Bukefalos 28 år!

I USA säljs ju i stort sett alla valpar från riktiga uppfödare med kontrakt som specifierar att de måste kastreras om de är sålda som enbart husdjur och inte för utställning/avel (detta för att man har såpass stort problem med buskavel & herrelösa hundar). Jag har en internetbekant som föder upp hundar i USA och jag har fått intrycket att man bland de seriösa uppfödarna börjar bli allt mer fundersamma kring detta upplägg, åtminstone när det gäller tidiga kastreringar. Och där har man ju mycket data att gå på.

Jag har fått känslan att det är med påverkan från USA som kastreringstankarna har spridit sig i Sverige, fast som alltid med sådan spridning så ligger den ju några år efter.
 
I USA säljs ju i stort sett alla valpar från riktiga uppfödare med kontrakt som specifierar att de måste kastreras om de är sålda som enbart husdjur och inte för utställning/avel (detta för att man har såpass stort problem med buskavel & herrelösa hundar). Jag har en internetbekant som föder upp hundar i USA och jag har fått intrycket att man bland de seriösa uppfödarna börjar bli allt mer fundersamma kring detta upplägg, åtminstone när det gäller tidiga kastreringar. Och där har man ju mycket data att gå på.

Jag har fått känslan att det är med påverkan från USA som kastreringstankarna har spridit sig i Sverige, fast som alltid med sådan spridning så ligger den ju några år efter.

Jag tror inte att det bara kommer från USA, med tanke på att det egentligen bara är i de nordiska länderna där kastrering inte är mer regel än undantag.
i Europa är det vanligt att hundarna kastreras.
 
Har i USA tar jag ofta upp (och skryter!) om hur duktiga Sverige ar som inte regelmassigt kastrerar hundar tidigt. Har finns det en gammal "wife's tale" som sager att tikar blir friskare om de kastreras fore forsta lopet. :crazy:
Jag har haft mer an en veterinar som forsokt overtyga mig att kastrera for halsan's skull. :banghead: Den sista for inte sa lange sedan ... och Diva ar tre ar gammal sa var alla henne's halso formaner skulle komma om hon kastrerades nu har jag svart att forsta.:grin: Namnda vet var inte glad da jag delade med mig av flera linkar till studier som motbevisade henne's teorier.:p
 
Angående USA, så tror jag att det är en blandning med problem av hemlösa hundar och ett hopp om att försöka minska antalet via regelmässig kastrering utav ens hundar, men också lite okunskap om att kastrering skulle vara automatiskt mer hälsosammare och bättre för hunden.
 
I USA säljs ju i stort sett alla valpar från riktiga uppfödare med kontrakt som specifierar att de måste kastreras om de är sålda som enbart husdjur och inte för utställning/avel (detta för att man har såpass stort problem med buskavel & herrelösa hundar). Jag har en internetbekant som föder upp hundar i USA och jag har fått intrycket att man bland de seriösa uppfödarna börjar bli allt mer fundersamma kring detta upplägg, åtminstone när det gäller tidiga kastreringar. Och där har man ju mycket data att gå på.

Jag har fått känslan att det är med påverkan från USA som kastreringstankarna har spridit sig i Sverige, fast som alltid med sådan spridning så ligger den ju några år efter.
Är det inte till och med så, att vissa delstater i USA har en lag som säger att hundar MÅSTE kastreras/steriliseras om ägaren inte har registrerad avelsverksamhet?
 
Är det inte till och med så, att vissa delstater i USA har en lag som säger att hundar MÅSTE kastreras/steriliseras om ägaren inte har registrerad avelsverksamhet?

Det finns nagra stader, Los Angeles, Dallas, Las Vegas, och sakert nagra fler ocksa som har lagstadgat att alla hundar ska kastreras vid 4 manaders alder. MEN ... de har alla vissa undantag, som du namnde ar avelverksamhet en ... men ocksa, tavling, om den tranas for att bli service hund, polis eller militarhundar, eller om en veterinar skriver ett intyg att den ar for ung, sjuk, eller gammal for att kastreras.

Vilket nog egentligen betyder att alla som har en hund som de verkligen agnar sig at kan komma undan. De som kastreras blir alltsa hundar dar agarna inte har tillrackligt koll for att veta ... och det kanske ar lika bra att deras hundar kastreras da det ar de hundarna som springer losa pa gatorna i varmare klimat.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 400
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Vi har en tik på 3 år med diverse hälsoproblem, men som står stadigt på sina mediciner. Hon är, sina problem till trots, ändå...
Svar
18
· Visningar
906
Senast: Myrten
·
Hundhälsa I våras fick min lilla JRT tik på 14 år akut bukspottskörtelinflammation. Hon blev pigg och frisk på mindre än en vecka och blev...
2
Svar
22
· Visningar
2 251
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 481
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp