Bukefalos 28 år!

Även om det inte är medicinskt livshotande så kan ju dock beteendeförändringar, inkontinens och även pälsförändringar vara avgörande för om hunden går att ha kvar. En hund som får för stora problem med tex rädslor/beteendeförändringar, eller en päls så dålig att den inte längre kan vistas i hundgård kan vara livsavgörande eller ställa hela ens hundhållning på ända. Så jag tycker att en del av dessa problem föringas.
Det borde följas upp bättre på något vis för jag tror som sagt det finns ett stort mörkertal bland bieefekter och hur de kan påverka för hunden och hundägandet. Med tanke på det jag hör från bekanta mfl med kastrerade hundar så tycker jag lite statistik på detta vore intressant att ta fram.

Men följas upp på vilket sätt och varför?
Det finns ju inget att göra när skadan väl är skedd. Det informeras om vilka biverkningar som kan uppträda men sedan är det ju upp till djurägaren att ta beslut om de vill kastrera eller ej. Därefter är en pälsförändring eller en hund som gör utfall inte ett veterinärt problem. En hund med inkontinens är såklart ett medicinskt problem som i nästan alla fall går att lösa.
Det finns en mängd olika studier som visar vad kastrering kan ha för effekt på hunden inkl statistik på hur många som drabbade så jag förstår inte riktigt vad du menar mer ska behövas?
Precis som att der står vilka biverkningar ett läkemedel kan ge i bipackssedeln så ska veterinären informera djurägaren om vad en kastrering kan ha för effekt.
Vad mer ska man som veterinär göra?
 
Så där ser du det annorlunda? Vad intressant, jag trodde inte det :o Så om du hade en rasren hund och en blandras (förutsett att de fungerar problemfritt med varandra innan och efter kastreringen), skulle du kastrera blandrasen men inte den rasrena?

Jag anser inte att blandrasavel behövs då den ofta är hemskt oseriös, så för att hindra fler oseriösa att utöva avel tycker jag inte att det vore fel om fler kastrerade sina blandraser.
 
Men följas upp på vilket sätt och varför?
Det finns ju inget att göra när skadan väl är skedd. Det informeras om vilka biverkningar som kan uppträda men sedan är det ju upp till djurägaren att ta beslut om de vill kastrera eller ej. Därefter är en pälsförändring eller en hund som gör utfall inte ett veterinärt problem. En hund med inkontinens är såklart ett medicinskt problem som i nästan alla fall går att lösa.
Det finns en mängd olika studier som visar vad kastrering kan ha för effekt på hunden inkl statistik på hur många som drabbade så jag förstår inte riktigt vad du menar mer ska behövas?
Precis som att der står vilka biverkningar ett läkemedel kan ge i bipackssedeln så ska veterinären informera djurägaren om vad en kastrering kan ha för effekt.
Vad mer ska man som veterinär göra?
Jag säger inte att veterinärer ska göra så mycket mer, men det borde...på något sätt tas reda på HUR stora/vanliga bieffekterna är. Jag tycker inte det räcker att säga "det kan hända".
Jag tycker det är lite märkligt att operera hundar i förebyggande syfte utan att ha statistik på hur vanligt förekommande bieffekter är. För de som får en bieffekt kan det uppstå lidande så jag tycker ( min egen åsikt) att det är relevant att veta hur stora riskerna för detta faktiskt är.
Sen vem som ska göra stuiden vet jag inte. En enkät kanske som skickas ut till ägare som låtit kastrera?
 
Det bör påpekas att det är stor skillnad på att leva med intakta hundar och intakta katter. En fertil hankatt går väl knappast att ha som innekatt, och får den vara utekatt blir det ens grannar som får utstå nackdelarna i stället. Är inte det vanligaste slutet på en hankatts avelskarriär att den kastreras och säljs till sällskap? Rastlösa, jamande, löpande honkatter fungerar väl inte heller som innekatter? Tikar är inte lika besvärliga när de löper, och rätt avlade hanhundar fungerar även om en tik i grannskapet löper.

For manga, manga ar sedan avlade jag Siames katter och trots deras mycket hogljudda jamande nar de loper var det faktiskt inte alls besvarligt att ha dem intakta i huset.

Jag fick nyligen nagra fler lankar till det har amnet. Jag minns inte varifran eller om jag postat dem har, men gor det nu i alla fall. :p

http://saveourdogs.net/wp/wp-content/uploads/2010/10/Aggression-and-spay-neuter-in-dogs.pdf

http://www.angryvet.com/neutering-and-behavior/

http://www.atftc.com/health/SNBehaviorBoneDataSnapShot.pdf
 
Jag anser inte att blandrasavel behövs då den ofta är hemskt oseriös, så för att hindra fler oseriösa att utöva avel tycker jag inte att det vore fel om fler kastrerade sina blandraser.
Det är jag med på. Men om kastrering har så många biverkningar som nämnts här inne som anledning till att inte kastrera, kan man verkligen då rekommendera en hundägare att kastrera sin blandras när man inte skulle göra det på sin egen hund pga biverkningarna?
 
Det är jag med på. Men om kastrering har så många biverkningar som nämnts här inne som anledning till att inte kastrera, kan man verkligen då rekommendera en hundägare att kastrera sin blandras när man inte skulle göra det på sin egen hund pga biverkningarna?

Jag har inte sagt att jag inte skulle kastrera pga biverkningar, det är andra i tråden.
Min ena hund är nykastrerad och min andra hund funderar jag på att kastrera när hon gått klart i avel.
 
Jag säger inte att veterinärer ska göra så mycket mer, men det borde...på något sätt tas reda på HUR stora/vanliga bieffekterna är. Jag tycker inte det räcker att säga "det kan hända".
Jag tycker det är lite märkligt att operera hundar i förebyggande syfte utan att ha statistik på hur vanligt förekommande bieffekter är. För de som får en bieffekt kan det uppstå lidande så jag tycker ( min egen åsikt) att det är relevant att veta hur stora riskerna för detta faktiskt är.
Sen vem som ska göra stuiden vet jag inte. En enkät kanske som skickas ut till ägare som låtit kastrera?

Det finns ju dock studier som anger hur mångas som drabbas av de hundar dom var med i studien.
Men självklart går det alltid att forska mer än vad som görs.
 
Jag har inte sagt att jag inte skulle kastrera pga biverkningar, det är andra i tråden.
Min ena hund är nykastrerad och min andra hund funderar jag på att kastrera när hon gått klart i avel.
Får jag fråga varför du har kastrerat och planera att göra samma med din andra hund?
 
Jag har inte sagt att jag inte skulle kastrera pga biverkningar, det är andra i tråden.
Min ena hund är nykastrerad och min andra hund funderar jag på att kastrera när hon gått klart i avel.
Åhå, då ber jag om ursäkt. Den frågan får då ställas mera allmänt till andra här i tråden.
Det är bara intressant och knepigt att veta vad som rekommenderas i allmänhet, kastrering eller inte. Bland katter är det betydligt enklare :p
 
Är det så?
Vi har schäfer och avråddes från kastration.
Det hade annars varit praktiskt som preventivmedel och för att slippa löpen.
Schäfer är en ras med tät underull och den riskerar att bli ännu tätare vid kastrering. För mycket/tät underull kan ge problem som hotspot. Min kusin råkade ut för detta på sin Hoffe....underullen växte som ogräs och hunden led ofta av hotspot. Hon hölls delvis rakad pga detta. Nu hade hon inget val då det handlade om pyo i hennes fall. Men att ta den risken av bekvämlighetsskäl som löp...känns inte ok mot hunden i mitt tycke. Så jag kan se att det fanns skäl för avrådan.
 
Får jag fråga varför du har kastrerat och planera att göra samma med din andra hund?

För att hon var dräktig i 6:e veckan när hon fick clusteranfall.
Med min andra funderar jag på kastrering dels för att slippa oroa mig för pyo (vilket jag gör typ konstant) samt för att kunna tävla året runt utan att behöva ställa in de tävlingar man inte får vara med på pga löp.
 
För att hon var dräktig i 6:e veckan när hon fick clusteranfall.
Med min andra funderar jag på kastrering dels för att slippa oroa mig för pyo (vilket jag gör typ konstant) samt för att kunna tävla året runt utan att behöva ställa in de tävlingar man inte får vara med på pga löp.
Okey, då är min oro inte helt ogrundad när det gäller pyo om även du som Vetrinär tänker på riskerna

Måste säga att jag kännermig så lättad nu när den oron är över
Jag behöver inte heller oroa mig för att honblir tjuvparad med alla risker det för med sig
 
Jag behöver inte heller oroa mig för att honblir tjuvparad med alla risker det för med sig
Varför oroar du dig för tjuvparning?
Jag har haft både tik och hanhundar samtidigt och inte oroat mig. Det gäller att ha dem isär om man inte har koll. Jag har inga barn så det är ingen risk att någon skulle råka släppa ut dem. Och har man inte ens en annan hund i hemnet så känns risken får tjuvparning mycket liten.
De där som tuggar sig genom väggar eller parar genom burgalleret känns som extremfall
 
Varför oroar du dig för tjuvparning?
Jag har haft både tik och hanhundar samtidigt och inte oroat mig. Det gäller att ha dem isär om man inte har koll. Jag har inga barn så det är ingen risk att någon skulle råka släppa ut dem. Och har man inte ens en annan hund i hemnet så känns risken får tjuvparning mycket liten.
De där som tuggar sig genom väggar eller parar genom burgalleret känns som extremfall
Risken för tjuvparning är minimal, det vet jag
Ändå kan det komma en lös hane när hon är ute i trädgården, vi har stängsel grannen har sina hanhundar lösa på tomten och dålig koll på dom
Vill dom klättra över stängslet så kan dom
 
Halvt OT men ämnet är ju uppe.... Det här med att oroa sig och gå och fundera på sjukdomar, olyckor, tjuvparningar och annat...är det något ni andra går och gör?
Jag får erkänna att jag tänker nog aldrig på sånt :o
Jag är fullt medveten om risker och sjukdomar och handlar där efter då det behövs, men går och grubblar eller oroar mig det gör jag inte.
Hade nog inte pallat att vara hundägare då. Inte mamma heller :D
 
Halvt OT men ämnet är ju uppe.... Det här med att oroa sig och gå och fundera på sjukdomar, olyckor, tjuvparningar och annat...är det något ni andra går och gör?
Jag får erkänna att jag tänker nog aldrig på sånt :o
Jag är fullt medveten om risker och sjukdomar och handlar där efter då det behövs, men går och grubblar eller oroar mig det gör jag inte.
Hade nog inte pallat att vara hundägare då. Inte mamma heller :D
Jag brukar inte "gå och oroa mig" när hunden är frisk, men när hunden inte är sig själv, slö varken dricker eller äter och Vetrinären inte hittar vad som är fel

DÅ oroar jag mig!

Inte annars
 
Jag är inte orolig trots att min ena tik fick operera bort flera bröst i juvertumörer, händer det så häbder det.
Och veterinärvården idag är ju toppen.
Däremot kastrerade jag min hane och aldrig upplevt det negativt, han är lika go och glad som alla andra kastrerade hundar jag känner =)
 
Halvt OT men ämnet är ju uppe.... Det här med att oroa sig och gå och fundera på sjukdomar, olyckor, tjuvparningar och annat...är det något ni andra går och gör?
Jag får erkänna att jag tänker nog aldrig på sånt :o
Jag är fullt medveten om risker och sjukdomar och handlar där efter då det behövs, men går och grubblar eller oroar mig det gör jag inte.
Hade nog inte pallat att vara hundägare då. Inte mamma heller :D
Nä jag är som dig jag med, skulle aldrig orka oroa mig , de flesta går friska genom livet =)
 
Det är jag med på. Men om kastrering har så många biverkningar som nämnts här inne som anledning till att inte kastrera, kan man verkligen då rekommendera en hundägare att kastrera sin blandras när man inte skulle göra det på sin egen hund pga biverkningarna?
När jag kastrerade min hane ringde jag flera kliniker och ingen nämnde biverkningar alls, jag har däremot läst om biverkningar , samt träffat många kastrerade och okastrerade hanar och jag personligen upplever att de flesta hanar lever gött som kastrerade:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 944
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 400
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp