Bukefalos 28 år!

Elitloppet 2009!

Sv: Elitloppet 2009!

SD var så dålig att han kunde blivit utkörd i ett vanligt lopp om han var tränad av en okänd amatör. Torvald såg ju bättre och bättre ut ju fortare han gick, en häst som ser ut som honom skulle inte blivit utkörd i ett vanligt lopp på någon bana jag brukar vara på.

För övrigt så tycker jag det är mer och mer sällan veterinärerna plockar bort hästar, tyvärr.

Jo, jag skrev det tidigare eller i en annan tråd att Torvald såg ut att trava rent när han kom upp i fart, dock tror jag han hade blivit kallad till vet. för provstart i ett vanligt lopp, sen är det svårt svara om han hade blivit utkörd eller inte...

Men jag tycker oxå att det är mer sällan man ser hästar som borde bli utkörda numera, förr var det värre kan jag tycka.
 
Sv: Elitloppet 2009!

Jag måste säga att personligen är jag glad att det blev Svensk seger i år.
Sen blev jag rörd av att ÅS stod och grät i vinnarcirkeln,tänk att stora starka karlar står och gråter.

Samma här. Fast jag tycker inte att Åke är speciellt stor och stark. :D
Men jag måste beundra honom, oavsett vad han har gjort, att han grejar en elitloppsvinst i de här tiderna när han sitter i en massa skit. På nåt sätt gillar jag tränare som kör själva mer än tränare som inte gör det och har catchdrivers.
 
Sv: Elitloppet 2009!

Jag tycker nästan tvärtom. Vet man med sig att man inte kör lopp lika bra som man tränar kan man lämna det till någon som gör det bra. Det tyder på ödmjukhet. Vet vissa elitloppshästar förra året som antagligen skulle gått bättre om en smidig catchdriver hade fått hushålla med resurserna istället för att en tränare kör bort den.
 
Sv: Elitloppet 2009!

Jag tycker nästan tvärtom. Vet man med sig att man inte kör lopp lika bra som man tränar kan man lämna det till någon som gör det bra. Det tyder på ödmjukhet. Vet vissa elitloppshästar förra året som antagligen skulle gått bättre om en smidig catchdriver hade fått hushålla med resurserna istället för att en tränare kör bort den.

Tänk vad många skickliga tränare som aldrig "slagit igenom" om de tvingats att köra själva. Och i viss mån gäller det även hyrkuskar som var mindre lyckade tränare.
 
Sv: Elitloppet 2009!

Följdfråga. Hästen som leder defileringen till montéloppet på comelles bilder, har som ett täckesskydd under förbygeln. Ska det hindra skav, eller har den en annan funktion? Är det vanligt med skav från en förbygel?
 
Sv: Elitloppet 2009!

kl

Måste bara lägga upp denna bilden, jag älskar den! :love:
27857618.jpg


Egenfotad!
 
Sv: Elitloppet 2009!

Ja visst blev det coolt. Det är så kul när man lyckar fånga i rätt ögonblick.
:laugh:
 
Sv: Elitloppet 2009!

Humlibumlan...

Det finns grader och det behöver definitivt inte gå så långt som ett åtalbart djurplågeri, innan jag slutar att finna nöje i att titta på en verksamhet och upphör att stötta den ekonomiskt.
 
Sv: Elitloppet 2009!

Humlibumlan...

Det finns grader och det behöver definitivt inte gå så långt som ett åtalbart djurplågeri, innan jag slutar att finna nöje i att titta på en verksamhet och upphör att stötta den ekonomiskt.

Självklart även det ditt fria val.

Men frågan kvarstår dock hos mig varför inte alla (dragna över en kam) som klagar på det grymma djurplågeri travhästen utsätts för faktiskt inte gör slag i saken och anmäler alla fula drivningar de ser eller hästar som startar i ej tävlingsmässigt skick?
Varför nöjer man sig med att gnälla om det man ser går över gränsen för vad man anser vara okey?

Nu åker du kanske helt oförtjänt med i soppsleven, men det har varit en hel del rabalder och folk med åsikter, vilket är helt okey att folk ifrågasätter och undrar, men frågan blir ju ändå varför man istället inte agerar och anmäler istället för att sitta och förfasa sig?
 
Sv: Elitloppet 2009!

Du menar att bara för att det är ett stort lopp medmycket prispengar så borde man få slå mer o att följa reglementet är urlöjligt i större lopp??

Nej det tycker jag inte jag tycker att reglementet över lag är på tok för hårt men det tar vi inte här. Jag tycker det är att förhala de som faktiskt var bäst. Att säga att de bara vann för de drev. Nej att säga något om drivningen i detta lopp vilket inte var så hård enbart något yvig.

Både SD och Torvald hade rörelsestörningar o det är väl tveksamt om någon av dem hade fått starta om det varit ett vanligt lopp.

TP var ju inte halt i lite högre farter dock var SD klart halt i provstarten och borde ej fått starta. En provstart hade jag gärna sett på dem båda dock.
 
Sv: Elitloppet 2009!

Nej det tycker jag inte jag tycker att reglementet över lag är på tok för hårt men det tar vi inte här. Jag tycker det är att förhala de som faktiskt var bäst. Att säga att de bara vann för de drev. Nej att säga något om drivningen i detta lopp vilket inte var så hård enbart något yvig.



TP var ju inte halt i lite högre farter dock var SD klart halt i provstarten och borde ej fått starta. En provstart hade jag gärna sett på dem båda dock.

Ja, vi kan ju konstatera att vi fortfarande har helt olika syn på hästar och trav i allmänhet.
 
Sv: Elitloppet 2009!

Jag vet inte... agera är svårt, riskabelt och i de flesta fall helt effektlöst (Jag har själv försökt att agera mot ett ridstall... Jag började med att försöka prata med dem. De höll med om missförhållandena, men skyllde på sina elever och tvådde sina händer :mad:. Därefter anmälde jag. Det enda resultatet blev att jag skaffade mig lite fler ovänner)

Jag brukade faktiskt vara lite stolt över svenskt trav. Bland de spelare jag känner, så är bra prestationer alltid uppskattade även om de sker på bekostnad av den egna plånboken. Folk snackar t.ex. fortfarande om när Debbie Brodda besegrade Rusell November. De travstall jag varit i har alltid tagit väl hand om både hästar, ägare och hästtokiga småtjejer.

Just nu upplever jag dock att fasaden flagnar... Jag skulle inte ha reagerat på hur SD såg ut, eller på hur hr Palemas huvud bobbade eller ens lite väl yvigg drivning på upploppet, om det inte vore så att alla tre sakerna hände i samma lopp.
 
Senast ändrad:
Sv: Elitloppet 2009!

kl

En fråga/tanke: Första heatet blåstes ju av för att två ekipage inte var anslutna till bilen i startögonblicket. Varför blåstes inte andra heatet av på samma grunder, då Buck I St Pat var långt bakom? Är det galoppen som gör skillnaden?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp