Bukefalos 28 år!

Ekonomiassistent

Lilla

Trådstartare
Vad måste man kunna/vad krävs för utbildning för att kunna söka jobb som ekonomiassistent?
 
Det är en tjänst som kan variera väldigt, men bokföring och avstämningar av konton är väl ett minimum, tycker jag. Det finns ek.ass på större företag, som bara jobbar m att regga tex leverantörsfakturor och skicka betalningar eller på kundreskontran med att fakturera och boka inbetalningar. På mindre företag får man oftast jobba med flera olika arbetsuppgifter, tex löpande bokföring, avstämningar, periodiseringar, kund- och levreskontran osv. Ibland har man även hand om lönerna.
Det enklaste om du undrar är väl att läsa några platsannonser, så ser du vilken kompetens som efterfrågas.
 
Jo men även om det står är det ju inte säkert att jag vet vad det innebär. Behöver man ha läst någon form av ekonomi för alla typer av sådana jobb? Vad är dom kortaste respektive längsta utbildningarna?
 
Om du inte förstår vilken kompetens som efterfrågas, kan man kallt konstatera att du inte innehar den kompetensen.

Minimikrav för en ekonomiassistent är kontering, registrering, avstämning, kund- och leverantörsreskontra vill jag nog påstå. Periodisering är också något du behöver behärska.

Sedan har jag sökt assistenttjänster som inneburit att man varit ansvarig för bokslut, men det kan jag nog känna är överkurs.

Vill nog påstå att ekonomisk utbildning är ett måste, själv har jag gammal tvåårig ekonomisklinje. Vet inte vad som finns idag. Jag har också arbetat med löner sedan jag gick ut i arbetslivet (1990).
 
Jag tror absolut MarieJ inser att hon inte har kompetensen men funderar på att skaffa sig den men vill veta vilken utbildning hon behöver. Jag googlade lite och hittade lite info här: http://www.studentum.se/YRKESINFO_Ekonomiassistent__d7658.html Där dinnsockså länkar till olika utbildningar som verkar vara ganke olika långa. En bra ide är kanske tt försöka få kontakt med någon som gått den typen av utbildning och höra vad som r bra respektive mindre bra och vilka skolor som har gott renomé på arbetsmarknaden. Det kan ju vara en bra ide att kolla lite på hur mycket jobb det finns innom området i närheten av dig så att du inte utbildar dig "i onödan". Lycka till!
 
Gymnasial ekonomlinje räcker gott. Man ska kunna förstå debet och kredit och beräkna moms.
Om du vill plugga skulle jag säga att du direkt kan gå på redovisningsekonom, det är bara ett litet steg till men ger mycket större möjligheter. Jag tror att det finns 1 åriga kurser för att bli ekonomiassistenter via komvux/ KY.

Vill man jobba som ekonomiassistent kan man tex börja jobba som receptionist/kontorsansvarig. Ofta får man då börja pyssla med fakturor och kan lära sig by doing.
 
Jag tror absolut MarieJ inser att hon inte har kompetensen men funderar på att skaffa sig den men vill veta vilken utbildning hon behöver. Jag googlade lite och hittade lite info här: http://www.studentum.se/YRKESINFO_Ekonomiassistent__d7658.html Där dinnsockså länkar till olika utbildningar som verkar vara ganke olika långa. En bra ide är kanske tt försöka få kontakt med någon som gått den typen av utbildning och höra vad som r bra respektive mindre bra och vilka skolor som har gott renomé på arbetsmarknaden. Det kan ju vara en bra ide att kolla lite på hur mycket jobb det finns innom området i närheten av dig så att du inte utbildar dig "i onödan". Lycka till!

Tack!
 
Gymnasial ekonomlinje räcker gott. Man ska kunna förstå debet och kredit och beräkna moms.
Om du vill plugga skulle jag säga att du direkt kan gå på redovisningsekonom, det är bara ett litet steg till men ger mycket större möjligheter. Jag tror att det finns 1 åriga kurser för att bli ekonomiassistenter via komvux/ KY.

Vill man jobba som ekonomiassistent kan man tex börja jobba som receptionist/kontorsansvarig. Ofta får man då börja pyssla med fakturor och kan lära sig by doing.
Jag har ingen utbildning alls inom området.
Är det sistnämnda du skriver om som jag är intresserad av. Men har som sagt ingen aning vad som krävs. En kurs, en utbildning. Några veckor. År. ?
 
ungefär ett år om man ska bli diplomerad. Men då är man rätt väl utbildad och kan ta ett "riktigt" ekonomiassistentjobb.
Du behöver inte jobba med reception då.
 
Kolla gärna upp utbildningarna innan du bestämmer dig. 90 timmar kan ju vara jätteeffektivt använd tid men också bortkastat om branschen inte tycker att det är nått att ha. Utbildningsvärlden är en djungel nu för tiden och det gäller både utbildningar som kostar och komvux och andra som är gratis att gå men kostar i tid och litteratur.
 
Kolla gärna upp utbildningarna innan du bestämmer dig. 90 timmar kan ju vara jätteeffektivt använd tid men också bortkastat om branschen inte tycker att det är nått att ha. Utbildningsvärlden är en djungel nu för tiden och det gäller både utbildningar som kostar och komvux och andra som är gratis att gå men kostar i tid och litteratur.
Djungel är rätt ord... Suck
 
Jag sitter och funderar på "vad jag ska bli när jag blir stor", och har tänkt en hel del på att gå någon ekonomiutbildning. Men det är just det där; vad tycker branschen är en ok utbildning? Och hur mkt orkar man och hur mkt har man råd att plugga med barn, gård etc..?
Jag tror att jag har svårt för distansstudier.
 
Gymnasiekompetens är vanligast efterfrågat så den utbildningen räcker absolut.
Vill man spetsa till lite är erfarenhet av Visma bra att ha. Att man är van vid ett datasystem som används för bokföring.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
24 006
Senast: Mabuse
·
IT & mobiler Jag ska söka utb via antagning.se och måste ladda upp betyg. Men har de bara i pappersformat och ingen scanner. Fota med mob går ju men...
Svar
3
· Visningar
288
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 145
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
2 061
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp