Bukefalos 28 år!

Ej betalt för hästen

A

advent2009

Nån som vart med om att sålt en häst på avbetalning och sedan inte fått betalt? Hur gick ni vidare med det?
Vi har kontrakt där det står eaxkt datum hästen skulle vara slutbetald, några månader sedan. Och den är fortfarande inte betald. Bara undanflykter och nu inget svar på telefon.
Vad skulle ni råda mig?
Har inget företag utan privatperson som sålt till privatperson.
 
Sv: Ej betalt för hästen

Har ni skrivit någonting i kontraktet om vad som händer om betalning uteblir?
Har du skrivit i kontraktet att du behåller äganderätten till hästen tills slutbetalning är gjord?

I mina kontrakt där jag sålt på avbetalning så har jag skrivit att hästen återgår till mig utan att någon ekonomisk ersättning ges till köparen om betalning uteblir.
Trots det så har det varit strul, men pengarna har i allafall kommit in någorlunda som de ska.
 
Sv: Ej betalt för hästen

Jo det står att hästen är min tills full betalning. och att om kontraktet bryts så kan jag hämta hem hästen och det som redan är inbetalt betalar jag inte tillbaka. de betalningar varje månad som skulle ske har funkat bra. men han skulle vart betald för länge sen nu så jag måste gå vidare och att hämta hem är svårt för det är väldigt många mil.

nåt förslag hur jag ska gå vidare?
nån som använt sig av firmor som köper fakturor/skulder?
antar jag har rätt till lagenlig dröjsmålsränta med.
 
Sv: Ej betalt för hästen

Hej
För några år sedan var jag ute för samma sak. Försökte driva ärendet via kronofogden men det visade sig att köparen hade så stora skulder att jag fick inget. Att hämta hästen gick inte heller då han betalat delvis. Jag pratade med polis och advokat och tillslut var det bara att inse att både häst och pengar var borta. Säljer aldrig mer på avbetalning efter det.
Hör dig för med en jurist som kan titta på erat avtal och kolla om kronofogden kan hjälpa dig. Rör det sig om små summor så kan det kosta mer att driva ärendet än du får in.
Lycka till.
 
Sv: Ej betalt för hästen

Hej
För några år sedan var jag ute för samma sak. Försökte driva ärendet via kronofogden men det visade sig att köparen hade så stora skulder att jag fick inget. Att hämta hästen gick inte heller då han betalat delvis. Jag pratade med polis och advokat och tillslut var det bara att inse att både häst och pengar var borta. Säljer aldrig mer på avbetalning efter det.
Hör dig för med en jurist som kan titta på erat avtal och kolla om kronofogden kan hjälpa dig. Rör det sig om små summor så kan det kosta mer att driva ärendet än du får in.
Lycka till.

Tack! Hämta hästen - vi har skrivit att det som redan är inbetalt är pengar som köparen inte får tillbaka om säljaren måste hämta hästen för att de inte till fullo betalt hästen ett visst datum.
ang juristhjälp, kan man få det på hemförsäkringen?
annars är jag inne på att sälja skulden till ett bolag.
 
Sv: Ej betalt för hästen

Eftersom du är privatperson och dessutom har ett äganderättsförbehåll på hästen är jag tveksam att något bolag skulle köpa fakturan. Hästen är ju i juridisk mening inte såld utan är din.
Juridiskrådgivning kan gå på hemförsäkringen om det rör sig om större belopp som inte betalats är det en mindre summa (tror att det är under ett halvt basbelopp) så man själv stå för kostnaderna.

Det finns en uppenbar risk om det skulle köra ihop sig mellan dig och köparen att om du inte hämtar hästen nu när datumet gått ut för betalningen. Att köparen kan börja kräva dig för hästens uppehälle och vård tills den blir hämtad. Det är ju din häst ännu, så det bästa du kan göra är att hämta den så fort som möjligt. Om det nu är så att köparen inte kan betala den.

Hade du inte haft äganderättsförbehåll hade hästen varit såld nu och du hade haft ett krav på resterande pengar istället. Då kunde du t ex provat att driva in den genom kronofogden
 
Sv: Ej betalt för hästen

Är det vanligt att du som säljare äger hästen tills det att köparen betalat klart eller går köpet till den nya ägaren även om inte hela betalningen är klar?

Hur kom det sig att du gick med på att sälja på avbetalning?
 
Sv: Ej betalt för hästen

Är det vanligt att du som säljare äger hästen tills det att köparen betalat klart eller går köpet till den nya ägaren även om inte hela betalningen är klar?

Hur kom det sig att du gick med på att sälja på avbetalning?

Om det är vanligt vet jag ej, fick hjälp med att utforma kontraktet. Försökte göra det efter konstens alla regler.

Tvekade väldigt väldigt länge innan jag gick med på det.
 
Sv: Ej betalt för hästen

Eftersom du är privatperson och dessutom har ett äganderättsförbehåll på hästen är jag tveksam att något bolag skulle köpa fakturan. Hästen är ju i juridisk mening inte såld utan är din.
Juridiskrådgivning kan gå på hemförsäkringen om det rör sig om större belopp som inte betalats är det en mindre summa (tror att det är under ett halvt basbelopp) så man själv stå för kostnaderna.

Det finns en uppenbar risk om det skulle köra ihop sig mellan dig och köparen att om du inte hämtar hästen nu när datumet gått ut för betalningen. Att köparen kan börja kräva dig för hästens uppehälle och vård tills den blir hämtad. Det är ju din häst ännu, så det bästa du kan göra är att hämta den så fort som möjligt. Om det nu är så att köparen inte kan betala den.

Hade du inte haft äganderättsförbehåll hade hästen varit såld nu och du hade haft ett krav på resterande pengar istället. Då kunde du t ex provat att driva in den genom kronofogden

jag skrev fel, det står inte alls i kontraktet att hästen är min tills den är fullt betald. dock att jag kan ta tillbaka den om betalning inte sköts som överrenskommet. (inte exakta ord)
 
Sv: Ej betalt för hästen

Kontrollera med fogden om det finns skulder där sedan tidigare. Om så är: hämta hästen i eftermiddag.

Om det inte finns skulder hos fogden hade jag gått den vägen och begärt in pengarna, så länge du är till freds med att köparen får hästen.
 
Sv: Ej betalt för hästen

Bli inte ledsen eller ta åt dig nu TS men jag måste bara få fråga: Varför gör folk sådana här saker som att sälja sin egendom på avbetalning till hästköpare? Är det av ren okunskap eller att man är så rädd för att inte bli av med hästen så att man tar till första bästa lösning.
Varför tror folk att köpare skulle vara mer ärliga mot andra privatpersoner än banker och kreditinstitut.
Inte ens banken får i 100% av fallen tillbaka sina pengar som de lånar ut och de gör ändå grundliga kreditkontroller av personen ifråga och då tar de ut detta på andra kunder som får betala högre ränta. Var tar en säljare till en häst ut sina kreditförluster? Jo på sin privata inkomst...
Man kan inte lite på någon i den här världen när det gäller pengar, kolla bara Lyxfällan på TV...
Varför ska DU ta risken att inte få dina pengar istället för att köparen tar risken att inte kunna betala på sitt lån som denne tagit för sin häst?
Som säljare ska man aldrig någonsin ta på sig en så svår uppgift att agera kreditinstitut till eventuella köpare. Det finns redan kreditinstitut på marknaden, hänvisa till dem om köparen vill betala av hästen!
Ta INTE den risken själv, inte ens då det gäller vänner eller familjemedlemmar. Det har visat sig förr i historien att även de vänder ryggen till om det börjar blåsa för mycket...

Detta är inte menat till dig personligen TS utan till de som kanske läser denna tråd och funderar på samma sak. Vi vill ju inte att detta ska hända någon mer från och med nu. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ej betalt för hästen

Frågan är bara om du öht får lov att hämta hästen utan samtycke från köparen...

I vintras tog ett par kompisar till mig hand om två st lösspringande hästar. Hästarna var misskötta och djurskyddet blev inblandat. När ägarna kom och ville hämta hästarna så vägrade min kompis släppa in dem - och enl polisen så var det helt ok. Nu vet jag inte om det är annorlunda pga att de var misskötta.
(Ägarna fick inte tillbaka hästarna, polisen tog hand om dem och sen såldes dem).
 
Sv: Ej betalt för hästen

Du får inte stövla in hos någon som inte vill ha in dig på fastigheten, men är det t ex ett inackorderingsstall och man har papper på att man är ägare och förklarar situationen brukar det finnas förståelse för att man vill ha hem sin häst.
 
Sv: Ej betalt för hästen

jag skrev fel, det står inte alls i kontraktet att hästen är min tills den är fullt betald. dock att jag kan ta tillbaka den om betalning inte sköts som överenskommet (inte exakta ord)

Utan att veta den exakta ordalydelsen så går det inte att säga om har rätt att hämta den eller inte. Står det på fel sätt i avtalet så kan du faktiskt råka riktigt illa ut om du hämtar den. Precis som du kan bli skyldig för uppehället för hästen om avtalet har upphört.

Efter som ni är privatpersoner bägge två så bör du för att inte själv råka illa ut konsultera någon som kunnig i avtals tolkning rent juridiskt, så fort som möjligt. För privatpersoner finns ju möjligheten att göra egna avtal som inte följer den vanliga köplagstiftningen. Så ta reda på vad det är ni egentligen har avtalat om, innan det är försent.
 
Sv: Ej betalt för hästen

Jag skulle föreslå att du kontaktar en kunnig jurist, finns många som har fri rådgivning per telefon.
 
Sv: Ej betalt för hästen

*kl*

Har inget svar men hoppas det löser sig för dig.


Hade du problem att hämta hästen eller att ha råd att hålla den?

Finns det kanske en bukefalis i ditt område som kan hjälpa dig att hämta hästen och ha den uppstallad en kort eller längre tid?
 
Sv: Ej betalt för hästen

Bli inte ledsen eller ta åt dig nu TS men jag måste bara få fråga: Varför gör folk sådana här saker som att sälja sin egendom på avbetalning till hästköpare? Är det av ren okunskap eller att man är så rädd för att inte bli av med hästen så att man tar till första bästa lösning.
Varför tror folk att köpare skulle vara mer ärliga mot andra privatpersoner än banker och kreditinstitut.
Inte ens banken får i 100% av fallen tillbaka sina pengar som de lånar ut och de gör ändå grundliga kreditkontroller av personen ifråga och då tar de ut detta på andra kunder som får betala högre ränta. Var tar en säljare till en häst ut sina kreditförluster? Jo på sin privata inkomst...
Man kan inte lite på någon i den här världen när det gäller pengar, kolla bara Lyxfällan på TV...
Varför ska DU ta risken att inte få dina pengar istället för att köparen tar risken att inte kunna betala på sitt lån som denne tagit för sin häst?
Som säljare ska man aldrig någonsin ta på sig en så svår uppgift att agera kreditinstitut till eventuella köpare. Det finns redan kreditinstitut på marknaden, hänvisa till dem om köparen vill betala av hästen!
Ta INTE den risken själv, inte ens då det gäller vänner eller familjemedlemmar. Det har visat sig förr i historien att även de vänder ryggen till om det börjar blåsa för mycket...

Detta är inte menat till dig personligen TS utan till de som kanske läser denna tråd och funderar på samma sak. Vi vill ju inte att detta ska hända någon mer från och med nu. :)

Håller med.
Om inte personen får låna pengar på banken så varför ska jag låna ut pengar.
Nej, ska dom köpa något av mig så är det kontanter som gäller vad det än är jag säljer.
 
Sv: Ej betalt för hästen

Bli inte ledsen eller ta åt dig nu TS men jag måste bara få fråga: Varför gör folk sådana här saker som att sälja sin egendom på avbetalning till hästköpare? Är det av ren okunskap eller att man är så rädd för att inte bli av med hästen så att man tar till första bästa lösning.
Varför tror folk att köpare skulle vara mer ärliga mot andra privatpersoner än banker och kreditinstitut.
Inte ens banken får i 100% av fallen tillbaka sina pengar som de lånar ut och de gör ändå grundliga kreditkontroller av personen ifråga och då tar de ut detta på andra kunder som får betala högre ränta. Var tar en säljare till en häst ut sina kreditförluster? Jo på sin privata inkomst...
Man kan inte lite på någon i den här världen när det gäller pengar, kolla bara Lyxfällan på TV...
Varför ska DU ta risken att inte få dina pengar istället för att köparen tar risken att inte kunna betala på sitt lån som denne tagit för sin häst?
Som säljare ska man aldrig någonsin ta på sig en så svår uppgift att agera kreditinstitut till eventuella köpare. Det finns redan kreditinstitut på marknaden, hänvisa till dem om köparen vill betala av hästen!
Ta INTE den risken själv, inte ens då det gäller vänner eller familjemedlemmar. Det har visat sig förr i historien att även de vänder ryggen till om det börjar blåsa för mycket...

Detta är inte menat till dig personligen TS utan till de som kanske läser denna tråd och funderar på samma sak. Vi vill ju inte att detta ska hända någon mer från och med nu. :)

Såg det här först nu...
anledningen att jag sålde på kredit (tvekade länge) var att köparen var helt rätt för hästen och den hamnade jättebra! Jag var mer mån om den än om min ekonomi. Jag visste absolut att det var en chansning hela grejen men valde att lita på köparen. Och det gjorde jag rätt i. Hästen är betald nu :-)
Köparen fick lite problem vid en separation men löste det så nu är hästen hennes tröst i natten ;-) Och jag är glad att hon kan behålla hästen, och att jag fått betalt.
Men jag skulle inte råda nån att sälja på avbetalning. Det finns för många fallgropar. Och jag blev själv varnad innan.

God jul alla!
 
Sv: Ej betalt för hästen

Det är ju försent att sälja skulden, då den redan hamnat i sk tvist. Du kan skicka ett kravbrev med mottagarbevis, och där påtala att om skulden inte regleras omgående så hämtas hästen hem alternativt kan du välja att lägga skulden hos kronofogden. Det senare ser jag som riskabelt, eftersom det antagligen finns en orsak till varför hästen inte betalas. Det är då bättre att hämta hem hästen själv, även om det är många mil. Dessutom behöver du ha brevet i händelse av att det krävs handräckning för att hämta hästen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 698
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 054
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 753
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp