En exta tå - hjälp!

Sv: En exta tå - hjälp!

De har ett valdigt strangt "spay and neuter" program pa Hemingway's gard och veterinarer ar dar en gang i veckan for att titta till katt kolonien och se till att den inte vaxer sig storre an den ar.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

*knapplån*

Läste på Hemingway's sida. Där står det först att många katter troligeen är besläktad med varann. Längre ner står de att de flesta katterna är kastrerade (både honor och hanar) men att man har behållit några fertila så att de ska födas några kullar per år som ska efterträda de som dött av ålderdom eller sjukdom.

Summan av kardemumman och enkel huvudräkning så är de resterade fertla katter som får kull varje år blir tillslut väldigt nära släkt då mor och son, kullsyskon troligen parar sig med varandra:(
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Om nu denna defekt skulle göra polykatter tex till bättre jägare hos vilda katter hade det ej funnits några normaltåade vildkatter. Du vet väl hur giraffen fick sin långa hals?

Om lång hals hade varit det bästa för alla så hade även hästar haft så lång hals.

Dessutom så tar det en lång tid för en ny egenskap att slå igenom.
Och under den tiden kommer både gamla och nya egenskaper att existera sida vid sida.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Undrar varför den afrikanska vildkatten, tamkattens ursprungliga form sedan bara några tusen år tillbaka, inte är flertåad?

Kanske har inte mutationen uppträtt i den populationen.
Och då så blir det ju inte så.
Den har dessutom ingen fördel där det inte finns snö (eller ett skepp).
Och snö är ju inte så vanligt i Afrika.

Hos Maine Coon så tror man ju att det just är de stora tassarnas funktion som snöskor som är fördelaktig.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Om man sparar några honor och tillsätter en hane utifrån så löser det ju sig.
De har säker hjärnor att tänka med även på det stället.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Om lång hals hade varit det bästa för alla så hade även hästar haft så lång hals.

Dessutom så tar det en lång tid för en ny egenskap att slå igenom.
Och under den tiden kommer både gamla och nya egenskaper att existera sida vid sida.

Polydaktyli är ingen ny egenskap. Den har haft gott om tid på sig att slå igenom och konkurrera ut "normaltåighet". Att vara bättre på att jaga kan jag tycka borde vara en fördel under alla omständigheter hos katt.

Lång hals är det bästa för just giraffer. Om polydaktyli vore överlägset hos katt borde det vara det normala, hos alla katter. Trenden borde iaf gå emot att det blir vanligare och vanligare. Inget påvisat adaptivt värde finns hos polydaktyli.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Om man sparar några honor och tillsätter en hane utifrån så löser det ju sig.
De har säker hjärnor att tänka med även på det stället.

det framgår inte på sidan men även om man tar in en ny hane kommer det i andra generationen bli inavel. ;) De står ju tom i texten att poly är orsakad av inavel.

glömde. inga kattungar säljs eller lämnar ön enligt sidan..
 
Senast ändrad:
Sv: En exta tå - hjälp!

Vissa egenskaper är varken bättre eller sämre.
De bara ÄR.
Om det hade varit en stor nackdel så hade egenskapen enligt ditt resonemang försvunnit.
Och det har den ju inte.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Om det är mycket inavel OCH katterna ändå är friska.
Så borde det ju inte vra så farligt med det.

Inavel är ett sätt att hitta dåliga gener och ta bort dem ur avel.
Om det hade funnits stora hälsoproblem med dessa gener så hade ju hela den populationen antagligen varit sjuk och borta nu.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Inavel eller ej så finns det misstankar om att polydaktyli kan vara en kvantitativ egenskap dvs. om du dubblerar genen kan det ge upphov till fler tår och kanske allvarligare defekter. Detta är ett av skälen till varför många uppfödare som avlar på poly-katter inte parar poly-katter med varandra. Citerar från Messybeast:

There is a similar report from the USA. Each successive generation of a colony of barn cats had more toes than the previous one. Eventually this led to crippling. The colony was severely inbred with each generation being fathered by the same polydactyl tomcat. When he disappeared, a non-polydactyl cat took his place and no further crippled kittens occurred. I also received a first hand account of crippling in later generations of polydactyl barn cats (relating to the writer's grandmother's farm). This may be the same case. Although the latter report of inbred polydactyl farm cats claimed up to 12 toes per paw, this extreme number is unlikely; 8 or 9 is generally the upper limit. The gene is variable in expression so in these colonies, paws range from mitten-paws (with a "thumb") through to double paws.

Om detta stämmer indikerar det att det finns iaf en form av ärftlig polydaktyli som är kvantitativ och det är den oavsett om det inavlas eller inte. Det är själva dubbleringen av anlaget som är problemet. Dvs. två obesläktade poly-katter kan lika gärna ge avkommor med väldigt många tår samt allvarligare defekter i tassarna som två nära besläktade poly-katter.

På just denna gård var nyckeln till att bryta den negativa trenden att låta en icke-polydaktil hane ta över som häradsbetäckare. På så sätt slutade genen att dubbleras.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Vissa egenskaper är varken bättre eller sämre.
De bara ÄR.
Om det hade varit en stor nackdel så hade egenskapen enligt ditt resonemang försvunnit.
Och det har den ju inte.

Men sett över hela kattpopulationen är frekvensen av polydaktyli väldigt låg. Precis som frekvensen navelbråck, gomspalt, svanslöshet, korta ben, hängöron osv.

Sedan är det du, inte jag, som har hävdat att polydaktyli skulle medföra fördel för katterna. Jag tror inte ett smack på det. Jag har aldrig påstått att polydaktyli för med sig stora nackdelar, bara onödiga.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Har sett annonser på blocket då man parat 2 polykatter (husisar) och fått fler tår än förräldrarna. Vid varje generation blir de fler tår..
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Hur vet du de?:crazy: har du varit där?

Sant.
Men jag tror att ett såpass känt ställe skulle veta om katterna blev sjuka.
Och jag tror att de skulle hantera det på ett bra sätt.
De har ögonen på sig och får nog inte göra "fel".

Det är ett museum och skulle inte dra till sig folk om där sprang en massa sjuka katter.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

*knapplån*

Läste på Hemingway's sida. Där står det först att många katter troligeen är besläktad med varann. Längre ner står de att de flesta katterna är kastrerade (både honor och hanar) men att man har behållit några fertila så att de ska födas några kullar per år som ska efterträda de som dött av ålderdom eller sjukdom.

Summan av kardemumman och enkel huvudräkning så är de resterade fertla katter som får kull varje år blir tillslut väldigt nära släkt då mor och son, kullsyskon troligen parar sig med varandra:(

Och varfor skulle de spara kullsyskon som fertila? Tjej katterna (vad HETER det?) kastreras efter en eller ett par kullar da de inte vill att de ska bli utslitna i kroppen av att fa ungar hela tiden... OCH da det ar ett bra satt att se till att de inte parar sig med nara slakt.


Hur vet du de?:crazy: har du varit där?

Jag har varit dar och jag fragade om just inavel eftersom de berattade om hur manga kattungar de far per ar och sa... Svaret var att de, som jag redan sagt, hade veterinar dar varje vecka varesig det behovs eller ej och daremellan om nagon ar sjuk. Vad galler inavel sa berattade de om hur kastrerings schemat sag ut och hur nara slakt de accepterade att katterna var for att fa para sig, men jag har glomt vad de sa.:p De har mycket stricta regler och manar mycket om sina katter som verkar bade friska och ser ut att trivas aldeles utmarkt.

Oh... och de flesta har bara en ta extra pa framtassarna... medan sonen's katt har tva tar extra bade pa fram och baktassar med "normal taiga" foraldrar sa jag ar oerhort tveksam till att de far fler tar per generation...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 160
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 395
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 101
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp