Bukefalos 28 år!

Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

bären smakar bra,men det är inte mycket kött i förhållande till kärnan.
Men rätt tuktade lämnar de ett ypperligt virke + fåglarna gillar dem och räv o grävling tar de bär som blåser ner...de gillar också sött.

det har stått en torpstuga i backen tidigare och även ngr gamla fågelbärsträd så vi behöver bara röja fritt kring de ungträd vi vill behålla.
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Vanliga fritt växande sötbär.

Fågelbär (sötkörsbär, skogskörsbär) är stamformen till de odlade söta körsbärssorterna (bigarråer). Det är en art som är spridd i enstaka exemplar i skogarna, men som ibland odlas aktivt. Virket är eftertraktat ("svensk teak").
Fågelbär (Prunus avium):up:
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Lite evidensbaserade nyheter på vargfronten:


Vargen påverkar varken fårnäring, markpris eller den socioekonomiska utvecklingen på en ort.
Det framgår av en studie från SLU, Sveriges lantbruksuniversitet.

Befolkningsutveckling, utbildnings- och inkomstnivå är ofta negativ i områden med varg men många
kommuner utan varg har det minst lika svårt. Utvecklingen sker oberoende av vargen, enligt rapporten.

Antalet fårbesättningar har ökat mellan 2001 och 2012 och även antalet får ökar. Där har forskarna inte
heller funnit någon koppling till vargen. Inte heller fastigheters prisutveckling ser ut att påverkas av vargförekomst.

www.slu.se/PageFiles/33707/2013/FaktaSkog_06_2013.pdf‎


 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Lite evidensbaserade nyheter på vargfronten:


Vargen påverkar varken fårnäring, markpris eller den socioekonomiska utvecklingen på en ort.
Det framgår av en studie från SLU, Sveriges lantbruksuniversitet.

Befolkningsutveckling, utbildnings- och inkomstnivå är ofta negativ i områden med varg men många
kommuner utan varg har det minst lika svårt. Utvecklingen sker oberoende av vargen, enligt rapporten.

Antalet fårbesättningar har ökat mellan 2001 och 2012 och även antalet får ökar. Där har forskarna inte
heller funnit någon koppling till vargen. Inte heller fastigheters prisutveckling ser ut att påverkas av vargförekomst.

www.slu.se/PageFiles/33707/2013/FaktaSkog_06_2013.pdf‎



tiken är vist uppe i 7 Mille för föregående säsong.

Med feta bokstäver överst på sidan
"Vargen påverkar jakten"

Sedan så om man har lite näsa för skogsaffärer så märker man att det senaste året har priset sjunkit på fastigheter med lågt skogskubikmetertal dvs på fastigheter där jakten värde får en märkbar andel eftersom den avverkningsbara skogen är borta.


Värdet på fastigheten exkl skog har sjunkit.

Då minskar även värdet på tillhörande bostäder.

Frågan blir då, vad avkastar en skogsfastighet mer än virke?
Jakträtt, samt ev bostadsrätt eller hur?;)
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

tiken är vist uppe i 7 Mille för föregående säsong.

Med feta bokstäver överst på sidan
"Vargen påverkar jakten"

Sedan så om man har lite näsa för skogsaffärer så märker man att det senaste året har priset sjunkit på fastigheter med lågt skogskubikmetertal dvs på fastigheter där jakten värde får en märkbar andel eftersom den avverkningsbara skogen är borta.


Värdet på fastigheten exkl skog har sjunkit.

Då minskar även värdet på tillhörande bostäder.

Frågan blir då, vad avkastar en skogsfastighet mer än virke?
Jakträtt, samt ev bostadsrätt eller hur?;)

Sedan finns ju ett konstaternde i dokumentet
"IVA: Högre priser än VO" när man tittade på skogsfastighetspriser.......
ivo= icke vargområde

". Med tillgängliga data har vi visat på ett samband
mellan förekomst av varg och jaktdeltagande i landsbygdsområden. Ett minskat
jaktdeltagande riskerar inte enbart att
underminera förutsättningarna för den
nuvarande viltförvaltningen som bygger
på frivillighet vad gäller jägarnas deltagande. En vargetablering påverkar även
förutsättningarna för att bibehålla lokala
kulturella traditioner. Vi har däremot i
nuläget inte sett något samband mellan
de övriga variablerna. Det betyder inte
att det inte finns ett samband. Svårigheter att få tillgång till relevanta data
medför att den här typen av studier generellt sett är svåra att genomföra. Kompletterande kvalitativa och kvantitativa
studier är därför nödvändiga."
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Det vi vet idag behöver inte stämma imorgon så vi får väl se vad morgondagen har för överraskningar ;)
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Det vi vet idag behöver inte stämma imorgon så vi får väl se vad morgondagen har för överraskningar ;)

Jag använder bla de fakta du presenterat,
prisskillnad-fastighetspriser-vargrevir.jpg


??:D
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Vet inte om det här redan varit uppe i tråden, landsbygdsbo lär dock knappast ha tagit upp det. :D

Vargen är per individ räknat det djur eller fordon som dödar flest tamdjur.
Nära nog varannan varg dödar ett tamdjur om året. ( ca 500 vargar och ca 250 vargrivna tamdjur/år) Ett ratio på 50%
Vi har ca 1 miljon hundar i Sverige (reggade + oreggade) dessa river väl högt räknat 1000 tamdjur om året. Ett ratio på 1 promille.

PS vargarna är högt räknade och antal tamdjur (inkl hundar de river är lågt räknat)

Skriver från semesterburk därför ett annat nick.
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Oh du är min hjälte, verkligen brilljant uträknat, hur klarar du det? Du har kommit fram till att kopplade pudlarna och pekingesrarna i stan inte river får. En verkligen relevant siffra i sammanhanget.
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Oh du är min hjälte, verkligen brilljant uträknat, hur klarar du det? Du har kommit fram till att kopplade pudlarna och pekingesrarna i stan inte river får. En verkligen relevant siffra i sammanhanget.

Ungefär på samma vis som kommer fram till att vargar som lever i områden där man varken har får eller renar inte river dessa.

Men nu vet vi i alla fall vad tokerierna med vargtiken kostade samhället förra säsongen...sju mille. 7000000 :-. eller 14 platser på en demensboende ett år;) det gäller att prioritera:D
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Ja vi kan prioritera bort allt utom skola barn och omsorg och skippa allt annat, bibliotek, sporthallar, vägar, parker, teatrar, kommunkationer. Och så kan vi också skylla på tjuvjakten, hade vi sluppit den hade vi kunnat ha en hälsosam vargstam och utan vidare skjuta av individer som ställer till problem utan att det skadar den genetiska basen. Det är alltså tjuvjägarna som snor pengar från ditt äldreboende.
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Ja vi kan prioritera bort allt utom skola barn och omsorg och skippa allt annat, bibliotek, sporthallar, vägar, parker, teatrar, kommunkationer. Och så kan vi också skylla på tjuvjakten, hade vi sluppit den hade vi kunnat ha en hälsosam vargstam och utan vidare skjuta av individer som ställer till problem utan att det skadar den genetiska basen. Det är alltså tjuvjägarna som snor pengar från ditt äldreboende.

På vilket sätt fördyrade tjuvjakten hanteringen av den aktuella tiken.

Och vad det gäller prioritering, kan du förklara för kvinnan vars dotter tynar bort i anorexi, att pengarna som skulle kunna räddat dotterns liv istället för psykvården , gått till helikopterflygning o vargflyttning:D
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Jag kan hålla med om att det var bortslösade pengar att försöka flytta tiken, bättre de flyttat renarna istället. :up:

Däöremot så tror jag att hundar dödar betydligt fler djur i Sverige än vad vargar gör, det är inte bara renar, kalvar och får som jag räknar in utan även katter, andra hundar och fåglar. Även de är tamdjur och där går det inte att komma ifrån att hundar ställer till med långt mycket större skador än vad vargen gör. :meh:
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Och vad det gäller prioritering, kan du förklara för kvinnan vars dotter tynar bort i anorexi, att pengarna som skulle kunna räddat dotterns liv istället för psykvården , gått till helikopterflygning o vargflyttning:D


De pengar som skulle kunnat rädda kvinnans dotters liv har gått till en del av våra marker och mark runtomkring, ovanliga blommor, svampar o lavar- tycker du lika illa om det?

*och understryker-kanske kunnat rädda*
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Jag kan hålla med om att det var bortslösade pengar att försöka flytta tiken, bättre de flyttat renarna istället. :up:

Man kanske istället ska minska på den nu storskaliga industristammen och ge EU-stöd mer till de antal och hur de hölls förr?
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

På vilket sätt fördyrade tjuvjakten hanteringen av den aktuella tiken.

Och vad det gäller prioritering, kan du förklara för kvinnan vars dotter tynar bort i anorexi, att pengarna som skulle kunna räddat dotterns liv istället för psykvården , gått till helikopterflygning o vargflyttning:D

Det är bara kostnader för varg som ska ställas mot äldre och sjuka?

Jag kan komma på en väldig massa saker som är långt mer onödigt, kostar väldigt mycket mer och skulle ge en oerhört mycket större effekt på lång sikt för sjukvården om dessa pengar omfördelades.....

Kl

En glädjande nyhet är ju att det fötts fem valpar i Tiveden:)
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Jag kan hålla med om att det var bortslösade pengar att försöka flytta tiken, bättre de flyttat renarna istället. :up:

Däöremot så tror jag att hundar dödar betydligt fler djur i Sverige än vad vargar gör, det är inte bara renar, kalvar och får som jag räknar in utan även katter, andra hundar och fåglar. Även de är tamdjur och där går det inte att komma ifrån att hundar ställer till med långt mycket större skador än vad vargen gör. :meh:
nja, där är nog den verkliga marodören de katter som tillåts knalla omkring utan tillsyn, de tar nog mest vilt.

naturligtvis ställer en miljon hundar till med mer skada än 500 vargar!
men en varg ställer till med så oändligt mycket mer skada än en hund, statistiskt sett, det kan inte ens du förneka
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 650
Senast: gul_zebra
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 920
Senast: honung
·
  • Artikel
Hästnyheter hästkraft I morgon startar Stockholm International Horse Show, under fyra dagar fylls Globen med allt från shetlandsponnyer till...
Svar
0
· Visningar
594
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Svenska Dagbladet) Världens äldsta kända och minsta häst krympte till en katts storlek under den globala värmechocken för 56 miljoner...
Svar
0
· Visningar
1 503
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp