En exta tå - hjälp!

Sv: En exta tå - hjälp!

Jag kan inte +1:a dig nog :bow:
Och sedan skulle jag gärna vilja ha din förmåga att uttrycka sig. Hade jag försökt mig på ett sådant inlägg hade det blivit alldeles galet :angel:
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Nej och jag har heller aldrig sagt att du gjort det så dra in taggarna. Det är ett faktum att det förekommer avel på diverse avvikelser hos många arter (främst häst, hund, katt, gnagare, fågel). I själva verket är det hela grunden för rasavel att hitta egenskaper som skiljer ut en individ eller grupp och avla på denna. Det är ett faktum att många om inte alla av dessa egenskaper inte har ett dugg att göra med att få fram friska sunda individer.

Jag tror inte sextåigheten är värre än många andra avelslmål, ska man fördöma den så ska bör man överväga att fördöma all rasavel som inte har som mål att förbättra överlevnad, styrka och hållbarhet.

Jag är inte mot avel på polydaktyli bara för att, utan för att det är en defekt som kan orsaka lidande för individen och jag är emot all sådan avel. Jag är konsekvent. Jag lovar att mina raskatter inte lider av sin lockiga päls, eller siamesen av att vara maskad, eller blue russians av att vara blåa. Jag har ingen anledning att vara emot avel på de egenskaper som "gör" de raserna.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Det finns många egenskaper som har en fantastisk fördel men som ändå inte är den enda förekommande överallt.
Om det inte riktigt behövs så behövs det ju inte.

Vi kan ta färgad hud på människa.
Det är en egenskap som skyddar mot malignt melanom.
En fantastisk fördel alltså.
Men jag tror att de flesta på detta forum ändå har vit hud.

Och jag skulle vilja påstå att båda dessa egenskaper är det normala.

Med ditt sätt att se på saken så borde alla med vit hud anses disponibla för cancer och därmed defekta så att avel borde vara förbjudet.
Men alla med vit hud får inte cancer så det går bra ändå.

Nämn ett geografiskt område där polydaktyli hos katter är adaptivt.

Mörk hud på människor är adaptivt och dominerar i de geografiska områden där det ger en ökad fitness. Om vi blekhudingar flyttar till de geografiska områden med mycket sol, där det är adaptivt med mörk hud är vi sämre rustade mot solen och måste skydda oss "artificiellt".

Du påstår att polydaktyli ger bättre jaktförmåga, bevisbördan ligger på dig.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Nämn ett geografiskt område där polydaktyli hos katter är adaptivt.
Båtar på havet.
Skeppskatt.
Katter är ett domesticerat djur som (i alla fall delvis) avlas för vad de skall användas till.
Och i motsats till massor av raskatter så är de inga prydnader utan brukskatter.

Människan har förlorat sin färg på huden då den inte längre behövdes.
Alla hade den från början.

Du påstår att polydaktyli ger bättre jaktförmåga, bevisbördan ligger på dig.
Det blir svårt.
Men de är populära av den orsaken.
Du kan ju ta och bevisa att det är ett verkligt problem med lidande orsakat av polydaktyli.
Visa en enda som finns i verkligheten.
Jag har sett massor av storfotingar men ingen med problem.

Precis som jag har träffat massor av människor med vit hud som inte heller har problem med det.

För att sammanfatta - jag tycker att du överdriver en petitess.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

skeppskatt har inget med båtar på havet att göra. Det är en skröna... Det är ett påhittat namn för att katterna ska säljas bättre. polydaktyli är en defekt.

Ganska konstigt att om en defekt blir populär i huskattsaveln så är det helt okej att avla hejvillt medan man i raskattsaveln tagit bort avel på dessa defekter av en anledning.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Jag är inte mot avel på polydaktyli bara för att, utan för att det är en defekt som kan orsaka lidande för individen och jag är emot all sådan avel. Jag är konsekvent. Jag lovar att mina raskatter inte lider av sin lockiga päls, eller siamesen av att vara maskad, eller blue russians av att vara blåa. Jag har ingen anledning att vara emot avel på de egenskaper som "gör" de raserna.

Jag har inte sett någon 6-tåig katt lida och tydligen inte andra här heller, vissa har helt andra erfarenheter. Var kommer uppgifterna ifrån att det verkligen är en defekt som skadar katten? Hur väl underbyggd är den, har det gjorts någon studie? Du borde veta med bestämdhet och hänvisa till dem då du är så säker på att det är ett lidande för katterna.

Färgavel är vansklig, det finns en del färger som är kopplade till mer eller mindre allvarliga sjukdomar. Långhåriga katter kan mycket väl lida av sin långa päls både genom att bli varma, pälsen fastnar och kräver ofta daglig omvårdnad för att inte om din lockiga är långhårig nog att få problem kan jag inte avgöra håret kan ju vara kortlockigt.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Båtar på havet.
Skeppskatt.
Katter är ett domesticerat djur som (i alla fall delvis) avlas för vad de skall användas till.
Och i motsats till massor av raskatter så är de inga prydnader utan brukskatter.

Människan har förlorat sin färg på huden då den inte längre behövdes.
Alla hade den från början.

Människor som levt i områden där mörk hud inte behövts har mycket riktigt tappat sin färg. Dock är det fortfarande så att mörk hud är adaptivt i stora delar av världen och om vi blekfisar åker dit måste vi skydda oss artificiellt.

Om polydaktyli generellt gör katter bättre på att fånga byten snackar vi om en stor fitness-fördel relativt icke-polydaktila katter och då borde de icke-polydaktila katterna konkurrerats ut för rätt länge sedan eller iaf blivit en minoritet. Så är det inte.

Det blir svårt.
Men de är populära av den orsaken.
Du kan ju ta och bevisa att det är ett verkligt problem med lidande orsakat av polydaktyli.
Visa en enda som finns i verkligheten.
Jag har sett massor av storfotingar men ingen med problem.

Idag är polydaktila katter i allmänhet populära för att de är "coola". Inte vanliga bondkatter. Vad jag läst om katthistoria försåg sig kaptener för länge sedan med polydaktila katter eftersom de ansågs föra med sig lycka på färden och inte av några andra skäl.

Precis som jag har träffat massor av människor med vit hud som inte heller har problem med det.

För att sammanfatta - jag tycker att du överdriver en petitess.

De flesta av oss blekfisar har inga problem med att vara bleka så länge vi inte åker till tex. Afrika eller Australien och utsätter oss för solen där. Gör vi det åker vi på problem eftersom vi inte är anpassade för den miljön. Vi måste skydda oss artificiellt i sådana områden.

Du tycker jag överdriver, jag tycker det är fullständigt onödigt att avla på katter med defekter som kan orsaka lidande. Alla perserkatter har inte problem med aningen, men jag tycker likt förbannat att det är dumt att avla på anatomiska defekter som riskerar att orsaka lidande. Polydaktyli är en sådan onödig grej att avla på.

Drabbade katter klarar sig normalt utan problem men man kan behöva hjälpa till med kloklippning regelbundet. En annan komplikation är interdigitala hudinfektioner. I undantagsfall kan amputation vara nödvändig.

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000273/01/FDA_skelettsjukdomar_katt.pdf

En icke-vetenskaplig artikel, men med vetenskapliga referenser: http://www.messybeast.com/poly-cats.html

Kan gräva fram mer, men måste iväg på jobbet nu.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

För er som inte orkar läsa de refererade artiklarna

I den första artiklen står endast det som citerats dvs enstaka och lindriga symptom (som även kan förekomma för normaltåiga katter), man kan behöva klippa klor på vanliga katter och även i enstaka fall amputera.

Den andra artikeln du refererar är lång och den snarare stödjer tanken på att avla på katterna så lite konstig referens för att påverka folk att inte avla. I artikeln beskrivs ärftlighet och flera olika exempel på avel av dessa katter samt även en del som velat avla på katterna då de har inbyggda "snöskor" och är bra jägare. I övrigt går den igenom den kända historian för katterna, att det finns skelettfynd från 1600-talet, att det finns en form av polydaktism som ger ohälsa (den ger fler deformiteter inte bara fler tår än normalt) men att den är ovanlig. Det nämns även att andra kattdjur också har egenheten och att det även är vanligt hos hundar.

----------------
Visst utifrån att enstaka katter får prolem så kan man avråda från avel, men då bör man även sluta avla på långhåriga katter, de behöver också extra omvårdnad i form av daglig hårvård och har pga den lång pälsen en aning mer hudproblem. Värden är inte svart och vit, bara för att avelsföreningarna bestämt att det är en icke önskvärd egenskap innebär det inte att katterna har problem.

En sak ger jag dig rätt i, eftersom egenskapen är dominant så borde den funnits hos alla/fler katter om det generellt varit bra för katterna. Vi får dock inte utesluta att människan har avlat fram de olika raserna i flera generationer och vad vi har för katt är en produkt av vad människan vill ha när det gäller Maine Coon så har en stor procent av de oregistrerade katterna (uppemot 40%) för många tår och det pågår diskussioner om att tillåta fler tår i denna och vissa andra raser.
 
Senast ändrad:
Sv: En exta tå - hjälp!

En sak ger jag dig rätt i, eftersom egenskapen är dominant så borde den funnits hos alla/fler katter om det generellt varit bra för katterna. Vi får dock inte utesluta att människan har avlat fram de olika raserna i flera generationer och vad vi har för katt är en produkt av vad människan vill ha när det gäller Maine Coon så har en stor procent av de oregistrerade katterna (uppemot 40%) för många tår och det pågår diskussioner om att tillåta fler tår i denna och vissa andra raser.[/QUOTE]

Vad har de oregisterade Maine coon med att göra att man diskuterar att godkänna polydaktil hos dem? Kommer aldrig att bli godkänd! Btw hur har man kommit fram till siffran 40% hos de oregistrerade MCO (som dessutom räknas som huskatter)?
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Vad har de oregisterade Maine coon med att göra att man diskuterar att godkänna polydaktil hos dem?

Det höga procenttalet kan tyda på att det är en egenskap som är fördelaktig för katter i en viss miljö.
Och att om man ger evolutionen rätt så kan det vara så som de skall vara.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Den långa engelska skriften som du länkade till påstår dels att dessa katter inte finns i Europa och dels att det inte är någon hälsofara att ha extra tår.
Där står också att de defekter som har kommit med tårna har haft med inavel att göra och hade kommit oavsett tår med samma inavelsgrad.

Så du har just länkat till 2 skrifter som stödjer mina påståenden.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Om det hade varit ett vekligt och märkbart problem så hade inte dessa katter varit så populära.
Sjuka katter vill ju ingen ha.

Perserkatter? Jag älskar perserkatter, tycker att de är så förbannat söta, men jag skulle inte köpa en för jag vill inte stödja den aveln. På samma sätt tycker jag att "skeppskatter" (ja, namnet är en skröna, de får inte bättre fäste) är lite häftiga och exotiska men inte heller den aveln vill jag stödja.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Det var otydligt skrivet av mig, uppgifterna är tagna från artiklen så jag har ingen aning om om de stämmer

Gissningsvis får man inte registrera de med för många tår.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Det höga procenttalet kan tyda på att det är en egenskap som är fördelaktig för katter i en viss miljö.
Och att om man ger evolutionen rätt så kan det vara så som de skall vara.

Men var kommer siffran 40% ifrån? för oreggade MCO (dvs utan stamtavla) är ju klassad som huskatt, det finns ju inget som bevisar att det är just en maine coon.

Därför undrar jag var man fått siffran ifrån...länka gärna till sidan där det står...
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Från en av länkarna i inlägget från sol.
Det står i den engelska långa texten.

Där så står det också både om skeppen och att det inte finns något klart samband till några defekter som påverkar kattens hälsa.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Från en av länkarna i inlägget från sol.
Det står i den engelska långa texten.

OK... men då borde de stå 40% av huskatten inte maine coonen... vet inte hur det är i andra länder men då man i sverige ej få para poly. katter så är den defekten inte så vanlig i sverige på mco...bland huskatter verka av annonserna att dömma väldigt vanligt förekommande. Med tanke på att man låter sina fertila honor och hanar gå ute så kan de mkt väl vara en hel del inavel i polyhuskatterna...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 160
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 392
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 068
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp