Bukefalos 28 år!

Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Märk väl att jag endast kommenterade din kommentar att folk hos KFM inte är seriösa och jag la inte in något om försäljarens val.

Det är ett faktum att man kan gå från välbeställd till 0 i massor av olika scenarion som man inte kan rå på. Livsavgörande händelser som ställer saker och ting på sin spets...sjukdom, dödsfall o.s.v. Det har inget med huruvida människor är oärliga eller ej. Bara för att någon har skulder hos kronofogden innebär inte att det handlar oärliga människor med taskig betalningsmoral.

Håller helt med om att det finns olyckliga omständigheter som kan medföra att människor hamnar hos KFM. Men då gör man så gott man kan och skaffar sig inte lyxvaror som medför dyra månatliga utgifter innan skulden är avbetald? Kommentarerna om oansvarighet/oseriositet är nog mer grundade på trådens huvudfråga än att så skulle vara fallet rent allmänt..
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Men om köparen har de så himla bra ställt så kan hon väl betala av skulden först och köpa häst sen?

Och veterinärvård är lika dyrt oavsett vad hästen kostade i inköpspris.

Nu vet vi ju inget om hur skulder och deras ekonomiska situation ser ut alls. Hur stora skulderna är osv.
Det går att ha hyfsad ekonomi och skulder på KFM, beror på hur man prioriterar osv.
Sen finns det dom som inte är reg. på KFM men som kanske inte alls har råd med häst.
Så som säljare kan man inte vara säker på ek. situation egentligen . Det bästa är nog att prata med köpare, titta var hästen ska vara , skriva kontrakt så man kan återköpa hästen osv.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Skatteskulder har ett helt annat förfarande än vanliga leverantörsskulder. En skatteskuld hamnar direkt (utan påminnelser) hos KFM utan möjlighet att bestrida, betalar man dock inom avsatt tid så blir det ingen synlig betalningsanmärkning.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Det enda jag påstod var, att man faktiskt kan hamna hos KFM utan att ha låg betalningsmoral.
Om hon fick en betalningsanmärkning eller inte, det vet jag faktiskt inte.
Naturligtvis betalade hon omgående!


Och självklart anser jag oxå att man inte ska ha häst om man har såna skulder att man inte kan sörja för hästen,både i det dagliga och det oförutsedda!

Som jag sa,jag skulle inte heller sälja till någon som har skuld hos KFM
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag tycker inte att saken handlar om huruvida man kan ha hyfsad ekonomi trots skulder hos kronofogden. Och visst kan saker hända i livet som gör att man hamnar hos kronofogden utan att vara oseriös eller oansvarig.

Men... det är ju inte bara några siffror hos en myndighet det handlar om. Bakom siffrorna står ju någon som faktiskt inte har fått sina pengar. Och innan man då köper nya grejer (som inte är livsnödvändiga) och dessutom skaffar sig nya månatliga kostnader, ska man givetvis se till att betala det man redan har skuld på. För det är ju inget beviljat lån det handlar om.

Det är helt enkelt någon annans pengar man handlar för och så vida den människan/företaget/myndigheten som man har skuld till inte uttryckligen sagt "jomen varsågod - ta mina pengar och köp något kul för" så är det inte okej. Det kan ju till och med vara så att den man har skuld till gärna vill ha en häst men inte har råd pga att man inte har fått sina pengar...

Däri ligger det oseriösa och oansvariga i det här fallet OCH i många andra fall när det handlar om skulder hos KFM.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Märk väl att jag endast kommenterade din kommentar att folk hos KFM inte är seriösa och jag la inte in något om försäljarens val.

Det är ett faktum att man kan gå från välbeställd till 0 i massor av olika scenarion som man inte kan rå på. Livsavgörande händelser som ställer saker och ting på sin spets...sjukdom, dödsfall o.s.v. Det har inget med huruvida människor är oärliga eller ej. Bara för att någon har skulder hos kronofogden innebär inte att det handlar oärliga människor med taskig betalningsmoral.
Nej oärliga är väl att dra det till sin spets. Vi får helt enkelt vara överens om att inte komma överens. Jag för min del är övertygad om att de flesta fallen absolut inte handlar om människor som utsatts för livsavgörande händelser utan ren och skär överkonsumtion. Därmed inte sagt att ovanstående inte existerar men det lär knappast vara norm. Man har ju ett ansvar inför närstående också med ex försäkringar. Om jag skulle råka ut för en olycka imorgon vet jag att min familj kan bo kvar i huset.

För övrigt håller jag med MalinJ, en seriös köpare betalar definitivt av skulden först innan man skaffar en lyxvara som ju en häst faktiskt är.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

kl

Jag anser att säljaren har varit mycket ansvarsfull som kollat upp köparen. Mer sånt!

Har man skulder ska man väl fan inte köpa nåt alls innan skulden är betalad? :confused:
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Det enda jag påstod var, att man faktiskt kan hamna hos KFM utan att ha låg betalningsmoral.
Om hon fick en betalningsanmärkning eller inte, det vet jag faktiskt inte.
Naturligtvis betalade hon omgående!


Och självklart anser jag oxå att man inte ska ha häst om man har såna skulder att man inte kan sörja för hästen,både i det dagliga och det oförutsedda!

Som jag sa,jag skulle inte heller sälja till någon som har skuld hos KFM

Fast nog är väl betalningsmoralen rätt så låg om man väljer att göra en så pass dyr investering som ett hästköp är, innan man betalat sina skulder? Det är ju det som skiljer din mamma och TS:s kompis åt. Att din mamma betalade omgående.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Självklart kan man bli nekad behandling! Det är ju mer regel än undantag att man får ställa ekonomisk garanti om man kommer med oförsäkrad häst alt. oklar försäkring (d v s den går inte att kontrollera vid tillfället, det finns reservationer etc).

Inga pengar, ingen behandling.

beror på vad du menar med neka behandling.
De kan neka till en buköppning, men inte till avlivning. Djurskyddet gör att de inte får neka nödvändigt för att minska hästens lidande.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Behandlig är behandling. Avlivning är avlivning.

Att de kan neka avlivning är en sak, att man sedan får betala för den (och det är rätt dyrt) är en annan sak. Och jag tror att det för en säljare inte spelar så stor roll, jag hade i alla fall varit tryggare med att köparen - om denne blir ägaren - hade haft resurs att i alla fall behandla mindre åkommor.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag talar inte om köpare-säljare.
Jag talar om vad som en veterinär kan neka en skuldsatt person.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Och jag menar att behandling och avlivning är två skilda saker. Det är ju trots allt inte ofta man kommer in med akuta grejor som gör att man direkt avlivar på klinken. Det är många fall där hästen blir utdömd, men inte bedöms vara akut sjuk så att avlivning direkt på plats i djurskyddsyfte görs.

Då skickar kliniken hem med motiveringen att behandling inte är ekonomiskt möjligt och avlivning får ske hemma istället.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Inte i de fall där det är dåligt ur djurskyddsynpunkt att transportera hästen. Exempelvis tarmvred. Hästen kan ha kommit in med kolik som utvecklas till tarmvred.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Det finns ingenting som säger att du måste gå via inkassobolag. Du kan själv skicka in ansökan.

Visst :) Det var därför jag skrev "brukar" ;)
Det är väldigt sällan som en företagare skickar förfallna fakturor direkt till KFM utan att först ha överlämnat dem till inkassobolag. Privatpersoner däremot går sällan via inkasso (och som jag tolkade inlägget av Hæst så var det en räkning, vilket gjorde att jag förutsatte att det var ett företag inblandat)
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Trots allt är det nog betydligt vanligare att man kommer in med en rörelsestörning än tarmvred. Och i akuta fall måste de självklart ta bort hästen oavsett ägarens ekonomi.

Men som sagt; jag har diskuterat behandling, inte avlivning.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Kl

Som skuldsatt hos fogden ( fick mina skulder pga ett tidigare förhållande som var destruktivt och mitt ex förskingrade pengar) Innan jag hamnade hos fogden var jag den som alltid betalade i tid jag hade fast jobb och skötta mig och naiv som jag var så såg jag ner på dem som sitter i min sits som jag är nu.

Vem som helst kan hamna där jag är av någon anledning det handlar sällan om dålig betalnings moral det handlar oftast helt enkelt att pengar inte finns så man kan inte betala. Bara för att man tidigare hade en buffert och jobb så kan den fort ta slut om något oförutsett händer.
Det går fortare än många tror att hamna hos fogden ni som säger anat vet faktiskt inte vad ni pratar om.

Att säljaren kolade upp köpparen tycker jag är okej och visar på en seriös säljare. men däremot tycker jag att det är för lätt att kolla upp folk alldeles för lätt. Jag kämpar för att bli av med mina skulder sliter gnetar och läger allt på det. Min räddning hade varit att få ett vanligt jobb. men det är för mig omöjligt att få jobb just för att det är för lätt att kola upp att jag har skulder. Folk vill inte anställa skuldsatta för att de just är skuldsatta.

Vem som helst kan hamna här i min sits så döm ingen för det kan vara du nästa gång.
och bara för att provvisera jag jag har egen häst trots att jag har mina skulder.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Du får inte ta det här som en påhopp, men var det inte du som i en annan tråd inte ens hade ekonomi för att betala en avlivning för din häst? Om man vänder på det, skulle du idag, om du inte redan ägde häst, gå och köpa en häst innan du betalat av dina skulder?
Jag (och jag tror många med mig) ser inte ner på skuldsatta personer och jag dömer ingen.. men jag anser det vara ytterst oansvarigt att välja att lägga pengar på onödiga saker (i detta fall en häst) om man har skulder.
Vi är nog alla överens om att vem som helst kan hamna hos KFM, men då gör man rätt för sig så snart man kan genom att göra avkall på annat för att lösa sin skuld snarast.
Jag kan inte riktigt se varför en arbetsgivare skulle välja bort att anställa en bra och kompetent arbetstagare på grund av skulder.
Jag tycker att det är bra att det är så lätt att kolla upp folks skulder, det gör att man undviker att bli blåst på pengar..
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

och bara för att provvisera jag jag har egen häst trots att jag har mina skulder.

Provosera ... Enligt en annan tråd så har du ju svårt att ge hästen det den skulle behöva och som det lät i den tråden både i vård ,stall och skötsel när den fick gå ensammen och skulle få en kompis som skulle få leva på halm (om jag inte tar fel nick )

Så visst är det provoserande att läsa ditt inlägg och allrahelst att du visst kan ha häst fast du har sååå dålig ekonomi .

Mia
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Vill ändra lite :D Menar att det känns provoserande att någon vill provosera när man har svårt att ta hand om sin häst ekonomiskt .

Skillnad till att vara hos kronofogden och ändå ha häst men att man ändå kan ta hand om den . Typ eller nåt:confused: ;) Så menar jag ju .

Mia
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Ska man vara noga: provocera.

Nej, det kan för vissa gå fort att hamna hos fogden. Men väl där försöker man väl ändå göra rätt för sig? DET är hög betalningsmoral. Att istället lägga x tusen kronor per månad på en häst när man kunde tagit samma summa för att betala av sina skulder är INTE hög betalningsmoral.

Det är skillnad på en anmärkning och en aktiv skuld hos KFM, i alla fall i mina ögon. Har man skulder hos KFM har de faktiskt rätt så mycket att säga till om vad gäller den disponibla inkomsten. Och det gör det svårt att hålla djur på ett vettigt sätt.

Självklart ska det absolut vara lätt att kolla upp vilka som inte sköter sina betalningar! Det är ju grunden för alla affärer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 486
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 832
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 099
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har en häst som jag har till försäljning. Jag har haft honom i nästan ett år. De har varit mycket för oss med flytt mm . Jag...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 417
Senast: Tibben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp