Bukefalos 28 år!

En allergisk syster

Sv: En allergisk syster

Rasvalet kommer inte att få avgöras av en allergi..då är jag hellre utan hund.
Jag måste känna att hunden passar mig och ingen annan..annars kan det gå fruktansvärt fel.

Småhundar, pudlar etc går fett bort då jag varken gillar pudel tex och småhund känns för litet för mig som vill vara väldigt aktiv. Sen vill jag ha med den i stallet och en liten känns inte bra..tycker de små är för ynkliga :D Rasvalet just nu är redan bestämt..men det kan ju ändras senare givetvis.

Jag har koll på att nakenhundarna inte är mer allergivänliga eller andra sk allergivänliga hundar. Men om hunden lossar mer och mer hår flyger runt så borde ju ändå allergenena i utrymmet öka då de blandas med damm mm?..många gånger följer ju hud/stoff med pälsen som trillar av även.

Nej, givetvis är inte vattnet det farliga utan schampoot och vad jag hört så kan flera gånger 1 månaden tex vara väldigt skadligt om det är en känslig hund..Men det vet man ju inter förns man provat..Men just nu vill jag ju veta i förväg :) I synnerhet för att få mer argument till min kille..

Sen kan det vara tvärtom..som min mammas hund som får utslag om den blir för smutsig och måste badas m specialschampoo en gång i veckan..
 
Sv: En allergisk syster

Hunden kan absolut stängas in i vårt sovrum ..kan också bli bättre i o m att det blir ett rum mindre att "sanera" i så fall..Men då återstår ju fortfarande frågan om det hjälper eller inte?
I vårt sovrum ska ju ändå ingen annan än vi vara hoppas jag..Jag gillar då inte att besök springer in dit..Det är vårat privata ställe anser jag och dit går ingen in förutom vi.. Beror dock på hur länge ett allergibesök stannar, den kan ju inte sitta inne i sovrummet i 5 timmar tex utan måste få gå ut.. och för att komma till hallen så går man igenom alla rum i denna lägenhet.

Kruxet kan å andra sidan bli - vet dock inte hur det ligger till med utrymmen, om det är mer allergener om stället är mindre eller om det är någon skillnad alls om hunden ändå varit i alla rum?

Denna lägenhet är en större etta, en väldigt stor faktiskt. Jag, min kille och en ev hund kommer då inte att trängas.

Så vi kommer hur som helst inte att kunna ha större middagar, släktträffar osv..vilket kanske är en fördel? ;)
 
Sv: En allergisk syster

KL


De gjorde ingen utredning utan antog det då de efter ca ett halvår märkte att hon var snuvig oftare än vanligt..


Och hon har testat mediciner men ska tydligen inte funka..

Jag tycker mer det låter som om att hon är överkänslig mot hundar. Först att hon inte gjorde någon utredning och sen har testat mediciner men att det inte har funkat, har hon bara testat en sort eller fler? men iaf, så är man "icke-allergisk överkänslig" mot vaddetnukanvara i detta fallet hundar, funkar inte mediciner. (kan dock inte styrka detta, men har egna erfarenheter utav det och det är naturligtvis individuellt)

Och att din pojkvän håller fast vid att vara snäll (visst självklart vill man det bästa men det verkar lite som han vill det lite för mycket???) och det kanske är så att han inte vill ha hund själv, fast han nu gillar hundar jätte mycket?

Jag tycker du ska fråga honom om han tycker att du ska lika bra som han vill att sin syster ska må? och om han nu tycker det så kan du säga att du mår bäst om du får ha något att pyssla om hemma och inte bara i stallet.

Kanske lite luddigt, men hoppas du fattar:D
 
Sv: En allergisk syster

Frågan är ställd i och med att jag påpekade lite fin att vi kan ju lika gärna flytta in hos hans syster i så fall...

Men fick då svaret att sådär kan man ju inte säga, det är taskigt och nu är du trångsynt...

Jag förstår ju att han vill sin syster väl och att hon också ska kunna komma på besök..det förstår jag absolut. Men det känns så fel.

och läs mitt tidigare inlägg om det jag gått med på..men för mig just nu känner jag bara begränsningar.

Skulle verkligen behöva mer argument så att han verkligen, verkligen förstår..tex varför är det ok att hans bror har hund i sitt hushåll? Ska de he bort sin hund då??

Det låter mer som din kille inte vill ha hund.

Jag har familjemedlemmar som är väldigt allergiska, dvs de får mer eller mindre kraftiga symptom TROTS medicinering.
Ingen skulle någonsin komma på tanken att tycka att jag skulle avstå från ett intresse för de gånger de kommer och hälsar på.

De står helt enkelt ut på födelsedagskalas och sådant.
 
Sv: En allergisk syster

Jag vet inte, allergisk säger hon att hon är mot djur i alla fall och att de mediciner hon provat har hon blivit jättedålig av..har ingen aning om hur många hon provat eller hur länge osv. Somsagt så är det bara info från min kille i andra hand, men jag vet ju att hon är allergisk och jag ser ju ingen anledning till att någon skulle ljuga..

Hund vet jag att han vill ha..om det nu inte hade varit för sin inställning till sin allergiska syster eller att hon är allergisk.

Varje gång han ser en hund blir han helt lyrisk..många gånger får jag stoppa honom och säga att man kan inte bara klappa en hund hur som helst tex..Som sagt dålig djurvana :D
Senast var i veckan då en granne var på besök och när vi gick ut satt det en liten finsk spets fastbunden ute på gården som han klampar fram till och klappar på huvudet och hunden backar..fick nog påminna honom om att hans kroppspråk inte sände ut så bra signaler hehe

Sen har vi kompisar som har en jättetrevlig collie/bordercollie mix som verkligen är väärldens finaste lilla goskit som han brukar säga "en sån här hund vill jag ha". Så att han skulle vilja ha hund går nästan inte att ta miste på.

Jag har förklarat varför jag vill ha hund. Häst har jag ju och det tycker han räcker..men en häst besöker man ju ofta bara 1gång per dag och sysslorna där tar ju slut tillslut? Sen kan man ju inte hålla på att pyssla med hästen heela tiden när man är där, min tex är ganska så less på mig efter att vi ridit, det brukar vara nog för dagen för honom, då har han gjort sitt anser han ;)

Sen när jag kommer hem till ett djurtomt hem för mig som djurfrälst känns helt galet..när jag tex har varit på stallet på dagtid en dag, vad ska jag då ägna kvällen till? Jag är inte sådär jätteintresserad av att sitta framför tvn hela tiden och är inte intresserad av någon annan sport el aktivitet, så det finns som inget att komma hem till..Sen gillar jag att vara ute i naturen, men inte ensam..Springa skulle jag behöva ut och göra mer..men samma sak där har ingen motivation ensam till att göra det..Skulle behöva mer aktivitet hemma så att säga och jag delar ju inte deras båt/sportintresse..och det går ju inte att tvinga någon att bli intresserad heller..har försökt men det går inte att bli intresserad av båt på samma sätt som de..Det är jättemysigt att åka iväg med en båt och bo i osv i några dagar men mer glädje ser jag inte
 
Sv: En allergisk syster

Det låter mer som din kille inte vill ha hund.

Jag har familjemedlemmar som är väldigt allergiska, dvs de får mer eller mindre kraftiga symptom TROTS medicinering.
Ingen skulle någonsin komma på tanken att tycka att jag skulle avstå från ett intresse för de gånger de kommer och hälsar på.

De står helt enkelt ut på födelsedagskalas och sådant.

Läs mitt senaste inlägg.
Jag vet att han är helt tokig i hundar men han är rädd för att såra eller frysa ut sin syster..

Klart att han säger att han inte vill ha hund av den anledningen - men för mig känns det som att jag ska säga åt min kille att inte hålla på med båtar för att jag inte gillar det eller inte delar deras intresse.
 
Senast ändrad:
Sv: En allergisk syster

Hur ställer sig systern till det hela?
Det kanske är så att din kille gör det betydligt större än vad hon skulle göra.
Kan du fråga hundägande svågern om hur det är när hon är hos dem och hur hon verkar resonera då.
 
Sv: En allergisk syster

Hon är aldrig hos dem för att de har hund. Somsagt brukar vi alla träffas hos deras föräldrar för fika, middagar etc där det är djurfritt.

Däremot har systern flera gånger både varit i närheten av och varit ner i deras båt där hunden är..

och det jag inte ser skillnanden på är varför de kan ha hund och inte vi? Det fungerar ju jättebra att vi alla träffs någonannanstanns..och jag vill ju inte ha någon hund för att stänga henne ute ..som min kille anser.

Jag tror inte att han förstorar upp det heller i o m att systern aldrig är och hälsar på hemma hos killens bror..Det är det han är rädd för, att det ska vara likadant.

Och det är det som kommer att göra det här samtalet så fruktansvärt jobbigt när jag ska prata om det med hans syster..Vet liksom inte i vilken ända jag ska börja i..Blir som att säga "jag vill ha hund men du är ju allergisk så tråkigt"..Blir liksom fel hur man än vänder och vrider på det även om jag inte vill helt ut ta hänsyn till såna här saker i mitt eget hem..Men det kommer ju att bli fruktansvärt jobbigt att sätta på kartan så att säga när den dagen kommer.
 
Sv: En allergisk syster

Jag vet än så länge inte om jag skulle kunna leva med att aldrig ha hund..I så fall tänker jag att något av hans intressen får fallera lite också..

(...)

som jag skrev innan att de inte har samma syn på djur då det naturligt för dem alltid har varit att människan kommer först då de aldrig haft djur under sin uppväxt. Min pojkvän kanske inte förstår helt enkelt?

För er bådas skull - framförallt för din skull eftersom det är du som eventuellt får försaka något - så MÅSTE ni prata igenom hundfrågan ordentligt innan ni flyttar ihop. Jag tycker absolut inte att du ska resonera som så att om du inte får ha hund så måste även han ge avkall på något intresse. Tro mig, det är raka vägen till slutet av förhållandet. Var och en måste få göra det som de mår bra av! Visst, någon kompromiss hit eller dit som att det går bra att ha hund om man ser till att det är ordentligt städat när det kommer allergiska gäster. Men inte "om jag inte får X, så ska inte du få Y". Det är kohandel och sådant ska man inte ägna sig åt i ett förhållande, det leder bara till misär, elände och bråk.

Jag tror att du måste göra riktigt klart för din pojkvän exakt hur viktigt det är för dig med djur. Det har du säkert försökt att göra, men du får nog vara ännu tydligare.

Skulle verkligen behöva mer argument så att han verkligen, verkligen förstår..tex varför är det ok att hans bror har hund i sitt hushåll? Ska de he bort sin hund då??

Att hans brorsa får ha hund har inte alls med saken att göra. Din pojkvän har ju ingen bestämmanderätt över sin bror. Din pojkvän har heller inte någon bestämmanderätt över dig. Vill du ha hund så skaffa dig en hund. Men om din pojkvän inte vill ha hund boende i samma hem som honom så har ni problem. Att det inte är ett problem för din pojkväns bror och hans sambo beror på att båda vill ha hund boende hos sig. Så enkelt är det.

Rasvalet kommer inte att få avgöras av en allergi..då är jag hellre utan hund.
Jag måste känna att hunden passar mig och ingen annan..annars kan det gå fruktansvärt fel.

Jag håller med dig om att hundval egentligen inte ska baseras på allergier. Men med tanke på hur många hundraser som det finns så borde det finnas en hund som passar dig som inte har underull. Det skulle i varje fall ge dig ett argument för varför det skulle fungera att ha hund trots systerns allergi. Men finns inte den hundrasen så har du så klart ett problem.

Det låter mer som din kille inte vill ha hund.

Det låter inte omöjligt.

Jag vet inte, allergisk säger hon att hon är mot djur i alla fall och att de mediciner hon provat har hon blivit jättedålig av..har ingen aning om hur många hon provat eller hur länge osv. Somsagt så är det bara info från min kille i andra hand

Jag betvivlar inte att hans syster är allergisk, men det låter konstigt att hon skulle bli dålig jättedålig av allergimedicinen. Det har jag aldrig hört talas om. Det man tar är antihistaminer och det värsta som kan hända är att man blir lite småsömnig i ett par timmar. Det låter nästan som något som din pojkvän har hittat på själv.

Jag som skulle som sagt gå direkt till källan, dvs. systern och fråga hur pass allergisk hon är. Eller svågern som Rie föreslår.

När du frågar systern så behöver du inte göra någon affär av det. Du ska ju inte fråga henne om det går bra för dig och din pojkvän att skaffa hund. Säg istället något i stil med "Hur pass allergisk är du mot pälsdjur? Jag och X ska ju snart flytta ihop och det kan ju hända att min mammas hund kommer på besök då och då, och så har jag ju häst. Behöver vi tänka på något särskilt när du kommer och hälsar på eller klarar du av att vistas där det är eller har varit hund?"
 
Senast ändrad:
Sv: En allergisk syster

Jag tror inte att han förstorar upp det heller i o m att systern aldrig är och hälsar på hemma hos killens bror..Det är det han är rädd för, att det ska vara likadant.

Det är ju en uppenbar möjlighet att det är så. Men det kan ju lika gärna vara så att systern inte vill besöka sin andra bror (eller om det var hennes killes bror, det blev oklart här :confused:) av andra skäl än hundallergi.

Jag tror att din pojkvän tänker för mycket och krånglar till det i onödan. För det är ju inte alls säkert att systern uppfattar det som ett problem att ni skaffar hund.

Sedan är det ju sympatiskt att han är mån om sin systers välbefinnande, men det är ju faktiskt dig och ditt välbefinnande han ska bo med.
 
Sv: En allergisk syster

Det är inte så att det finns andra skäl. Hela syskonskaran har världens starkaste kontakt med varandra och ses på ett eller annat sätt flera gånger i veckan ibland :)

Så där är det tydligt att det är just hund i hemmet som är problemet - hon kan inte åka dit helt enkelt.
 
Sv: En allergisk syster

Ja..antar väl kanske att hon tål dem bättre? Men ändå konstigt m tanke på att den nakenhund hon köpte var hon tvungen att lämna tillbaka..(Hans bror +fru har en JRT)

Tack för era svar!

Ska svara mer sen men nu drar jag till stallet :)
 
Sv: En allergisk syster

Hemma hos oss funkar det som så att är man allergisk sker ingång på egen risk. Annars kan man ses på ett annat ställe, kanske hemma hos allergikern i fråga. Vi har 2 närstående kattallergiker som ganska ofta är på besök varav ena sovit på soffan ett par gånger. Jag dammsuger innan, thats it ungefär. Om jag hade varit allergiker hade inte jag velat att någon ska sanera sig själv och hela sitt hem bara för att jag kommer på besök. Då får jag väl skaffa allergitabletter.
 
Sv: En allergisk syster

Jag skulle inte låta det hindra mig. Nu vet jag iof inte hur ofta hon brukar hälsa på osv, men det låter inte som att hon är dödligt allergisk heller?

Min farbror är rejält allergisk (inte farligt men jobbigt). Min faster har hund. När han hälsar på ser de till att inte ha hunden hemma, alt. stänga in den på övervåningen. Då går det finfint. Samma farbror har träffat min hund utan problem men vill (av naturliga anledningar) inte att jag tar med hunden till hans lägenhet.

En kompromiss kanske kan vara att skaffa en hund av allergivänlig ras? Ta med systern till uppfödaren och se om hon tål rasen någorlunda?
 
Sv: En allergisk syster

En kompromiss kanske kan vara att skaffa en hund av allergivänlig ras? Ta med systern till uppfödaren och se om hon tål rasen någorlunda?

Tyvärr är det helt uteslutet. Jag bestämmer vilken ras det ska vara..annars är jag jättegärna utan hund som jag skrev i tidigare inlägg..Hunden ska fungera för mig och just nu är jag redan inriktad på en ras som jag har börja läsa mig till fakta, pratat med några uppfödare osv och den verkar passa bra in på mig då jag vill ha en aktiv hund med go i.

Sen är det aldrig 100% att det finns någon direkt allergivänlig hund..det kan gå bra för en allergiker men det kan också inte gå alls
 
Sv: En allergisk syster

Blev kanske lite tokigt..ska förklara hur jag menade med "fallerande intressen" för honom..Nu menade jag inte alls att han inte ska få syssla med det han vill hålla på med. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag gått med på väldigt mycket hittills för hans skull och hittills har inte jag fått så mycket val alls.
Han ville bo i sin hemort och ha nära till vattnet som det är här för att lätt kunna hålla på med båtarna och att han vill ha nära till sin familj, större delen av familjen bor här i byn..Så i så fall skulle jag vilja att vi tex flyttade så att jag har nära till mitt stall om det nu blir hästarna jag får nöja mig med. Jag vill kunna känna att jag också kan få ha närhet till något. Just nu har han fått allt..Är du med?

Nej, han har ingen bestämmelserätt över sin bror..Men han nämner aldrig att han är taskig för att de har hund och således kan inte hans syster besöka dem, varför måste just jag vara den hemska?

Säger det igen, mitt rasval eller ingen hund alls..Jag vill inte ha hund om rasen anpassas efter någon annan..Jag vill inte ha hund till varje pris och skulle verkligen känna mig missnöjd.

Ang medicinen så har hon berättat att hon blev jättedålig av den då hon tog den, så kanske inte enbart trötthet.
Men ska absolut kolla med henne när jag ska ta samtalet om det inte går att stå ut med när hon ska hälsa på.
 
Sv: En allergisk syster

Inser nu att jag missat en viktig bit, hon har även astma

Nu har jag inte läst alla inlägg, började men det var så många att jag har inte tid att läsa igenom alla. Men jag fastnade på denna sista del.

Jag har astma, och är allergisk, jag har djur själv (VÄÄLDIGT självförvållat). Jag reagerar olika från hund till hund. En del hundar reagerar jag inte alls på och vissa får jag andningsbesvär av.
MEN, egentligen var det inte det jag ville kommentera, utan problemet att din sambo vill ha djurfritt och inte du.
Jag hade liknande problem med min sambo när vi flyttade till hus och det helt plötsligt fanns möjighet att ha katt. Jag vill ha katt, sambo ville inte eftersom det då enl honom skulle förstöra mycket att hans umgänge med en del av hans polare eftersom de är så allergiska mot katt.
Till slut kom vi överrens om att det är VI som bor här, och då ska vi "inreda" huset som vi själva vill. Kompisarna kan ta en allergitablett om de ska komma förbi, svårare än så är det inte. Faktum är att det faktiskt inte har varit några problem heller, alla vet att vi har massor av djur, och de som är allergiska tar sina allergitabletter innan de hälsar på och så är det inte mer med det :) . Har aldrig hört något negativt om att vi har katt och att de måste äta piller om de ska stanna länge.
 
Sv: En allergisk syster

Ska kolla närmare hur det ligger till..men hon blev i alla fall fruktansvärt dålig av allergimedicinen..Tydligen var den ganska tung, kan det ha varit orsaken?

Vad finns det för typer av allergimedicin?

Så försöker jag resonera också..men för min kille är det inte så. Alla
ska komma och gå som de vill i vårt hem tydligen..I alla fall alla från hans familj.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 239
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 854
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 368
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 973
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp