Bukefalos 28 år!

Ej SKK reggad, konsekvenser?

Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Jag tror inte alls att en hund bara kan användas till en sak. Tvärtom så är jag övertygad om att vizsla är en utmärkt ras att träna t ex lydnad med OCKSÅ. Att däremot köpa en jakthundsras och förvägra den det den avlats till att göra i hundratals år, det tycker jag är både själviskt och tragiskt. Se bara på den här bilden av en vizslavalp!

Angående att det är en frisk ras; det är det visserligen men enligt rasklubben förekommer HD och vissa hudproblem - hur lätt är det att ha koll på sådant om man importerar från Polen?
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Finns det någon som tränar och tävlar lydnad med en Pointer? En Stövare? Drever? Setter? Jo, jag har själv tävlat lydnad med en Gordon Setter, men det var väl inte helt ... optimalt.....

Jag har sett folk tävla både lydnad(minns inte resultat) och appellspår(uppflyttad med trevliga poäng på lydnaden) med korthårig vorsteh. Har dessutom sett en tjej ta ett förstapris i lydnadsettan med en tysk jaktterrier. :D Med det sagt - som du säger, det är definitivt inte optimala raser om man vill komma någon vart. Man lär sig säkert MASSOR men vill man ha en hund som till exempel är enkel att ha med sig på ridturen är väl just jakthundsraser och polarspetsar de sista raserna man ska titta på.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Det finns ju faktiskt lydnadschampions inom weimaraner, min Lokas mamma är SLCH, men ärligt talat, det är inte det de är framtagna för.

TS. Jag har träffat massor av kontinentala fågelhundar, framförallt weimaraner, men jag har även vänner med vizsla och träffar på dem relativt ofta. JAG tycker det är egoistiskt att skaffa en jakthund, som dessutom har problem med att jakten försvinner ur dem, bara för att man tycker det är en fin hund. Vet du vad den vanligaste frågan folk ställer mig när de beundrar mina hundar - "fäller de mycket?". Som att det är viktigt... Jo, de fäller lite efter att de käkat upp din soffa för att de är frustrerade...

Jag kan ju se vilken enorm skillnad det är på mina 3 som är av helt olika linjer. Min minsta är av rena jaktlinjer och hon är en jaktmaskin. Mina äldsta får man övertyga... Typ som en seg tjocklabbe, det är ingen kul utveckling av en ras.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Vet inte om det är så med jaktraser men det lustiga(tragiska) är ju att när hundar avlas bort från sitt ursprungsanvändningsområde brukar de även förlora det som gör dem duktiga på andra saker också... :crazy: Det är just det faktum att de avlats för praktiskt arbete som gör att de är anpassningsbara och lättlärda, när man slutar utvärdera med arbetsprov så finns till slut bara utseendet kvar.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Vet inte om det är så med jaktraser men det lustiga(tragiska) är ju att när hundar avlas bort från sitt ursprungsanvändningsområde brukar de även förlora det som gör dem duktiga på andra saker också... :crazy: Det är just det faktum att de avlats för praktiskt arbete som gör att de är anpassningsbara och lättlärda, när man slutar utvärdera med arbetsprov så finns till slut bara utseendet kvar.


Lite som när folk vill ha en vinthund utan jakt. Det är ju jakten som gör dem till det de är. Allt från hur de vill ligga högt och spana över "hela världen", deras leksätt (som dessutom gör dem lättmotionerade), deras inställning till allt möjligt i livet, allt det kommer från hur de avlats fram för att jaga. När folk frågar efter uppfödare som föder upp vinthundar utan jaktlust vill jag ta fram en stekpanna och slå dem i huvudet, ungefär. (framförallt vill jag göra det med de uppfödare som påstår sig ha avlat bort jaktlusten hos sina hundar..)

Och när det gäller jakthundar och lydnad, så finns det ju även en saluki som har ett andrapris i lydnadsklass 3. Hon är dock ensam om det, det var i början av 90-talet osv, men det visar ju att det GÅR även med en vinthund ibland, och trots det är man nog riktigt dumnaiv om man köper sig en vinthund som lydnadshund. Nu är ju vinthundar inte samma typ av jakthundar som vizla, weimaraner osv, men jag har full förståelse för rasentusiasternas irritation över den snedvridna aveln.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Har du träffat fler än en-två individer? En ras är ju inte kloner av varandra. De du träffat speglar ju inte hela rasen i sin helhet. Även de kan ju komma från jaktlinjer men vara från de som inte lämpat sig för jakt. Att köpa en vuxen omplacering är ju toppen i det läget. Då vet du ju till 100% att hunden inte har den jakt i sig som uppfödarna försöker bevara. Köper du en valp (från Polen) kan du få både jaktmaskin och som lady_vip beskrev sin Weim, som en seg tjocklabbe. Mycket av det som gör en ras unik är ju det som den avlats till, de som försöker ta jakten ur jakthunden försöker ju ta bort rasen själ och bara lämna skalet kvar. Är polska hundar höftledsrönkade då? För det verkar vara något svenska uppfödare måste jobba på att förbättra.

Man köper ju väldigt mycket grisen i säckan om hundens föräldrar inte har känd HD/AD status. Om inte annat är det ju en väldigt dyr och omständig procedur att få hem en utländsk hund. En sådan utpräglad jakthund skulle nog inte rekommenderas som stallhund, även om den kanske är på väg att halka ner i sällskapshundträsket så är det ju fortfarande en jakthund. Det finns ju faktiskt fler lämpliga raser som stämmer in på storleken, temperament och friskhet.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

En jakthund är väl bland det osmartaste man kan köpa sig när man vill ha hunden med ut på ridturer?
Du gör ju som du vill, men bli inte förvånad om du inte kommer kunna ha med hunden!
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Fast så behöver det inte vara? Jag har haft jakthund med mig på ridturer utan problem. Hon var bara tvungen att veta när man får jag och inte jaga. :)
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Fast så behöver det inte vara? Jag har haft jakthund med mig på ridturer utan problem. Hon var bara tvungen att veta när man får jag och inte jaga. :)

Fast om man köper en hund för att ha med sig som ridsällskap, då är det väl ändå tusen gånger mer lämpligt att köpa en hund med liten jaktlust än en hund med stor jaktlust. Det kan ju vara lite kul om man inte behöver "jobba ihjäl sig" för att få vardagen att fungera också.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Sen är det en jäkla skillnad på en hund som får utlopp för sina instinkter och en som inte får.

KL
Lite OT, men jag blir lite lack på det här att det är en rättighet att ha hund, och dessutom vilken hund som helst. Jag tycker att man har skyldigheter som hundägare.
Köper jag en pudel bör jag ha ett visst intresse för pälsvård eller investera X summa i att få hunden klippt regelbundet. Köper jag en terrier bör jag vara medveten om att det dels (oftast) innefattar trimning och dessutom en (i många fall) speciell personlig. Köper jag en BC bör jag veta och förstå att jag borde valla med hunden. Om jag köper en retriver så tycker iaf jag att man borde vara intresserad av att jobba med apportering.

"Trevliga" och tilltalande tycker jag de flesta hundar är på sitt vis. Så jag kan absolut inte se att det skulle vara någon slags rättighet att skaffa vilken hund man själv känner för. Och om dessutom alla uppfödare i landet avlar för jakt som i detta fallet och helst säljer till jägare så är det väl ännu en signal.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Sen är det en jäkla skillnad på en hund som får utlopp för sina instinkter och en som inte får.

KL
Lite OT, men jag blir lite lack på det här att det är en rättighet att ha hund, och dessutom vilken hund som helst. Jag tycker att man har skyldigheter som hundägare.
Köper jag en pudel bör jag ha ett visst intresse för pälsvård eller investera X summa i att få hunden klippt regelbundet. Köper jag en terrier bör jag vara medveten om att det dels (oftast) innefattar trimning och dessutom en (i många fall) speciell personlig. Köper jag en BC bör jag veta och förstå att jag borde valla med hunden. Om jag köper en retriver så tycker iaf jag att man borde vara intresserad av att jobba med apportering.

"Trevliga" och tilltalande tycker jag de flesta hundar är på sitt vis. Så jag kan absolut inte se att det skulle vara någon slags rättighet att skaffa vilken hund man själv känner för. Och om dessutom alla uppfödare i landet avlar för jakt som i detta fallet och helst säljer till jägare så är det väl ännu en signal.

Håller med helt och fullt. Inte nog med att man gör rasen en STOR otjänst genom att förstora marknaden för hundar med icke-rastypiska egenskaper (ex jakthundar utan jakt), utan man kan ju göra sitt eget liv väldigt svårt och jobbigt. Varför riskera att man får en "jaktidiot" (jo, "risken" finns även om man köper av *rys :crazy:* "sällskapsvariantens" uppfödning) om man inte är intresserad av just jakt i någon form?

TS: Tyvärr verkar du ju vara väldigt bestämd i att köpa en icke rastypisk hund (eller rättare sagt, hoppas på att få en icke rastypisk hund). Men om det skulle visa sig att du får en s.k "jaktidiot", är du beredd att lägga tiden på den sortens arbete (jaktarbete) som hunden kommer kräva för att må bra?

Det är ju jätteviktigt att vara inställd på att, om man köper en så specificerad ras, de egenskaper som blivit avlade på i jättemånga år kan dyka upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Sen är det en jäkla skillnad på en hund som får utlopp för sina instinkter och en som inte får.

KL
Lite OT, men jag blir lite lack på det här att det är en rättighet att ha hund, och dessutom vilken hund som helst. Jag tycker att man har skyldigheter som hundägare.
Köper jag en pudel bör jag ha ett visst intresse för pälsvård eller investera X summa i att få hunden klippt regelbundet. Köper jag en terrier bör jag vara medveten om att det dels (oftast) innefattar trimning och dessutom en (i många fall) speciell personlig. Köper jag en BC bör jag veta och förstå att jag borde valla med hunden. Om jag köper en retriver så tycker iaf jag att man borde vara intresserad av att jobba med apportering.

"Trevliga" och tilltalande tycker jag de flesta hundar är på sitt vis. Så jag kan absolut inte se att det skulle vara någon slags rättighet att skaffa vilken hund man själv känner för. Och om dessutom alla uppfödare i landet avlar för jakt som i detta fallet och helst säljer till jägare så är det väl ännu en signal.

Bra skrivet!! Tycker TS borde ta sig en funderare på sina värderingar när det gäller hundar och raser.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Tycker det är närmast patetiskt hur inskränkta många i den här tråden är. Dessutom otroligt egoistisk att bara vilja ha "sin" ras för sig själv. Jag har haft jakthund(fågelhund och hundar avlade för olika ändamål utan att vare sig hundar, människor eller någon Annan farit illa eller att någon "raskännare" klagat för att jag inte jagat.

Trodde inte att hundfolk skulle vara värre än hästfolk vad gäller avel, raser och användning men det har jag blivit varse nu.
Otroligt tråkig attityd på forumet.
Borde inte folk bli glada istället att jag importerar en tik med lite nya linjer i landet? Hunden kommer från meriterade föräldrar och allt är i ordning.
Varför vill man att rasen skall vara ännu mindre än idag?
Angående BC, hur många border collies får valla??? 1 av 100 är nog en glädjekalkyl.
Hur många setters används till jakt? Hur många JR? tax? Listan är oändlig.

Det som att säga att det är djurplågeri att inte starta en travhäst i trav utan istället rida Western på den. Hästen är ju trots allt avlad för att trava. Stackars häst...
Nu lämnar jag diskussionen. Tack för visat intresse. Och nej det blir ingen annan ras heller, då får jag väl den rasens anhängare efter mig som ska komma med åsikter angående mitt val av ras. :angel:
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Jag tycker snarare att det är egoistiskt att vilja ha en hundras bara "för att" o skita i rasens syfte o avelsmål.
PL
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Angående BC, hur många border collies får valla??? 1 av 100 är nog en glädjekalkyl.

Med tanke på att en reggad (i SKK) Bc har föräldrar som klarat av att bli godkända i vallprov så är det synnerligen troligt att en större andel får valla.

En hel del går visserligen till eliten i agility och lydnad, men vad jag har sett så är ganska många av dessa hundar godkända vallhundar, de blir helt enkelt mer harmoniska av att valla och kan då lättare ta till sig agility/lydnadsträningen och hittar på mindre med dumheter pga understimulans.
För en Bc kan du knappast köra slut på skallen genom agility/lydnad.

Vill du ha en *promenad-runt-kvarteret-hund* så bör du inte köpa en workaholicras som vill jobba 5< timmar om dagen. En vuxen omplacering som visat icke rastypiska arbetsegenskaper kan dock bli lyckat.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Borde inte folk bli glada istället att jag importerar en tik med lite nya linjer i landet? Hunden kommer från meriterade föräldrar och allt är i ordning.

Fast om din hund inte jaktmeriteras kommer den ju inte att göra någon nytta för rasens utveckling i Sverige. Förhoppningsvis kommer ingen seriös uppfödare vilja använda den. På vilket sätt är föräldrarna meriterade? Är de hälsoundersökta?

Jag håller med peter_lundin att det är egoistiskt att vilja ha en hund av en viss ras utan att ta hänsyn till vad den är avlad för. Det gäller även för de som skaffar en border collie utan att valla.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Fast om man köper en hund för att ha med sig som ridsällskap, då är det väl ändå tusen gånger mer lämpligt att köpa en hund med liten jaktlust än en hund med stor jaktlust. Det kan ju vara lite kul om man inte behöver "jobba ihjäl sig" för att få vardagen att fungera också.

Ja det håller jag med om. :)
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Med tanke på att en reggad (i SKK) Bc har föräldrar som klarat av att bli godkända i vallprov så är det synnerligen troligt att en större andel får valla.

En hel del går visserligen till eliten i agility och lydnad, men vad jag har sett så är ganska många av dessa hundar godkända vallhundar, de blir helt enkelt mer harmoniska av att valla och kan då lättare ta till sig agility/lydnadsträningen och hittar på mindre med dumheter pga understimulans.
För en Bc kan du knappast köra slut på skallen genom agility/lydnad.

Vill du ha en *promenad-runt-kvarteret-hund* så bör du inte köpa en workaholicras som vill jobba 5< timmar om dagen. En vuxen omplacering som visat icke rastypiska arbetsegenskaper kan dock bli lyckat.

En oreggad BC som jag har blir visst slut i huvudet av lydnadspass så där har du fel! Även folk som har bc som jag känner kör agillity lydnad på sidan av vallningen och under vintern, och hunden blir lika trött. Du är välkommen att hälsa på min kille efter ett lydnadspass, han är färdig. :) Sen håller jag med om att det är en helt annan sak att se hunden i sitt esse.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Tycker det är närmast patetiskt hur inskränkta många i den här tråden är. Dessutom otroligt egoistisk att bara vilja ha "sin" ras för sig själv.

Det handlar inte om att man vill ha sin ras för sig själv, det handlar om att köpa rätt hund till rätt livssituation. Att köpa en bruksschäfer när man vill ha en soffpotatis är precis lika oklokt som att köpa en ordentlig jakthund när man inte tänker jaga och bara vill ha den som vanlig, aktiv sällskapshund. Däremot är en bruksschäfer en fantastisk hund för de som vill ha en riktigt arbetande hund och en ordentlig jakthund en fantastisk livskamrat för någon som vill jaga.

Man gör varken sig själv, hunden eller rasen en tjänst genom att köpa "fel" hund! Och om det nu inte skulle finnas några jägare alls, ja då behöver vi inte avla på jakthundar, om inga är intresserade av bruks så behöver vi inga brukshundar, men så länge det finns så är det väl klokast att avla hundarna för det som de är till för och köpa dem om man vill ha dem just till deras rasspecifika arbete.

Jämförelsen med hästar visar bara att du inte alls förstått vad en hund är för något, eller så förstår du inte vad en häst är för något. Det är enormt(!) mycket skillnad på en brukshund jämfört med en jakthund och jämfört med en sällskapshund. Det finns dock inte många hästar, oavsett avelsinriktning, som inte älskar sina liv om de får gå i en stor hage med en trevlig flock och inte göra så jättemycket mer än det. Hundaveln är mycket mer varierande och specialitetsinriktad än vad hästaveln är.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Tycker det är närmast patetiskt hur inskränkta många i den här tråden är. Dessutom otroligt egoistisk att bara vilja ha "sin" ras för sig själv. Jag har haft jakthund(fågelhund och hundar avlade för olika ändamål utan att vare sig hundar, människor eller någon Annan farit illa eller att någon "raskännare" klagat för att jag inte jagat.

Här tror jag du har missuppfattat folk rejält. Det handlar knappast om att vilja ha rasen för sig själv, snarare är kärleken till rasen så stor att man värnar om att den ska få utvecklas i rätt riktning, enligt sitt ursprung, så att särdragen kan förädlas och bli starkare. Alla som älskar hundar borde se det som självklart att en border collie ska få valla, en vinthund ska få springa och en jakthund ska få jaga, för det är det den är till för! Och har man väl sett en hund få göra det den är ämnad för, och sett glädjen i det, så kan man inte tänka sig att förvägra den det. För det finns inget vackrare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 904
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
1 748
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 476
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp