Bukefalos 28 år!

Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Men när du hade betalat den så har du ju inte längre skulder hos kfm "bara" en anmärkning.

Så som ts har skrivit så har köparen en skuld hos kfm. Hon är alltså skyldig pengar.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Tyckte det var bra av säljaren, speciellt med en så pass billig häst. Risken för att denna blir vandringspokal är redan stor. Jag hade iofs inte sålt en häst för en så billig peng, just av den orsaken att folk tänker: oo vad billig" och sen inte tänker på att en häst för 5000 kr kostar lika mkt i månaden som en för 50 000 kr..ungefär så.

Jag hade aldrig sålt min häst till en med skulder. Eloge till den säljaren, trots att jag tycker hon säljer alldeles för billigt..Men det är en annan diskussion..
Bra jobbat att kolla upp så grundligt!:bow:

trist för din kompis, men hon kanske ska betala av skulderna först..

/ J med egen Ridtravare
 
Senast ändrad:
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

KL

Är en häst föresten någonting som KFM skulle kunna tänka sig ta om det blev utmätning? Kan ju knappast räknas som en "nödvändighet" och den hindrar ju den skuldsatte från att betala av mer i månaden. Kan säljaren haft sådana funderingar eller tänker jag tokigt här?
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

KFM kan förvisso ta en häst för utmätning men de undviker det gärna. Det eftersom en häst inte alltid är så lättsåld och det kan bli rätt höga kostnader för KFM att förvara hästen tills den är såld. För att KFM ska plocka någon egendom till utmätning så ska vinsten av försäljningen göra det motiverat. (En häst för 5' gör med all säkerhet att det inte är motiverat.)
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Nä det har du rätt i. För en 5000 kr pålle blir det inte särskilt motiverat. Men kan de inte kräva att den ska avyttras på något sätt eftersom den även i billigaste fall kostar några tusen i månaden? Känns bara lite "fel" att man kan ha råd att ha häst men inte ha råd att betala sina skulder.....

Känns som lyxkonsumtion i det läget. :crazy:
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Säljaren kan neka av precis vilken anledning denne vill. Om säljaren vill neka din vän för att hon tycker vännen är ful (OBS, enbart överdrivet exempel) så har hon rätt till det med. Det verkar vara en seriös säljare din vän stött på, vilket jag tycker brukar vara väldigt ovanligt i den prisklassen och inom rasen (antar att du menar ridtravare?). Självklart är det väl tråkigt att man ska dömas av en sådan sak, men å andra sidan har inte säljaren så himla mycket att gå på heller.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Säljaren gör helt rätt i mina ögon.

Det är inte inköpet som kostar mest utan att hålla hästen. Inser att jag trampar en del på tårna men jag hade aldrig sålt en häst till någon med KF-skulder eftersom det ofta betyder att man är ekonomiskt oansvarig. Har man skulder hos kronofogden fattar jag ärligt talat inte varför man ska köpa en häst överhuvudtaget. Lös ekonomin först!
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Ja och nej. Kronofogden lär bli rätt glad att även få 5000 i inbetalning på skulden, jmf med att lägga de pengarna om man har skuld, på en ny häst. : )


Helt korrekt.
Att köpa en häst för 5000:- är inte mkt, MEN den kostar i stort sett lika mkt eller tom mer varje månad att försörja, så varför inte betala sin skuld först, och sen köpa häst med gott samvete och känna att man faktiskt HAR råd med det.
Jag tycker säljaren agerade helt rätt, jag skulle gjort samma sak.
Så många som köper billig häst och sedan inte har råd med vare sig vet, hovslagare, foder osv som i slutändan ofta resulterar i en mkt dyrare häst än vanligt pga skador osv.
Och ang att sambon har jobb, stadig ekonomi osv, vad säger det?? Inget alls om köparen, som är den som ska vara betalansvarig.
Jag kanske låter hård, men jag tycker säljaren gjorde helt rätt.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Håller med de innan, man köper inte en häst om man har skulder till KFM, då lägger man de pengarna på att betala av skulderna och SEN när man är skuldfri så kan man fundera på att spara ihop pengar till ett ev. hästköp.

Självklart älskar hon hästar och skulle göra vad som helst för dom, men faktum kvarstår. Hästägande är ett lyx som man kan unna sig om man har pengar till det. Bara för att du har häst, grannen har häst och kompisen har det så betyder det inte att hon har förutsättning att köpa häst.

Eftersom hon nu har haft häst i hela sitt liv så torde hon veta att det kostar. Pengar som hon inte har, pengar som "blir över" efter mat på bordet och tak över huvudet ska gå till KFM inte till annat lyx som man vill ha för att trösta sig själv med. Det är nog tyvärr en sanning som din komis kompis inte vill se. Det gör henne inte till sämmre människa, men det gör att hon borde koncentrera sig på att få bort skulderna så att hon sen kan njuta av livet och ha råd till det hon vill=häst.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Håller med de innan, man köper inte en häst om man har skulder till KFM, då lägger man de pengarna på att betala av skulderna och SEN när man är skuldfri så kan man fundera på att spara ihop pengar till ett ev. hästköp.

Självklart älskar hon hästar och skulle göra vad som helst för dom, men faktum kvarstår. Hästägande är ett lyx som man kan unna sig om man har pengar till det. Bara för att du har häst, grannen har häst och kompisen har det så betyder det inte att hon har förutsättning att köpa häst.

Eftersom hon nu har haft häst i hela sitt liv så torde hon veta att det kostar. Pengar som hon inte har, pengar som "blir över" efter mat på bordet och tak över huvudet ska gå till KFM inte till annat lyx som man vill ha för att trösta sig själv med. Det är nog tyvärr en sanning som din komis kompis inte vill se. Det gör henne inte till sämmre människa, men det gör att hon borde koncentrera sig på att få bort skulderna så att hon sen kan njuta av livet och ha råd till det hon vill=häst.

Håller med till fullo! Man skaffar sig inte onödiga utgifter när man har skulder att betala till KFM.

*kl*
Min åsikt är också att det är ekonomiskt oansvariga personer som har skulder hos KFM. Det är ett ganska långt förfarande innan man hamnar hos KFM.. Dvs man brukar få ganska många chanser att betala skulden innan den hamnar hos KFM.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag kan inte annat än att hålla med, det verkar ytterst oklokt att köpa häst innan skulderna är betalda, för att inte tala om oseriöst.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag vet faktiskt inte :o Just hästar står det nog inget om i min litteratur heller. (Läser till jurist och har bl.a. läst om just obeståndsrätt.) De flesta andra saker i den prisklassen, t.ex. bilar och motorcyklar, går ju att ställa av om de inte är vettiga att sälja. Därmed blir det ju heller ingen löpande kostnad mer än ev. förvaring.
Jag tycker att hästen i ett sådant fall borde säljas för att minska de löpande utgifterna.
Ska försöka komma ihåg att kolla noggrannare i eftermiddag.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag hade gjort exakt så här om jag skulle sälja en häst. Självklart kollar man upp köparen! När sedan hästen är såld vill jag leva i förvissning om att jag gjort så mycket jag kunnat för att hästen ska få det bra på sitt nya hem.

När jag köpte häst i somras kollade jag upp säljaren också (dock ej hos KFM, känns ju knappast relevant för en köpare). Kanske onödigt och knäppt enligt vissa, men en häst är allt för dyr för att man ska slarva, oavsett om man är säljare eller köpare.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag kan förstå att man inte säljer ett djur, som man antagligen har känslomässiga band till, om man är minsta orolig för att det inte ska tas om hand om ordentligt. Så kan förstå att en kronofogdeskuld är ganska avskräckande eftersom att - som någon sa tidigare - man har väldigt nedsatt makt över sin ekonomi.

Däremot, så tycker jag att det är tråkigt att tänka att köparen måste ha stora marginaler i ekonomin, för let´s face it, inte många i har RÅD att skaffa häst. Det handlar ju om att prioritera.

Eller jag kan inte tänka mig att det finns folk därute (inte många iallafall) som bara går runt och undrar vad dom ska göra med de 10 000 extra varje månad ;)

Jag kommer nog aldrig ha en stabil eller fantastisk ekonomi då jag ska utbilda mig till journalist och man vet ju hur mkt fasta och välbetalda jobb det finns i DEN branchen ;) Men om jag en dag får min efterlängtade häst så kommer jag alltid se till att den har allt den behöver, om det så innebär att jag får leva på nudlar och cykla flera mil om dagen i snöstorm!

Det måste ju finnas många (vuxna) därute som har samma inställning. Kan man inte se mer på personens ansvarskänsla och inställning?

En mindre bra ekonomi ska inte hindra från att få sin dröm uppfylld, tycker jag. Inte om man verkligen förstår ansvaret man tar på sig. Men en kronofogdeskuld kanske är att ta i lite eftersom man tappar makten över sina pengar, och inte kan ta lån om nåt skulle hända, hästen blir jättesjuk och du behöver punga ut med femsiffriga belopp. Det känns lite riskabelt.

Men jag hoppas att det finns människor därute som förstår att sälja sina hästar till såna som verkligen kommer att älska dom och ta hand om dom till varje pris, snarare än ser till personer som har tiotusen över varje månad, för i sådant fall kommer såna som jag aldrig få sin efterlängtade mule att pussa på..

:(
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Det är väl inte svart eller vitt? Det är en stor gråzon också.

Och även om man är beredd att äta nudlar och cykla behöver inte det betyda att man egentligen har utrymme i ekonomin för en häst, det kan hända mycket som kostar ofantliga summor.

De flesta hästägare har nog en medelinkomst och prioriterar ner annat för att ha råd med hästen. Det är ju inte det som diskuteras här, huruvida man har INKOMSTEN att klara hästen. Här pratar vi om SKULDER som gör att man inte själv "äger" sin ekonomi.

En regelrätt kreditupplysning tycker jag inte är relevant, däremot ett samtal till KFM. Om man har skulder där, har man ju redan meddelat med önskvärd tydlighet att man inte har pengar att betala ens det nödvändigaste. Har man verkligen utrymme för en häst då?
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

När jag köpte häst i somras kollade jag upp säljaren också (dock ej hos KFM, känns ju knappast relevant för en köpare).

Jag tycker det är högst relevant. Det är ju en del trådar där man reklamerat hästar som inte varit friska, där säljaren inte har pengar att betala tillbaka köpeskillingen.

Jättetrist att köpa häst för 75 000 kr, hästen reklameras, men säljaren har inga pengar att återbetala. Kanske finns det fler hästköpare som varit missnöjda, och det ligger skulder på KFM som härör från tidigare hästaffärer?

Med ett enkelt telefonsamtal kan man få reda på mycket, både det som finns (skulder) och det som inte finns (inga skulder och ouppklarade affärer hos KFM).
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jo, jag vet, ni diskuterar skulder, och har man inte makten över sin ekonomi så blir det svårt även om man lever på nudlar - ja. Såklart man ska kunna stoppa ett köp om man ligger hos kronofogden, man kan ju likna ett hästköp vid en avbetalning eftersom att man binder upp sig på en summa som ska betalas varje månad, och då nekas man om man har skulder hos kronofogden. Så det känns logiskt.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Kan man inte se mer på personens ansvarskänsla och inställning?
Det är ju exakt det säljaren har gjort. Kronofogdeskulder säger en hel del om en persons ansvarskänsla och inställning. ;) Precis som Highcat skrev så är det ju inte direkt så att man hamnar hos fogden om man får en påminnelse. .
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

KL

Nu ska jag ställa nästa korkade fråga :o men jag har tack och lov aldrig behövt åka med en häst oplanerat till klinik. Så vad händer för den som har skuld hos KFM som måste till klinik? Är det kontant betalning som gäller eller kan även de få en faktura? Vad jag förståt så brukar människor med betalningsanmärkningar sällan bli fakturerade av företagare utan de blir nekade eller måste betala kontant. Kan t.o.m hästägaren nekas dyr men nödvändig vård för hästen och ta tvingas välja avlivning i stället (om inte vården täcks av försäkringen)?

Isf skäl nog att inte vilja sälja en kär häst till en skuldsatt.

Frågvisa Voff :angel:
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Självklart kan man bli nekad behandling! Det är ju mer regel än undantag att man får ställa ekonomisk garanti om man kommer med oförsäkrad häst alt. oklar försäkring (d v s den går inte att kontrollera vid tillfället, det finns reservationer etc).

Inga pengar, ingen behandling.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
30
· Visningar
3 134
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 562
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 081
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har en häst som jag har till försäljning. Jag har haft honom i nästan ett år. De har varit mycket för oss med flytt mm . Jag...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 363
Senast: Tibben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp