Bukefalos 28 år!

Hon var 5 år.
Är det oförskämt att fråga om hon hade några problem (mentalt sett) innan kastreringen? Ignorera om du vill, jag är bara nyfiken.

Man kastrerar inte valpar. Hundar som kastreras för tidigt tenderar att bli fysiskt underutvecklade i växt och muskelatur.

Den typ av rädsla som en del hundar får hänger ihop med avsaknaden av testosteron/hormon och är mycket svårt att träna bort.
I Sverige kastreras inte valpar, tror de skall vara minst 6 månader. I min värld är det aja baja att kastrera innan de är vuxna både fysiskt o mentalt, dvs 2 - 4 årsåldern beroende på ras.
Intressant! Detta visste jag inte, åldern för kastrering hos hundar alltså. Minst sex månader räknade jag ju såklart med men ni verkar tycka att senare är bättre. Tack för informationen.
 
När det väl uppstått pälsproblem till exempel går det såklart inte att göra så mycket, men det är allmänt känt att till exempel långhåriga retrivers och spaniels får mycket underull och valpig päls efter kastrering, medan många strävhåriga raser (som trimmas) inte förändras särskilt mycket.
Fast flera DS har ju fått problem. Ser många ds-ägare som beklagat sig över detta i DS-Grupper på fb.
Schäfer blir ofta ullmonster.
 
Alla kastrerade hundar blir såklart inte feta, kissluktande, rädda pälsmonster.
De flesta hundar lever ett helt normalt liv efteråt utan större bekymmer.
Framförallt blir en stabil hund inte helt plötsligt superrädd eller osäker, men om hunden innan haft mentala brister KAN dessa förstärkas, men det behöver inte automatiskt bli så.
Om det skulle uppstå så stora problem hos alla individer skulle man inte fortsätta kastrera så mycket i andra länder där det är mer regel än undantag.

Däremot bör man vara medveten om vilka risker det finns och sen se till individen och ta beslut där efter.
Vissa raser tenderar att få mycket mer underull efter en kastrering vilket kan var jobbigt för hund och ägare. En redan överviktig hund riskerar att bli ännu mer överviktig.
En hund som redan har problem med rädslor eller aggressivitet kan bli värre mentalt.
Vissa raser/storlek på hund löper större risk för inkontinens senare etc.
Allt det behöver man såklart ta i beaktande när man funderar på att kastrera sin hund.

Jag är fortfarande inte för att man ska kastrerar alla hundar som ej går i avel, men jag vill också belysa att alla hundar inte får problem efteråt, tvärt om.
Jag får uppfattningen att de flesta hundar klarar sig bra efter kastreringen, kanske t.o.m bättre? I mina ögon verkar ju då fördelarna stora och chansen stor.
Men ändå rekommenderar du inte det i ren allmänhet, varför? Frågar av ren nyfikenhet såklart :)
 
För den som vill läsa på (@Voff till exempel) och läsa vetenskapliga artiklar/studier rekommenderar jag att börja med denna länk och sedan fördjupa sig med hjälp av referenslistan längre ner:

http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Sma...Rekommendationer-angaende-kastration-av-hund/
Denna har jag läst sen tidigare men tack iaf.
Vet du om det finns någon form av uppföljning på biverkningar eller är det bara sånt som ses som medicinskt som kommer till er veterinärers kännedom?
 
En hund som kastreras innan den har mognat och är vuxen (2,5-4 år beroende på ras) blir inte riktigt vuxen eftersom könshormonerna spelar roll i den sociala mognadsprocessen. Det är en allvarlig mental biverkning. En hund som kastreras för tidigt (under året), växer för länge och blir för stor, (förutom för omogen), då könshormonerna medverkar till att tillväxtzonerna sluts. Det kan leda till skelett- och ledproblem för djuret längre fram.

Testosteron har många positiva effekter, framåtanda, mod, uthållighet och smärtstillande egenskaper bland andra. Kom i håg att också intakta tikar producerar testosteron. Det är bara att vänta sig att hunden blir mer rädd, och mer smärtpåverkad efter kastration, vilket givetvis innebär lidande för djuret. Slutligen är kastreringar kirurgiska ingrepp som dels innebär en risk i sig, och dessutom ger hunden obehag och smärta under läkningstiden. Det är väl ingenting du rutinmässigt vill utsätta ett älskat djur för?
Själva obehaget och smärtan efter kastreringen har jag faktiskt "utsatt" mina älskade djur för dock. Den senaste råkade dessutom ut för en infektion så hon fick opereras igen. Men jag skulle ändå ha gjort det igen, bara varit noggrannare med läkningen efteråt.
Men så var de katter ;)

Men intressant information om åldern och testosteronet - tack!
 
För den som vill läsa på (@Voff till exempel) och läsa vetenskapliga artiklar/studier rekommenderar jag att börja med denna länk och sedan fördjupa sig med hjälp av referenslistan längre ner:

http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Sma...Rekommendationer-angaende-kastration-av-hund/
Intressant läsning tack! Den kändes lite mera optimistisk till kastrering även om det är olika från hund till hund.
Det stod dock inget under den negativa delen om den mentala biten?
 
Själva obehaget och smärtan efter kastreringen har jag faktiskt "utsatt" mina älskade djur för dock. Den senaste råkade dessutom ut för en infektion så hon fick opereras igen. Men jag skulle ändå ha gjort det igen, bara varit noggrannare med läkningen efteråt.
Men så var de katter ;)

Men intressant information om åldern och testosteronet - tack!
Det bör påpekas att det är stor skillnad på att leva med intakta hundar och intakta katter. En fertil hankatt går väl knappast att ha som innekatt, och får den vara utekatt blir det ens grannar som får utstå nackdelarna i stället. Är inte det vanligaste slutet på en hankatts avelskarriär att den kastreras och säljs till sällskap? Rastlösa, jamande, löpande honkatter fungerar väl inte heller som innekatter? Tikar är inte lika besvärliga när de löper, och rätt avlade hanhundar fungerar även om en tik i grannskapet löper.
 
Denna har jag läst sen tidigare men tack iaf.
Vet du om det finns någon form av uppföljning på biverkningar eller är det bara sånt som ses som medicinskt som kommer till er veterinärers kännedom?

Ingen uppföljning, det handlar ju inte om något medicinskt direkt allvarligt eller livshotande.
 
Det bör påpekas att det är stor skillnad på att leva med intakta hundar och intakta katter. En fertil hankatt går väl knappast att ha som innekatt, och får den vara utekatt blir det ens grannar som får utstå nackdelarna i stället. Är inte det vanligaste slutet på en hankatts avelskarriär att den kastreras och säljs till sällskap? Rastlösa, jamande, löpande honkatter fungerar väl inte heller som innekatter? Tikar är inte lika besvärliga när de löper, och rätt avlade hanhundar fungerar även om en tik i grannskapet löper.
Rättavlade hanhundar kan leva i samma hushåll som tikar, oavsett löp. Kräver dock lite försiktighetsåtgärder.
 
Fast flera DS har ju fått problem. Ser många ds-ägare som beklagat sig över detta i DS-Grupper på fb.
Schäfer blir ofta ullmonster.

De flesta strävhår blir inte drabbade alls i samma utsträckning som hundar med mjuk päls.
Vad gäller DS, så känner jag bara ett fåtal och de har haft lika fin och lättrimmad päls som innan (bland annat @falukorw äldsta tik ser jättefin ut i pälsen och hull för den delen också. Hon har även ställts ut efter kastrering). Ska bli intressant att se hur det blir med Winzis päls nu, jag fortsätter att trimma precis som vanligt.
Vad gäller klippta DS, så gör det väl varken till eller från då deras päls redan består av enbart ull. Min första hund var en DS hane som kastrerades när han var 11,5 år pga medicinska skäl. Hans päls förändrades inte alls, mer än en övergående period någon månad efter kastreringen då han blev mer gul, med det försvann sen.
 
Jag får uppfattningen att de flesta hundar klarar sig bra efter kastreringen, kanske t.o.m bättre? I mina ögon verkar ju då fördelarna stora och chansen stor.
Men ändå rekommenderar du inte det i ren allmänhet, varför? Frågar av ren nyfikenhet såklart :)

Jag ser ingen anledning att kastrera alla djur. Dels för att avselsbasen blir otroligt liten, men också för att det i många fall är helt onödigt. Vi håller våra hundar på sådant sätt idag att det fungerar alleldes utmärkt att ha intakta hundar.
Till skillnad från katt som dela springer lösa ute och dels kan vara riktiga plågor hemma om de är okastrerade.
Jag känner dock till både honkatter och hankatter som fungerar problemlöst inomhus trots att de är okastrerade, men jag tror inte att det hör till vanligheterna.
 
Det bör påpekas att det är stor skillnad på att leva med intakta hundar och intakta katter. En fertil hankatt går väl knappast att ha som innekatt, och får den vara utekatt blir det ens grannar som får utstå nackdelarna i stället. Är inte det vanligaste slutet på en hankatts avelskarriär att den kastreras och säljs till sällskap? Rastlösa, jamande, löpande honkatter fungerar väl inte heller som innekatter? Tikar är inte lika besvärliga när de löper, och rätt avlade hanhundar fungerar även om en tik i grannskapet löper.
Jag har tyvärr alltför lite erfarenhet av hur det är att leva med fertila katter för att kunna svara på det.
 
Jag ser ingen anledning att kastrera alla djur. Dels för att avselsbasen blir otroligt liten, men också för att det i många fall är helt onödigt. Vi håller våra hundar på sådant sätt idag att det fungerar alleldes utmärkt att ha intakta hundar.
Till skillnad från katt som dela springer lösa ute och dels kan vara riktiga plågor hemma om de är okastrerade.
Jag känner dock till både honkatter och hankatter som fungerar problemlöst inomhus trots att de är okastrerade, men jag tror inte att det hör till vanligheterna.
Blandraser då? :)
 
Blandraser får gärna kastreras så de inte hamnar i avel.
Så där ser du det annorlunda? Vad intressant, jag trodde inte det :o Så om du hade en rasren hund och en blandras (förutsett att de fungerar problemfritt med varandra innan och efter kastreringen), skulle du kastrera blandrasen men inte den rasrena?
 
Ingen uppföljning, det handlar ju inte om något medicinskt direkt allvarligt eller livshotande.
Även om det inte är medicinskt livshotande så kan ju dock beteendeförändringar, inkontinens och även pälsförändringar vara avgörande för om hunden går att ha kvar. En hund som får för stora problem med tex rädslor/beteendeförändringar, eller en päls så dålig att den inte längre kan vistas i hundgård kan vara livsavgörande eller ställa hela ens hundhållning på ända. Så jag tycker att en del av dessa problem föringas.
Det borde följas upp bättre på något vis för jag tror som sagt det finns ett stort mörkertal bland bieefekter och hur de kan påverka för hunden och hundägandet. Med tanke på det jag hör från bekanta mfl med kastrerade hundar så tycker jag lite statistik på detta vore intressant att ta fram.
 
Även om det inte är medicinskt livshotande så kan ju dock beteendeförändringar, inkontinens och även pälsförändringar vara avgörande för om hunden går att ha kvar. En hund som får för stora problem med tex rädslor/beteendeförändringar, eller en päls så dålig att den inte längre kan vistas i hundgård kan vara livsavgörande eller ställa hela ens hundhållning på ända. Så jag tycker att en del av dessa problem föringas.
Det borde följas upp bättre på något vis för jag tror som sagt det finns ett stort mörkertal bland bieefekter och hur de kan påverka för hunden och hundägandet. Med tanke på det jag hör från bekanta mfl med kastrerade hundar så tycker jag lite statistik på detta vore intressant att ta fram.
Tvivlar på att målgruppen skulle idas läsa.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 962
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 413
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 736
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp