Bukefalos 28 år!

Ekonomiassistent

I många annonser står det "gärna med tidigare erfarenhet" så om man kan få börja jobba deltid nånstans eller hjälpa till under studierna är det kanon. Bokföring är praktiskt, som att cykla. Lär man sig hur man för in fakturor i ett system så sitter det. Jag hade inte varit rädd för att söka via ett bemanningsföretag, de skriker efter ekonomiassistenter och där har man en chans att få in en fot och möjlighet till tillsvidareanställning.
 
@MarieJ: Min kusin gick en utbildning som gjorde att hon blev kvalificerad att vara ekonomiassistent. Jag kommer inte ihåg hur lång den var men kan fråga henne (hon jobbade under tiden så det bör ha varit någon form av halvfart).

Hon hade läst lite ekonomi innan (turismutbildning efter naturvetargymnasium) och jobbar på ett hotell (sista åren enbart på kontoret).
 
Gymnasiekompetens är vanligast efterfrågat så den utbildningen räcker absolut.
Vill man spetsa till lite är erfarenhet av Visma bra att ha. Att man är van vid ett datasystem som används för bokföring.

Problemet är att jag inte har full gymnasiekompetens (jag är inte vidare glad över SYO-vikarien vi hade i 9:an.. Jag checkade av med henne ett par ggr att det skulle vara gymnasiekompetens på linjen jag skulle gå och hon sa Jaaadå! men det var det inte alls fick jag veta ett tag efter att jag börjat skolan.. Och då var jag dum nog att inte byta utbildning).
 
Jaha, men jag antar Ponte menade ekonomilinjen på gymnastiet. Alltså att det räcker med den och inte vilken gymnasielinje som helst. Jag har iof läst företagsekonomi i min linje men det är ändå stor skillnad från den rena ekonomilinjen.
 
Kan tillägga att det varit väldigt nyttigt att ha lärt sig bokföra manuellt, i bok. Det ger en helt annan förståelse för rutiner och system. Jag har arbetat en del med ekonomiassistenter utan ekonomisk utbildning, och det har verkligen varit en utmaning. När man inte förstår riktigt vad man gör, utan går på inlärda mönster blir det inte helt bra i slutänden.

Det systemet ska spotta ut i slutänden (bokslutet) ska ju vara rättvisande, och har man då inte grundläggande kunskaper om hur t ex kontering är uppbyggt och vad som ska genereras utifrån det man bokar, kan det bli otroligt snett i slutänden. Och det är inte roligt att behöva nysta i ett års felaktigheter i samband med allt annat i bokslutshets.
 
Vad tänker du göra med kunskaperna? Jag tycker inte det räcker som enda utbildning för att söka jobb som ekonomiassistent, men det är ju en bra grund att börja med.
 
Jag är civilekonom i grunden men har haft svårt att hitta jobb pga jag inte har någon praktisk erfarenhet av tex bokföring och här är det hård konkurrens om ekonomiassistentjobb. Så jag skulle vilja fräscha upp mina kunskaper i bokföring samt lära mig Visma vilket jag tycker många företag efterfrågar (men tänker då att det är klokt att gå den manuella bokföringskursen först).

Jag tänker mig alltså att detta +civilekonomutbildning skulle kunna ge mig bättre chanser till jobb men tycker det är svårt att veta om kurserna är vettiga så man slipper lägga ner tid (och pengar) i onödan.
 
Jag läser till ekonomiassistent via Hermods på distans, rätt bra faktiskt, är dock några kurser som innehållet är så där... tex Information och Kommunikation, där ska man tex arbeta med bildredigering, känns inte som det har så mycket med ekonomiassistent att göra... När man är klar blir man diplomerad ekonomiassistent, men man kan ju även välja att läsa endast kurser också.
http://hermods.se/utbildning-tjanster/ekonomiassistent/
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
24 006
Senast: Mabuse
·
IT & mobiler Jag ska söka utb via antagning.se och måste ladda upp betyg. Men har de bara i pappersformat och ingen scanner. Fota med mob går ju men...
Svar
3
· Visningar
288
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 145
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
2 061
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp