Bukefalos 28 år!

En allergisk syster

Sv: En allergisk syster

Ja, just nu diskuterar vi ju hur vi vill ha det..Men måste ändå påpeka det som har varit viktigt för honom är i princip uppfyllt, om du läst tidigare i tråden?

Annars kan jag ta upp det igen:
-I hans hemort
-Nära havet och båtarna
-Nära hans "fritidsgarage" (de är ett gäng som har ett garage tillsammans)
-Nära hans familj

Jag ville inte bo i hans hemort eller egentligen sådär jättenära hans familj då jag tycker ibland att de är lite för insmetade i varandra..Tycker att besöka varandra var och varannan dag kan bli lite jobbigt i längden..De är många i familjen så det blir många besök/vecka kanske..MEN gick med på det för hans skull då det är viktigt för honom..- Inte sagt att det är fel då de har bl a båtarna som gemensamt intresse och för dem är det naturligt, men inte för mig. Likaså är djur naturligt för mig men icket för dem.

Djur är oerhört viktiga för mig..och tyvärr som jag nämnt tidigare i tråden så kan jag inte välja en allergivänlig ras som "kompromiss" helt enkelt för att de hundarna inte stämmer in på mig och inte jag heller på dem.
Kanske låter som "jag ska minsann" i dina/andras öron, men för mig känns det så..Det kommer inte att funka att begränsa ett rasval för mig..Kommer bara att känna mig missnöjd och hunden lever förhoppningsvis i minst 10 år i alla fall..Det är liksom inget att bara skaffa mig bara för att det ska vara en hund.

Om jag får svara tillbaka så tycker jag inte att jag fått precis allt som jag vill eller att allt ska vara på mitt sätt. Verkligen inte, jag har försökt prata med honom på en mogen nivå men han gör det så omöjligt..Sätter stopp för minsta lilla och då har jag inte ens diskuterat saken med hans syster.

Hårigt vill jag inte ha det, de perioder hunden fäller som värst kommer jag städa som en galning och den kommer absolut inte att få vara i bl a soffan. Jag gillar inte stora hårtussavfall utan det blir massor av kammning utomhus och dammsugning ändå. - Vet att detta funkar då jag har vänner med extremt fällande raser och vissa t o m begränsar hundarnas ytor när de är som värst i fällningen..

Ja att vi sitter i samma båt men båtar som är åt olika håll stämmer, men frågan för mig är lite om våra båtar kanske måste åt samma håll eller är det hans mamma,pappa samt syskon som också ska åt samma håll? Min mamma tex är allergisk och extremt mot det hon reagerar på..men har diskuterat saken och hon har sagt att hon överlever på medicin om det är nödvändigt..Ska jag också börja ta hänsyn till min familj och deras tycke är ju detta med att flytta ihop stört omöjligt..

Att skaffa hund och flytta isär och se om det fungerar vill jag nog inte göra..Jag vill inte ha en hund till exakt varje pris.
 
Sv: En allergisk syster

Brukar systern förvarna innan hon kommer?

Isf. skulle jag nog i din situatin prova att köra en fuling :cool: Ha en hund hemma under dagen/dagen innan, UTAN att nämna detta för din sambo!!! Inte nämna något under besöket, utan efter någon dag (om systern inte visat någon reaktion) berätta för sambon att det varit hund hemma och att systern uppenbarligen inte reagerat :devil: Alternativt be någon kompis med hund sopa ihop en hög päls och placera detta under soffa och andra strategiska (och osynliga) ställen.

Det lär ju komma fram om hon är en dramaqueen eller inte.

Blir lika förbluffad varje gång jag åker tåg och det sitter en inne i djurkupén (fd rökkupé, 6 platser) och säger att jag inte kan sitta där med min/a hundar för att denne är allergisk :angel:
 
Sv: En allergisk syster

Ja visst är man sugen på en sån idé..men tänk om hon blir jättesjuk? och det kommer fram till bl a min pv att jag haft hund hemma för testa om hon överreagerar? Skulle bli ett väldans liv..Det är nog ingen bra idé..Däremot så har jag talat om för min kille att det känns helkorkat den dagen min mamma behöver hundvakt..Ska jag då säga nej, trots att vi som faktisk bor där är helt allergifria?
 
Sv: En allergisk syster

Jättesjuk blir hon knappast eftersom hon tål katthår.:devil: Däremot tror jag som du att din pojkvän kommer att bli skogstokig, så det är ingen bra ide.
 
Sv: En allergisk syster

Vart finner man "fakta" om olika sorters mediciner?

Skulle vilja ha en bra grund att stå på ang vilka mediciner det finns, biverkingar osv.

Tyvärr är det lönlöst för mig att ringa till någon läkare härikring för att fråga mig fram - de är alltid väldigt upptagna..
 
Sv: En allergisk syster

På apoteket borde de kunna svara på dina frågor.
Tänk bara på hur du lägger fram det, vissa blir "allergiska" bara man talar om djur och medicin i samma mening :angel: och då lär du ju inte få några vettiga svar.
 
Sv: En allergisk syster

Jättesjuk blir hon knappast eftersom hon tål katthår.:devil: Däremot tror jag som du att din pojkvän kommer att bli skogstokig, så det är ingen bra ide.

:confused: Hur kom du fram till den (potentiellt mycket farliga) slutsatsen med tanke på att det inte finns någon som helst koppling mellan kattallergen och hundallergen.
 
Sv: En allergisk syster

Att en allergiker bara reagerar på ett slags pälsdjur är ganska ovanligt.

Potentiellt farligt? Jag tror risken är minimal att just den här personen får ett astmaanfall av att det varit en hund i rummet hon vistas i.
 
Sv: En allergisk syster

Jag har också en allergisk syster - vår första hund blev därför en Storpudel. Väldens mest kloka, lättlärda och vackra hund. Min syster som är väldigt allegisk för djur klarade faktiskt det jättebra.:)
 
Sv: En allergisk syster

Att en allergiker bara reagerar på ett slags pälsdjur är ganska ovanligt.

Inte alls. Det går alldeles utmärkt att vara lite känslig mot ett slags pälsdjur och få en anafylaktisk chock av ett annat. Däremot är det ovanligt att man får en anafylaktisk chock av lite päls i ett hört, men varför chansa när det faktiskt kan hända?
 
Sv: En allergisk syster

Inte alls. Det går alldeles utmärkt att vara lite känslig mot ett slags pälsdjur och få en anafylaktisk chock av ett annat. Däremot är det ovanligt att man får en anafylaktisk chock av lite päls i ett hört, men varför chansa när det faktiskt kan hända?

Exakt.
Jag själv brukar reagera väldigt starkt om jag hälsar på någon med katt.
Tar inte många minuter innan det sätter sig på andningen..
Men jag äger själv hund utan problem.
Som exempel.
 
Sv: En allergisk syster

Finns det någon på apoteket man kan ringa? typ någon kundservice?

Tänkte att gå dit känns lite jobbigt m tanke på alla mina frågor som kommer att ta en stund men också med tanke på att det apotek vi har här ligger i världens skvallerby .. Råkar man prata med fel person är det liksom kört då de är väldigt korta ledningar till en huvudperson i vissa frågor..Har kompisar som tråkigt nog råkat ut för detta och skulle aldrig i mitt liv våga prata om någon annan människa i detta samhälle med någon man inte vet vem det är..Rätt vad det är känner den, någon som känner - som känner den man pratar om..Eller luskar ut det på egen hand utan att man nämnt några namn för den delen. Det kan gå väldigt fort :crazy:
 
Sv: En allergisk syster

Tack för inlägget.

Men jag skulle vilja be er att sluta tipsa om olika
"allergi vänliga" alternativ..Som jag nämnt i flertal inlägg finns inte det alternativet då raserna/hundarna inte stämmer in på mig och inte heller jag på dem.

Det är liksom lönlöst..Ungefär som att köpa bil fast sakna körkort..Jag får liksom inte ut något av det.
 
Sv: En allergisk syster

Det går inte att säga att en medicin är mer effektiv än någon annan när det gäller allergier. Ibland får man pröva sig fram för att få till en effektiv kombination av mediciner. Läkaren går väldigt mycket på patientens berättelse om hur denne upplever att medicinen fungerar.

Jag tror att jag frågade det högre upp men minns inte om jag fick något svar. Har du frågat systern om hennes hundallergi och hur hon ser på att ni skaffar hund? Jag tycker alltså fortfarande inte att hon egentligen har med det att göra, men eftersom din blivande sambo har hennes allergi som ett motargument så kan det ju vara bra att kolla upp om det verkligen är ett problem för henne.
 
Sv: En allergisk syster

Nej jag har inte pratat med henne ännu eftersom att just nu är det inte aktuellt med en hund..men jag har ju presenterat för min pv vad mina planer och önskemål i framtiden är.

Och tja, hittills är han väl lite väl motsträvig kan jag tycka och har satt mig i en väldigt konstig sits?

Har valt att ta upp det med hans syster senare när det väl börjar vara aktuellt i så fall, eller aktuellt och aktuellt..men jag litar inte riktigt fullt på varken min pv eller att det inte finns någon medicin som kanske kan funka.
Sen vill jag inte "röra om i grytan" i onödan heller, det lär förmodligen vara en rätt så känslig sak.

Men skulle vilja ha mer grunder att stå på gällande mediciner mm, så att jag kanske har något mer att säga i fall någon bara säger "det går inte"..

Men det kommer att bli tufft, med tanke på att övriga i familjen gjort sina uttalanden gällande hans bror + brors fru ang deras hund + husköp..
 
Sv: En allergisk syster

Ett problem vet jag att det är för henne, då hon inte hälsar på hos sin andra bror som har hund och övriga i familjen säger att hon inte ens kan hälsa på hos någon som haft djur för flera år sen, för då blir hon sjuk..Men det konstiga faktum är att jag i princip alltid borde bära på allergener i o m att många gånger jag träffar henne kommer jag direkt oduschad, men ombytt från stallet, kan ha hund/katthår på tröjan osv..

Finns det alleriger där personen bara reagerar om objektet är i närheten?
(m tanke på mina kläder - aldrig sett en reaktion)
 
Sv: En allergisk syster

hon inte ens kan hälsa på hos någon som haft djur för flera år sen, för då blir hon sjuk..
Kan stämma, det påstås att en bostad som blivit sanerad efter att ett pälsdjur bott där kan innehålla allergener i upp till två år.


Finns det alleriger där personen bara reagerar om objektet är i närheten?
(m tanke på mina kläder - aldrig sett en reaktion)
Har jag aldrig hört talas om.

kl
Jag förstår inte varför ni skall flytta ihop öht om han tar större hänsyn till sin syster än till dig?
För mig är icke avnavlade partners ett big NO NO!
 
Sv: En allergisk syster

Ja det är en knivig fråga det där med att han inte verkar vilja klippa navelsträngen lite..Men samtidigt förstår jag hans problem att han tycker att det känns jobbigt att hans syster inte kan komma och hälsa på oss - OM det nu är så, men jag är lite för osäker på den frågan än och som det låter verkar det inte som att någon större allergiutredning har gjorts, tex med tester av olika mediciner..

Vi får väl se längre fram, men jag tänker inte låta något sånt här stoppa mina planer/mål som jag har i famtiden i livet..Hur taskigt det än må vara..

Somsagt, ska man ta hänsyn till sina föräldrars, syskons mm önskemål eller "handikapp" i sitt eget hem fullt ut är det ju rätt omöjligt att bo ihop?

Sen tänker jag inte heller förbjuda att min mamma tar med sig sin hund in i lägenheten när hon vill hälsa på, för övrigt så är det ju min hund också..Så det är han själv som ställer väldigt orimliga krav.

Tycker fruktansvärt synd om allergiska eller andra sjuka samt de med handikapp, vi kan förbättra saker för dem och hjälpa dem att leva ett sunt liv, men ska hela världen behöva knäböja sig för deras rätt att vara? Jag tror inte att det fungerar så...
 
Senast ändrad:
Sv: En allergisk syster

Tycker fruktansvärt synd om allergiska eller andra sjuka samt de med handikapp, vi kan förbättra saker för dem och hjälpa dem att leva ett sunt liv, men ska hela världen behöva knäböja sig för deras rätt att vara? Jag tror inte att det fungerar så...

nä det funkar ju faktiskt inte så, jag har en vän i rullstol men inte är mitt hem handikappat... långsökt koppling måhända men ändå ;)

tycker du ska, redan nu, ta ett ordentligt snack med dels din sambo, dels systern för det är lättare att inse redan nu om det inte kommer fungera, för bådas del!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 281
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 869
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 371
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 973
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp