Elak häst, vad gör jag?

caradan

Trådstartare
En häst på ridskolan som jag älskar att rida (och nästan alltid även rider) är så elak i stallet.
När man ska ta henne i boxen är det bäst att hon har grimman på sig. Och är man inte snabb nog så man får tag i henne så fort man öppnat dörren så är det stort sett kört.
Hon anfaller, sparkas med alla 4:a och bits. Har gjort så att flertalet har fått riktiga skador. Har hon grimma så kan man ju haffa henne ganska lätt. Men utan grimma så måste man ju följa henne för att sätta på den och det är faktiskt inte jätte kul. I stallgången står hon och sparkar hela tiden och man kn inte gå framför henne för då hoppar hon på en!
Så fort man kommer upp på ryggen på henne så är hon helt suverän att hantera.
Min teori är at hon vantrivs som ridskole häst, nu är detta dock en liten ridskola men det blir ju ändå mera spring än hos privathästar.

Älskar denna lilla häst och skulle göra allt för att köpa loss henne men har tyvärr inte råd.

Nu ska jag hr henne över påsk och bävar redan för att hämta henne i boxen På vanliga dagar så tar ridläraren in henne från hagen och då har hon nästan alltid grimman på men nu är det ju helg och extra personal.

Vad kan man göra för att hon inte ska sparka ut en ur boxen?? Några bra tips??
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Du kan inte göra så att när du kommer och ska sätta på grimman att du ger henne en morot var gång du ska sätta på henne grimman så att hon kopplar det till något positit att ha grimman på sig?:crazy:
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

usch det där låter ju inte direkt som någon ridskolehäst. Oansvarligt av personalen att låta det gå så långt att flera blirvit skadade:cool:

Vad du kan göra är väl att försöka finna hennes tillit och förtroende. Inte konstigt att hon blir rädd, om alla som går in till henne bara kastar sig fram och hugger tag i huvudet på henne....
Ta det lugnt och försiktigt istället, öppna boxdörren och locka på henne, prata lugnt och beröm mycket när hon kommer fram. Du behöver nödvändigtvis inte alltid göra något mer. Ge henne en liten gobit i början så hon upplever det som trevligt att komma fram till människor.

NH-övningar av alla de slag skulle nog inte heller vara helt fel, men frågan är om det är så lätt på en ridskola med så mycket olika människor som hanterar henne...
Prata med ridlärarna el. ansvarig om vad du tycker!
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

En häst på ridskolan som jag älskar att rida (och nästan alltid även rider) är så elak i stallet.
När man ska ta henne i boxen är det bäst att hon har grimman på sig. Och är man inte snabb nog så man får tag i henne så fort man öppnat dörren så är det stort sett kört.
Hon anfaller, sparkas med alla 4:a och bits. Har gjort så att flertalet har fått riktiga skador. Har hon grimma så kan man ju haffa henne ganska lätt. Men utan grimma så måste man ju följa henne för att sätta på den och det är faktiskt inte jätte kul. I stallgången står hon och sparkar hela tiden och man kn inte gå framför henne för då hoppar hon på en!
Så fort man kommer upp på ryggen på henne så är hon helt suverän att hantera.
Min teori är at hon vantrivs som ridskole häst, nu är detta dock en liten ridskola men det blir ju ändå mera spring än hos privathästar.

Älskar denna lilla häst och skulle göra allt för att köpa loss henne men har tyvärr inte råd.

Nu ska jag hr henne över påsk och bävar redan för att hämta henne i boxen På vanliga dagar så tar ridläraren in henne från hagen och då har hon nästan alltid grimman på men nu är det ju helg och extra personal.

Vad kan man göra för att hon inte ska sparka ut en ur boxen?? Några bra tips??

Låter ungefär som mammas varmblod inan vi lämnade henne på NH träning...

DE varlar ju som att hon vantrifs men de ger inte henne någon rätt att hålla på så.. du säjer ju att hon är snäll när hon rids tror de heltänkelt är fel på ledarskapet från marken.. Säj inte ett jud till henne när hon håller på o skrit inte eller höj rösten de ser hästen som att du är under given.. O blir du rädd narvös så ska du inte säja nåt alls.. Hästen blir mer osäker på om du är narvös om du är tyst... Kan du inte låta självsäker så säj inget.. Hästran pratar ju inte med varan i flocken i allafal inte på sma sät som vi
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Katastrof att ha en häst som anfaller och skadar människor på en ridskola :devil:
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Du kan inte göra så att när du kommer och ska sätta på grimman att du ger henne en morot var gång du ska sätta på henne grimman så att hon kopplar det till något positit att ha grimman på sig?:crazy:

Nåt jag lärde mig av den NH killen var att man aldrig skulle mata hästen i hande.. han sa att de fins inget lätare sät att förstöra en häst.. Om hon läger de på marken o tar henne på så vis.. Eller heltänkelt står o vänta i dörren på att hon ska komma till henne..
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Prata med personalen och be dem om tips. De borde ju känna henne väl. Förmodligen har de några knep. Annars handlar det nog, som några nämnt här, om att vinna hennes förtroende. Att behöva följa efter henne för att sätta på grimman låter inte så bra. Låt henne komma till dig istället. Kan du göra henne nyfiken på grimman istället för att den är ett nödvändigt ont är mycket vunnet.
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Nåt jag lärde mig av den NH killen var att man aldrig skulle mata hästen i hande.. han sa att de fins inget lätare sät att förstöra en häst..

Lite OT men hur menade han att man förstörde hästen om man matade den med handen?
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Nåt jag lärde mig av den NH killen var att man aldrig skulle mata hästen i hande.. han sa att de fins inget lätare sät att förstöra en häst.. Om hon läger de på marken o tar henne på så vis.. Eller heltänkelt står o vänta i dörren på att hon ska komma till henne..
Lite off-topic.

Efter att bland annat ha läst här på Buke har jag slutat ge min sköthäst äpplen och morötter ur handen. Visst kan det vara supermysigt med en häst som buffar på en i jakt på godsaker men i längden blir det rätt påfrestande, särskilt om han provsmakar kläderna. Numera får han massor av beröm under ryktningen (om han sköter sig så klart) och sedan morötterna och äpplena i krubban efteråt.
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Vad lärde sig hästen på den träningen? Och hur lär ni er det ni behöver kunna?


Hon lärde sig att respektera oss o inte sprak ner så fort hon blir sur.. Han lärde oss.. Som tränat henne.. O jag litar fult på han.. Han har aldrig mislyckats med en häst sen harn börja med de här
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Lite OT men hur menade han att man förstörde hästen om man matade den med handen?


han sa att hästen ser de som fjäsk o dels kan de börja bitas med mera.. Han menar att hästen ser de som en annan sak om man läger de på marken eller kruba
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Jag har alltid med mig något ut i hagen dels för att unghästen attakerar min när jag har henne kopplad och för att min är svårfångad i hagen när det är alla hästar i hagen(3st) är det bara hon o unghästen går det jätte bra o inga attaker.Min polle får alltid en morot av mig bara för att bygga upp det vi hade en gång innan hon var utlånad.O hon nafsar aldrig i fickor eller på kläderna.

Ger dock inte unghästen från handen utan lägger oftast en hö knippe framför henne. Men jag är livrädd ibland när 2 stora kusar på minst 170 kommer fram i illfart o sparkar mor en har försökt att köra lite Nh med dem men som sagt de är inte mina hästar, har pratat med äg o får till svar att de kan göra så i bland det är ju inte alltid men oftare nu änn förr.
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Hon lärde sig att respektera oss o inte sprak ner så fort hon blir sur.. Han lärde oss.. Som tränat henne.. O jag litar fult på han.. Han har aldrig mislyckats med en häst sen harn börja med de här

Men ni lämnade alltså bort hästen för att någon annan skulle träna med henne?

Hästar kan redan NH. Det bygger på deras eget kroppsspråk. Det är vi människor som behöver lära oss det. Om hon inte har respekt för dig, hur blir det bättre av att hon får förtroende för någon annan?

Till TS:
Det blir ju naturligtvis svårt att på ett lyckosamt sätt göra ledarskapsövningar med en ridskolehäst, eftersom så många ska hantera henne. Och förmodligen på helt olika sätt. Men är hästen verkligen elak? Har råkat ut för en liknande häst i Tyskland (riktigt illa behandlad) och den hästen var inte elak, den litade bara inte på någon. Så snart hon fick förtroende för oss som arbetade henne förändrades hon till en mycket trevlig häst.
Det låter som om den hästen skulle behöva lämna ridskolan ärligt talat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Men ni lämnade alltså bort hästen för att någon annan skulle träna med henne?

Hästar kan redan NH. Det bygger på deras eget kroppsspråk. Det är vi människor som behöver lära oss det. Om hon inte har respekt för dig, hur blir det bättre av att hon får förtroende för någon annan?

Till TS:
Det blir ju naturligtvis svårt att på ett lyckosamt sätt göra ledarskapsövningar med en ridskolehäst, eftersom så många ska hantera henne. Och förmodligen på helt olika sätt. Men är hästen verkligen elak? Har råkat ut för en liknande häst i Tyskland (riktigt illa behandlad) och den hästen var inte elak, den litade bara inte på någon. Så snart hon fick förtroende för oss som arbetade henne förändrades hon till en mycket trevlig häst.
Det låter som om den hästen skulle behöva lämna ridskolan ärligt talat.


För att hon skulle lära sig att akceptera oss.. Jag vet att hästen redan kan de.. De handla inte o förtroen de de handlar om att hon blev borskämd som föl o då slår de tillbaka i 6 års ålden.. jag tror att hästar kan va elka.. De handlar om att hästen ska respekter mäniskan.. O de sk man kuna lyckas med utan att använda våld.. Men för att man ska kuna få hästen att lita på en måste man "prata" dens språk o de är vad han lär mamma o mig
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Hade jag haft möjlighet så hade jag köpt henne, flyttat henn etill ett litet stall med få människor och jag tror att hon då skulle bli mkt bättre, kanske aldrig så jätte gosig (men det är ju inte alla) men iallafall inte som hon är nu.

Hon ska säljas och ridläraren vill gärna att jag köper henne oxå då vi passar så bra ihop.

Personalen har inte lika mkt problem med henne då hon känner dom, men för oss som kommer en gång i veckan blir det ju värre...
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Jag träffade på en sån häst i min ungdom och alla slog och gapa på hästen då hon anföll men jag provade att göra tvärtom, de få sekunder hon inte bet eller sparkade smekte jag henne och berömde henne, efter ngr gånger tog det längre tid mellan attackerna för att till slut upphöra helt, så mitt tips är att berömma hästen med kel och mjuk röst då hon inte attackerar och ha tålamod. Jag antar att de flesta bråkar med hästen, då är det bästa att göra ngt annorlunda för då börjar hästen lyssna och blir formbar. Glöm inte att en häst föds inte elak och ett stort lycka till! Tant Ylva
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Min lilla ponny hade en kort period som ridskolehäst. Men hon blev snabbt ökänd. Vet inte hur hon bar sig åt, men vet att alla barnen på ridskolan var livrädda för henne. Men tror att hon även kastade av barnen på ridbanan. (sprang sen runt som en tok och sprallade)

Hade ut en hästpratare som pratade med henne (det är många år sedan nu, men ändå) och då sa hon att min ponny berättade om ridskolan och om varför skrämmer folk. Enligt hästprataren gillade min ponny att se rött, vilket tydligen är färgen som visar sig hos människor när de är rädda.

Hur sant detta är vet jag inte, men allt annat som hästprataren berättade stämde (vet nämligen hela hennes resa i livet).
Min ponny är idag 31 år och har lugnat ner sig på den fronten.

Många ridskolehästar är ju trötta på det livet de lever, även om det var en liten ridskola så blir det ju många barn som springer omkring. Att bita runt omkring sig är kanske ett sätt att komma undan.
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

han sa att hästen ser de som fjäsk o dels kan de börja bitas med mera.. Han menar att hästen ser de som en annan sak om man läger de på marken eller kruba

:) Okej då har jag nog förstört min pålle då. Han har alltid fått godis från handen av mig. Haft honom i 3 år. Han har aldrig bitit mig och skulle aldrig få för sig det heller. Och fjäskar gör jag verkligen inte och jag tror inte hästar kan tänka så heller. Vi har en bra realtion där vi vet vem som är ranghögst och min personliga tro är att har man koll på den biten spelar det ingen roll om hästen får godis från min hand.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
464
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 347
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: valy
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp