. Det är helt fritt och kostar bara ett telefonsamtal.
 
Senast ändrad:
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag hade absolut dragit mig ur som säljare måste jag säga, tycker det var en ovanligt vettig säljare som tänkte på att kolla upp köparen!
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag som säljare hade nog också dragit öronen åt mig om ev köpare har skulder hos KFM.
Om det är rätt eller fel struntar jag i, jag vill försäkra mig om att hitta så bra hem som möjligt åt de hästar jag säljer och att köparen inte har ekonomiska problem är en förutsättning imo.

Jag håller med. Det ska ju gå ganska långt innan man hamnar hos KFM och i min värld betalar man av sina skarpa skulder innan man skaffar sig fler utgifter.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Ja, man kan göra kreditupplysningar på folk bara för att man vill, ta tex ratsit.

Jag kan faktiskt förstå köparen.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Ja det är väl självklart att säljaren har rätt att kolla upp köparen om denne vill?

Tycker jag lät som en klok säljare som är mån om att hästen inte ska vandra runt eller gå "lidande" pga dålig ekonomi.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Det ska ju gå ganska långt innan man hamnar hos KFM och i min värld betalar man av sina skarpa skulder innan man skaffar sig fler utgifter.
Även efter man har betalt av skulden har man ju en anmärkning, i flera år. Så det betyder inte att man har skulder kvar.

Jag fick anmärkning pga mitt ex och den är kvar ett par månader till, men inte är det fel på min ekonomi för det.


Däremot kan jag förstå som säljare att man drar öronen åt sig, men kanske ska man, om man för övrigt är förtjust i köparen, fråga om detta först istället för att bara neka.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag skulle inte heller sälja till någon med skulder till fogden, har faktiskt avvisat många köpare pg.av det el dålig ekonomi, på hästen vi har till salu nu. Jag har lite svårt för alla dessa köpare som lever på marginalerna tar sig råd att ha häst ????

Alla vet vi hur dyrt det kan bli då hästen behöver veterinärvård & rätt foderstat. När jag ute & åker bil ser jag alltid hästar i hagen som får för lite mat/protein & ser ut som fan..........upprör mig mkt *grr*

Annonsen på hästen vi har inne nu så har jag påpekat "ej avbetalning el foder" & tänka sig ingen hör av sig.
Bara det här med avbetalning...........varför ska dom låna av mig till hästen, vilket det innebär i princip. Tycker då man ska ta ett banklån el. låna av familj,vänner....................varför låna av en främling ??

Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa häst UTAN pengar.Nej allt för många tar sig vatten över huvudet då dom köper häst. Så jag har full förståelse för ägaren som inte ville sälja sin häst till henne, väldigt beundransvärt då hästen är så billig att hon sållar bland framtida ägare till sin häst.
Vi som är måna om våra hästar vill ju att dm ska få ett långvarigt hem, dålig ekonomi gör det mer osäkert. Speciellt våran som är så stor & äter för två *ler*
 
Senast ändrad:
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Var avtalet påskrivet?
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Ja, man kan göra kreditupplysningar på folk bara för att man vill, ta tex ratsit.

Nej, det får man faktiskt inte. Man måste ha ett legitimt skäl för att göra en kreditupplysning (och har behövt hela tiden, men däremot så har det varit svårt att styra upp när det inte gått ut någon omfrågekopia).

---
Uppgifter om privatpersoner får bara lämnas ut om det finns legitimt behov, till exempel vid kreditprövning, och personen ska få en kopia på informationen för att kunna kontrollera att den är korrekt.
---
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kreditupplysningslagen/
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Även efter man har betalt av skulden har man ju en anmärkning, i flera år. Så det betyder inte att man har skulder kvar.

Jag fick anmärkning pga mitt ex och den är kvar ett par månader till, men inte är det fel på min ekonomi för det.


Däremot kan jag förstå som säljare att man drar öronen åt sig, men kanske ska man, om man för övrigt är förtjust i köparen, fråga om detta först istället för att bara neka.

Fast det är stor skillnad på att ha en betalningsanmärkning och att ha skulder hos KFM
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Hon har både jobb och familj och gubben har fast jobb, så jag anser själv att dom har inga problem då dom har haft häst i många år.

Jag själv kollar aldrig upp folk på kredit om ja skulle sälja tex, MEN där emot är jag noga med vart den hamnar och om dom kan ta hand om hästen som dom lovar.

Varför ska folk kränka andra människor för att dom råkar ha skulder, hon har jätte bra referenser m.m.m.m. :(

Självklart avgör säljaren om dom vill sälja hästen fast skulder m.m.m.

Men har aldrig råkat ut för att säljarna gör koll, visst om hästen kostar över 50.000 så kan jag väl förstå det !!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Det handlar väl inte om att kränka andra människor?

Det är bara att acceptera att säljaren inte anser den här köparen som lämplig ägare till hästen. Eftersom säljaren är hästens nuvarande ägare behövs det egentligen ingen vidare förklaring, denne säljer till den som h*n anser är mest passande.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Men har man skulder hos KFM är det så att KFM har rätt mycket inflytande på ekonomin. Det kan få förödande effekter när man har en häst att sörja för, till råga på allt en häst som inte har något värde i omgivningens ögon, d v s kan vara svår att bli av med snabbt om pengarna tryter.

Har man en anmärkning men inga skulder kommer saken i ett annat läge, i alla fall för mig.

Förstår inte hur du får det till att kompisen blivit kränkt? Det är ett helt normalt förfarande vid affärer, att göra en ekonomisk kontroll över köparen. Hade inte kompisen räknat med det?
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Nej för hon har aldrig råkat ut för det tidigare !! :mad:
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Det är nog bara att räkna med i fortsättningen, att det är en risk att säljare backar p g a misstänkt bristande ekonomiska förutsättningar.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Hon har både jobb och familj och gubben har fast jobb, så jag anser själv att dom har inga problem då dom har haft häst i många år.

Jag själv kollar aldrig upp folk på kredit om ja skulle sälja tex, MEN där emot är jag noga med vart den hamnar och om dom kan ta hand om hästen som dom lovar.

Varför ska folk kränka andra människor för att dom råkar ha skulder, hon har jätte bra referenser m.m.m.m. :(

Självklart avgör säljaren om dom vill sälja hästen fast skulder m.m.m.

Men har aldrig råkat ut för att säljarna gör koll, visst om hästen kostar över 50.000 så kan jag väl förstå det !!

Men om köparen har de så himla bra ställt så kan hon väl betala av skulden först och köpa häst sen?

Och veterinärvård är lika dyrt oavsett vad hästen kostade i inköpspris.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 504
Senast: bobbbo
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 305
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 028
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har en häst som jag har till försäljning. Jag har haft honom i nästan ett år. De har varit mycket för oss med flytt mm . Jag...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 308
Senast: Tibben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp