Bukefalos 28 år!

Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag hade faktiskt gjort exakt det samma som den säljaren. Häst ÄR dyrare än vad många räknar med och många tar sig vatten över huvudet. Särskilt när hästen "bara" kostade 5000. För säljaren är din vän en fullkomlig främling. Om hon bara haft otur och hamnat hos fogden p.g.a någon annan och är superkapabel att ta hand om hästen har säljaren inga garantier för.

När jag sålde min förra häst så skrev jag utförligt i annonsen att bara de med stadig ekonomi gjorde sig besväret att ringa och jag fick flera trevliga och seriösa intressenter.

Sen är det klart att man som säljare kanske kan fråga hur det kommer sig det här med ekonomin och fråga hur situationen egentligen ser ut. Kanske man kan komma fram till en lösning ändå. Men då gäller det också att våga lita på en okänd människa. Att både säljare och köpare ljuger sig blå i hästaffärer är ju inget ovanligt tyvärr.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Men om köparen har de så himla bra ställt så kan hon väl betala av skulden först och köpa häst sen?

Och veterinärvård är lika dyrt oavsett vad hästen kostade i inköpspris.

:bow: :bow: :bow: Exakt!
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

KL
Uppenbarligen en säljare som är mycket mån om sin häst, som dessutom är en varmblodstravare för 5000, som i sig riskerar att bli vandringspokal. Tycker säljaren agerat mkt klokt och verkar mån om sin häst.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Vill inte lägga mig i hennes ekonomiska problem, tycker det är taskit att dra sig ur i sista stund...
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Verkar skumt att säljaren kollat upp tjejen så pass väl? Kan man verkligen göra det bara sådär utan tillstånd?

Däremot tycker jag att säljaren har helt rätt i sina åsikter, dom väljer ett hem väl och det är väl kanon! Även om hästen bara kostar 5000 i inköp så kostar det mycket att ha häst och om det dessutom skulle hända något så sitter man väl ganska illa i skiten.

Synd för din kompis förstås...
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Det är väl bättre att dra sig ur än att genomföra och ångra sig? Får man inte information förrän i sista stund så kan man ju inte agera förrän då.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Som jag skrivit innan; vem som helst kan kolla vem som helst. Bara att ringa KFM och fråga.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Vaddå taskigt? Säljaren äger hästen och väljer huruvida de anser köparen lämplig eller ej. Att hon gjort en kredit koll på köparen säger väl om ngt att det var sista steget hon ville dubbelkolla innan köp gick igenom, därav kanske lite kort besked.
Du kan väl vända på saken och fråga dig, om du skulle sälja din egen älskling, om du då inte skulle vilja försäkra dig att den kommer till ett hem med god ekonomi dvs goda förutsättningar i den aspekten, att hästen får stanna? särskilt om det är en travare som annars lätt riskerar att bli vandrings pokal eller åka till slakthuset pga sitt låga pris.

I övrigt undrar jag hur man tänker om man tycker att det är en bra ide att köpa en häst om man har skulder hos KF? Borde inte rimligen fokus ligga på att betala igen den skulden, inte hitta nya utgiftskällor?
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Vill inte lägga mig i hennes ekonomiska problem, tycker det är taskit att dra sig ur i sista stund...

Men hade det inte varit taskit om hon köpt hästen och sen inte kunnat försörja för den?

Men faktum är att hon har ekonomiska problem (annars är man inte hos KF) och nu vill hon skaffa sig en utgift till i form av häst som i bästa fall är minst 2500 i mån. ( Om hon har eget stall, kan ha hästen barfota, hästen är lättfödd, minsta möjliga försäkring och möjlighet till eget hö)

Skulle du exempelvis sälja en hund till någon du viste var missbrukare? Visst, det behöver inte betyda att djuret kommer att fara illa men visst ringer det en herrans massa varningsklockor? Varför? För det är inte alls ovanligt att det blir problem....

En sund person tycker jag reder ut sin ekonomi innan man skaffar sig en ny utgift. Travare för 5000 kommer alltid att finnas.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Hon har både jobb och familj och gubben har fast jobb, så jag anser själv att dom har inga problem då dom har haft häst i många år.

Jag själv kollar aldrig upp folk på kredit om ja skulle sälja tex, MEN där emot är jag noga med vart den hamnar och om dom kan ta hand om hästen som dom lovar.

Varför ska folk kränka andra människor för att dom råkar ha skulder, hon har jätte bra referenser m.m.m.m. :(

Självklart avgör säljaren om dom vill sälja hästen fast skulder m.m.m.

Men har aldrig råkat ut för att säljarna gör koll, visst om hästen kostar över 50.000 så kan jag väl förstå det !!
Fast priset på hästen avgör ju inte att man kollar upp de eventuellt nya ägarna? Det handlar ju om att man bryr sig om hästen och vill den väl samt vill undvika att den blir en vandringspokal.

Jag hade noga kollat upp alla aspekter vid försäljning av häst. Allt som står i min makt som säljare, med andra ord, för att hästen ska få ett bra hem och ett bra liv hos de nya ägarna.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Men har aldrig råkat ut för att säljarna gör koll, visst om hästen kostar över 50.000 så kan jag väl förstå det !!

Men vadå? det spelar väl ingen roll om hästen kostar 5.000 eller 50.000 att köpa in? det handlar om månadskostnader.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Ja och nej. Kronofogden lär bli rätt glad att även få 5000 i inbetalning på skulden, jmf med att lägga de pengarna om man har skuld, på en ny häst. : )
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Helt rätt gjort av säljaren enligt mig. Det ÄR dyrt att ha häst (själva inköpet är ofta den minsta kostnaden, i detta fall motsvarar inköpspriset bara ca 2-3 månadskostnader, och då under förutsättning att hästen håller sig frisk hela tiden)

Dessutom är min ståndpunkt den att har man skulder hos KFM så ska de skulderna betalas av först. (det krävs en hel del för att hamna hos fogden öht...)
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

*KL*

Jag hade gjort samma beslut som säljaren, absolut!
Har man skulder till kronofogden antar jag att man inte har så mycket i plånboken varje månad. Hur löser man uppkomna veterinärräkningar? Kanske ett flertal gånger efter varandra, ett år hade jag 15 besök hos/av veterinär på 4 månader. Om hästen måste åka och få en behandling som sträcker sig över veterinärvården? Nu i vinter har min ena haft kolik, vips så är det 3500 kronor extra som ska ut denna månaden, osv.

Jag hade inte heller sålt min häst till någon som är hos kronofogden.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

*KL

Jag måste nog sälla mig till skaran som har full förståelse för säljaren. Även om hästen inte har så högt marknadsvärde vill man ju att den ska hamna hos någon man verkligen tror kan ta hand om den på bästa sätt. Att inte ha skuld hos KFM känns som en sådan förutsättning.

Jag kan i och för sig också ha en viss förståelse att TS kompis blev besviken när det nästan var klart, men det är ju "bara" att ta pengarna som skulle läggas på hästen, betala skulden och sen leta ny häst. Det brukar ofta finnas flera trevliga individer till salu.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag skulle också dra åt mig öronen om jag fick veta att köparen har skulder som ligger hos KFM.
Jag vill veta att köparen har råd att ringa veterinär om det behövs, och har råd att ge hästen foder osv.
Det kostar mycket att ha häst, och ofta många oförutsedda utgifter kan dyka upp.
Att hästen kostar bara 5000 har inget med det att göra, det är resten som kostar mycket pengar.
Och jag skulle inte våga sälja till någon som jag inte vet har råd med detta.
Har man skulder hos KFM så har man mest troligt ekonomiska problem. Annars skulle man nog betala av dom innan man drog på sig mer utgifter.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Men om nu mannen har en bra ekonomi så förstår jag för det första inte varför de inte betalar av skulden? Han drabbas ju också av hennes skuld.
Och om det är så att skulden är avbetald men pricken finns kvar så hade det väl varit smartare om mannen varit den som skrivit på köpeavtalet?

Personligen så förstår jag att säljaren backade.
Hur köparen ens får för sig att skaffa ännu en utgiftspost, dessutom en stor en, när denne har skulder hos KFM är rätt obegripligt. Betala av skulden kvickast möjligt så är det fritt fram sen att första arbeta upp en stabil ekonomi och sedan köpa en häst. Hästar finns det många att köpa.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag vet inte hur det fungerar men om det var ens stor skuld hade inte jag heller velat sælja.
Men man kan faktiskt hamna hos fogden utan att ha stora skulder också.
Jag hade en rækning på ca 200 kr som glømdes bort och efter en lång utlands resa på några veckor hade den væxt till en rækning på øver 1000 kr och var hos fogden nær jag kom hem.
Men det betalade jag så fort jag såg det.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Med mina erfarenheter skulle jag inte ha sålt min häst till en köpare med skulder hos kronofogden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
30
· Visningar
3 139
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 562
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 081
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har en häst som jag har till försäljning. Jag har haft honom i nästan ett år. De har varit mycket för oss med flytt mm . Jag...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 363
Senast: Tibben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp