En exta tå - hjälp!

Sv: En exta tå - hjälp!

En sak ger jag dig rätt i, eftersom egenskapen är dominant så borde den funnits hos alla/fler katter om det generellt varit bra för katterna. Vi får dock inte utesluta att människan har avlat fram de olika raserna i flera generationer och vad vi har för katt är en produkt av vad människan vill ha när det gäller Maine Coon så har en stor procent av de oregistrerade katterna (uppemot 40%) för många tår och det pågår diskussioner om att tillåta fler tår i denna och vissa andra raser.


Det pågår inga diskussioner. De förbund som förbjudit avel på polydaktyli diskuterar inte att tillåta det. TICA tillåter avel på polydaktyli hos maine coon (även hos pixie bob) så där diskuteras inte heller.;)

Intressant är dock att mycket få av de som föder upp polydaktila raskatter vågar para polys med polys...
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Det höga procenttalet kan tyda på att det är en egenskap som är fördelaktig för katter i en viss miljö.
Och att om man ger evolutionen rätt så kan det vara så som de skall vara.

Upp mot 40% av maine coons misstänks bära på en gen som orsakar HCM (en hjärtsjukdom) också...
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Men avla och ställa ut är inte tillåtet så vad är poängen att betala för en registrering.

Ja om man är registrerad uppfödare måste man registrera alla i kullen, och registreringen är ju bara en struntsumma om man ser vad allt runtomkring parningen kostar...alla katter säljs förövrigt inte bara tiill avel/utställning...har du hört sällskapskatt tidigare;)
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Det pågår inga diskussioner. De förbund som förbjudit avel på polydaktyli diskuterar inte att tillåta det. TICA tillåter avel på polydaktyli hos maine coon (även hos pixie bob) så där diskuteras inte heller.;)

Intressant är dock att mycket få av de som föder upp polydaktila raskatter vågar para polys med polys...

Tja jag tog uppgifterna från artikeln du hänvisade till. Läser du inte dina referenser eller?
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Ja om man är registrerad uppfödare måste man registrera alla i kullen, och registreringen är ju bara en struntsumma om man ser vad allt runtomkring parningen kostar...alla katter säljs förövrigt inte bara tiill avel/utställning...har du hört sällskapskatt tidigare;)

Fast man får ju inte avla på dem .... och det är ett dominant anlag så särskilt stor andel 6 tåingar lär man inte kunna registrera om man följer reglerna. Inte konstigt att de mest bara finns bland icke registrerade.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Fast man får ju inte avla på dem .... och det är ett dominant anlag så särskilt stor andel 6 tåingar lär man inte kunna registrera om man följer reglerna. Inte konstigt att de mest bara finns bland icke registrerade.

ja? Vad är det du inte förstår?:crazy: varför ska man kunna avla på alla katter? köper man en sällskapskatt (till ev reducerat pris) och katten inte passar till avel anser du att man ändå ska ta kull på den katten?

Men den största % poly finns hos huskatten och deras benämning skeppskatt. I sverige avlar man ej på desssa katter som är renrasiga katter men uppfödare låter ej bli att regga vissa katter för att d riskerar isf väldigt mkt..
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Upp mot 40% av maine coons misstänks bära på en gen som orsakar HCM (en hjärtsjukdom) också...

Misstänks?
Är de sjuka eller inte?

Friska anlagsbärare lider ju inte.
Jag tycker att man skall hålla isär anlag och faktiskt sjukdom.
Och även dominanta eller recessiva anlag.
Om ett dominant anlag i dubbel uppsättning ger en defekt som påverkar hälsan så är det ju oerhört enkelt att undvika.
Man parar inte två individer med egenskapen.

Men om det däremot är ett anlag som inte syns så blir det svårare.
Då måste man ta alla synliga bärare och deras föräldrar ur aveln.
Vilket är svårare.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Misstänks?
Är de sjuka eller inte?

Friska anlagsbärare lider ju inte.
Jag tycker att man skall hålla isär anlag och faktiskt sjukdom.
Och även dominanta eller recessiva anlag.
Om ett dominant anlag i dubbel uppsättning ger en defekt som påverkar hälsan så är det ju oerhört enkelt att undvika.
Man parar inte två individer med egenskapen.

Men om det däremot är ett anlag som inte syns så blir det svårare.
Då måste man ta alla synliga bärare och deras föräldrar ur aveln.
Vilket är svårare.

Ja, misstänks. HCM hos maine coon sägs idag nedärvas autosomalt dominant med ofullständig penetrans och variabel heratibilitet. Dessutom är det en sjukdom som kan ta många år på sig att visa sig så nej, alla anlagsbärare är inte sjuka men du kan omöjligt veta om de kommer bli det någon gång under sitt liv.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Fast man får ju inte avla på dem .... och det är ett dominant anlag så särskilt stor andel 6 tåingar lär man inte kunna registrera om man följer reglerna. Inte konstigt att de mest bara finns bland icke registrerade.

Man får som sagt regga dem. Dock inte hos SVERAK eller WCF. Uppfödare som vill föda upp polys är hänvisade till att regga hos TICA. Det finns således ingen ursäkt att föda upp "renrasiga maine coons" oreggat. Inte ur denna synvinkel iaf.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

ja? Vad är det du inte förstår?:crazy: varför ska man kunna avla på alla katter? köper man en sällskapskatt (till ev reducerat pris) och katten inte passar till avel anser du att man ändå ska ta kull på den katten?

Men den största % poly finns hos huskatten och deras benämning skeppskatt. I sverige avlar man ej på desssa katter som är renrasiga katter men uppfödare låter ej bli att regga vissa katter för att d riskerar isf väldigt mkt..

Förstå, tillhör du det envetna gänget som försöker förklara ihjäl sig i hopp om att folk ska hålla med bara de förstår? Har du hört talas om att folk kan ha olika åsikter?

Min åsikt är att folk får avla precis som de vill, jag betackar mig för självutnämnda experter som försöker slå folk på fingrarna och tala om att så får du inte göra för det står i rasstandarden, stadgarna eller något annat obskyrt dokument. Sedan tycker jag för all del att folk inte ska avla på något om de inte tänker ta hand om resultatet. Därför tycker jag det är helt okej att avla på 6-tåiga katter om man så önskar. Sol har dessutom varit vänlig nog att förse oss med information som visar på att det för det mesta blir friska och sunda individer så länge man inte håller på med inavel.

Katterna själv reproducerar sig själv helt utan tanke på antalet tår. De känner inte till några regler, världens halvvilda/vilda katter har helt andra värderingar än antalet tår partner råkar ha.
 
Senast ändrad:
Sv: En exta tå - hjälp!

Det är en besvärlig nedärvningsgång.
Litet av både och så att säga.
Men här så står det att det inte är specifikt för Maine Coon.
Ganska stora studier har visat att hos de allra flesta raser är incidensen eller förekomsten av HCM mycket likartad. Ungefär 70% av alla hjärtsjuka katter har HCM och runt 5 % av alla katter får sjukdomen. Siffrorna är mycket likartade för tex maine coon och vanlig europeisk korthårskatt
http://www.katter.nu/birma/HCM_vad vet vi idag.htm
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Man får som sagt regga dem. Dock inte hos SVERAK eller WCF. Uppfödare som vill föda upp polys är hänvisade till att regga hos TICA. Det finns således ingen ursäkt att föda upp "renrasiga maine coons" oreggat. Inte ur denna synvinkel iaf.

Vem behöver en ursäkt? Det är väl upp till var och en om de vill registrera katten eller inte? Det finns ingen lag på det.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Det är en besvärlig nedärvningsgång.
Litet av både och så att säga.
Men här så står det att det inte är specifikt för Maine Coon.

http://www.katter.nu/birma/HCM_vad vet vi idag.htm

Det skiljer ganska rejält mellan raser. Normalfrekvensen anses ligga kring 5% men vissa raser ligger över, andra under (tex. sphynx som ligger upp mot 10% och devon rex som ligger på 4%). Dessutom finns olika arvsgångar eftersom det finns flera olika gener som orsakar HCM. Mitt inlägg handlade enbart om maine coon eftersom den rasen diskuterades.

Min poäng var att bara för att 40% av en population bär på en gen innebär det inte att genen är gynnsam.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Katterna själv reproducerar sig själv helt utan tanke på antalet tår. De känner inte till några regler, världens halvvilda/vilda katter har helt andra värderingar än antalet tår partner råkar ha.

oavsett om det står i rasstandarden så är poly en defekt! Det var du som verkar tro att man kan avla på alla katter oavsett.

Om nu denna defekt skulle göra polykatter tex till bättre jägare hos vilda katter hade det ej funnits några normaltåade vildkatter. Du vet väl hur giraffen fick sin långa hals?

Sant att katter ej känner regler utan har drifter att föröka sig därför finns risken att de huskatter som får föröka sig ute utan tillsyn kan ha väldigt nära släktskap tex far och dotter...det kan vara en anledning till att de föds fler polykatter i ett litet samhälle...
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Defekt är definierat av människan, du anser det är en defekt anser kanske att det är en trevlig egenskap som man bör avla på. Det råder i varje fall ingen enighet på den punkten hur självsäker du än försöker låta.

Jag tror inte att man kan avla på alla katter, jag vet att man kan det, åtminstone så länge de inte är sterila. Om det sedan är lämpligt är en helt annan fråga.

Huruvida det föds fler mångtåiga katter i ett litet samhälle eller inte är helt beroende på om där finns någon från början, sannolikheten att mutationen uppstår pga eventuell inavel är inte större än att den uppstår utan inavel. Däremot är det ett tecken på att katterna klarar sig bra om andelen i populationen ökar.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Jag har inte last alla inslag i den har traden... men min son har en polydactyl cat som har som tumvantar pa bade fram och baktassar. Hon ar nu over 13 ar och aven med pingla kommer fortfarande med "gavor" av faglar och moss, so det ar ju inte nagot storre fel pa henne.

Sedan har vi Hemmingway's katter... har ar en bit av articlen om dem...

"The Ernest Hemingway Home and Museum is home to approximately sixty cats. Normal cats have five front toes and four back toes. About half of the cats at the museum are polydactyl, which means they have extra toes. Most cats have extra toes on their front feet and sometimes on their back feet as well. Sometimes it looks as if they are wearing mittens because they appear to have a thumb on their paw."

Hemingway's Home in Key West
 
Sv: En exta tå - hjälp!

*kl*

Någon som vågar sig på att gissa varför uppfödare med erfarenhet av poly-avel i regel inte parar poly-katter med varandra?
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Jag skulle kunna tänka mig att just HCM förekomst är lättast att statistiskt bevisa hos de raser som har HCM test som en del i hälsoprogrammet. Jag vet inte vilka raser som har det (förutom MC och Ragdoll). Huskatter lär definitivt inte ha det.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Jag skulle kunna tänka mig att just HCM förekomst är lättast att statistiskt bevisa hos de raser som har HCM test som en del i hälsoprogrammet. Jag vet inte vilka raser som har det (förutom MC och Ragdoll). Huskatter lär definitivt inte ha det.

Huskatter har dock studerats rätt många gånger i vetenskapliga studier och det verkar som att huskatten ligger kring 5% den också. Bör enligt Pawpeds då börja testas i enlighet med deras hälsoprogram.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

*kl*

Undrar varför den afrikanska vildkatten, tamkattens ursprungliga form sedan bara några tusen år tillbaka, inte är flertåad? Om det nu är en sådan fördel och nedärvs så lätt så är det självklart att alla tamkatter idag borde ha flera tår - och speciellt deras ursprungliga form som var (och är) tvungen att vara en framgångsrik jägare för att överleva.

Men det är nämnligen så att de flesta kattkolonier idag (samt tamkatter) inte är beroende av jakt utan klarar sig enbart pga. att människan matar dem och erbjuder dem husrum (frivilligt eller ej - sopor/byggnader) så deras livsduglighet är inte ultimat. Flera tusen hemlösa katter dör varje år i Sverige och ändå ökar antalet för att katter är fantastiska på reproduktion (100 ungar kan produceras under en fertil honas liv), så att påstå att ett ökat antal i populationen är ett bevis för att katter klarar sig bra, även med polydaktyli, är för mig ett ihåligt resonemang.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 160
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 395
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 101
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp