En exta tå - hjälp!

MiaMaria

Trådstartare
Vår stallkatt har fått ungar, hon hade lagt dem på logen så det tog lite drygt en vecka innan hon visade oss vägen till dem. En av ungarna har en extra tå på både fram och baktassar, har aldrig sett något liknande. Ungen har alltså väldigt stora tassar. För övrigt är den störts i kullen, och är väldigt framåt. Den verkar inte ha några bekymmer med tassarna, tar sig fram minst lika bra som de andra.

Min man tror att vi måste avliva ungen. Någon som har erfarenhet? Kan det bli problem för ungen att ha extra stora fötter?
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Det är en defekt som kallas Polydaktyli...Det innebär att katten får en eller flera tår än normal att har. Vissa huskattsuppfödare försöker marknadsföra den som en egen ras men det är en helt vanlig katt men med en defekt. I renrasaveln är det förbjudet att använda dessa katter i aveln men bland huskattsuppfödarna avlas det friskt för de anses vara något exklusivt precis som långhåriga katter. Det kan innebära problem för katten då den blir vuxen (fastnar och gör illa extratån som de inte kan dra in) men de flesta klarar sig fint.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Nu blev jag och dottern jätteglada!
Men sen läste jag lite mer om skeppskatt på nätet och där står att de i framtiden kan få problem med klor och tassar... vågar man då ha den kvar? Jag kan be veterinären kolla på den, men det är en stallkatt och den måste kunna klara det en vanlig utekatt klarar...
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Jag personligen skulle inte dömma ut kattungen vid så tidig ålder, den kan mycket väl klara sig finfint och inte alls bli hämmad pga sina extratår. För mig känns det som en avvägningsfråga, verkar katten frisk och kry nu så skulle jag avliva kattungen pga tårna, dock be vet. kolla extra på just den kattungen. Sedan kan jag förstå att man inte vill chansa på att det kan bli problem.

Jag tycker det är jättesvårt att säga vad som är rätt och fel, men personligen skulle jag gett kattungen en chans och hanterat problemet om det dök upp några. :) Det finns ju massor med katter med extra tår som lever som andra normaltåade katter.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Ja, jag läste om detta. Har aldrig sett en sådan katt tidigare, och aldrig hört talas om något liknande heller tidigare. Nu håller vi ju inte på med uppfödning, men har haft en kull tidigare med denna mamma. Då var ungarna helt normala.

Kan de ha anlaget utan att ha en extra tå och då föra anlaget vidare till ungarna, eller måste någon av föräldrarna ha dessa extra tår?
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Ja, vi avvaktar några veckor iallafall nu tills de börjar gå och röra sig lite mer. Tur vi inte gjort något ännu, jag blev helt förskräckt när jag såg tassarna :eek: Sen lugnade vi oss lite när vi såg att ungen mådde bra och var normal för övrigt :laugh:

Tur jag kom på att gå in här och fråga. Tack alla kunniga kattmänniskor!
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Jag förstod det :D
Lika "snabb" på tangenterna som jag som skrev exta istället för extra i rubriken :angel:
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Jag ska inte säga något hundra men jag tror det räcker med att någon av föräldrarna bär på genen för att den ska slå ut och ge kattungar med fler tår. Jag tror alltså att ingen av föräldrarna ska behöva ha en extra tå utan att det räcker att det finns i "databasen" - jag är dock inte helt säker så ta mig inte på ordet.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Polydaktyli är i regel inte handikappande för katten, men man bör inte avla vidare på det eftersom man tror att det kan leda till allvarligare defekter i skelettet. Det finns alltså inga skäl att avliva kattungen pga. de extra tårna, men se till att den inte går vidare i avel.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Hej, det är inga som helst problem för katten att ha en extra tå, det kan till och med vara en fördel för katten. Dessa katter med en extra tå brukar kallas för Skeppskatter. Så låt inte din man ha ihjäl katten den är bara cool:D
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Vi har haft flera kullar med huskatter som haft extratår. Det har absolut inte varit några problem för dem. Avliva inte, den är precis lika bra som vilken katt som helst.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Alla ungar och mamman ska kastreras, så det kommer inte att blir fler ungar här med dessa katter iallafall :)
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Vad skönt att höra! Nu när jag tittat närmare på alla ungar, har ytterligare två kattungar extra tår, deras tassar är betydligt mindre dock. Ingen av dem verkar ha några bekymmer, de är ca 2 veckor nu och idag busade de lite med varandra. Den med störst tassar är den som är tuffast och retast mest med de andra :love:
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Men så där kan du inte hålla på. Du kan ju inte prata om små söta dunbollar utan att posta foton? Visa oss foton - det är lagen.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Ja, jag vet :D
Ska be dottern om hjälp idag så kanske vi kan ta lite bilder på de små busungarna :love:
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Okey. Här kommer lite bilder på kattfamiljen :laugh:

31166621.jpg


31166616.jpg


Unge med sex tår...

31166660.jpg


Unge med fem tår...

31166611.jpg
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Låter som en sk skeppskatt. Har en här hemma också :) Inte så himla ovanligt, och definitivt ingen anledning att avliva.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 160
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 395
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 073
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp