En allergisk syster

Sv: En allergisk syster

kl/ svarar till lite olika inlägg..

Såg er diskussion ang allergimediciner mm, ni kanske har någon aning, men visst borde det finnas någon medicin som kan funka?

Någon som har koll på hur en sån "utredning" ser ut, vad gör man?
och vad säger ni om kommentaren min kille hade "att hon inte får ta någon sådan medicin för att symptomen försvinner men kroppen tar stryk ändå för att det typ bara bedövar"..Är det verkligen så en allergimedicin funkar? Tycker det låter jättekonstigt..

"att man blir så allergisk man gör sig" vet jag inte om jag kan hålla med om..känns jättetaskigt att säga - hon är allergisk, men frågan är om hon kan stå ut med att må lite dåligt av en medicin men överleva så att säga inför ett besök?

Nej han verkar inte ha klippt navelsträngen än så att säga och det har jag tagit upp ..Det jag i alla fall kommer att stå fast vid är att han har fått det han tyckt är viktigt i sitt liv och djur är det som är viktigt för mig..så han ska nog tänka efter då han hittills har fått som han har velat - för att jag respekterar det och för hans skull..Jag ville tex inte bo i hans hemort och har inget större nöje av att bo i "smeten" av hans familj så att säga, men jag kan helt klart leva med det, för hans skull..men det tycks verkligen inte gå in i skallen på honom..
 
Sv: En allergisk syster

Att sanera kommer jag inte att göra..Kommer inte heller att låta bli att kunna ta hem mina ridkläder hem för att tvätta dem för att hans syster är allergisk - Det är min rättighet att få tvätta mina kläder hemma även om de har lite hår på sig..Och det har jag sagt..Det kommer oavsett inte att vara allergifritt område hemma hos mig..För jag har hela tiden någon form av djurhår/allergen på mig..

Sen har jag frågat, om vi nu ska prioritera våra föräldrar/syskon så mycket, ska jag behöva neka min mamma när hon behöver hundvakt för hans systers skull? Ingen av oss är ju somsagt allergiska..

och som du säger - jag kan inte anpassa rasvalet heller, individen måste passa mitt/vårt ändamål med den..Man väljer ju individ/ras till det tänkta användningsområdet och inte tvärtom - försöka få den att passa in..blir inte schysst alls.

Jag kan egentligen inte argumentera om att hans bror har hund, det är deras val..men det jag tycker är konstigt är min killes åsikter som anser att jag är taskig som vill "låsa ut" hans syster..men de är inte taskiga?

Och som du säger, det är olika vad man anser är viktigt i ens liv..men hittills har han fått 'allt' sånt uppfyllt..och jag har förklarat vad jag anser är viktigt så får han utgå från det och fundera.





.
 
Sv: En allergisk syster

kl/ svarar till lite olika inlägg..

Såg er diskussion ang allergimediciner mm, ni kanske har någon aning, men visst borde det finnas någon medicin som kan funka?

Någon som har koll på hur en sån "utredning" ser ut, vad gör man?
och vad säger ni om kommentaren min kille hade "att hon inte får ta någon sådan medicin för att symptomen försvinner men kroppen tar stryk ändå för att det typ bara bedövar"..Är det verkligen så en allergimedicin funkar? Tycker det låter jättekonstigt..

Din PV snackar i nattmössan, att man inte skulle få ta antihistaminer för att kroppen skulle ta stryk ändå är ren lögn. Antihistaminer hjälper kroppens imunsystem att motverka allergenernas inverkan på kroppen, har inget med bedövning att göra.

"att man blir så allergisk man gör sig" vet jag inte om jag kan hålla med om..känns jättetaskigt att säga - hon är allergisk, men frågan är om hon kan stå ut med att må lite dåligt av en medicin men överleva så att säga inför ett besök?

Det ligger faktiskt en hel del i det. Vid alla sjukdomstillstånd så förekommer mer eller mindre av det som kallas för primärvinster o sekundärvinster.
Primärvinsten karakteriseras av att vi blir omhändertagna, sedda, tröstade, behandlade o det tas hänsyn till den sjuke.
Sekundärvinsten består i att den sjuke blir så beroende av dessa vinster så att det motverkar ett aktivt deltagande i den egna tillfriskningsprocessen.
Sen finns en annan situation som man inte får glömma, många är rädda för hundar o har tröttnat på att femtioelva gånger behöva förklara att man faktiskt är paniskt rädd för den söta snälla lille Fido, man gör det enkelt för sig o säger att man är allergisk, så slipper man allt tjat.

Vid en allergiutredning så görs först en nogrann genomgång av alla symtom var, när o hur de inträffar.
Sen kan man göra stickprov, då man ser kroppens reaktioner på diverse insprutade allergener på t ex ryggen.
Man brukar även ta ett blodprov som heter RAST, då testas blodet i ett laboratorium för att utreda vilka ämnen blodet reagerar på
 
Sv: En allergisk syster

Tack för din info.

Läste igenom tråden men vet inte om jag hittade så mycket svar på mitt "dilemma"


Idag däremot blev jag upprörd igen..
Fick via några omvägar höra idag då en bekant pratat med min pv´s syster om hur roligt det är att vi ska flytta ihop..Då hade systern sagt
"Ja, det är jättekul..och tur att det inte blev brorsans lägenhet för då hade de ju MÅSTAT sanera hela lägenheten, målat om och allt för att jag ska kunna komma dit"

(min pv´s bror och fru har ju hund och vi skulle ev ha tagit deras lägenhet istället för den vi ska flytta in i nu)

Vaddå MÅSTE? :eek:

Det kändes som droppen..Hon har väl ingen som helst rätt att lägga sig
i våra beslut??

Vi har i alla fall diskuterat igenom detta jag och pv igen, och äntligen har poletten trillat ner, att det är han som ska ta sig en funderare och att han inte kan ta hänsyn till det yttre hela tiden..Han måste sluta att bry sig om allt och alla hela tiden..Han är FÖR snäll och är så fruktansvärt rädd för att göra någon ledsen eller besviken..Men sånt får man ta här i livet om man nu inte verkligen vill leva efter andra..

Men nu är frågan..Ska jag berätta det jag fick höra idag? Och fråga om det här är något de två pratat om? Känns verkligen inte OK att fått höra vad hans syster sagt..:mad:
 
Sv: En allergisk syster

Puttar..

Vad säger ni? Ska jag ta upp det jag fick höra med min pv?

På något konstigt och jobbigt vis känns det som att de två har diskuterat saken..eller något liknande förut ang djur och hennes allergi med vårat boende?
 
Sv: En allergisk syster

Det här måste verkligen kännas jättejobbigt för dig!

Jag tycker din pv känns lite som en sådan person som vägrar ändra sig och lyssna på andras argument... Hans argument är, enligt mig, tomma och dåliga, medan dina (tx. att hans syster inte ska bo hos er, att hon iaf kan pröva om det finns någon ny medicin, att ni kan ses någon annan stans) är vettiga och bra. Han måste lyssna på dig om er relation ska funka! Du måste kunna känna att han är på din sida - även om han naturligtvis får tycka annorlunda om saker och ting ;)

Du vill ha hund + han säger att han vill ha hund = ni borde ha en hund ;)

Stå på dig! Jag hejar på dig! :bump:
 
Sv: En allergisk syster

Måla om?? Vad tror hon att det handlar om, hundallergen eller radioaktivt avfall? :cool: Verkar rent spontant vara en dramaqueen det där- o kan hålla med Vallhunds inlägg om sjukrollen en del tar på sig.

Stå på dig tjejen, jag hejjar på dig jag. Som det är sagt, att ta hänsyn till en partner är en sak, men partnerns SYSKON åxå och justera sitt liv efter dem, då är det mkt hänsynstagande till alla utom en själv till slut.
 
Sv: En allergisk syster

Tack :)

Ja,..radioaktivt afall kan man ju undra om hon anser att det är..Jag kan då inte komma på hur lite målarfärg ska stryka undan allergener från en hund?

Men när jag ska ta upp det med henne vill jag att hon ska testa sig mer..Det får i så fall ta tid anser jag. Vill hon inte, ids inte.. tänker jag inte försöka på något håll att se lösningar på problemet - inte efter att ha hört detta via en bekant..(Det kändes som droppen, hon har inget med vad vi tänkt el planerat att göra alls).:mad:

Något mycker märkligt, som jag faktiskt inte har tänkt på..Det kan vara så att hon överdramatiserar! När hon är här och hälsar på kommer jag ofta direkt från stallet, ombytt såklart men inte duschad - ingen reaktion. Likaså denna person som jag fick höra detta från har katt och hade enligt henne "en hel katt på jackan" när hon var hos systern- ingen reaktion.

Borde inte en som är så allergisk som hon + min pv anser att hon är reagera för minsta lilla hår el att en person som berört ett djur är i närheten?

Skulle nästan vilja köra "smygtester". Har ni någon bra plan? Kanske gnugga en tygbit el liknande mot hund/häst som man gömmer någonstanns - se om hon reagerar?
 
Sv: En allergisk syster

Ja, det är jobbigt..för han också. Speciellt med tanke på att han är så fruktansvärt konflikträdd och rädd för att såra/göra andra besvikna..Men han måste växa upp och lära sig hantera sånt också anser jag..och det har jag talat om ;)

Han bör nog inse att han kan inte tänka på sina syskon längre, som har flugit ur boet för längesen och snart även han..Visst är man syskon för alltid, men man lever ju inte direkt inom samma familj längre..och kan inte leva efter varandra heller..Tycker i alla fall inte jag och jag hoppas att han senare kommer att inse det.

Håller med, tycker inte att han kommit med så bra argument hittills..man kan inte säga stopp innan man provat, tex att han syster genomgår fler tester o utredningar..För på 8 år tycker jag att det borde hänt något :grin:
 
Sv: En allergisk syster

Bäävar allt mer efter det kommande samtalet med hans syster..

Idag råkade jag höra något som inte lät så himla kul..Vet dock inte riktigt om det var systern det pratades med..

Hans bror + fru med deras hund ska snart flytta in i ett hus de köpt varpå jag fick höra idag från deras mamma säga (min pv´s mamma) i telefon;
" Ja, och jag undrar hur dom ska göra med hunden, om dom ska ta bort den för annars kan ju ingen som är allergisk hälsa på"

:eek:

Just nu känns det som att ingen i denna krets, varken min pv eller någon annan icke djurmänniska någonsin kommer att fatta..De tror att djur är objekt som man liksom "bara" tar bort när man tröttnar/det inte passar in och verkar inte förstå att det är mycket känslor och mer behov än så av/efter ett djur?

Hur fasen gör man?
Och hur ska jag inleda ett sånt här samtal med hans syster på en vänlig grund där man kan försöka se lösningar på ett problem för samtliga parter, där man helst av allt skulle vilja skrika i högan sky för att alla verkar vara så trångsynta?

Enligt mig måste det finnas lösningar, man ska inte behöva vända på klacken och gå bara för att det inte passar

Och som jag skrev tidigare..allt detta som jag hört - är det något jag ska ta upp med min pv? För jag tycker att det låter skrämmande..Just nu låter det som att det blir fler och fler viljor kring detta med att ha hund/djur övh i sitt hem..Skrämmande :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: En allergisk syster

Jag tycker inte att det är du som ska tala med hans syster om problemet. Om du skaffar hund så är det upp till henne själv att söka vård för sin besvär. Du kan inte lägga upp hur hon ska göra och hur hon ska gå tillväga, det är hennes problem. Om hon frågar dig om råd så kan du berätta men om du gör det före så kommer det bara att bli stort motstånd.
Det är bara hon som kan göra något åt sin egen situation.

Lycka till med den framtida hunden :)

Jag är allergisk och har astma, har både katter och hundar, äter allergimedicin ibland och använder astmamedicin regelbundet.
 
Sv: En allergisk syster

Något mycker märkligt, som jag faktiskt inte har tänkt på..Det kan vara så att hon överdramatiserar! När hon är här och hälsar på kommer jag ofta direkt från stallet, ombytt såklart men inte duschad - ingen reaktion. Likaså denna person som jag fick höra detta från har katt och hade enligt henne "en hel katt på jackan" när hon var hos systern- ingen reaktion.

Borde inte en som är så allergisk som hon + min pv anser att hon är reagera för minsta lilla hår el att en person som berört ett djur är i närheten?[/QUOTE

Jo, absolut! Min man är bl a pälsdjursallergiker och fick sluta med sitt stora intresse, hästar, för många år sen. Trots regelbunden medicinering (ni skulle se kassarna han släpar hem från apoteket!) kan han knappt gå i närheten av en häst, att tex åka vagn efter en häst går inte utan att han reagerar. Om en person har jackan full av katthår reagerar han direkt, och trots extra medicin är han dålig ett par-tre dar.'

Vi har två dvärgpudlar - det är vad han klarar om han sköter sin medicinering.:cry:
 
Sv: En allergisk syster

Han kommer aldrig att våga då han är för konflikträdd och kommer bara att nicka och säga ja..Hon kommer att köra över honom totalt och då kommer det att anses som stört omöjligt..De kommer enbart att se hennes egna problem med allergin/att det är synd om henne och inte nämna mina problem runt saken..

Om jag däremot pratar om saken med henne så kanske vi kan finna lösningar och faktiskt prata om problemet från båda håll. Det sista jag vill är ju att hon verkligen ska känna sig "utelåst" som min pv anser att en hund i vårat hem skulle göra..Sen är jag intresserad av att se på problemet från bådas håll, inte bara mitt.

Det är ju detta som är problemet - Jag vill ha hund och tycker att det är hon i så fall som får söka vård/medicin för sin allergi om hon vill komma på besök, MEN min pv tycker inte alls att det är så "enkelt"..Därför försöker jag ju att hitta lösningar/argument, så att alla på något vis ska känna sig nöjda. Jag kan ju säga till min pv att om inte jag får hund vänder jag på klacken och går..men det känns inte riktigt som jag..Tycker att man åtminstone kan prata ut om saken och problemet i sig.

Men däremot så accepterar jag inte situationen som den är just nu, att det enbart ska visas hänsyn till hans syster som är allergisk..Det måste finnas flera vägar till samma by så att säga..
 
Sv: En allergisk syster

Intressant..För de anser att hon är superduper allergisk. Men som jag skrev är jag ju en vandrande allergenpinne de dagar jag kommer direkt från stallet och hon är på besök..Har aldrig sett hennes reaktioner utan bara hört om dem och att de ska vara i stil m astmaanfall, dvs väldigt svårt att andas och att hon är dålig i dagar efteråt.

Jag byter ju om i stallet, men mina vardagskläder är ju ändå i stallet en bra stund medans jag inte har dem på mig ..och stall i sig brukar ju tyvärr inte vara så städade inte ens i omklädningsrum..Inte så städat i alla fall att ingen allergen inte fastnar i vardagskläderna när man sedan ska byta om?
 
Sv: En allergisk syster

Om hon hade varit allergisk så hade hon reagerat på dina kläder som har varit i stallet och på att du inte hade duschat.
Jag tror att antingen har ni att göra med en dramaqueen eller så har hon varit allergisk en gång och är så rädd för att få en reaktion igen att hon inte ens vågar prova trots att allergin är borta för längesedan.
 
Sv: En allergisk syster

Tycker också att det är märkligt..men inget som jag vill ha som "försvar" om du förstår? Men ska helt klart prata om det med min pv i alla fall..

Skulle vara intressant om någon kunde komma in i tråden som faktiskt är jätteallergisk och berätta sin syn på saken..Ingen som är det som varit in i tråden och kikat? :)
 
Sv: En allergisk syster

Och ni som är allergiska men det fungerar ändå:

-Vad för sorters mediciner finns det? och vilka utredningar?

Skulle bli hemskt tacksam om jag kanske kunde läsa mig till mer fakta jag också..Så att jag har mer att diskutera kring och mer fakta att gå på.

För jag tycker dels att min pv´s version inte stämmer..dvs att det skulle vara "livsfarligt" för henne att genomgå fler utredningar el fler tester av mediciner..
 
Sv: En allergisk syster

Kan du inte samtala med brodern och hur de har resonerat om saken. Han lär ju känna sin systers överdramatiseringar också kan jag tänka mig?
 
Sv: En allergisk syster

Nu har jag läst tråden några gånger och måste få säga mitt.

Ja det är din lägenhet, men det är också din pojkväns. Du känner att ditt liv är inte komplett utan hund utan du vill ha en hemma. Om vi tittar på din pojkväns situation så känner han nog detsamma! Hans liv blir inte komplett med en hund i huset eftersom hans syster antagligen inte kommer komma på besök. Och för honom är det kanske jätte viktigt att i HANS hem, så ska människor kunna komma och gå som de vill utan att känna av allergier. I DITT hem vill du bestämma och ha det som du vill, han vill detsamma i HANS hem. Förstår du? ;)

Som jag ser det så sitter ni i samma båt fast på olika sidor. Du vill ha ditt hem på ett vis och han på sitt. Hans familj är viktig för honom, hund är viktigt för dig.

Här skulle jag, om jag vore du, kolla på en allergivänlig ras. För någonstans måste du kompromissa om du vill ha hund i gemensam lägenhet. Det finns många raser som kan göra det du vill och som samtidigt inte fäller som grisar. Men om du inte vill det så bör du ta en funderare: ska din pojkvän bara gå med på det du vill, utan kompromisser? För då kommer hela ert hem att bli hårigt, ni kommer att bli mera bundna till hemmet, hans familj kommer inte kunna komma och gå som han vill att de ska, lägenheten måste saneras var gång men det kommer ändå inte bli bra o.s.v. Och så kommer ert hem bara bli ditt hem och han kommer inte få alls som han vill, men du får precis det du vill ha.
För om hans syster inte vill göra en undersökning så är det upp till henne. Och om din pojkvän inte vill ha hund p.g.a. det så kanske du bör fundera på hur viktig hunden är. Är den jätte viktig, skaffa en allergivänligare ras eller flytta inte ihop. Man måste inte göra det, man kan bara flytta närmare varandra också, köpa hund och sen se om systern klarar av den. Om hon gör det, flytta ihop då.

Jag hade heller inte klarat mig utan hund. Men var detta premisserna så hade jag inte flyttat ihop just nu. Utan skaffat mig min hund, bott lite avskilt ett tag och sedan se vad som händer.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 844
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 171
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 396
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 658
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp