Elak häst, vad gör jag?

Sv: Elak häst, vad gör jag?

.. jag tror att hästar kan va elka..

Hästar är inte elaka för att de vill vara elaka. Hästar är elaka i så fall för att de är rädda och då ser anfall som bästa försvar.

Hästar står inte och tänker " Nu ska jag bli en riktigt elak bitch som hatar allt och alla."
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Nej precis, de är inte elaka alls. Att vara elak tyder på att man gör någonting där man har ett bakomliggande dukelt motiv av något slag. Hästen är inte elak, den är defensiv.
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

bullshit..

vad hette travhästen som var så förbenet jävla elak? nevele pride? berätta för mig vad den hästen var så rädd för..

alla hästar är inte stöpta i samma form och de har faktiskt många olika beteenden..

hästar kan vara snälla, dumma, samatbetsvilliga, lata, ambitiösa, elaka, nervösa, lugna etc etc etc.. eller är du en av dom som tror att hästar är den enda levande varelse på jorden som 100% saknar egenskaperna för att vara lata, elaka och dumma?
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Hade jag haft möjlighet så hade jag köpt henne, flyttat henn etill ett litet stall med få människor och jag tror att hon då skulle bli mkt bättre, kanske aldrig så jätte gosig (men det är ju inte alla) men iallafall inte som hon är nu.

Hon ska säljas och ridläraren vill gärna att jag köper henne oxå då vi passar så bra ihop.

Personalen har inte lika mkt problem med henne då hon känner dom, men för oss som kommer en gång i veckan blir det ju värre...
om hon ska säljas så kanske du ska börja med att sköta om henne iallafall 4-5 dagar i veckan så att hon lär känna dig lika bra som stallpersonalen?

och tycker dom att ni passar så himla bra ihop så kanske ni kan komma överens om en avbetalningsplan eller att du har henne på foder.. Om du sen inte kan ha kvar henne så ska hon stå hos dig tills hon är såld? det finns kontrakt för allt.. :idea:

och om du gör så så hitta en lösdrift åt henne, och läs blakes bok om hästproblem.. där finns ett avsnitt om det problem som jag tror innehåller lösningen för just er..
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Jag undrar på vilket sätt hästen är elak? Och hur kommer man fram till att det är just elak den är? Förklara gärna hur du menar.
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Hästar är inte elaka för att de vill vara elaka. Hästar är elaka i så fall för att de är rädda och då ser anfall som bästa försvar.

Hästar står inte och tänker " Nu ska jag bli en riktigt elak bitch som hatar allt och alla."

De var ju de jag mena.. Hästar gör saker av en orsak
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

:) Okej då har jag nog förstört min pålle då. Han har alltid fått godis från handen av mig. Haft honom i 3 år. Han har aldrig bitit mig och skulle aldrig få för sig det heller. Och fjäskar gör jag verkligen inte och jag tror inte hästar kan tänka så heller. Vi har en bra realtion där vi vet vem som är ranghögst och min personliga tro är att har man koll på den biten spelar det ingen roll om hästen får godis från min hand.

vad jag försöker komma fram till är att hästar matar inte varna i floken.. Ska aldig säja aldrig.. man vet aldrig vad som rör sig i hästens huve eller vad den tänker göra.. De är levande djur med egen villja
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

vad jag försöker komma fram till är att hästar matar inte varna i floken.. Ska aldig säja aldrig.. man vet aldrig vad som rör sig i hästens huve eller vad den tänker göra.. De är levande djur med egen villja

Det är väldigt svårt för dem att mata varandra eftersom de inte har några händer. Just därför har jag väldigt svårt att tro att de har några förutfattade meningar om människor som matar dem.
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

en ranghög häst ger aldrig mat åt en ranglåg.. överlämnande av mat i en flock är således att den ranghöga lämnar maten och går iväg för att den är mätt och har stillat sitt eget behov.. den puttar inte fram maten till en ranglåg..
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

hur kommer man fram till att en människa är elak? eller lat? eller smart?

nu är jag rejält trött här men jag kan ta lat som exempel, hur ofta ser du hästarna i hagen göra skänkelvikningar eller trava runt i form? enbart när dom ska visa upp sig, aldrig annars.. så vad tror du hästen skulle välja när du sitter där på ryggen på ridbanan, om den nu fick välja.. bara stå kvar och gäspa och nappa gräs eller svassa runt och visa upp sig för.. ehh träden?
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Jag tycker faktiskt att det är lite skilland på att vara lat och att vara elak...

Jag tror hästar går på instinkt...
Om lathet...
Hästar är flyktdjur, i det vilda hänger deras liv på att de ska kunna rusa iväg i hög hastighet vid fara och då gäller det att vara utvilad.
Den gången man ser en häst fara runt och visa upp sig är när hingstar visar upp sig för ston eller andra hingstar och detta har med könsdriften att göra, hingsten visar sig för stoet eftersom han vill betäcka henne och han visar upp sig för en annan hingst eftersom han vill visa att han är stor och stark och en svår motståndare i ett slagsmål, helt enkelt för att slippa slåss.
Hästar kan även fara runt som galningar när de släpps i större hage eller så och det beror troligast på att de har överskottsenergi och när de väl börjat jagar de upp varann.

Om elakhet...
Elakhet är nåt som vi människor uppfunnit... Vi säger att en häst är elak när den försöker klättra i rangordningen eller när den försvarar sig för att den är trängd...


Så om ridskolehästen...
Den här hästen behöver hanteras av en eller i alla fall få människor för att bli bra. NH är jättebra, be nån som kan visa dig...
Hästen kommer inte se dig som ledare när du bara träffar den nån gång i veckan, men har du möjlighet att få lära dig lite om NH och göra ledarskapsövningar nu när du kommer ha hand om hästen några dagar i rad så ska du se att det blir stor skillnad att hantera hästen dessa dagar...
Troligtvis kommer denna häst fungera jättebra om den får en ägare!

Men jag håller med tidigare inlägg om att hästen faktiskt inte hör hemma på en ridskola...
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

nu är jag rejält trött här men jag kan ta lat som exempel, hur ofta ser du hästarna i hagen göra skänkelvikningar eller trava runt i form? enbart när dom ska visa upp sig, aldrig annars.. så vad tror du hästen skulle välja när du sitter där på ryggen på ridbanan, om den nu fick välja.. bara stå kvar och gäspa och nappa gräs eller svassa runt och visa upp sig för.. ehh träden?

:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

hästar är även vanedjur som inte 100% har vilda instikter när dom är 100% uppväxt med människor, dess skötsel och vanor..

visst flyktinstikten finns djupt därinne nånstans men den är inte lika stark som hos en vild häst.. isf skulle alla ridlektioner se ut som rodeo om hästarna var otämjbara..

ett annat teckan på att en tamhäst inte har lika framtränade vildhästinstikter är att den litar på människan och känner sig trygg i sitt stall även om fara hotar.. en vildhäst skulle aldrig någonsin gå å gömma sig nånstans när en fara hotar.. ex, när stallet brinner, vart springer hästen man tagit ut från det brinnande stallet om man släpper den lös? in i stallet igen.. för där känner den sig trygg..

och jag har exempel på när hästar uppvisar elakhet, har själv ärr efter det.. det var ett sto som var uppstallat där jag jobbade, hon edicinerades och jag hade gjort det i 2 veckors tid, lite salva i ögat och belöning genom lite kliande i mankammen och förnöjt suckande från hästen.. mitt i kliandet en dag så drar hon öronen bakåt och hugger mig, jag hann ju dra undan armen en bit men ändå fick hon tag i skinnet (genom tre tröjor) jag det blir ett krosssår.. visserligen inte stort sår men genom tre tröjor så är det ett hårt hugg.. hon höll på att få sin belöning och visste att jag skulle ge henne en klapp på halsen och ge henne betfor.. hon hade inte uppvisat något annat beteende innan heller..

en häst på ridksolan, kanonbra häst, inga problem att hålla på med eller rida men bockar av ryttarna* en gång per lektion och går sen som en klocka (checkad av vet, massör, kiropraktor, inga fel hittade).. hästen VET att den inte får gå in i stallet efter avkastningen så varför gör den det?
* ej i samband med någon speciell gångart eller övning, kan lika gärna vara på långa tyglar i skritt som skänkelvikning i trav eller högersväng i galopp..

en annan häst, kan lätt hoppa och trava bommar, galopper bommar, göra skolövningar etc etc.. men ska helt plötsligt i trav absolut inte hoppa ett 20 cm högt kryss utan gör en riktigt taskig vägran och ryttaren faller av, springer sen in bland andra ryttare och sparkar mot hästarna (som den går i samma hage som valigtvis och inte söker upp i hagen för rangfighting)..
samma häst kan gå som en klocka ena veckan och vara helt förbytt nästa..

en annan häst, går lugnt in i duschspiltan dag efter dag men en dag bara helt sonika vägrar och sparkar efter personalen (samma som alla andra dagar).. och då har ingen annan duschat hästens ben emellan gångerna så nån dålig upplevense har den inte fått.. så varför sparkade hästen trots samma mönster varje dag?
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

hur kommer man fram till att en människa är elak? eller lat? eller smart?

nu är jag rejält trött här men jag kan ta lat som exempel, hur ofta ser du hästarna i hagen göra skänkelvikningar eller trava runt i form? enbart när dom ska visa upp sig, aldrig annars.. så vad tror du hästen skulle välja när du sitter där på ryggen på ridbanan, om den nu fick välja.. bara stå kvar och gäspa och nappa gräs eller svassa runt och visa upp sig för.. ehh träden?

Vad sjutton har det med elakhet att göra?
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Det är väldigt svårt för dem att mata varandra eftersom de inte har några händer. Just därför har jag väldigt svårt att tro att de har några förutfattade meningar om människor som matar dem.

Just därför dom har inga händer...
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Vad sjutton har det med elakhet att göra?
DOH!
hela inlägget refererade till det före där denne hävdade att alla hästar är 100% fria från negativa beteenden, dom är aldirg elaka, lata, trötta eller dumma :angel:

läs alla inlägg när dom är svar på andra..
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

DOH!
hela inlägget refererade till det före där denne hävdade att alla hästar är 100% fria från negativa beteenden, dom är aldirg elaka, lata, trötta eller dumma :angel:

läs alla inlägg när dom är svar på andra..

Nu svarade du ju på mitt inlägg. Min fråga var hur du kan avgöra att hästen avser att vara just elak.....
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Jag tillhör också skaran som inte handmatar mina hästar...
Av en anledning...
Om det kommer barn eller okunniga och ska klappa hästen på mulen vill jag inte att mina hästar ska tugga på små barnfingrar för att de tror att det är en godbit nån försöker stoppa i mun på dem...
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Jag tillhör också skaran som inte handmatar mina hästar...
Av en anledning...
Om det kommer barn eller okunniga och ska klappa hästen på mulen vill jag inte att mina hästar ska tugga på små barnfingrar för att de tror att det är en godbit nån försöker stoppa i mun på dem...

Håller med.. De är med en bra andledning till att inte matat i handen..
 
Sv: Elak häst, vad gör jag?

Var chötare på en ganska agresiv häst.. När dom red han så var han snäll o inte elak för 5 öre( jag red han aldrig dåk) Hade de inte vart för att jag hade häst så hade jag gjörna haft han på foder eller liknande.. Den häst hög en tjej på rid skolan så hon fick blodförgiftning.. Han anföl dåk inte när man skulle hämta han i boxen fast han visade tydligt att han inte gilla att man va där.. Vände upp röven mot en i boxen o kunde hota med att vifta lite med bakbenet i bland. Kunde slita sig när man skulle leda ut..

varkar dåk inte va så hemsk som din..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
462
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 339
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: valy
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp